Muskampen 2025: Segraren korad!

Rykte: RTX 50 Super kan dröja till våren 2026

Permalänk
Melding Plague

Rykte: RTX 50 Super kan dröja till våren 2026

De kommande Super-kort sägs bjuda på mer minne, men lanseringen skjuts upp till Q2 2026.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Stämmer det kan man väl lika gärna vänta till 2027 då 6000serien kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Och lika gärna då vänta ett år till tills 6000 super korten kommer osv osv osv är typ samma prestanda vinst ändå då all prestanda nvidia har numera är i form av frame gen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Varför inte vänta tills 7000 serien kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Och lika gärna då vänta ett år till tills 6000 super korten kommer osv osv osv är typ samma prestanda vinst ändå då all prestanda nvidia har numera är i form av frame gen.

Ja med facit i hand bör man spara ihop och köpa ett RTX XX90 med en gång då har du ett kort som håller 2år iaf innan det kommer något bättre prestanda mässigt. Du slipper bry dig om Ti och superduper versionen av budgetkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ja med facit i hand bör man spara ihop och köpa ett RTX XX90 med en gång då har du ett kort som håller 2år iaf innan det kommer något bättre prestanda mässigt. Du slipper bry dig om Ti och superduper versionen av budgetkortet.

2 år låter inte mycket för ett kort som kostar över 20.000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Återstår att se om det faktiskt blir lite konkurrens även uppe på toppen med nästa generation vem vet grafikkort kanske blir roliga igen med lite tur!

Speciellt nu när nvidia fumlar något så otroligt med mjukvaran denna generation.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Har man pengarna att sätta på sidan är det nog en klok 'investering' eftersom det numera inte verkar bli så stor pris/prestanda skillnad per generation så korten behåller sitt värde.

Man kunde ha köpt ett rtx 4090 begagnat för 15-17 för 2 år sedan och de säljer fortfarande för samma priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det kostar att ligga på top, vissa av oss med PC som hobby gillar att sitta med bästa grejerna.
Det går ju sälja gamla kortet när man köper nytt.

Inte ens nyaste grejerna har ju tillräcklig prestanda i vissa lägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

då all prestanda nvidia har numera är i form av frame gen.

Prestandan har gått upp rejält i de högre segmenten varje gång vi haft en node shrink. 4080 är snabbare än 3090 Ti trots prisskillnaden. Och 4090 är i en klass för sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Problemet kommer vid checkout: jag kollar på slutpriset och kan inte motivera xx90 köp. Jag brukade sälja GPUn varandra år, sätta 2-3 lax till och köra på den för nästa 2 år, osv.

Om man köpte 4090 för 26000 vid lansering, sålde efter 24 mån för ~16000 var man ju nästan andra 16000 borta från 5090 - och det är ju galet...

Visa signatur

| 9800X3D | MSI B650 Tomahawk | 2x16 GB 6400 cl36 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Precis samma rykteskarusell som driver den tanken som drev 5XXX super nu redan i höst

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Som tidigast tredje eller fjärde kvartalet 2027 förmodligen det sista så det kommer dröja lite. Tror det blir ett stort hopp på 60-serien med prestanda. Skulle köra på mogen 3nm då. 2nm tror jag inte är tillräckligt moget då.

Skrivet av Rebe1:

Problemet kommer vid checkout: jag kollar på slutpriset och kan inte motivera xx90 köp. Jag brukade sälja GPUn varandra år, sätta 2-3 lax till och köra på den för nästa 2 år, osv.

Om man köpte 4090 för 26000 vid lansering, sålde efter 24 mån för ~16000 var man ju nästan andra 16000 borta från 5090 - och det är ju galet...

Du menar nästan 10 000 kr från ett RTX 5090 om man sålde sitt RTX 4090 idag för 16 000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Som tidigast tredje eller fjärde kvartalet 2027 förmodligen det sista så det kommer dröja lite. Tror det blir ett stort hopp på 60-serien med prestanda. Skulle köra på mogen 3nm då. 2nm tror jag inte är tillräckligt moget då.

Du menar nästan 10 000 kr från ett RTX 5090 om man sålde sitt RTX 4090 idag för 16 000 kr.

Körde du på sitt 4090 för 3 år och sålde det idag för 16000 då ok, 10000. Men det är fortfarande lite mer än bara 2-3 lax till

Visa signatur

| 9800X3D | MSI B650 Tomahawk | 2x16 GB 6400 cl36 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Har man pengarna att sätta på sidan är det nog en klok 'investering' eftersom det numera inte verkar bli så stor pris/prestanda skillnad per generation så korten behåller sitt värde.

Man kunde ha köpt ett rtx 4090 begagnat för 15-17 för 2 år sedan och de säljer fortfarande för samma priser.

Beror inte 4090s andrahansvärde en hel del på 5XXX seriens generellt mediokra prestandaökning, dock? Det vet man ju inte hur det ser ut framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebe1:

Ja men får ju värdera som man vill.

5090 går ju för 24-25k nu, så säljer man sitt 4090 för 16k betalar man ju inte så mycket extra för att uppgradera.

Permalänk
Medlem

Om ~10.000 är "inte så mycket extra" för dig då kan jag bara gratulera dig bra ekonomi.

Visa signatur