Muskampen 2025: Segraren korad!

Uppgradera äldre dator för runt 1000kr

Permalänk
Inaktiv

Uppgradera äldre dator för runt 1000kr

Finns planer på att uppgradera en gammal dator med lite nya komponenter för att låta den leva ett tag till...
Hade varit schysst att veta ifall någon har några bra förslag på vad som finns.

Kommer bygga datorn kring en Q6600 och ett GTX 9800.
Hårddiskar och ljudkort behålls, så det är chassi,nätagg, moderkort och RAM-minnen som behövs

Har kollat lite på Stac4 med inbyggt nätagg på 480W, men vet inte om det är så att man får vad man betalar för?
Sen finns det ju inte så många moderkort kvar till salu, så förslag uppskattas...
Budgeten är väl typ 1000-1500 eller nåt.

Permalänk
Medlem

Om det fungerar just nu, varför ska du uppgradera chassis och nät agg ? Ram forstår jag, men inte chassis och nät agg.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zeleni:

Om det fungerar just nu, varför ska du uppgradera chassis och nät agg ? Ram forstår jag, men inte chassis och nät agg.

Datorn som den ser ut nu har intel pentium 4 processor och chassi och nätagg som var okej på den gamla goda tiden, dvs tjocka sidor och inget luftflöde...
Nätagget ger mindre än 300W, så känns som att det är bäst att uppgradera allt.

EDIT: Anledningen att jag sitter på en Q6600 var för att jag tänkte överraska henne på födelsedagen genom att uppgradera processorn, så köpte en quad utan att kolla upp moderkortet i förväg... Moderkortet stödde inte quad, så den ligger just nu som prydnad bredvid:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186795:

Datorn som den ser ut nu har intel pentium 4 processor och chassi och nätagg som var okej på den gamla goda tiden, dvs tjocka sidor och inget luftflöde...
Nätagget ger mindre än 300W, så känns som att det är bäst att uppgradera allt.

EDIT: Anledningen att jag sitter på en Q6600 var för att jag tänkte överraska henne på födelsedagen genom att uppgradera processorn, så köpte en quad utan att kolla upp moderkortet i förväg... Moderkortet stödde inte quad, så den ligger just nu som prydnad bredvid:/

Chassit kommer duga ändå ska du se, dock nätagget kan du ju byta ut

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Von_OttO:

Chassit kommer duga ändå ska du se, dock nätagget kan du ju byta ut

Men det är ju typ lika billigt att köpa ett sådant här som ett nytt nätagg:
http://www.webhallen.com/hardvara/137307-ace_stac4-svart

Permalänk
Inaktiv

Någon som har förslag?

Permalänk