Permalänk

Sabertooth P67 Assist-fan

Hallå där alla sweclockare, jag är väldigt ny här på forumet och tänkte aktivera mig lite, så här kommer en rolig liten fråga till er.

Som ni alla vet så har Asus släppt sitt välkända Sabertooth kort med så kallat "thermal-armor".
Jag har kollat på väldigt många olika recensioner om detta moderkort och det bästa alternativet jag kommit fram till med kylning och så vidare är vattenkyld processor med en "assist-fan" på moderkortet.

Det jag inte hittat är någon vettig information om "assist-fans". Det jag vet är att det är en liten fläkt som är i storlek 40-50mm.

Min fråga till er är vilket som är det bästa alternativet för "assist-fans", vad som är kvalitet och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av efterBliv:

Hallå där alla sweclockare, jag är väldigt ny här på forumet och tänkte aktivera mig lite, så här kommer en rolig liten fråga till er.

Som ni alla vet så har Asus släppt sitt välkända Sabertooth kort med så kallat "thermal-armor".
Jag har kollat på väldigt många olika recensioner om detta moderkort och det bästa alternativet jag kommit fram till med kylning och så vidare är vattenkyld processor med en "assist-fan" på moderkortet.

Det jag inte hittat är någon vettig information om "assist-fans". Det jag vet är att det är en liten fläkt som är i storlek 40-50mm.

Min fråga till er är vilket som är det bästa alternativet för "assist-fans", vad som är kvalitet och så vidare.

Finns en video på utube där en kille provar just detta, han kommer fram till att det bara är fake, (thermal-armour) det ger typ 2-3c mindre med en assist-fan. haha!

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardart:

Finns en video på utube där en kille provar just detta, han kommer fram till att det bara är fake, (thermal-armour) det ger typ 2-3c mindre med en assist-fan. haha!

Mindre grader på vilken komponent? Varenda komponent på moderkortet har ju inte en tempsensor. Det som antagligen påverkas är livslängden på moderkortet med svalare komponenter. Frågan är dock hur mycket det gör och om man har nytta av det. Något som jag skulle säga är mycket svårt att mäta.

Permalänk
Skrivet av Gardart:

Finns en video på utube där en kille provar just detta, han kommer fram till att det bara är fake, (thermal-armour) det ger typ 2-3c mindre med en assist-fan. haha!

Fake är det ju verkligen inte, det drar ner temperaturen på moderkortet sjunker verkligen, då har du nog kollat på lite konstiga videor med okunniga testare, vill du vara snäll och länka videon?

Permalänk

Den här kör jag med: http://www.inet.se/produkt/6308617/fractal-design-50mm-silent...
Fick upp varningar innan om att bl.a. PCI-expressen blev lite för varm o.s.v. så kör med den där. Knäpptyst och sänkte tempsen rejält.
Finns högvarviga fläktar som flyttar mer luft men varför liksom? Så att moderkortet håller 14år istället för 13 (typ), känns värt!

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Mindre grader på vilken komponent? Varenda komponent på moderkortet har ju inte en tempsensor. Det som antagligen påverkas är livslängden på moderkortet med svalare komponenter. Frågan är dock hur mycket det gör och om man har nytta av det. Något som jag skulle säga är mycket svårt att mäta.

Har själv Sabertooth med en Fractal 50mm till Assist Fan, kommer inte ihåg exakta värden, men det rörde sig om en sänkning på runt 3-4 grader på USB 3.0-1 och USB 3.0-2 samt VCCSA. Har även för mig att PCIe-1 och VCCIO sänktes lite. Har iofs inte världens bästa kylning i chassit, men tycker väl egentligen att det var lite ovärt att köpa en 40mm fläkt för 90kr, menmen..

Permalänk

Det verkar ju rätt värt hur som helst :), tack allihopa!

Permalänk

Kompisen kör sånt, hans dator är cirka 10-20 grader varmare än min.. då har han fetare fläkt också. Dock kör han intel och jag amd, har hört att intel är varmare, kan dock vara myt.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk

man kan ju vända fläkten åt olika håll det inverkar säkert & vilket chassi man har

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |