Att ta i ett element laddar ur dig, den statiska energin försvinner då element är jordade... Det är ju statisk elektricitet som pajar delarna så JO, det hjälper. för det andra så är det klart att datan inte är jordad, man drar ut elen innan man börjar mecka.
"Den statiska energin" "försvinner" inte alls. Din dator har inte samma laddning som jord, så det hjälper som sagt inte.
ESD är klart farligt men det är otroligt att det ska hända.. För att kunna ladda ur ESD i komponenten måste ju komponenten ha någon koppling till jord? vilket inte är troligt om du håller komponenten i luften för att koppla in den i moderkortet t.ex..
Varför skulle komponenten behöva vara ansluten till jord? Komponenten har en annan laddning än vad du har, och när du rör den jämnas potentialskillnaden ut mellan dig och komponenten, det är det som kan skada ledningsbanorna i PCBn.
Har aldrig använt ESD-armband och ingen dator jag haft har någonsin gått sönder.. eller ja en hårddiskkrasch har jag haft sedan min P1 120MHz + En laptop som överhettade sönder.. men den byggde jag ju inte själv så
Du har aldrig haft ett enda problem med din dator? Alla komponenter du har köpt i hela ditt liv fungerar fortfarande felfritt?
Det är i princip omöjligt att veta när en komponent skadats av ESD, då det kan ta lång tid innan skadan ens märks. De flesta produkter som är trasiga när de är nya "DOA" är oftast förstörda av användaren själv.
Vad är det för motstånd folk pratar om i ESD-armband? Har då ett band och finns då ingen resistor i det.. är bara en koppling till handleden så där borde ståltråd göra exakt samma sak.
Om ditt ESD armband inte har ett högt motstånd är det förmodligen felaktigt. Har du mätt resistansen eller antar du bara att den inte har någon?