Permalänk
Medlem

Börja med Linux

Tjenare killar

Som titel lyder så tänkte jag gå över till Linux då jag är en Windows använder sedan urminnestider.

Men har lite funderingar.

1. Vilket Linux ska jag börja med? känner till Ubuntu,Redhat Xubuntu. Är totalt nollad
2. Hur svårt är det att lära sig?
3. Var kan jag lära mig att skriva i Terminalen då jag känner mest för att skriva en massa kommandon men måste börja grafisk men med tiden vill jag börja använda Treminalen.
4. Kan jag läsa mig till dig i så fall var?

Best regards
MrDILLIGAF

Permalänk
Medlem

Då kapar jag victors konto igen och svarar på linux frågor.

1. Jag rekomenderar ubnuntu då det är e väldigt lättadministrerad dist med stor användardatabas, det är lätt att få hjälp. Gäller det server eller workstation?

2. Det beror på viljan, jag är nästintill helt självlärd bara för att jag hade viljan.

3. https://help.ubuntu.com/ och http://ubuntuguide.org är bra ställen att börja på. Men det är bara googla.

4. Se ovan.

Är det mer så kan du svara till vicevirre så frågar han mig.

Remember, google is your friend and so is the community

Permalänk
Medlem

1. Mint är riktigt trevligt (många föredrar det numera över Ubuntu)
2. Det tar tid att bemästra, men med en nybörjarvänlig dist kan du komma igång med det mesta väldigt snabbt.
3. Finns hur många tutorials som helst på nätet. Google is your friend.
4. Lämnar detta till någon annan...

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog kört Mint, bygger på Ubuntu så de flesta guider osv bör fungera på Mint också. Mycket går att göra grafiskt men CLI:t i Linux är så enormt mycket mer kraftfullt än i Windows (finns ju Powershell iof) så när man väl kan det så behöver man inte mycket grafiska verktyg. Det tar ett tag att lära sig men det finns väldigt många bra guider för det mesta där ute, googla på det du vill göra/problemet du har så kommer du med största sannolikhet att hitta något användbart.

Jag har inte läst igenom materialet på denna sidan men det kan kanske vara värt att titta på: http://linuxsurvival.com/

Permalänk
Medlem

Linux Mint eller Ubuntu (är i grunden samma sak) är väl oftast rekommenderade för nybörjare.

Ifall du vill ha ett lite mer minimalistiskt operativ skulle jag föreslå Arch Bang. Egentligen är det bara Arch Linux som kommer med ett förinstallerat och konfigurerat grafiskt gränssnitt och lite andra program. Sen finns den en extremt bra wiki för Arch, som är till stor hjälp när du ska konfigurera och installera diverse program och andra små tweaks man kan göra ifall man känner för det.

Lite länkar:
Linux Mint: http://linuxmint.com/
Arch Linux: http://www.archlinux.org/
Arch Bang: http://archbang.org/
ArchWiki: https://wiki.archlinux.org/index.php/Main_Page

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera mint då de gör motsatsen mot vad resterande av linux-community gör, jobbar för öppen källkod. Mint kommer packat med proprietär programvara. Arch skulle jag aldrig rekommendera till en nybörjare, det kommer inte färdigt out of the box och aptitude är också otroligt bra för nybörjare då det kräver minimal conf.

EDIT: Åter igen, är det server eller workstation?

Permalänk
Medlem

[QUOTE="vicevire;11902748"]Skulle inte rekommendera mint då de gör motsatsen mot vad resterande av linux-community gör, jobbar för öppen källkod. Mint kommer packat med proprietär programvara. Arch skulle jag aldrig rekommendera till en nybörjare, det kommer inte färdigt out of the box och aptitude är också otroligt bra för nybörjare då det kräver minimal conf.

EDIT: Åter igen, är det server eller workstation?[/QUOTE]

Workstation eller jag ska använda det precis som jag använder windows i dagens läge, fast med linux

Permalänk
Medlem

Skaffat ett eget konto här nu då så det är jag som svarat från vicevires konto innan.

Ska du använda den som du gjort med windows innan rekomenderar jag Ubuntu eller någon av variationerna kubuntu eller xubuntu. Googla lite och kolla på bilder och se vad du gillar bäst. Är du osäker kan du installera ubuntu och sen installera skribordsmiljöerna efter och välja mellan dom när du loggar in.
Mint som vissa rekomenderat funkar också men det som sagt använder inte bara öppen källkod primärt vilket linux-communityt jobbar mot.
Arch som vissa rekomdnerat skulle jag åter igen avråda dig från att använda då det är väldigt svårt som nybörjare medans ubuntu är tänkt att alla ska kunna använda. Grunderna får du under insallationen och allt är logiskt i menyn.

Visa signatur

Systemtekniker dagtid, hjälte nattetid.

Permalänk
Medlem

Om du inte vill ta hela klivet direkt, tankahem vmware eller virtualbox och kör en installation där. Testa dig fram och gör alla misstag och framsteg tills du känner dig hyffsat trygg med en riktig installation. Alternativt kan du köra en separat maskin om du har en stående.

Ubuntu är väl helt ok att starta med, Mint gillar många men det är inget jag testat. Xubuntu kör jag med virtualbox och det fugnerar galant. Xubuntu har XFCE som fönsterhanterare och rent generellt tycker jag xubuntu är väldigt mycket trevligare än vanliga ubuntu. Bara min smak och åsikt.

Permalänk
Medlem

Som RDM sa är vmware eller virtualbox ett bra alternativ. Ett annat sätt är att låta *buntu göra en partition till så att du kan ha både windows och linux på datorn, alternativet många gamers kör bla jag.

XFCE har den stora fördelen att det är väldigt lätt men mycket går att ändra efter, har bra en installation när jag fick lite problem och då testade en massa olika grafiska miljöer och hittade en jag gillade som hette LXDE.

Mitt samanfattade råd:
Installera ubuntu bredvid windows. Installera KDE och XFCE via programhanteraren. LXDE kan även vara värt att testa. Behåll windows och testa dig fram. Känner du dig väldigt osäker kan du emulera i virtualbox och även kanske testa en serverversion i virtualbox och leka dig fram i den fraftfulla terminalen isolerat. Gärna då linux i linux.

Grejen med linux är att utbudet är så stort så man får testa sig fram i sin egna takt och hitta sin favorit. Jag tex gillar gnome (Standard i ubuntu) för att den har många funktioner och är bra sammanknknuten med resten av operativet men RDM föredrar xfce som är lite lättare, lite mer slimmat. Det är en smaksak och att testa sig fram än det bästa sättet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När det gäller att läsa så tyckte jag att jag lärde mig mycket med denna bok (även om den inte är jätteny):
http://www.df.lth.se/~triad/gnulinux/

Dessutom är det bra att ha något projekt man vill genomföra. T.ex. sätta upp en enkel NAS från grunden med hjälp av en gammal skrotdator utan bildskärm så att man tvingas använda terminalen (över nätverket med SSH). Men att börja testa på en virtuell maskin, t.ex. med VirtualBox tycker jag är en god idé, då riskerar man inte sabba något.

Val av distribution är mer en smaksak. Prova några olika i VirtualBox så du får en känsla över skillnaderna. Ubuntu, Linux Mint och många andra bygger på Debian från grunden så mitt förslag är att köra originalet, alltså Debian. Själv gillar jag Arch Linux men brukar rekommendera nybörjare att testa något annat först eftersom man helst ska ha lite grundkunskap och ha slitit sitt hår med nybörjardistar för att bättre uppskatta övergången till Arch sedan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrDILLIGAF:

Tjenare killar

Som titel lyder så tänkte jag gå över till Linux då jag är en Windows använder sedan urminnestider.

Men har lite funderingar.

1. Vilket Linux ska jag börja med? känner till Ubuntu,Redhat Xubuntu. Är totalt nollad
2. Hur svårt är det att lära sig?
3. Var kan jag lära mig att skriva i Terminalen då jag känner mest för att skriva en massa kommandon men måste börja grafisk men med tiden vill jag börja använda Treminalen.
4. Kan jag läsa mig till dig i så fall var?

Best regards
MrDILLIGAF

1. Ubuntu är mitt förstaval, det är nog stort och har en infrastruktur runt omkring som fungerar.

2. Det är en viss kulturskillnand jämfört med Windows, med att installera program exempelvis.
De finns i ett programbibliotek och installeras via det:
http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Program/Ubuntu

3. Vissa program som inte finns i programförrådet kan man installera via terminalen:
http://www.ubuntugeek.com/how-to-install-gyachi-on-ubuntu-11-...

4. Rekommenderar denna bok:
http://ubuntuboken.se/

Man ska vara medveten om att det fungerar på ett annat sätt i många avseenden:
http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm

http://www.zdnet.com/photos/10-key-lessons-for-linux-learners...

Permalänk
Medlem

Slackware.

"Give a man Ubuntu, and he'll learn Ubuntu. Give a man SUSE, and he'll learn SUSE. But give a man Slackware, and he'll learn Linux."

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Sammy86:

Slackware.

"Give a man Ubuntu, and he'll learn Ubuntu. Give a man SUSE, and he'll learn SUSE. But give a man Slackware, and he'll learn Linux."

Jag trodde denna slogan gällde för Gentoo.

Permalänk
Avstängd

Ubuntu tycker jag ändå är ett bra förstaval. Nog lär man sig Linux med den också.

Vill man sen gå vidare är det ju inget hinder.
Jag tror risken är att om man tar på sig nåt för avancerat som nybörjare så kan man lessna fort.

Permalänk
Rekordmedlem

Ubuntu är mycket trevligt men har en del "färdiga" inställningar som kanske inte är jättebra om det är för att lära sig, men det är enklare att komma igång, mint är samma sak fast ännu enklare, Centos http://www.centos.org/ är däremot en dist som är rimligt lättstartad men som ändå inte är färdigkonfigurerad på samma sätt, den är släkt med red hat, och alltså en bra start för att lära sig, för skulle du jobba på nått ställe som kör linux kommersiellt är det stor chans att det är red hat baserat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fahrbot:

Jag trodde denna slogan gällde för Gentoo.

Jag trodde denna slogan gällde för LFS!! (Linux From Scratch (LFS) is a project that provides you with step-by-step instructions for building your own custom Linux system, entirely from source code. )

Permalänk
Medlem

Låt oss nu inte glömma att han kommer direkt från windows och har noll linuxvana och inte heller vana med CLI så vi kan ju ta slackware och andra fina dists senare och börja lätt? Även om vi älskar att göra allt från grund en så kan man inte börja där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Linux Mint, bara att testa LiveCD!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ubuntu är mycket trevligt men har en del "färdiga" inställningar som kanske inte är jättebra om det är för att lära sig, men det är enklare att komma igång, mint är samma sak fast ännu enklare, Centos http://www.centos.org/ är däremot en dist som är rimligt lättstartad men som ändå inte är färdigkonfigurerad på samma sätt, den är släkt med red hat, och alltså en bra start för att lära sig, för skulle du jobba på nått ställe som kör linux kommersiellt är det stor chans att det är red hat baserat.

Man kommer lära sig ändå, tro mig Man stöter alltid på något som inte fungerar som det ska eller nån modifiering som man vill göra som man inte hittar. Frångår man det absoluta standard som finns i operativet så är man snabbt framme vid terminalen, configfiler och googlande för lösningar. Man lär sig lite allt eftersom man löser diverse problem.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Iochmed unity och gnome3 skulle jag rekommendera att köra kde till en början för att fortfarande känna igen sig. sen skulle jag rekommendera debian över ubuntu pga
*Programbiblioteket
*De flesta ubuntu guider fungerar i debian + all information om debian som finns
*Kör fler standardprogram så man slipper tillexempel canocials "appstore"
*med debian multimedia tillagt är det enkelt att få ett fungerande desktop + man lär sig en del på vägen

Och som generellt tips så är irc kanalerna för både debian och ubuntu oftast fyllda med människor som kan hjälpa till

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem

Vill du verkligen lära dig linux eller bara "använda" det?

