Permalänk
Medlem

Bilråd: Bensin eller Diesel?

Funderar på nytt bilköp innan slutet av sommaren, så undrar vilket som hade passat mig bäst.

Kör just nu 45mil i veckan fram och tillbaka till jobb.
Plus ca 5 - 10mil per helg privat. Så totalt 50 - 55mil i veckan kör jag.
Ca 2600mil per år.

Vill ha en 4- 5dörrars sedan, är mest sugen på en Volvo S40, golf m.m. Helst begagnat under 10k mil.

Vad har ni för förslag och tankar? Är det lönt för mig att köpa en diesel eller ska jag köra på bensinare?

Tacksam för svar!

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Ganska enkel matematik. Pallar inte räkna åt dig på ipaden,
Du ska ha en bensinare, helst utan överladd (mindre saker som kan gå sönder). 2.4l maskinen i S40 är väl dock allt annat än snål. Leta efter en bil med mindre motorer.

Permalänk

Som malte säger så ska du ha bensin. Dielsel lönar sig i stort sett bra i lastbilar, jordbruksmaskiner eller om man ska dra släp mycket.

Sen tycker jag själv att en kombi är att föredra. Har kommit på efter 3 år med en Audi A3 att en A4-kombi hade vart så mycket mer praktisk. Och nått annat än Audi hade vart bättre för plånboken. Volvo är ju nästan lika dyrt så varför inte satsa på något billigare typ Skoda eller Kia?

Som en liten parentes kan jag säga att jag haft min lilla Audi i 5 år och trippmätarn har gått så långt så att det inte är värt att sälja aset.

Visa signatur

Byt till svorak http://aoeu.info

Permalänk
Medlem

Inte ett krav att jag måste ha en S40 direkt, men vad ska jag ha för bil då? haha
Som sagt en sedan kan även kunna tänka mig en halvstor combi, får inte dricka allt för mycket då jag kör rätt så mycket.
Budgeten ligger väll runt 150tkr

Jag har inte så stor koll men t.e.x en Volvo S40 1.8F Flexifuel Momentum, kan väl inte dricka så mycket?

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Inte ett krav att jag måste ha en S40 direkt, men vad ska jag ha för bil då? haha
Som sagt en sedan kan även kunna tänka mig en halvstor combi, får inte dricka allt för mycket då jag kör rätt så mycket.
Budgeten ligger väll runt 150tkr

Jag har inte så stor koll men t.e.x en Volvo S40 1.8F Flexifuel Momentum, kan väl inte dricka så mycket?

Av mina erfarenheter(lånebil) är det slött skräp från Ford som dricker ganska mycket i alla fall om man kör på etanol.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av nmc:

Av mina erfarenheter(lånebil) är det slött skräp från Ford som dricker ganska mycket i alla fall om man kör på etanol.

alla vet att etanol drar mer än bensinare. speciellt på vintern när det är kallt.

dessutom etanolare ska servas nästan dubbelt så ofta om en bensinare så driftpriset stiger även om du spar några kronor på soppan

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Är det mycket landsväg eller motorväg så upplever jag att jag sparar en del bränsle genom att använda farthållare, då det är lätt att man är lite för tung på foten, osv...

9 mil per dag gör ju att du tillbringar en del tid i bilen varje dag, så det kan ju vara värt att tänka på åkkomfort också.

OT:
rätt mig om jag har fel men en s40 är väll en 4dörrars bil.

5dörrars bilar som inte är kombi, är typ en golf i min värld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Är det mycket landsväg eller motorväg så upplever jag att jag sparar en del bränsle genom att använda farthållare, då det är lätt att man är lite för tung på foten, osv...

9 mil per dag gör ju att du tillbringar en del tid i bilen varje dag, så det kan ju vara värt att tänka på åkkomfort också.

OT:
rätt mig om jag har fel men en s40 är väll en 4dörrars bil.

5dörrars bilar som inte är kombi, är typ en golf i min värld.

4 eller 5 d kvittar.

Har lite tankar på en golf med, vad innebär TSI? Dricker dom lite 1,8tsi?

Ursäkta om jag verkar dum, men är inget geni inom motorvärlden

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUlan_el_karv:

Som malte säger så ska du ha bensin. Dielsel lönar sig i stort sett bra i lastbilar, jordbruksmaskiner eller om man ska dra släp mycket.

Nu beror det förvisso på vilken årsmodell man köper man en nyare bil (-07) framåt så lönar sig diesel nästan alltid. Finns dessutom inga lastbilar och jordbruksmaskiner som går på bensin, möjligtvis en del veteraner från 50 talet och bakåt.

Dessutom är dieselmotorer mycket trevligare att köra, mer användbart effektregister vid vanlig trafik.

En budget på 150k räcker till en BMW 320d -08. Skatten kostar ca 2000kr helår och drar ca 0.56 L/Mil blandat.

Exempelvis http://www.blocket.se/ostergotland/BMW_320d_35760744.htm?ca=7...

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

4 eller 5 d kvittar.

Har lite tankar på en golf med, vad innebär TSI? Dricker dom lite 1,8tsi?

Ursäkta om jag verkar dum, men är inget geni inom motorvärlden

Frågar man inget får man inget veta.;)

Jag har själv en Golf GT TSI -09. I min är det 1.4 liters-motor med både
turbo & kompressor. TSI = Turbo-Supercharged-Injection. 160hk.

Vad man får är en motor som i golf version 6 drar ~0.7/mil, blandad körning,
kanske 0.74 om man är lite gasglad & gärna kör 10-20km/h för fort .. 0.6 landsväg,
med dubbade vinterdäck & på småvägar i småland.
Med sommardäck & på europaväg drar den 0.6-0.65 i "motorväg+"-fart.;)

Annat VW-lingo är DSG-låda, som är en 7-stegs dubbelkopplad automatlåda.
Sån är det i min bil & det är mycket trevligt på ett vilsamt sätt, det är även bra
för förbrukningen eftersom lådan växlar väldigt ekonomiskt, särskilt på farthållaren,
vilket borde vara intressant för dig som pendlar långa sträckor.

Hade f.ö. en Golf version 5 innan denna, en -04 med lite enklare specs & var mycket
nöjd med den också. Mycket bra bil för den <lilla familjen som inte behöver fullkombi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Nu beror det förvisso på vilken årsmodell man köper man en nyare bil (-07) framåt så lönar sig diesel nästan alltid. Finns dessutom inga lastbilar och jordbruksmaskiner som går på bensin, möjligtvis en del veteraner från 50 talet och bakåt.

Dessutom är dieselmotorer mycket trevligare att köra, mer användbart effektregister vid vanlig trafik.

En budget på 150k räcker till en BMW 320d -08. Skatten kostar ca 2000kr helår och drar ca 0.56 L/Mil blandat.

Exempelvis http://www.blocket.se/ostergotland/BMW_320d_35760744.htm?ca=7...

Skrivet av Hammar:

Frågar man inget får man inget veta.;)

Jag har själv en Golf GT TSI -09. I min är det 1.4 liters-motor med både
turbo & kompressor. TSI = Turbo-Supercharged-Injection. 160hk.

Vad man får är en motor som i golf version 6 drar ~0.7/mil, blandad körning,
kanske 0.74 om man är lite gasglad & gärna kör 10-20km/h för fort .. 0.6 landsväg.

Annat VW-lingo är DSG-låda, som är en 7-stegs dubbelkopplad automatlåda.
Sån är det i min bil & det är mycket trevligt på ett vilsamt sätt, det är även bra
för förbrukningen eftersom lådan växlar väldigt ekonomiskt, särskilt på farthållaren,
vilket borde vara intressant för dig som pendlar långa sträckor.

Hade f.ö. en Golf version 5 innan denna, en -04 med lite enklare specs & var mycket
nöjd med den också. Mycket bra bil för den <lilla familjen som inte behöver fullkombi.

BMW:en är lite för stor för min smak.

Men en Golf låter intressant, de är lagom stora för min smak.
Om man kollar på en sådan då:
http://www.blocket.se/skaraborg/Volkswagen_Golf_1_6_Master__1290mil__38864994.htm?ca=23_3&w=3

Vad kan en sådan dricka, den var inte så värst dyr för att ha gått strax under 2k mil.

Tacksam för all hjälp haha

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Mitt förslag är att du åker och provkör ett par bilar för att se vad du fastnar för. Fast ja kan lova att provkör du både golfen och BMWn så vet jag vad du kommer ha för bil ståendes på din uppfart sedan. BMWn går både billigare och bättre samt högre komfort. Varför åka i tråkiga bilar när man får något vettigt för samma pengar? Själv kör jag en BMW 540 från -98 med V8 på 300 kusar och 6 vxl låda som drar lika mycket sås landsväg som S40in det talats om.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Mjo, 1.6 liters-motorn är samma vanliga insprutningsmotor som i tidigare
årsmodeller av Golf, det satt precis den motorn i min förra bil. Runt 110hk, typ.
Är mycket tröttare (givetvis) går säg 3dl dyrare/mil jämfört med 1.4TSI.

Sån här jag har:
http://www.blocket.se/orebro/Volkswagen_GOLF_GT_TSI_160_38862...
(160hk & lite mer lull-lull)

Och här är en annan:
http://www.blocket.se/stockholm/VW_Golf_1_4_TSI_Masters_med_s...
(122hk & lite enklare inredning hjul osv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KulanZ:

Mitt förslag är att du åker och provkör ett par bilar för att se vad du fastnar för. Fast ja kan lova att provkör du både golfen och BMWn så vet jag vad du kommer ha för bil ståendes på din uppfart sedan. BMWn går både billigare och bättre samt högre komfort. Varför åka i tråkiga bilar när man får något vettigt för samma pengar? Själv kör jag en BMW 540 från -98 med V8 på 300 kusar och 6 vxl låda som drar lika mycket sås landsväg som S40in det talats om.

Men är inte BMW n dyrare i försäkring och reservdelar mm? Sen kan man ju vilja ha en modern säker bil och vara beredd på att offra hästkrafter för det. Sen har ingen av de bmw ar jag åkt varit särskillt sköna att åka i väldigt stel fjädring och hårda säten, Vet dock inte vilka det är alla är ju likadana
Fast ska inte säga för mycket kör en audi1984 på 89hk

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av running_wild:

BMW:en är lite för stor för min smak.

Men en Golf låter intressant, de är lagom stora för min smak.
Om man kollar på en sådan då:
http://www.blocket.se/skaraborg/Volkswagen_Golf_1_6_Master__1290mil__38864994.htm?ca=23_3&w=3

Vad kan en sådan dricka, den var inte så värst dyr för att ha gått strax under 2k mil.

Tacksam för all hjälp haha

Tokslö motor som inte alls är så snål som man hade hoppats på. Med dina miltal så tycker jag allt annat än diesel vore dumt.

Förövrigt så är golfen en riktigt bra bil, väldiigt lagom på allt Kan vara värt att kolla in skoda octavia och seat leon också, men värdetappet på de bilarna är betydligt högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Universalia:

Tokslö motor som inte alls är så snål som man hade hoppats på. Med dina miltal så tycker jag allt annat än diesel vore dumt.

Förövrigt så är golfen en riktigt bra bil, väldiigt lagom på allt Kan vara värt att kolla in skoda octavia och seat leon också, men värdetappet på de bilarna är betydligt högre.

Så "tokslö" är den la ändå inte? Min audi med 1,8 89hk gör ungefär 0,68/milen och då är det en 84a så antar att en "ny" golf är mycket bättre. Sålänge han inte ska köra i 140kmh på motorväg helatiden bör en sådan golf vara snål o bra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Så "tokslö" är den la ändå inte? Min audi med 1,8 89hk gör ungefär 0,68/milen och då är det en 84a så antar att en "ny" golf är mycket bättre. Sålänge han inte ska köra i 140kmh på motorväg helatiden bör en sådan golf vara snål o bra.

Jag vet inte, jag är inte speciellt kräsen men jag tyckte då absolut den var slö. Finns betydligt bättre motorer att välja från vag.

Permalänk
Medlem

Mycket delade meningar när det gäller Bensin eller Diesel.
Hade utan problem kunnat skaffa mig en Golf eller en S40, frågar är bara vilken som är billigast för mig haha

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men är inte BMW n dyrare i försäkring och reservdelar mm? Sen kan man ju vilja ha en modern säker bil och vara beredd på att offra hästkrafter för det. Sen har ingen av de bmw ar jag åkt varit särskillt sköna att åka i väldigt stel fjädring och hårda säten, Vet dock inte vilka det är alla är ju likadana
Fast ska inte säga för mycket kör en audi1984 på 89hk

Försäkring är individuellt, en 320d är ju ingen raket så den bör inte vara speciellt dyr. Reservdelar är inte dyrare än till andra bilar, det är en myt. Schmiedmann.se är guld. Stel fjädring och hårda säten låter inte riktigt som BMW, svårt att svara på när du inte skrivit vilken modell du åkt i =P När folk åker med i mina BMW får jag bara positiva kommentarer för komforten, även i vinterbilen som är en 525 -92 som gått 36k mil

Running Wild: Angående Golf eller S40, provkör!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Helt klart har planer på att dra ut i helgen och provköra en del, de två stora faktorerna är komforten, då jag nästan är 2m lång och har en kass rygg, och det andra är hur mycket den dricker då jag kör en hel dej

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Du bör även ta en titt på Toyota inte bästa komforten kanske men det är helt ok bilar. Avensis/Auris/Rav4 är de jag har erfarenhet utav (kört rätt mycket ej ägt;) )
Opel Astra kan vara värt att titta på dom ser ju ur att finnas massor av så helt kassa är de nog inte.

Skrivet av KulanZ:

Försäkring är individuellt, en 320d är ju ingen raket så den bör inte vara speciellt dyr. Reservdelar är inte dyrare än till andra bilar, det är en myt. Schmiedmann.se är guld. Stel fjädring och hårda säten låter inte riktigt som BMW, svårt att svara på när du inte skrivit vilken modell du åkt i =P När folk åker med i mina BMW får jag bara positiva kommentarer för komforten, även i vinterbilen som är en 525 -92 som gått 36k mil

Running Wild: Angående Golf eller S40, provkör!

vet bara att det var en kombi och hette något på 5xx årsmodell 2011 eller 2010. Tyst gick den dock och säkert en okej bil men jag gillade inte "komforten"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Enligt aftonbladet så drar ju dieselbilar minst bensin

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Köp en diesel om du ska pendla, Eftersom 320 var för stor föreslår jag en Bmw 118 d på 143 hk, Går som miljöbil vilket ger väldigt billig skatt (runt tusenlappen) samt drar 0.45 blandad körning vilket är väldigt lågt..
Räcker inte 143 hk så chippar du den lätt till 175hk, Bilen går fortf som miljöbil..

Självklart bakhjulsdriven!

Här kommer ett exempel:

http://www.blocket.se/stockholm/BMW_118_d__143Hk__38793023.ht...

Permalänk
Medlem

Men en S40 1.8 kan väl inte dra så mycket?

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

VW Polo av senaste modell ska vara en bra bil, billig att äga och dieseln är snål, du hittar en 1-2år gammal för 100-150k också sen är den skattefri några år framöver. Ska ha en del storbilskänsla för att vara en liten bil sen finns självklart Golf men dom kostar lite mer men det kan nog finnas i samma prisklass, även där satsa på senaste modellen tidigare av både Golf och Polo har sämre utrymmen och bullrar mer när man glider fram på dålig asfalt.

Permalänk
Medlem

Jag har kört nya Polon lite och det är en kanonbil. Finns med sjuväxlad dsg-låda, troligen den bästa lådan som nånsin suttit i en småbil.

Jag är själv också 2m lång och det är största orsaken till att jag är på min tredje stora volvokombi nu. 855, V70, V70N. Många andra tillverkare fattar inte riktigt det här med förarmiljö. Tyvärr gick det lite bakåt med V70N också, den gamla kantiga karossen hade mera utrymme. Men stolarna är okej. 900 kilometer på en dag är inga problem i en Volvo. I en Kia el.dyl. vill man oftast amputera röven efter under halva den sträckan.

En liten sak som jag har emot 1-serien är att den inte har något reservhjul. Den heliga bakhjulsdriften tar platsen där reservhjulsbaljan borde vara. Istället får man ett punkafix-kit och en kompressor. Jag har fått ett par punkteringar i mitt liv och varje gång har det bara varit skit kvar av däcket. Då kan man ju stå där med sitt skum på burk och se dum ut. Vissa byter ju inte ens hjul själv utan ringer bärgare, men jag skitar hellre ner mig och fortsätter resan tio minuter försenad än att börja ringa efter bärgare för en sån enkel sak.

Dieselbilar drar mindre bränsle och har en för bruksbilar trevlig karaktär med skopvis av drag långt ner i varvregistret. Det känns som motorn är betydligt större än den är. Jämför man t.ex en 1.4-liters diesel och en 1.4-liters bensinare, båda med 90 hk, så är det ingen tvekan om vilken som *känns* köttigare. Nackdel med diesel är skatten, klen värme i vissa modeller (t.ex vw/audi) och dyrare inköpspris. Bilarna har också oftast gått längre som begagnade för dom köps ju för att användas.

S40 finns för övrigt som snålversion, kallas DRIVe. 1.6-liters dieselmotor på 115 hk och sjukt låg förbrukning. Känns igen på lite emblem här och där på karossen, något sänkt markfrigång (om jag minns rätt) och ibland också fula fälgar som tydligen ska ge sänkt luftmotstånd. Själv tror jag att fälgarna mest var/är en gimmick för folk som vill det ska synas att dom åker trädkramarbil.

Kia Ceed är för övrigt ingen dum bil, även om jag just klankade ner på deras stolar. Billig, verkar hålla ihop bra, finns med snåldiesel om du är på det humöret och har sålt i massor i Sverige sen den kom. Borde alltså finnas gott om begagnade ex. Sju års garanti också, givetvis med kilometerbegränsning men ändå. Såna garantier borde betyda att dom tror på sin produkt.

Förutom Kia Ceed finns det ju massor av andra kompetenta bilar i golfklassen. Octavia, 307, C4, Golf för att nämna några. Renault Megane skulle jag inte ta i med tång, men det finns såna som åker billigt utan krångel. Dock farligt många måndagsex. S40 hör även den egentligen till Golfklassen även om det är en sedan. Sen har du ju Ford Focus också som S40 bygger på. Halvkombikaross är inte fy skam, betydligt mer praktiskt än brevluckan som S40 kallar bagagelucka.

Permalänk
Medlem

Mycket tacksam för alla svar, vad jag har kommit fram till med mina mil verkar det inte löna sig med en diesel, är lite mer inne på en golf, octavia eller en S40. s40 1.8 verkar helt okej både i bränsle förbrukning och komfort/storlek.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"De som fattar, fattar."