Varför köper många "overkill" moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Mata inte trollet gott folk!

Tycker du trollar runt med din rymdraket och overkill i hur många trådar som helst.

Jag trollar dock inte, jag hade en seriös undran om detta och om det inte passar så var tyst. Jag har nämligen ingen aning om varför man skulle behöva dessa kort för 1800+ som jag ser (många väljer).

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av holymelo:

Hej!

Jag har en undring över detta, många som frågar om nya datorer osv har slängt ihop nått själv och har ett moderkort för typ 1800kr vilket i min mening är sååå overkill. Vem behöver egentligen något dyrare för att spela spel, videoredigera, hålla på i musikprogram, skicka upp raketer till månen än tex ett Asus P8Z68-V Pro?

Kjam.

För att få fler funktioner tex fler Sata portar.
Bättre komponenter som förutom att ge längre livslängd, gör att datorn blir stabilare, tex via en bättre strömförsörjning.
Support, tillverkarna uppdaterar ofta BIOS och drivrutiner längre för sina bästa kort, uppdaterat BIOS gör tex att man ofta kan byta till en bättre CPU efter ett tag.
Garantin, mitt Sabertooth har 5 års garanti vilket är svårslaget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Förutom det uppenbara som antalet USB, SATA och PCI-E platser (även hastigheten) så tittar jag på VRM- och chipset-kylningen. Helst passiva kylflänsar som klarar att hålla nere temperaturen vid överklockning. Funktionerna i BIOS är även de viktiga, t ex MSI har ju helt glömt bort många viktiga funktioner för överklockning. Vanligtvis så kostar moderkorten jag inhandlar mellan 1 000-1 500 kr.

Enda anledningen där jag eventuellt skulle få för mig att kolla på dyrare moderkort är utseendet. Säga vad man vill om Fatal1ty-korten, men jäkligt häftigt rött tema har de iaf.

Som du sa, jag köper dyrare kort för funktioner som lämpar sig vid överklockning, sen högre kvalité på delar är ett måste när jag överklockar, inte vill jag bränna något pga dålig kylning eller komponenter som inte är specificerade för min belastning vid överklockning.

Så jag ser absolut ingen anledning att köpa ett billigt kort som jag vet jag kommer bränna och som kanske tar med sig andra komponenter i fallet.

Tycker OP frågar en dum fråga efterssom det beror helt på användningen av användaren, skall man köra allt stock och inte är i behov av specifikationerna som dyrare moderkort ger då är det overkill men vi sitter på sweclockers och av namnet att döma så överklockar många här.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerfherder:

?!?!?!?!?!? What?

Microstuttering minskar med 3 kort.
Och det kostar mer pengar.
Förstår du?!?!?!?!??!?! X 10.

OT: Ett moderkort för 1800:- är........
Varken eller.. Om du får 1050:-/mån så är 1800:- mycket.
Om du får 22500:-/mån så är 1800:- relativt lite, utslaget på ett år.

Så... hårdvara + swec + pengar + 18 åringar som bor hemma + 20 åringar och uppåt som jobbar = rolig diskus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holymelo:

http://www.youtube.com/watch?v=4fQrmk1fwlk

Överförd av swecab den 25 nov 2011

Vad jag kan förstå så måste AMD och Nvidia jobbat på rejält senaste månaderna och löst alla problem vad gäller microstuttering? Du kanske inte har ögon för vad microstuttering är? Då ska du inte äga ett kort över 1500kr.

Det är inte så att man magiskt drabbas av microstuttering så fort man skaffar en SLi/Crossfire-lösning. Jag märkte t ex aldrig av det när jag körde dubbla GTX 470.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Som du sa, jag köper dyrare kort för funktioner som lämpar sig vid överklockning, sen högre kvalité på delar är ett måste när jag överklockar, inte vill jag bränna något pga dålig kylning eller komponenter som inte är specificerade för min belastning vid överklockning.

Så jag ser absolut ingen anledning att köpa ett billigt kort som jag vet jag kommer bränna och som kanske tar med sig andra komponenter i fallet.

