Jag har kört nya Polon lite och det är en kanonbil. Finns med sjuväxlad dsg-låda, troligen den bästa lådan som nånsin suttit i en småbil.
Jag är själv också 2m lång och det är största orsaken till att jag är på min tredje stora volvokombi nu. 855, V70, V70N. Många andra tillverkare fattar inte riktigt det här med förarmiljö. Tyvärr gick det lite bakåt med V70N också, den gamla kantiga karossen hade mera utrymme. Men stolarna är okej. 900 kilometer på en dag är inga problem i en Volvo. I en Kia el.dyl. vill man oftast amputera röven efter under halva den sträckan.
En liten sak som jag har emot 1-serien är att den inte har något reservhjul. Den heliga bakhjulsdriften tar platsen där reservhjulsbaljan borde vara. Istället får man ett punkafix-kit och en kompressor. Jag har fått ett par punkteringar i mitt liv och varje gång har det bara varit skit kvar av däcket. Då kan man ju stå där med sitt skum på burk och se dum ut. Vissa byter ju inte ens hjul själv utan ringer bärgare, men jag skitar hellre ner mig och fortsätter resan tio minuter försenad än att börja ringa efter bärgare för en sån enkel sak.
Dieselbilar drar mindre bränsle och har en för bruksbilar trevlig karaktär med skopvis av drag långt ner i varvregistret. Det känns som motorn är betydligt större än den är. Jämför man t.ex en 1.4-liters diesel och en 1.4-liters bensinare, båda med 90 hk, så är det ingen tvekan om vilken som *känns* köttigare. Nackdel med diesel är skatten, klen värme i vissa modeller (t.ex vw/audi) och dyrare inköpspris. Bilarna har också oftast gått längre som begagnade för dom köps ju för att användas.
S40 finns för övrigt som snålversion, kallas DRIVe. 1.6-liters dieselmotor på 115 hk och sjukt låg förbrukning. Känns igen på lite emblem här och där på karossen, något sänkt markfrigång (om jag minns rätt) och ibland också fula fälgar som tydligen ska ge sänkt luftmotstånd. Själv tror jag att fälgarna mest var/är en gimmick för folk som vill det ska synas att dom åker trädkramarbil.
Kia Ceed är för övrigt ingen dum bil, även om jag just klankade ner på deras stolar. Billig, verkar hålla ihop bra, finns med snåldiesel om du är på det humöret och har sålt i massor i Sverige sen den kom. Borde alltså finnas gott om begagnade ex. Sju års garanti också, givetvis med kilometerbegränsning men ändå. Såna garantier borde betyda att dom tror på sin produkt.
Förutom Kia Ceed finns det ju massor av andra kompetenta bilar i golfklassen. Octavia, 307, C4, Golf för att nämna några. Renault Megane skulle jag inte ta i med tång, men det finns såna som åker billigt utan krångel. Dock farligt många måndagsex. S40 hör även den egentligen till Golfklassen även om det är en sedan. Sen har du ju Ford Focus också som S40 bygger på. Halvkombikaross är inte fy skam, betydligt mer praktiskt än brevluckan som S40 kallar bagagelucka.