Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Köpråd: Hemmabiosystem för 2000-3000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djärven:

Jag är inne på att köpa Yamaha RX-V371 samt Dynavoice Magic F-6 EX. Min fråga är dock - räcker detta för en bra ljudupplevelse när jag tittar på film och spelar spel på min TV eller behöver jag komplettera med en center och en subwoofer?

Bor i en hyreslägenhet i ett flerfamiljshus så kan inte dunka på allt för högt men söker heller inte fetaste basen utan ett rent och bra, detaljrikt ljud. Söker inte en surround-lösning just nu men kommer bygga ut när jag flyttar till "bättre lokaler".

Jag har en subwoofer i mitt befintliga hemmabiosystem från Samsung men denna har en Samsung-unik kontakt. Vad jag förstår så använder man en speciell typ av kontakt just för subwoofern på recievers som Yamaha RX-V371 - min fråga är: Går det att klippa kabeln och plocka bort den unika Samsung-kontakten och sedan skarva in sladden i en subwoofer-kontakt (en sån här?)?

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djärven:

Jag har en subwoofer i mitt befintliga hemmabiosystem från Samsung men denna har en Samsung-unik kontakt. Vad jag förstår så använder man en speciell typ av kontakt just för subwoofern på recievers som Yamaha RX-V371 - min fråga är: Går det att klippa kabeln och plocka bort den unika Samsung-kontakten och sedan skarva in sladden i en subwoofer-kontakt (en sån här?)?

Nej för fasen,de du har är förmodligen en såndär passiv subwoofer och behöver drivas av separat stärkare,jag rekommenderar dock att köpa en riktig sub som är aktiv istället,kommer bli mycket bättre.

Permalänk
Skrivet av erikom:

Okej! kan du motivera varför?

Tyvärr Har inga personliga erfarenheter av någon av de två. Magkänslan säger det bara Och yamahan har fått bra betyg i recensioner. Tror inte du blir missnöjd med någon av de!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Du får bra upplevelse om du har bra ljudåtergivning,några pissiga surroundtalare och center osv kan inte ge en bra upplevelse,det förstör helhetsintrycket.
Kan säga dig att det är bättre att se på film med ett bra stereosystem än ett sunkigt hemmabiokit på elgiganten.

Okej, låter dyrt men jag förstår poängen med det du skrev plus att inlägget gillades vilket väger in extra mycket.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djärven:

Hej Emil,

Återkom gärna med kommentar om detta paket när du fått testa det. Blev själv lite sugen på det och vill höra dina intryck.

Mvh

// Peter

Hej Peter!

Har haft detta system i 5 dagar nu, kan bara säga att det ger riktigt bra ljud för pengarna. Recivern jobbar riktigt bra och har många utbyggnadsmöjligheter.
Rekomenderar detta!

/Emil

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill fortsätta på denna tråd, men denna gång är det jag själv som vill köpa
högtalare då jag blev oerhört impad av det som köptes till min bror!

Har bestämt mig för dessa högtalare redan: http://fynda.se/show_prod.php?prodid=3986&searchstring=dynavo...
Nu till frågan - Vilken reciever ska jag köpa?
Jag kommer att ha högtalarna anslutna till min dator via optisk kabel,
eller med en S/PDIF kabel.

Finns det någon reciever till rimligt pris som räcker till mina behov?
Kommer antagligen att utöka med en subwofer när jag har pengar till det.
Behöver inte utgång för surround högtalare men det skulle ju inte skada om
det fanns.

MVH Emil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekanix20:

Vill fortsätta på denna tråd, men denna gång är det jag själv som vill köpa
högtalare då jag blev oerhört impad av det som köptes till min bror!

Har bestämt mig för dessa högtalare redan: http://fynda.se/show_prod.php?prodid=3986&searchstring=dynavo...
Nu till frågan - Vilken reciever ska jag köpa?
Jag kommer att ha högtalarna anslutna till min dator via optisk kabel,
eller med en S/PDIF kabel.

Finns det någon reciever till rimligt pris som räcker till mina behov?
Kommer antagligen att utöka med en subwofer när jag har pengar till det.
Behöver inte utgång för surround högtalare men det skulle ju inte skada om
det fanns.

MVH Emil.

Instegsrecievers från flera av de olika stora märkena är liknande prissatta och liknande bra:
Pioneer VSX-421
Yamaha RX-V371
Onkyo TX-SR309
Denon AVR-1312

Ljudmässing är de nog ganska likvärdiga så skillnader i smak eller avsaknad av någon funktion man vill ha är det som brukar fälla avgörandet mellan dessa.

Annars finns det nog en hel del äldre surroundrecievers att hitta billigt begagnat (från ca 500-1000 för en bra med minst 5-kanaler och stöd för DD/DTS). Dessa saknar oftast stöd för HDMI och de nyaste ljudformaten, men det går att få bättre för samma peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Instegsrecievers från flera av de olika stora märkena är liknande prissatta och liknande bra:
Pioneer VSX-421
Yamaha RX-V371
Onkyo TX-SR309
Denon AVR-1312

Ljudmässing är de nog ganska likvärdiga så skillnader i smak eller avsaknad av någon funktion man vill ha är det som brukar fälla avgörandet mellan dessa.

Annars finns det nog en hel del äldre surroundrecievers att hitta billigt begagnat (från ca 500-1000 för en bra med minst 5-kanaler och stöd för DD/DTS). Dessa saknar oftast stöd för HDMI och de nyaste ljudformaten, men det går att få bättre för samma peng.

Tack för ditt svar, tar en titt på dessa

Permalänk
Medlem

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hogtalare-ljudkomp... Såg den nu, vet inte om det är ett bra pris men vill gärna höra vad ni har att säga om den?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: 32" QD-OLED Samsung G80SD + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)