Tycker OP frågar en dum fråga efterssom det beror helt på användningen av användaren, skall man köra allt stock och inte är i behov av specifikationerna som dyrare moderkort ger då är det overkill men vi sitter på sweclockers och av namnet att döma så överklockar många här.

Då är min fråga vad gör du på datorn som kräver ett moderkort för 2000+, jag känner tyvärr för många som sitter och surfar på facebook och tradera på en burk för 15lök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holymelo:

Då är min fråga vad gör du på datorn som kräver ett moderkort för 2000+, jag känner tyvärr för många som sitter och surfar på facebook och tradera på en burk för 15lök.

Läs hans ilägg igen om du nu inte trollar. Han säger klart och tydligt att det är överklockning som gör att valet faller på ett moderkort med bättre komponenter etc etc

Ett Ge exempel på ett moderkort för 1000kr som fixar överklockning på en 2600k @ 4.8 stabilt utan riskt för att dra in årorna och dra med sig allt annat i burken.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Det är klart det finns olika moderkort med olika egenskaper, som är både dyrare och billigare, sämre och bättre (JUST FÖR DIG).
Men sen finns det dom som går efter utséendet, asus ROG exempelvis, är ett sjukt snyggt kort i mina ögon, och varför inte välja ett sådant kort om jag går i dom banorna vad gäller design?:)

har man pengar, och vill, varför inte? man ska ju trivas med sitt system, vissa trivs med att ha den på golvet, och inte se den, andra tycker den ska vara synlig och tycker om att se sin dator, lite som konst? sådan är jag. Det är inte bara kul att bygga, det är kul att se ett snyggt resultat!

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk

Jag skulle gissa på att han fyller ut sata portarna, Övercllockar och kanske kör SLI/CF då vill man inte sitta på något billigt skit kort om man får för sig att börja clocka ordentligt.

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av holymelo:

och?

jag har använt alla mina datorer till surfning oavsätt kostnad?

anledning till att köpa en bra dator, kan vara spel, eller att man vill kunna ha kvar den i längre tid,

eller att man bara vill ha en bättre dator än sin dumsnåla kompis som tror att livet handlar om en sparad 500lapp.. (på moderkortet)

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

"Varken eller.. Om du får 1050:-/mån så är 1800:- mycket.

Så... hårdvara + swec + pengar + 18 åringar som bor hemma + 20 åringar och uppåt som jobbar = rolig diskus"

utav någon anledning funkade det inte att citera:P

hehe, håller lite med dig, vad det kostar för varje individ, beror störst del på vad för "inkomst" och "hobby" man har.
Jobbar man och tjänar 22 000/månaden, och tycker om datorer, varför inte lägga ner pengar som man vill?
går man i skolan, och får 1050?, så är det klart att man inte har lika mycket lust med att köpa dyra moderkort,ljudkort etc.

helt upp till personen i fråga:)

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem
Skrivet av holymelo:

Det är inte logiskt att inhandla ett dyrt moderkort (eller någon dyr komponent egentligen) för en planerad surfdator. Det går ju, om än trögt, med en 10 år gammal dator.

Däremot så ska man väl få surfa och göra annat än "Xtreme-syssor" på sin monsterdator? Det är inte så hemskt ofta jag använder min burk fullt ut, men när jag väl gör det så är jag glad att jag spenderade all tid och pengar på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holymelo:

Hej!

Jag har en undring över detta, många som frågar om nya datorer osv har slängt ihop nått själv och har ett moderkort för typ 1800kr vilket i min mening är sååå overkill. Vem behöver egentligen något dyrare för att spela spel, videoredigera, hålla på i musikprogram, skicka upp raketer till månen än tex ett Asus P8Z68-V Pro?

Kjam.

Lite komiskt, men har för mig att jag gav näst intill 1800kr för mitt Asus P8Z68-V Pro när jag köpte det. Nu ligger priset beroende på generation mellan 1488-1600kr. För mig handlade det om att få ett stabilt OC vänligt kort med bra recensioner för en inte allt för dyr summa pengar.

Skrivet av hersses:

Sen vet ju alla som har lite koll att ett ensamt grafikkort fungerar bättre än crossfire/sli pga microstuttering osv. Återigen kunskapen hos många lyser med sin frånvaro. Och moderkort är det sista man behöver uppgradera för en prestandaboost så länge processorn inte kräver en ny socket.

Skrivet av holymelo:

Både crossfire och sli har sånna brister i dagsläget så förstår inte ens varför folk inbillar sig att köpa ett sånt system.. Microstuttering gud jag vet allt. Vad klarar (ETT) HD7970 inte av?

Kjam.

Tycker kunskapen lyser med sin frånvaro från andra sidan. Har inga som helst problem med microstuttering, det enda negativa jag kan se med att köra SLI är att det kan ta ett tag att få till stödet i ett fåtal nya spel. Bortser man från det så är det billigare för att nå samma prestanda med SLI än single card som du proppar för.

Personligen körde jag med ett 470GTX väldigt länge, när jag sedan såg ett billigt begagnat så slog jag till och wolla, hyffsad prestanda för en billig penning. Prestandan är ungefär som 560ti SLI (http://www.sweclockers.com/recension/14844-amd-radeon-hd-7970...) för ungefär 60% av priset av ett HD7970

Blir nog samma tillvägagångssätt nästa gång, ett singlecard först, och när man hittar ett till kort billigt så blir det SLI/crossfire där med.

Kul när folk inte har några problem med att slänga ut tusentals onödinga kronor på grafikkort men inte hela 2-300 kr på ett moderkort

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

För att man kan helt enkelt.

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk
Hedersmedlem

För att det var snyggt, hade rätt funktioner och för att jag hade råd

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk

Intressant diskussion iallafall så länge man ser till moderkort. Har själv alltid valt att köpa så billigt som möjligt(med väldigt låga krav förstås). Det har ju hänt att jag önskat att jag hade fler portar och anslutningar men det mera varit en begränsning av formatet(m-atx) istället för att det skulle skilja mycket mellan tillverkare och modeller. Jag är inte särskilt intresserad av att överklocka och går det att dra upp några hundra MHz till så är jag nöjd med det. Sen har jag lite annan fokus, jag vill ha en knäpptyst, relativt snabb och billig dator. Jag har dock alltid lagt ner en hel del tid på research så att jag absolut blir nöjd med det jag köper.

Däremot så förstår jag er som sitter med 4+ diskar, DVD-brännare, tre grafikkort, en processor av finare modell. Då behöver man troligtvis fler anslutningar/portar än vad "de flesta" skulle behöva. Ska man gå in djupare på varför tre grafikkort så finns det ju rätt uppenbara svar på det: man vill få det att räcka till. Bara tänka sig 3 * 2560*1440. Hur många kan egentligen driva det ens utan lullull i ett modernt spel?

Känns som att moderkort är sådant som skalar upp i pris iochmed totalpriset på datorn, vad tror ni om det?

Permalänk
Medlem

Själv valde jag ett av de dyrare moderkorten i mATX formatet. Valde det för att det dels hade bättre ljudkrets och dels bättre funktioner och möjligheter till att överklocka. Sedan är det ju en grym fördel att mjukvaran till asus rog kort är helt överjävligt bra

I tidigare byggen har jag snålat lite på moderkortet, der gjorde jag inte den här gången.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Permalänk
Hedersmedlem

Dyra moderkort köper man ju för att de är häftigare än de billigare! Delvis sant tror jag, undrar hur många ROG-kort ASUS sålt bara för att folk tycker de ser bra ut..

Men jag kan hålla med dig att folk gärna overkillar på moderkortet, och att de helt enkelt inte behöver funktionerna som moderkortet har att erbjuda. Men fler än du tror har nog ett syfte med sitt dyra moderkort.

Jag har ett 990FX-UD3 - Det billigaste kortet på marknaden som motsvarar mina krav på SLI-stöd och lite annat.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Varför köper folk i2500k/2600k till riggar som saknar cf/sli och/eller går loss på mindre än 10k? sjukt ovärt och overkill. bättre att köpa en 965/955be tills man ska köra cf/sli (även det är ovärt om man inte sliar/cfar ngt som tillsammans blir vassare än det bästa på marknaden då 1kort>2-4kort (om 2-4kort presterar likvärdigt eller marginellt bättre...)) och under 10k är det mer värt att lägga pengar på andra delar (speciellt om man ska spela)...
det är en mer befogad fråga än din om moderkort....

moderkortköper du dyra för att du vill kunna smälla på mkt kräm på gfx+cpu (speciellt i cf/sli riggar) utan att att strömförsörjning från mb ska flaska, eller om du har många expansionskort eller om du vill köra sli/cf i x16 eller om du vill ha en bra platform (x79 tex) för att du använder tunga program... finns massvis med anledningar till att köpa dyra mb...

stick tillbaks till fragbite om du vill grina över att folk har råd med finare saker än dig själv... jävla sandlådefasoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Platinumtoad:

Varför köper folk i2500k/2600k till riggar som saknar cf/sli och går loss på mindre än 10k? sjukt ovärt och overkill. bättre att köpa en 965/955be tills man ska köra cf/sli (även det är ovärt om man inte sliar/cfar ngt som tillsammans blir vassare än det bästa på marknaden då 1kort>2-4kort (om 2-4kort presterar likvärdigt eller marginellt bättre...)) och under 10k är det mer värt att lägga pengar på andra delar (speciellt om man ska spela)...
det är en mer befogad fråga än din om moderkort....

moderkortköper du dyra för att du vill kunna smälla på mkt kräm på gfx+cpu (speciellt i cf/sli riggar) utan att att strömförsörjning från mb ska flaska, eller om du har många expansionskort eller om du vill köra sli/cf i x16 eller om du vill ha en bra platform (x79 tex) för att du använder tunga program... finns massvis med anledningar till att köpa dyra mb...

stick tillbaks till fragbite om du vill grina över att folk har råd med finare saker än dig själv... jävla sandlådefasoner.

Men man blir lite gråtfärdig när man kikar ner i en låda där det sitter ett 1/5 fyllda platser på ett kort som kostar 2000kr och det finns exakt samma modell fast med mindre uttag och lite annan design för 1000kr Med dagens sandy bridge processorer så är det ju en fröjd att överklocka även för svensson. Anledningen till att jag skapade tråden var inte för jag inte har pengar och är avundsjuk på dom som äter med guldsked, det är för att väldigt många överdimensionerar moderkort och köper ett värsting och sätter i en i5:a 2500k i tron om att det ska bli en jävla skillnad.. Samma som folk överdimensionerar nätagg, ett system utan sli/cf drar inte över 600w.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WeeMaan:

Bättre lämpade för överklockning är väl den främsta orsaken för egen del iallafall.

Ett simpel P67 eller Z68 för 800-100kr har mer än nog med överklockning funktioner för 95% av överklockarna.

Folk köper dyrare moderkort för de har inte hängt med i utvecklingen av K processorer, tex 2500K och 2600K. De är kvar i i7 920 tänket. Det har hänt en del på ca 3 år.

Okunskap styr med andra ord, för 95% av användarna. Är säker mindre än 5% som har behov av de dyra moderkorten. Och då är det befogat om man har behovet.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av holymelo:

http://www.youtube.com/watch?v=4fQrmk1fwlk

Överförd av swecab den 25 nov 2011

Vad jag kan förstå så måste AMD och Nvidia jobbat på rejält senaste månaderna och löst alla problem vad gäller microstuttering? Du kanske inte har ögon för vad microstuttering är? Då ska du inte äga ett kort över 1500kr.

Nej, det har de inte, men det är som många sagt i huvudsak en inställnings- och drivrutinsfråga. Som sagt är det också mycket beroende på vad man spelar och hur känslig man är.

Man bör också tänka på att det huvudsakligen är vid relativt låga (<60 FPS) framerates det märks, och folk "som mig" som oftast försöker nå 120... har inte bekymret.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd

Ptja. Jag köpte Asus Maximus IV Gen3 för att det var bra samt matchade min design (rött, laserljus, och p12 glamm så det skriker om det).

Å andra sidan är jag inte begränsad till en budget. Delvis därför också.

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Medlem

Det stämmer nog att många köper ett bättre moderkort än vad de behöver men det är inte roligt at sitta med ett undermåligt moderkort. Dock är detta SweC och många vet exakt vad de behöver och köper därefter. Sen har vi hårdvarunördar (jag själv inräknat) som älskar väldesignade och snygga moderkort som är fulproppade med funktioner (som man använder max 50% av) men man är beredd att lägga lite extra slantar för dessa saker. Datorer kan vara en dyr hobby om man även är intresserad av hårdvaran

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Förstår inte trådstartaren något så grundläggande som att folks behov/budget/mål är olika så är det nog lönlöst att mata på skäl efter skäl även om dem är helt valida.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av holymelo:

Men man blir lite gråtfärdig när man kikar ner i en låda där det sitter ett 1/5 fyllda platser på ett kort som kostar 2000kr och det finns exakt samma modell fast med mindre uttag och lite annan design för 1000kr Med dagens sandy bridge processorer så är det ju en fröjd att överklocka även för svensson. Anledningen till att jag skapade tråden var inte för jag inte har pengar och är avundsjuk på dom som äter med guldsked, det är för att väldigt många överdimensionerar moderkort och köper ett värsting och sätter i en i5:a 2500k i tron om att det ska bli en jävla skillnad.. Samma som folk överdimensionerar nätagg, ett system utan sli/cf drar inte över 600w.

Jag säger inte emot att 1000 kr i många fall räcker för att överklocka, förutom om man har oturen att välja ett dåligt märke eller modell såklart.

Överdimensionering av nätagg finns det faktiskt ett antal fördelar med. För det första så är det lätt att uppgradera datorn längre fram utan att behöva köpa ett nytt nätagg. En annan anledning är att verkningsgraden oftast är som bäst vid omkring 50% belastning. Slutligen det som jag konstigt nog tycker är viktigast, fläkten håller sig ofta tystare på ett nätagg som inte belastas fullt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Förstår inte trådstartaren något så grundläggande som att folks behov/budget/mål är olika så är det nog lönlöst att mata på skäl efter skäl även om dem är helt valida.

Självklart förstår jag att folks behov/budget/mål är olika, haha det kommer bli diskussion in i död dagar.. Jag tror dom flesta blir lurade i namnen på moderkorten också, det skiljer ett A-B hit och dit och det enda dom gjort är tillägg på 2 usb 3.0or som man aldrig använder ändå :P. Jag är fortfarande lärling i denna branschen så bli inte för arga :).

Permalänk
Skrivet av jungklo:

För att man kan helt enkelt.

Får hålla med där!

Visa signatur

Dator?

Permalänk
Medlem

Skaffade mitt 790FX-GD70 efter recension av Swec, precis lagom overkill. Hade kollat flera billigare men alla saknade något, så fick bli en som hade allt jag då efterfrågade. På det hela så har kortet funktioner jag inte behöver, som ratt för manuell överklockning on the go och eSATA-port som jag aldrig förstått mig på.
Nu såhär i efterhand så ångrar jag mig inte alls, är mycket nöjd, vill bara ha mera. Fler SATA-portar, högre överklockningspotential, fler RAM-sockets och fler strömförsörjningar till fläktar. Men det får bli nästa uppgradering det. Kommer antagligen än en gång att satsa på ett precis lagom overkill MB, runt tusenkronorsklassen, även om jag inte behöver allt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Microstuttering minskar med 3 kort.
Och det kostar mer pengar.
Förstår du?!?!?!?!??!?! X 10.

OT: Ett moderkort för 1800:- är........
Varken eller.. Om du får 1050:-/mån så är 1800:- mycket.

Så... hårdvara + swec + pengar + 18 åringar som bor hemma + 20 åringar och uppåt som jobbar = rolig diskus.

Tack nu slapp jag förklara

offtopic: När ska du fortsätta på "Greeny" projektet?

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|