Permalänk
Medlem

Kör Ubuntu, Mint, Xubuntu eller Kubuntu beroende på vilket gränsnitt du föredrar.
De är alla väldigt användarvänliga även om Ubuntu är den som ligger längst fram (Canonical som står bakom Ubuntu jobbar mer på det än Kubuntu och Xubuntu, Mint är inte lika "seriös" med användartester och liknande)

Dessutom har alla stöd för "PPAer", vilket är väldigt bra då det förenklar mycket eftersom många program som inte finns i förrådet i början finns i ett "PPA".

Linux är inte Windows! Mycket fungerar annorlunda och enligt mig är det mesta mycket bättre.
Program installeras tex. inte ifrån en exe-fil utan man använder sig av förråd och pakethanterare. Vill du installera ett program startar du pakethanteraren och tankar det därifrån, du går inte till någon obskyr hemsida och tankar nått.
PPA är en typ av förråd som hostas på Launchpad. Om du lägger till ett PPA får du mer program som kan installeras ifrån pakethanteraren och får automatiska uppdateringar.

De flesta distar har en pakethanterare och möjligheter till att installera program ifrån förråd, varför just PPA är bra är för att det har fått en sån spridning då dels Ubuntu är stort och så slipper utvecklarna hosta det hela själva.

Ubuntu och liknande distar är väldigt enkla och enligt mig mycket enklare än Windows (Windowsanvändare brukar vända sig emot detta, spec. de som aldrig har prövat på Ubuntu eller liknande). Men det är annorlunda! Om du har inställningen att allt ska funka precis som på Windows behöver du inte ens testa, men om du istället gärna lär dig nya saker så tror jag du kommer bli positivt överraskad.

Permalänk
Medlem

Har testat nästan alla populära distar, men Mint föll mig i smaken, så det blir min rekommendation

Visa signatur

HP PAVILION DV6-6141 i7-2630QM @ 2.0Ghz 8 Gb Ram 120 Gb CORSAIR FORCE SERIES 3 AMD HD6770M 2 Gb | Server: Emachines E528 Intel Celeron 900 2.20 Ghz Intel GMA 4500 4 Gb Ram | OS: Mint 12

Permalänk
Medlem

Slackware alla dagar i veckan.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av M.Frans:

Har testat nästan alla populära distar, men Mint föll mig i smaken, så det blir min rekommendation

Den kör jag hemma. Fungerar hur bra som helst. Även min morfar använder det

Skrivet av deegan:

Slackware alla dagar i veckan.

Och här har vi en kille utan verklighetsuppfattning igen ja.. Hur kan du rekommendera Slackware till någon som vill ta steget över och prova Linux?

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar killar sry att jag ej har svarat. Det är väldigt intressant det alla skriver men jag tror att jag kommer att börja med ubuntu, då jag kommer ihåg att jag har lite bas utbildning i skolan, men var kan man skaffa det? kan man få det som för på skiva eller måsta man vara olaglig att ladda ner det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDILLIGAF:

Tackar för alla svar killar sry att jag ej har svarat. Det är väldigt intressant det alla skriver men jag tror att jag kommer att börja med ubuntu, då jag kommer ihåg att jag har lite bas utbildning i skolan, men var kan man skaffa det? kan man få det som för på skiva eller måsta man vara olaglig att ladda ner det?

http://www.ubuntu.com/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDILLIGAF:

Ubuntu är open source och är gratis att ladda ner och använda.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Och här har vi en kille utan verklighetsuppfattning igen ja.. Hur kan du rekommendera Slackware till någon som vill ta steget över och prova Linux?

Därför att det är en alldeles utmärkt distribution och bara för att 90% av alla användare på detta forum inte kan hantera något som inte har apt-get, yum eller pacman så betyder det inte att inte nya användare kan ta till sig något annat. Jag började med Slackware så innan du börjar skriva saker som att folk inte har någon verklighetsupffatning kanske du ska tänka till. TS gör som han vill, mitt förslag står ändå fast: Slackware.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --