Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Leifson:

Det var lite de kablarna jag syftade på. Finns dragningshål närmare anslutningarna än där du dragit dem, så man borde kunna dölja dem ännu mer. Även strömkablarna till det understa grafikkortet tyckte jag var lite lustigt dragna. Jag skulle hellre sett att de var dragna på samma sätt som kablarna till de två övre korten, tycker det blir stiligare om alla är dragna lika.

Korrekt.

Men vad det gäller strömmen till det nedersta grafikkortet så tyckte jag det var tillräckligt mycket ormbo som skulle ut på baksidan av moderkortsplåten så det var mer en praktisk tanke samt att jag ville ha så lite som möjligt ivägen för luftflödet från frontens 200 mm (och om jag monterar dit en extra 120).

Allt är en tradeoff, i detta fallet var jag lite för lat med chassikablarna.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Jösses det där måste ha kostat skjortan?

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av CENSTRM:

Vilken pajas du är.

Vore ju trevligt att få slippa moderera i mitt galleris kommentarer...så ta det lugnt folket, mkay?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Avstängd

Jösses, vilket imponerande galleri

Snyggt slutresultat!

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Moderator
Moderator

Gah, håller på att konfigurera HWiNFO64 att visas i G15 LCD'n och det är inte helt optimalt. Nog dags att kika på lite guider. Att få upp temp mätningar vore trevligt på CPU/GPU.

Sådär, nu visar mitt G15 fyra separata temperaturmätningsskärmar.

Skärm 1, sex kärnor med separat värme i c
Skärm 2, GPU 0, use % och fyra VRM värme i c
Skärm 3, GPU 1, use % och fyra VRM värme i c
Skärm 4, GPU 2, use % och fyra VRM värme i c

Rätt nöjd.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Moderator
Moderator

Ytterligare intressant information om MS fenomenet, tål att tänka på detta! Körde en sekvens med fraps och mätte frametimes, alltså tiden det tar att prestera fram individuella frames. Jag valde en sekvens 10 001 till 10 100 för att visa mer rättvis data längre in i spelandet. Spelsessionen varade i ca 3h igår.

Kan fundera lite över slutsatserna men tydligt är att var tredje bildruta går två till tre ggr långsammare, 9-10 ms mot 25-28 ms. Detta är ju högst beroende på just hur aktiv denna delen av spel session var men jag har inte skapat något normaliserat värde som visar snittet ännu, det blir nästa steg.

Edit: Inte helt nöjd med snittberäkningen utan måste nog återkomma till den men ungefär såhär föll det ut i ett första försök till sammanställning över ca 16 000 inspelade frames igår.

Medelvärde lågt: 9,47
Medelvärde högt: 17,27

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Jävligt sweet bygge!

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk
Medlem

Grymt bygge!

Då jag är inne på att bygga i princip samma själv har jag några frågor.
Varför inte vattenkyla gpu o ram?
Hur presterar systemet i upplösningen?
Din kommentar om 16 :9, antyder det att du skulle inhandlat annolunda idag?

Har följt dina kommentarer i samlingstråden så är nyfiken på dina åsikter.

Permalänk

SJUK RIGG! Hur mycket gick det på allt som allt?

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Skrivet av CRYSIS FOREVER98:

SJUK RIGG! Hur mycket gick det på allt som allt?

Se citatet nedan.

Skrivet av Lan:

Jag kommer inte att diskutera:
Hur dyrt bygget är.

Permalänk

Vad kostar riggen? ...frågar folk, även fast han skrivit att han ej svara på det.

MEN!

Han har juh skrivit upp varje del (nästan) i presentationen. Bara gå in på t.ex inet å plussa lite.

Ca pris tror jag är 45 000 med maginal. Kanske 50 000 till och med:)

Visa signatur

|Corsair Obsidian 800D|i7 4770K @ 3,5Ghz|Phanteks PH-TC14PE|EVGA GTX 780|MSI Z87-GD65 GAMING ATX|Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP|Corsair Force 3 120GB|BenQ 24" G2420HDBE|Corsair PSU 1000W HX ATX 2.2|Logitech G110|Logitech MX 518|Steelseries 7H Fnatic Edition|

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Messaja:

Grymt bygge!

Då jag är inne på att bygga i princip samma själv har jag några frågor.

Tackar! Det är bara att fråga.

Skrivet av Messaja:

Varför inte vattenkyla gpu o ram?

Därför att jag är en lat jäkel som inte orkar bråka med vattenkylning? I alla fall inte just nu.

Självklart är det att föredra om man eftersöker ett svalare och tystare system, det är också en nödvändighet för allvarlig överklockning. Med tre grafikkort monterade så nära som dessa är kommer helt enkelt inte luft att räcka till. Övre GPU är uppe i 70c ungefär, vilket är helt acceptabelt men överklockar man ovanpå det så blir det nog svettigt. Men då jag inte börjat labba med det än kan jag inte vara helt säker förstås vilka gränser systemet har, först ska allt vara stabilt med en bra baseline.

Skrivet av Messaja:

Hur presterar systemet i upplösningen?

Klart godkänt. Har mest spelat BF3, 5760x1080 i ultra (med allt det innebär), än så länge och uppnår mitt mål med 60> FPS. Pendlar mellan 50-90 FPS beroende på vad som görs, i CITV vy så hade jag värst drops ner till 50 fps på grund av att den fick rita om allting mellan thermal och vanlig syn.

Nu är BF3 långt ifrån det enda spelet jag har i åtanke med denna riggen men det är det mest krävande just nu, ska dock installera Metro2033 igen...

Men det finns definitivt drivrutinsproblem, trifire är inte helt stabilt. I alla fall inte på min burk. Hade ett par rundor där allt flöt på, sedan fick jag en krasch per runda ett tag. Nu har jag tagit hem senaste 1.2.3 beta rutinerna som flera på forumet varnat för (en i red pratade till och med om att fläkten på hans 7970 inte startade upp ens!) och ska se om det funkar bättre för mig i cf konfiguration.

Det kommer mera, har testat lite andra spel också men inte nog för att prata om ännu annat än att det är rättså kul att kunna vräka på i denna upplösningen med så mycket grafikgodis.

Skrivet av Messaja:

Din kommentar om 16 :9, antyder det att du skulle inhandlat annolunda idag?

Har följt dina kommentarer i samlingstråden så är nyfiken på dina åsikter.

Absolut, jag skulle kört på IPS paneler i 16:10 format (bra priser nu för tiden också), med 16:9 blir det väldigt brett perspektiv och det känns ibland som om man har på sig ett par smala stripe solglasögon från 80-talet. Att man alltså ser väldigt mycket i sidled men inte så mycket i höjdled. Visst, det är bara 120 pixels till men det är märkbart.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Tackar! Det är bara att fråga.

Därför att jag är en lat jäkel som inte orkar bråka med vattenkylning? I alla fall inte just nu.

Självklart är det att föredra om man eftersöker ett svalare och tystare system, det är också en nödvändighet för allvarlig överklockning. Med tre grafikkort monterade så nära som dessa är kommer helt enkelt inte luft att räcka till. Övre GPU är uppe i 70c ungefär, vilket är helt acceptabelt men överklockar man ovanpå det så blir det nog svettigt. Men då jag inte börjat labba med det än kan jag inte vara helt säker förstås vilka gränser systemet har, först ska allt vara stabilt med en bra baseline.

Klart godkänt. Har mest spelat BF3, 5760x1080 i ultra (med allt det innebär), än så länge och uppnår mitt mål med 60> FPS. Pendlar mellan 50-90 FPS beroende på vad som görs, i CITV vy så hade jag värst drops ner till 50 fps på grund av att den fick rita om allting mellan thermal och vanlig syn.

Nu är BF3 långt ifrån det enda spelet jag har i åtanke med denna riggen men det är det mest krävande just nu, ska dock installera Metro2033 igen...

Men det finns definitivt drivrutinsproblem, trifire är inte helt stabilt. I alla fall inte på min burk. Hade ett par rundor där allt flöt på, sedan fick jag en krasch per runda ett tag. Nu har jag tagit hem senaste 1.2.3 beta rutinerna som flera på forumet varnat för (en i red pratade till och med om att fläkten på hans 7970 inte startade upp ens!) och ska se om det funkar bättre för mig i cf konfiguration.

Det kommer mera, har testat lite andra spel också men inte nog för att prata om ännu annat än att det är rättså kul att kunna vräka på i denna upplösningen med så mycket grafikgodis.

Absolut, jag skulle kört på IPS paneler i 16:10 format (bra priser nu för tiden också), med 16:9 blir det väldigt brett perspektiv och det känns ibland som om man har på sig ett par smala stripe solglasögon från 80-talet. Att man alltså ser väldigt mycket i sidled men inte så mycket i höjdled. Visst, det är bara 120 pixels till men det är märkbart.

Jo det verkar vara skapligt mycket jobb att slänga ihop vattenkylning på hela kalaset. Får hoppas att du inte får högre temps i toppkortet.

Låter som bra prestanda, men de borde man nog ha med 7970 i trifire :). Jag ska spela mindre krävande MMO spel själv så får se ifall de blir cross eller tri. Sen drivrutiner lär de väl dröja ett tag innan allt fungerar som det ska. Men å andra sidan har du mer o se fram emot där :).

Är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=946255 något du skulle rekommendera x3 till din dator setup? Eller ska man inrikta sig på H-IPS/P-IPS? Skärmljungel!!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Messaja:

Jo det verkar vara skapligt mycket jobb att slänga ihop vattenkylning på hela kalaset. Får hoppas att du inte får högre temps i toppkortet.

Låter som bra prestanda, men de borde man nog ha med 7970 i trifire :). Jag ska spela mindre krävande MMO spel själv så får se ifall de blir cross eller tri. Sen drivrutiner lär de väl dröja ett tag innan allt fungerar som det ska. Men å andra sidan har du mer o se fram emot där :).

Är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=946255 något du skulle rekommendera x3 till din dator setup? Eller ska man inrikta sig på H-IPS/P-IPS? Skärmljungel!!

Ser inte så ut men vi får se över tiden. Via HWinfo64 och G15 LCD'n får jag ju realtidsmätningar vilket är nice.

Jaså, SWTOR kanske? Det kräver en aning mindre generellt sett, MMO har inte riktigt börjat dra igång med Frostbite motorn ännu. Å andra sidan, 100+ fighter innebär många special effekter.

Dell 2410 är en mycket bra skärm, det har pratats en del om den i forumet så sök gärna och se vad som sägs. Som vanligt är det ofta snack om paneler och diverse fel på dem men skulle jag byta upp mig så är 2410 med på listan över de jag skulle överväga.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rudzki:

vad kostade hela datorn?

Det är ju bara för dig att tänka skälv va kostar 3 st grafikkort va kostar cpun du ser vilka ssd diskar han har kolla prisjakt o ja du har svaret osv.

OT: satt skälv i tankarna på att bygga ett sånt här system typ asus p79extreme moderkortet corsair H100 , dock tänkte jag inte använda denna cpun men hoppades att den som va på 3,6ghz va bra dock va den inte upplåst . Målet va att den skulle gå I minst 4,6ghz men det blir svårt om man inte har upplåst multippel.

jag la ner det projetktet när jag nu har en SB 2600k 4,6ghz och H60 kylare och när nu den cpun (3820)inte prestera så mycke mer en den jag har nu. ,men dock detta gjorde att jag blev sugen igen ,men va har jag för behov? spelar mest wow nu. Men är ändå en sån där som vill testa på nytt .kanske skulle börja jobba på sweclockers för att få testa på det nya hehe

Permalänk
Medlem

Trevlig bygglogg, bra bilder och tydlig text, 5p, hoppas riggen uppfyller dina behov!

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd rensad*

Skärpning folk, tänk på regel 1. Trivsel.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Jättefint

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Fy fan va nice, (Fett avundsjuk) !!!!!!!!!!!!

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965 "C2" | MEM: 8Gb Corsair XMS3 DDR3 minne | MB: MSI 790FX GD70 | GPU: Sapphire HD 4890 1Gb | HDD: 1# Intel x25 -M G2 80Gb 2# Samsung Spinpoint F3 1TB | PSU: Crosair HX620W | OS: Windows 7 Ultimate SWE x64 | CHASSI: CM Storm Sniper AMD Dragon Edition | SKÄRM: acer GD245HQ | Tangentbord: Microsoft Sidewinder x4 | Mus: Logitech mx518 |

Permalänk
Medlem

Sååååå sjukt snyggt! Helt klart 5/5!

Permalänk
Medlem

Lite vattenkylning på det där så är du hemma!

Permalänk
Medlem

Du skulle haft silverstone airpenetrator fläktar på sidan till grafikkorten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ant3:

Du skulle haft silverstone airpenetrator fläktar på sidan till grafikkorten.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaså? Inte sett något test på dem men Noctua fläktarna är inte fel de heller? ST Penetrators är väl också avsedda mer för radiatorer? Fixed rpm på 1500, led, 22 dba...nja, noctua är stegvis, inga led och 10,6-18,1 dba.

http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=25&lng=en

Bra tryck vilket var det jag ville ha, tysta och pålitliga. 6 års garanti säger en del. Kanske är en smaksak.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av Lan:

Jaså? Inte sett något test på dem men Noctua fläktarna är inte fel de heller? ST Penetrators är väl också avsedda mer för radiatorer? Fixed rpm på 1500, led, 22 dba...nja, noctua är stegvis, inga led och 10,6-18,1 dba.

Air penetrators har ju som sagt ett mer riktat luftflöde. Men tycker du inte är i behov av det i ditt fall då fläktarna endå är så nära punkten dom ska kyla=)
sen är dom mycket mer högljuda. 30dbl tror jag det är;)
http://www.youtube.com/watch?v=8m8fC809TK0&feature=player_emb...! (spola fram till 1:26) tycker det verkar bäst för chassin tex som i TJ08 och rv02/03 då det ska kyla något som är längre bort.
Men dom är ju såklart ruggigt bra för vattenkylning med då dom flyttar en hel del luft också, men inget jag skulle vilja ha i min låda
Men tycker du gjorde ett bra val av fläktar! (och komponenter såklart)

Men till själva bygget. VILKET bygge som sagt. avundsjuka på hög nivå(a)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Kul att jag såg videon av LinusTechtips om h100:an och sen ser jag denna 10min efter

Visa signatur

CPU : AMD Phenom ii x6 1090t @ 4.0Ghz GPU : Gigabyte HD6950 PSU : XFX 550W RAM :1337mhz 6GB.

Permalänk

Ifall ni vill veta vad den kostat så är det mer än vad ni kommer lägga på en dator...

anyway, mycket fint bygge! skulle jag haft 39.000KR liggande skulle jag också köppt en sån här dator!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

ser riktigt bra ut, men det är ju en peng man behöver också:)
Men riktigt stilrent, och fint chassi enligt mig iallfall:D

Snyggt Lars!;)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Sjukt nice bygge, gillar att se något värstingbygge som inte är alltför "overkill" med vatten kylning, massa neon och där varje jäkla kabel är sleavad, men bara min personliga åsikt^^

Undrar om i ditt fall det inte hade varit värt att testa en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=647473 i fronten för att få lite riktat luftflöde på korten, och är inte mycket pengar att testa. Kan vara bra att koppla den till en fläktkontroller då dem låter en del på max, jag borde veta då jag har 3st av dem.
På sidan mot gfx korten ser jag då ingen anledning att köra AP då det rör sig om ett sådant litet avstånd.

Permalänk
Medlem

Japp swtor gäller just nu :). D3 o Dark Millenium till sommaren kanske lite Panda love oxå.

Upptäckte att jag hade en 16:10 skärm redan så det är ett givet val vid inköp. Sen blir 3*u2412 yttligare ett 7970 istället för 3*u2410, så svåra val. Funderar på att öppet köpa en ips o en 120 hz o själv jämnföra.

Permalänk
Moderator
Moderator

Tack för alla komplimanger.

Skrivet av Messaja:

Japp swtor gäller just nu :). D3 o Dark Millenium till sommaren kanske lite Panda love oxå.

Upptäckte att jag hade en 16:10 skärm redan så det är ett givet val vid inköp. Sen blir 3*u2412 yttligare ett 7970 istället för 3*u2410, så svåra val. Funderar på att öppet köpa en ips o en 120 hz o själv jämnföra.

Woah, pass på med 120hz, där dubblar du ju prestandakravet igen och att blanda 60 och 120 är inte att rekommendera.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers