Permalänk

Problem att visa vissa sidor

Hej!

Jag har ett ganska störande problem!

För ca 2-3 månader sedan har jag svårt att visa några sidor korrekt. Det handlar om sidor som exempel photobucket och dailymotion, youtube fungerar dock bra på sista tiden, likaså metacafe.

Så här ser exempelvis photobucket (www.photobucket.com) ut för mig... likaså dailymotion.

Har 2 datorer hemma, en stationär med WinXP pro SP2, ansluten med kabel till routern. Den andra är en bärbar med WinXP pro SP3, ansluten trådlöst mot routern. Routern är nu mera en NetGear WNR3500L. Har bredbandsbolaget som leverantör (kör via fiber, dynamisk IP). Båda datorerna får samma problem med ovannämnda sidor.

Har provat med olika webbläsare (IE, Chrome och Opera, dock ej firefox) och dessa 3 visar samma resultat. Det konstiga är om jag åker hem till någon annan med min bärbara dator så fungerar photobucket och dailymotion alldeles utmärkt att visa korrekt!! Jag har även använt min android-mobil som surfpunkt hemma och anslutit bärbara mot den (trådlöst). Fungera alldeles utmärkt, tills jag åter byter anslutning tillbaka till min router/hemmanätverk (också trådlöst) och trycker på uppdatera sida.

Har kopplat förbi routern och direktanslutit bärbara datorn direkt med kabel mot fiberuttaget (har inget modem). Det har fungerat alldeles utmärkt!

Vid det tillfälle hade jag en Belkin F7D3302v1 som router. Efter att ha stängt av alla brandväggar osv... beslöt jag mig för att köpa en ny router, som jag kör just nu... Netgear WNR3500Lv1. Dessvärre kan jag fortfarande inte visa sidorna rätt!! Jag ser varken video eller bild, all text befinner sig ihopklumpat mot vänstersida.

Problemet är inte stort då jag klarar av de flesta sidorna utan problem på nätet, men så irriterande när man väl stöter på såna sidor!

Jag vet att problemet verkar ligga på routern, men jag har ju bytt router (i onödan) och ändå inte fått det att funka.

Tacksam för hjälp!

MVH / Martie

Permalänk
Medlem

prova en annan dns server
jag vet av egen erfarenhet som BBB kund att deras dns server har problem med många sidor
speciellt lite grafikskt tyngre sidor som tex photobucket, dailymotion osv
och är ju jäkligt enkelt att testa
byt ut dns serverna till OpenDns eller google's dns server och testa
OpenDns:
208.67.222.222
208.67.220.220

GoogleDns:
8.8.8.8
8.8.4.4

går ju snabbt att testa annars vette tusan vad det kan vara då det funkar hos andra men inte hos dig

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk

Tack för ditt svar!

Har provat ändra DNS adresserna, fungerar ändå inte...

Upptäckte att myspace.se inte heller fungerar, ser ut som bilden jag skickade innan från photobucket. Finns en sida (evolutionm.net) som jag brukar besöka, den är också likadan. BBB har ingen aning om vad det kan göra, men de skyller på min skrivbordsupplösning, vad den nu kan göra, jag har ju haft det fungerande med nuvarande 1920x1080 förr...

Kopplar jag förbi routern så funkar det perfekt... därav att jag provade köpa en ny router... men effekten vart ingen skillnad.

Är så sugen på att byta internetleverantör bara för att prova, har dessvärre bindningstid.

MVH / Martie

Permalänk
Medlem

Iochmed att det fungerar utan router så ligger problemet där. Mystiskt dock att det inte funkar med en ny router. Testa att brygga din router och se om det är någon med port-forwarding eller liknande som spökar. Du kör inte någon VPN-lösning som tjafsar bakom en router?

Visa signatur

Jordusåatte...

Permalänk
Medlem

Har samma problem!
Photobucket, imgur, myspace, avatarer på battlelog & laddauppbilder.se fungerar inte. Har också BBB (100/100), problemet kom för nån vecka sen efter att jag formaterat datorn. 2012-02-13, 01:08 laddade jag upp bilder till imgur, fungerade hur bra som helst. 2012-02-13, 23:13 började imgur strula så jag använde laddauppbilder.se men nu fungerar inte den heller...

Testade byta dns, factory settings på min netgear WNR3500L & uppdatera firmware men inget funkar... Sökt som en galning på problemet men hittar ingen lösning.

Morsans dator har samma fel på både chrome och IE.

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem
Skrivet av VipMartie:

Routern är nu mera en NetGear WNR3500L. Har bredbandsbolaget som leverantör (kör via fiber, dynamisk IP). Båda datorerna får samma problem med ovannämnda sidor.

Testade att koppla direkt till modemet och då funkade alla sidor och sen när jag kopplade tillbaka till WNR3500L så strulade sidorna... Verkar nog vara BBB som slutat gilla routern.

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk

Skönt att man inte är helt ensam om problemet!!! Kör också BBB 100 lina...

Snöhög> Är tyvärr inte så jätte high på nätverk, vad är VPN för något? Hittar inget om det i routerns inställningar. Jag har provat stänga av allt jag kunde, till och med återställt routern helt och hållet. Hur bryggar man en router?

shocker> Jag provade dina sidor och ingen av de fungerar för mig med... ser ut som bilden jag postade i första inlägget. Angående avatarer som slutar fungera så har jag märkt det på facebook lite till och från också... Jag har dock inget modem (har BBB uttag hemma), men när jag kopplar förbi routern så funkar det fint för mig med. Är din mors dator inkopplad i samma router?

Har ringt BBB, men de kan såklart inte hjälpa mig och skyller på skrivbordsupplösningen är högre än vad sidan klarar av, därav problemet (det har ju funkat tidigare med samma upplösning). De rekommenderar att jag ringer till bredbandsexperten som kostar 19kr/min eller nåt... NEJ TACK!

Jag har grottat lite i deras hemsida och hittat att de har följande portar spärrade, det är säkert ingen fara, men ni som kan det här bättre kanske kan luska ut något ur det? Följande spärrade portar är 25, 135-139 och 445.

Vore bra om någon som löst problemet kan skriva här. Det verkar bara bli fler och fler sidor med tiden, som slutar fungera...

MVH / Martie

Permalänk
Medlem
Skrivet av VipMartie:

shocker> Jag provade dina sidor och ingen av de fungerar för mig med... ser ut som bilden jag postade i första inlägget. Angående avatarer som slutar fungera så har jag märkt det på facebook lite till och från också... Jag har dock inget modem (har BBB uttag hemma), men när jag kopplar förbi routern så funkar det fint för mig med. Är din mors dator inkopplad i samma router

Ja hennes dator är kopplad till samma router så måste vara den som strular med BBB.

Förstår inte vad problemet kan vara, testat stänga av/sätta på/bytt massor av inställningar i routern men inget fungerar. Tror nog inte det är upplösningen det är fel på då det fungerat felfritt i flera år...

Skulle vara väldigt trevligt om någon kom med en lösning till problemet så man kan använda sidorna igen

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem
Skrivet av VipMartie:

Skönt att man inte är helt ensam om problemet!!! Kör också BBB 100 lina...

Snöhög> Är tyvärr inte så jätte high på nätverk, vad är VPN för något? Hittar inget om det i routerns inställningar. Jag har provat stänga av allt jag kunde, till och med återställt routern helt och hållet. Hur bryggar man en router?

MVH / Martie

Ah jag ser att du har en likadan router som jag. Kör på BBB100 också. Den går inte att brygga om man inte lägger in en specialfirmware... Men om du kopplar kabeln från bredbandsuttaget till en LAN-port (istället för WAN-porten) så blir det samma effekt. En annan sak du kan testa är att ändra "MTU size". Har å göra med storleken på paket som skickas. Finns under avancerat -> installation -> WAN. Testa 1400 eller 1500.

Annars låter det som ett klassiskt VPN-problem. Kika under nätverksanslutningar och inaktivera allt som inte är anslutning till lokalt nätverk eller trådlösa ditot.

Visa signatur

Jordusåatte...

Permalänk

Det var bara att internetanslutningen bröts när jag bytte yttag från WAN till LAN...

MTU storleken stod på 1500, som också var max. Provade sänka till 1400, ingen skillnad.

Jag hittar inget angående VPN och gällande anslutna enheter så var det bara min trådanslutna dator som är inkopplad.

Jag beslöt mig för att ringa BBB igen, ingen lyckan mer än att de rekommenderade mig att ringa bredbandsexperten igen, vilket jag gjorde.

Pratade med en väldig hungrig expert som tyckte felet var mycket intressant och ville grotta mer i problemet via fjärrstyrningen på egen hand. Jag gav honom ca 30 minuter fri hand med datorn, han provade olika saker och kom fram till att det inte var fel på min utrustning, han ansåg helt enkelt att det är BBB som felet ligger hos.

En felanmälan har gjorts till BBB, där de får kolla upp deras utrustning. De skulle återkomma till mig inom ett par dagar. Jag hör givetvis av mig om jag får det att fungera.

MVH / Martie

Permalänk
Medlem

Hur många datorer använder du? Jag skulle gärna ha BBB som leverantör igen eftersom de fungerade felfritt för mig i 10 år förutom korta avbrott.

Jag kopplade ifrån DHCP i routern och sedan kopplar du som någon sa tidigare bredbandet i en LAN port. Du borde få 5 IP adresser av BBB.

Routern blir då istället en switch (layer 2) och varje dator får en publik ip adress från BBB DHCP server.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Skrivet av xhriz:

Hur många datorer använder du? Jag skulle gärna ha BBB som leverantör igen eftersom de fungerade felfritt för mig i 10 år förutom korta avbrott.

Jag kopplade ifrån DHCP i routern och sedan kopplar du som någon sa tidigare bredbandet i en LAN port. Du borde få 5 IP adresser av BBB.

Routern blir då istället en switch (layer 2) och varje dator får en publik ip adress från BBB DHCP server.

DU ÄR HELT UNDERBAR!!!! DET FUNKAR!!! =D Dock inte smärtfritt...

Jag använder 1 stationär dator (Trådad) och en bärbar (trådlös) + mobilen (wifi) om det nu räknas...

Jag gick in i routern och stängde av den som DHCP server, kopplade in bredbandet till FÖRSTA UTTAGET i routern, placerade datorns kabel till andra uttaget (som legat på första uttaget innan). Fick starta om routern för att få det att funka!!

Nu till det "smärtsamma"... Jag kommer inte åt routerns inställningar, har provat routerlogin och IP adressen... Sen kommer min bärbara inte längre in i nätet trådlöst... Om någon vet hur jag får igång trådlösa funktionen med den inställningen jag har nu, så kan jag leva med det tills BBB har hittat felet. Jag betalar inte 320kr/mån till BBB för att behöva köra s.k. "silvertejpslösningar" till att komma åt sidor.

Men tusen tack till framsteg på problemet!!!

MVH / Martie

Permalänk

Intressant sak som jag provat nu... jag tog fram min gamla router (Belkin) och gjorde följande koppling.

Från BBB modemet kopplade jag kabeln in på Netgear routerns första LAN-uttag, från Netgearns andra LAN-uttag drog jag en kabel till Belkins WAN-uttag, från belkins första LAN-uttag kopplade jag min stationära. Då slutade sidorna att fungera helt plötsligt...

Verkar som att, så länge det är routern som utdelar en egen IP-adress (typ 192.168.1.X) så kommer jag inte åt sidorna... Nu är till och med jag övertygad om att BBB har något som inte lirar ihop med router.

Om man frågar en omvänd fråga... vilka har BBB och kör med router, där följande ovannämnda sidor fungerar?

MVH / Martie

Permalänk
Medlem

Nej du kommer inte åt inställningarna på normalt sätt. Jag brukade ställa in allt på routern inklusive det trådlösa sedan stänga av DHCP i routern.

Du kan alltid göra en reset av routern så kommer du tillbaka till fabriksinställningarna.

Annars gör du så här.

Gå i n i nätverksinställningar och ställ in att datorn ska ha IP 192.168.1.2 och nätmask 255.255.255.0

Sedan kan du komma åt router inställningarna som vanligt på IP 192.168.1.1

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Rekordmedlem

Belkin stöds av dd wrt kör in det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Japp det funkade med Belkin... Dock har jag märkt att telefonen inte kommer åt nätet trådlöst, det gör däremot min laptop. Telefonen behöver jag alltid stänga av och starta om wifi:n för att den ska komma åt nätet.

Tänkte uppdatera er... Jag fick samtal av bredbandsexperten idag. Han har pratat med BBB och de skakar så klart på huvudet att det inte är deras "fel". Jag har provat routern hos min flickvän som har Comhem, funkar utan bekymmer.

Blev rekommenderad att knacka på grannen och koppla in routern där hos honom. Han kör också BBB med 100/10 lina (som jag alltså). Där funkade det inte heller. Däremot så lade jag märke till att grannen har en box som inte jag har. Jag kopplar egentligen min bredband direkt till en dosa på väggen (fiber), men grannen har fått med ett modem/router, vilket jag inte fick och vilket BBB sa från början att jag inte behövde.

Nu ska de alltså skicka hem ett sådant till mig. Det spelar ingen roll för mig om jag har router eller inte, jag köpte router för att kunna köra trådlöst också. Ska bli intressant att koppla in routern efter deras modem/router och se om problemet kvarstår. Annars kvittar det om deras modem/router fungerar.

Det är alltså en ZyXEL P-2602HWT-F1 de kommer skicka...

Detta är också en intressant tråd som jag har hittat.
https://www.flashback.org/t1550948p2

Dock angående hastigheten, men lösningen är intressant!
Citerar:

Citat:

Bredbandsbolaget är helt otroliga. NU efter en månad först har man löst problemet.
Lösningen?
Porten nere i källaren var felkonfigurerad...en till tekniker kom hit (den första satt bara och klickade lite med musen) och sprang ner i källaren och gjorde någonting, och vips så fungerade det.
Tog 5 minuter.

Ska det verkligen ta en jävla månad?

Skönt att det fungerar nu hursomhelst och tack för all hjälp!

MVH / Martie

Permalänk

Hej! Har exakt samma problem med samma router. Har gjort allting som går att prova och vissa sidor såsom existenz.se samt en del random sidor har problem att visa sidorna. Notera att det fungerar bra direkt kopplat. Notera att jag också har 100 mb från bbb. Låter som att det är ett dns fel men får samma problem med googles dnser....

Permalänk
Skrivet av niklas12343:

Hej! Har exakt samma problem med samma router. Har gjort allting som går att prova och vissa sidor såsom existenz.se samt en del random sidor har problem att visa sidorna. Notera att det fungerar bra direkt kopplat. Notera att jag också har 100 mb från bbb. Låter som att det är ett dns fel men får samma problem med googles dnser....

Precis! Jag hade också samma problem! Kör också 100 linan (fiber) från BBB.

Som ovannämnda citat så knallade jag över till min granne och upptäckte att han har en router från BBB (Zyxel 6202). Jag pratade med supporten som skickade hem en sådan till mig. Fick den idag och den fungerar alldeles utmärkt! Nu har jag dock 2 router som bara ligger och skräpar, en ny som dessutom bara är använd i ca 1-2 dagar för att prova om den gamla fungerade.

Så lösningen, som egentligen inte är en lösning, är att ringa BBB och be att få en ZyXel hemskickad, utan kostnad förstås. BBB's kundsupport är riktigt bra och servicekillen var mycket förståelig på telefon att han tog bort fraktkostnaden utan att jag behövde säga till.

Hastigheten är dessutom densamma... jag fick 95Mbit via bredbandskollen med "gamla" routern, kopplade in ZyXel och fick samma resultat! Alla sidor går att visa (även existenz.se).

Har försökt dokumentera så gott det går, hoppas att fler stackare hittar ljusningen via denna tråd!

MVH / Martie

Permalänk
Skrivet av VipMartie:

Precis! Jag hade också samma problem! Kör också 100 linan (fiber) från BBB.

Som ovannämnda citat så knallade jag över till min granne och upptäckte att han har en router från BBB (Zyxel 6202). Jag pratade med supporten som skickade hem en sådan till mig. Fick den idag och den fungerar alldeles utmärkt! Nu har jag dock 2 router som bara ligger och skräpar, en ny som dessutom bara är använd i ca 1-2 dagar för att prova om den gamla fungerade.

Så lösningen, som egentligen inte är en lösning, är att ringa BBB och be att få en ZyXel hemskickad, utan kostnad förstås. BBB's kundsupport är riktigt bra och servicekillen var mycket förståelig på telefon att han tog bort fraktkostnaden utan att jag behövde säga till.

Hastigheten är dessutom densamma... jag fick 95Mbit via bredbandskollen med "gamla" routern, kopplade in ZyXel och fick samma resultat! Alla sidor går att visa (även existenz.se).

Har försökt dokumentera så gott det går, hoppas att fler stackare hittar ljusningen via denna tråd!

MVH / Martie

Har faktiskt den liggandes då den ingår i min hyra. Dock är den så förskräckligt ful så vill inte använda den.

Permalänk
Skrivet av niklas12343:

Har faktiskt den liggandes då den ingår i min hyra. Dock är den så förskräckligt ful så vill inte använda den.

Jo, så är det ju faktiskt, jag har gömt min router i garderoben så jag slipper se den...

Det funkar än idag faktiskt

MVH / Martie