Permalänk
Skrivet av Bhullen:

Jasså, man lär sig något nytt varje dag :), Hur mycket ska man komma upp i då för att den ej ska flaska?

Så högt du kan komma Lite över 4GHz ska nog inte vara några probelm på luft och slutna vattensystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazig:

BF3 på ultra med eyefinity & 3d på G? Håller med de andra om att ni ska köra på max 3 kort... men det är bara för att jag aldrig haft någon anledning att ens tänka på vad man kan göra med 4 st eftersom priset för 3 redan där är helt galet... Får man fråga vad ni ska göra med bygget och på en skala 1-10 hur mkt cash din polare sitter på egentligen?

Han ska ha detta som sin gaming dator, Hur mycket cash han har har jag ingen aning men hans pappa går med på det man säger är bra

Skrivet av zhrooms:

Mina GTX580 1.5GB i SLI klarar Metro 2033 i 6048x1080 med allt på högsta i kanske 20-30fps
BF3 tuffar på i samma upplösning i kanske 40-50 max

Och det är med Core i7 920 @ 4.0GHz och 6GB DDR3 i 1530MHz

Låt säga att han köper Rampage IV Extreme och en Core i7 3930k med 6 kärnog och klockar upp till 5.0GHz, köper 32GB Minne i 2000MHz

Och på det 3st HD7970 3GB, så ska den nog klara av Metro 2033 och BF3 i 6048x1080 på högsta i 50fps+ dvs flyt

Ett fjärde kort känns extremt onödigt

Cooler Master Cosmos II
ASUS Rampage IV Extreme X79
Intel Core i7 3930k (Klocka till 4.5GHz+)
Corsair H80
Corsair 32GB (1866-2000MHz)
3st Radeon HD 7970 3GB med Aftermarket Kylare (Klocka 10-20%)
2st Corsair Force GT 120GB-240GB SSD's i Raid-0 (1000MB/s Läs/Skriv)
Corsair AX1200W

Det skulle jag rekommendera

Kan skriva vår lilla inköpslista här

Intel Core i7 3930K
Asus Rampage IV Extreme
Corsair H80
Sapphire Radeon HD7970 x3
Cooler Master Silent Pro Hybrid 1300W
Cooler Master Cosmos II
Phobya Nano-2G 12 PWM LED x9
Cooler Master mega flow 200 RED
G.Skill Ripjaws DDR3 x4 = 32GB

SSD och Bluray har han ju redan

Permalänk
Medlem

När han ändå ska lägga så mycket pengar kanske ni/han borrrde vänta och se vad kepler har att erbjuda?:)

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

När han ändå ska lägga så mycket pengar kanske ni/han borrrde vänta och se vad kepler har att erbjuda?:)

Jo, men denna datorn behövs nu eftersom att hans ena 580 gått sönder och kan "bara" sitta på sin Alienware nu så behövs denna nu.
Men visst om nu kepler kommer släppas inom någon månad så kan man ju vänta men vad jag har förstått finns det inget relese date?

Permalänk
Medlem

Köp 2x http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1081563 Istället. Du har gott om plats i mellan korten vid 2x cf på det mammakortet och med det chassit kommer du få bra temperatur och ljudnivå.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Köp 4st ge mig 1 använd 3

Och som någon annan sa I tråden, vänta tills kepler kommer ut istället.

Hans 'ena 580' har gått sönder? Om han har ett till så bör det ju gott o väl räcka till dom flesta spelen som är ute med lite till inget lagg alls :s ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bojjeshon:

Köp 4st ge mig 1 använd 3
Och som någon annan sa I tråden, vänta tills kepler kommer ut istället.

Hans 'ena 580' har gått sönder? Om han har ett till så bör det ju gott o väl räcka till dom flesta spelen som är ute med lite till inget lagg alls :s ?

försök det med 3 Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Skrivet av propan:

Köp 2x http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1081563 Istället. Du har gott om plats i mellan korten vid 2x cf på det mammakortet och med det chassit kommer du få bra temperatur och ljudnivå.

Bara ett problem: Microstutering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bhullen:

i smell troll.

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bhullen:

så han sitter och lirar spel på dessa? xD....

Visa signatur

[I9 13900k] [ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO][ASUS TUF 4090][Corsair Dominator Platinum RGB DDR5 5600MHz 32GB] [Intel SSD][Sennheiser HD700]

Permalänk
Medlem

Ang. kylningen. Jag tyckte jag läste en nyhet här på Sweclockers för ett litet tag sedan att Artic Cooling skulle komma ut med en kylare i sin Accelero Xtreme-serie för 7970.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Bara ett problem: Microstutering

OP varning men innehållet är endå i rellevans till vad TS skall välja.

Just det, har tyvärr bara sett tomshardware.com test med 3 st i CF. Det är från augusti -11 med förra generationen gpuer testat på 1 spel. Om nu inte de har gjort någon förbättring på hårdvaran på den punkten kanske drivrutinerna ser annorlunda ut sen dess samt att 1 spel användes gör ju inte saken bättre.
http://www.youtube.com/watch?v=pw5QZ6NvkIU verkar ju inte fungera särdeles bra på 3st.

Du får hemskt gärna visa mig någon artikel, vet att swec nämnde det i någon video men vilken rapport de hänvisade till kommer jag inte ihåg.
Hoppas inte svaret blev allt för luddigt

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vänta nu... Sa du att pengar var inga problem?!

*host* http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1059949 *host*

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Vänta nu... Sa du att pengar var inga problem?!

*host* http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1059949 *host*

Hahaha nu ska vi ju inte ta i xD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bhullen:

Hej, Ska bygga en ny dator åt polaren som ska vara i toppklass.
Vi har valt att ha 4st HD7970 på ett Asus Rampage IV Extreme och en i7 3930K i ett Cosmos II(fullutrustad med fläktar).
Har valt att ej ha vattenkylning (förutom Prosessorn som kyls av h80) eftersom att kunskapen finns inte hos någon av oss.
Undrar nu om det kommer att bli något värmeproblem om man kör med 4 kort?
Kan man göra något för att det ska bli kallare?, kommer ju att köra fläktarna på högsta antagligen för att motverka överhettning.

TS: Vattenkylning är inte svårt att fixa bara man ser till att skaffa delar som matchar ens behov och det är den biten som är lite svår. Skulle tro att många här på SweC mer än gärna hjälper till att sätta ihop ett system till er som det bara är att beställa och montera, kanske även sätter ihop för en pizza och bärs.
Ska ni köra ett sånt monstersystem så är det lika bra att köra vattenkylning så kan ni få ned ljudnivån rätt rejält också.

Skrivet av IamShortyX:

Idiot, vet du inte så ska du inte!!

Det där var väl ändå jäkla onödigt va?!

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Anmäld! Vi måste få bort dessa Red Bull taggade 14 åriga haters.. ^_^

Indeed, känns som att SweC blivit infekterat av dessa avundsjuka P12'or

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Skrivet av Bhullen:

Han ska ha detta som sin gaming dator, Hur mycket cash han har har jag ingen aning men hans pappa går med på det man säger är bra

Kan skriva vår lilla inköpslista här

Intel Core i7 3930K
Asus Rampage IV Extreme
Corsair H80
Sapphire Radeon HD7970 x3
Cooler Master Silent Pro Hybrid 1300W
Cooler Master Cosmos II
Phobya Nano-2G 12 PWM LED x9
Cooler Master mega flow 200 RED
G.Skill Ripjaws DDR3 x4 = 32GB

SSD och Bluray har han ju redan

Ska inte kasta mig in i disskusionen som redan pågår men kan rekomendera dig att byta ut nättagregatet till ett
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story2... (antec high current pro)

bättre rippel värden och bättre volt regulering jämfört med cooler master aggregatet
http://www.overclockers.com/cooler-master-silent-pro-hybrid-1...

inga store skilnader men antec är även billigare vilket säkert är intressant även om pengar uppenbarligen inte är en avgörande faktor,
värt att notera är dock att antec agget endast har en 80 millimeter fläkt som varvar på bra under hög belastning, men det är nog inte den
mest högljudda komponenten om ni ska luftkyla 3 7970 på stock kylare

//SchaaSchaa

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Skrivet av propan:

OP varning men innehållet är endå i rellevans till vad TS skall välja.

Just det, har tyvärr bara sett tomshardware.com test med 3 st i CF. Det är från augusti -11 med förra generationen gpuer testat på 1 spel. Om nu inte de har gjort någon förbättring på hårdvaran på den punkten kanske drivrutinerna ser annorlunda ut sen dess samt att 1 spel användes gör ju inte saken bättre.
http://www.youtube.com/watch?v=pw5QZ6NvkIU verkar ju inte fungera särdeles bra på 3st.

Du får hemskt gärna visa mig någon artikel, vet att swec nämnde det i någon video men vilken rapport de hänvisade till kommer jag inte ihåg.
Hoppas inte svaret blev allt för luddigt

Det är sant det kanske inte är antalet GPUer i sig som minskar MS utan något annat, nämligen ökad beräkningskraft från grafikkorten. En kille på anandtech påstår att man kan minska MS genom att klocka ner processorn och därmed låter processorn flaska.

Dold text

Tråden: http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2218236
Även framelimiting ska fungera.

Så kan helt enkelt vara så att 3 grafikkort skapar en flaskhals va något slag och därmed minskar MS.

Oavsett så är ju 3 kort coolare än 2

Permalänk
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Kom ihåg att skaffa ett moderkort med en extra 4pin molex eller liknande till moderkortet (utöver 24pin och 8pin kontakten), även om du inte ska klocka så drar 3x HD 7970 och en 2011 CPU rätt mycket ström från moderkortet och då är det bra om man har lite extra.

Några exempel:
http://www.inet.se/produkt/1902178/gigabyte-x79-ud7-x79-xl-at...
http://www.inet.se/produkt/1902174/asus-rampage-iv-formula-bf...
http://www.inet.se/produkt/1902145/msi-x79a-gd65-8d

Trodde grafikkorten drog ström från sina egna 6 och 8pins kontakter från nätagget?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av IamShortyX:

Har man så dålig koll och så mycket pengar så man vill lägga 20k på grafikkort utan att veta hur man ska konfiguera dom, va man får för prestanda utav dom, vilket mobo man ska ha osv. Men man har endast har sin pappas amerikan express kan man lika gärna gå och lägga sig!!!

Det spelar väl banne mig ingen roll hur eller vart han har fått sina pengar ifrån, det var dumt av dig att skriva på det sättet och kalla han för idiot. Har han råd så har han och då är han fri att göra precis vad han vill med dem om det så är att elda upp dem.
Lägg ner avundsjukan eller vad det är..

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Trodde grafikkorten drog ström från sina egna 6 och 8pins kontakter från nätagget?

Stämmer men dom drar också ström genom moderkortet från pci-e portarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har man så dålig koll och så mycket pengar så man vill lägga 20k på grafikkort utan att veta hur man ska konfiguera dom, va man får för prestanda utav dom, vilket mobo man ska ha osv. Men man har endast har sin pappas amerikan express kan man lika gärna gå och lägga sig!!!

Oj vad det här luktar grönt och avund.
Så du menar indirekt att alla som inte har stenkoll på hårdvara/konfigurationer kan "gå och lägga" sig? Underbar inställning.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IamShortyX:

Har man så dålig koll och så mycket pengar så man vill lägga 20k på grafikkort utan att veta hur man ska konfiguera dom, va man får för prestanda utav dom, vilket mobo man ska ha osv. Men man har endast har sin pappas amerikan express kan man lika gärna gå och lägga sig!!!

Så du menar att du vet exakt vilken prestanda du får utifrån 4 eller 3 kort? Är inte forum till för att man ska kunna fråga och lära sig? De e ju ganska onödigt och slänga in en sån kommentar om man inte ska skriva något vettigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Bhullen:

Så du menar att du vet exakt vilken prestanda du får utifrån 4 eller 3 kort? Är inte forum till för att man ska kunna fråga och lära sig? De e ju ganska onödigt och slänga in en sån kommentar om man inte ska skriva något vettigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Okey såhär ligger det till, Med tanke på 7970s prestanda räcker det gott och väl med 2 st kort för att spela alla spel på dagens marknad och förmodligen ett bra tag till. Sen det med microstattering kommer du förmodligen inte att märka av för 7970 är ett riktigt jävla monster Ska du sen in med 3-4 kort kommer datorn att bli väldigt varm samt låte en massa.

Permalänk
Medlem

haha vilken jävla lirare som ska få datorn Men kör som de andra säger 3x 7970 och packa in datorn med flera SSD diskar och några fina skärmar.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Nu har säkerligen tanken slagit andra med, men att köra 4x7970 i en dator är ingen dum idé. Men att spela på dessa och att köra sli, låter som allt annat än en bra idé i mina öron. Micro-stuttering, drivarproblem osv som man hört en hel del av.. hjälper inte min minst sagt skeptiska inställning till AMD's miserabla drivare.

Ska ni köra något i gpgpu eller något sådant så är det bara att körapå. Annars tror jag att du/ni åtminstone kan vänta tills 7970-priserna sansat sig lite. Om inte det är mäöjligt heller så tror jag nog att du/ni kan köpa iaf.. för det blir något i världsklass av gpu-kraft med domdär korten

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd rensad*

Tänk på vad ni skriver och respektera andras åsikter. Det finns ofta skäl som inte är tydliga över ett forum.

TS, kan bara säga grattis och gott val av komponenter. Jag har ungefär samma på väg hem nu till min egen trippelskärm.

Övriga, ett system av denna typen är pengaslukande men vad dom försöks är alltså hög spelprestanda på tre skärmar med dess fruktansvärda upplösning. I princip tre högpresterande system i ett.

Så ta det lilla lugna med kommentarerna, detta system siktar inte på att få överflödiga fps utan godtagbara fps på 60 med höga grafikinställningar över en mycket stor upplösning. 3 x 24 dell? 1920x1200x3 = 6,9 mp mot till exempel en vanlig 1920x1080 = 2,1 mp.

Så visst är det sjukt dyrt men inte avsiktligt bortkastade pengar. De har ett mål, lycka till!

Min fundering är förlusten av kylning över moderkort/strömförsörjningsdelen samt minnen i och med att TS valt en H80. Det borde dock lösa sig i CM2 med chassits tre fläktplatser i taket. Han ska ju inte heller överklocka?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av IamShortyX:

Okey såhär ligger det till, Med tanke på 7970s prestanda räcker det gott och väl med 2 st kort för att spela alla spel på dagens marknad och förmodligen ett bra tag till. Sen det med microstattering kommer du förmodligen inte att märka av för 7970 är ett riktigt jävla monster Ska du sen in med 3-4 kort kommer datorn att bli väldigt varm samt låte en massa.

Du får verkligen ursäkta men du verkar inte riktigt förstå saker och ting här.
Visst, 2 7970 klarar i princip allt.
Dock inte när man kör på extrem upplösning.
Så att skaffa "bara" två 7970 till den upplösningen han ska ha är ungefär som att ha ett 560 till 1080p.
Fungerar bra men maxxar inte.

Microstuttering kan man få oavsett vilket "monster" man än har.
http://en.wikipedia.org/wiki/Micro_stuttering

Du kan få läsa på lite.

Självklart kommer även datorn bli varmare och låta mer med fler kort men det kan man hjälpa med att antingen sätta in fler fläktar som ökar luftflödet för värmen alt. att de lär sig vattenkylning som faktiskt är väldigt lätt om man väl försöker.

Mitt tips till TS är att han verkligen försöker sig på att lära sig klocka lite lätt samt att han lär sig hur man använder vattenkylning.
Det du kort och gott bara behöver lära dig är hur man monterar allt och verkligen vara försiktig och inte ha bråttom.
Utan låt allt ta god tid så du inte gör några fel.

Delarna till vattenkylning kan folk här på forumet gärna hjälpa dig med att ta fram så du får rätt delar.

Permalänk
Master of Overkill

Detta hade jag köpt
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1467210/2012-02-07

Och Slevade kablar.
http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=sh... 3 stycken.
+
NZXT 24 Pin M/B Extension Cable 250mm - Orange 109 kr
NZXT 3 Pin Fan Extension Cable 300mm - Orange 49 kr
NZXT 3 Pin Fan Extension Cable 300mm - Orange 49 kr
NZXT 3 Pin Fan Extension Cable 300mm - Orange 49 kr
NZXT 3 Pin Fan Extension Cable 300mm - Orange 49 kr
NZXT 3 Pin Fan Extension Cable 300mm - Orange 49 kr
NZXT 3 Pin Fan Extension Cable 300mm - Orange 49 kr
NZXT 3 Pin Fan Extension Cable 300mm - Orange 49 kr
NZXT 3 Pin Fan Extension Cable 300mm - Orange 49 kr
NZXT 6 Pin VGA Extension Cable 150mm - Orange 89 kr
NZXT 6 Pin VGA Extension Cable 150mm - Orange 89 kr
NZXT 6 Pin VGA Extension Cable 150mm - Orange 89 kr
NZXT 6 Pin VGA Extension Cable 150mm - Orange 89 kr
NZXT 8 Pin M/B Extension Cable 250mm - Orange 89 kr

Tottalt 1025 kronor slevade kablar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Nätdelen skulle jag satsat på Silverstone strider 1500 watt eller Enermax Platinum 1500 watts , som båda verkar grymt kompetenta saker.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=452477

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1042565

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.