GUIDE: Hur du skapar din egen filserver/NAS

Permalänk
Hedersmedlem

Det absolut vanligaste är ju att göra utdelningar på nätverket, via Samba eller CIFS. Om du har en mediaspelare vid teven är det bara att leta upp nätverksdelningen och så kan du se filerna direkt. På de flesta mediaspelare och även datorer kan du "mappa" en nätverksenhet så att den alltid finns synlig (kör du en HTPC får du då exempelvis Z: på din NAS). Konfiguration gör du i princip alltid via ett webbgränsnitt om vi pratar dedikerade lagrings-OS som FreeNAS/OpenFiler/ClarkConnect och så vidare.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem med FreeNas.... Kan inte komma åt webbgui!
Installerade det på virutal server och allt funkar bra och så, men när jag skriver in webb gui adressen så hittar webbläsaren inget!?
Använder firefox som webbläsare btw.
och installerade FreeNas 7

någon som har nått tips på hur jag ska gå tillväga?

//PHun

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PHun:

Jag har ett problem med FreeNas.... Kan inte komma åt webbgui!
Installerade det på virutal server och allt funkar bra och så, men när jag skriver in webb gui adressen så hittar webbläsaren inget!?
Använder firefox som webbläsare btw.
och installerade FreeNas 7

någon som har nått tips på hur jag ska gå tillväga?

//PHun

Kan du pinga?

Tips är verkligen att installera FreeNAS 8, mycket bättre hårdvarustöd och många roligare funktioner.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Kan du pinga?

Tips är verkligen att installera FreeNAS 8, mycket bättre hårdvarustöd och många roligare funktioner.

Yes kan pinga allt o alla, därför som jag står här som ett frågetecken xD

Permalänk
Medlem

Hur f*n löser man detta har försökt med olika versioner men inget vill funka....

Visa signatur

CPU: I7 5820k Kylning: Vatten Mobo: X99 Asus Pro GPU: EVGA RTX2080Ti Ram: 2666 32Gb PSU: Corsair AXi 760W Chassi: Define S Skärm: ASUS 27" PG279Q 165hz 2560x1440

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Argybarg:

Hur f*n löser man detta har försökt med olika versioner men inget vill funka....

Hittade följande på Google:

"0x10 "CRC error". A media error has been detected. Try booting several
times, running the map installer a second time (to put the map file at
some other physical location or to write "good data" over the bad
spot), mapping out the bad sectors/tracks and, if all else fails,
replacing the media.

Låter som du har en felaktig ISO, dum skiva eller konstigt bränningsprogram?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Hittade följande på Google:

"0x10 "CRC error". A media error has been detected. Try booting several
times, running the map installer a second time (to put the map file at
some other physical location or to write "good data" over the bad
spot), mapping out the bad sectors/tracks and, if all else fails,
replacing the media.

Låter som du har en felaktig ISO, dum skiva eller konstigt bränningsprogram?

Har använt mig utav en fujifilm CD-RW med programet IMGburn

Visa signatur

CPU: I7 5820k Kylning: Vatten Mobo: X99 Asus Pro GPU: EVGA RTX2080Ti Ram: 2666 32Gb PSU: Corsair AXi 760W Chassi: Define S Skärm: ASUS 27" PG279Q 165hz 2560x1440

Permalänk
Skrivet av Argybarg:

Hur f*n löser man detta har försökt med olika versioner men inget vill funka....
http://img202.imageshack.us/img202/5188/20110926141545.jpg

Dålig drive/kontroller inte ISO byt cd/dvd. Vissa kontrollers tycker inte BSD om.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk

Har sett i tråden att många har problem med att inte kunna boota och diskar som inte hittas. Detta beror ofta på att det inte finns stöd för vissa märken av kontrollers, cd/dvd spelare, Nätverkskort mm. Vigtigt är att innan man installerar FreeNAS är att gå in och tittar på HCL. Sedan är det en bra ide att ladda hem den senaste varianten då dom oftast lägger in fler/ny/förbättrad kompatibel hårdvara/hårdvarustöd. Ett annat alternativ är Openfiler som är en Linuxbaserad SAN/NAS lösning.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonlord:

Dålig drive/kontroller inte ISO byt cd/dvd. Vissa kontrollers tycker inte BSD om.

körde med usb och det visade sig fungera om man stoppade i den efteråt... har redan löst det dock men tack ändå

Visa signatur

CPU: I7 5820k Kylning: Vatten Mobo: X99 Asus Pro GPU: EVGA RTX2080Ti Ram: 2666 32Gb PSU: Corsair AXi 760W Chassi: Define S Skärm: ASUS 27" PG279Q 165hz 2560x1440

Permalänk
Medlem

Jag och en polare tänkte starta en server med hjälp av denna guide undrar dock om man installerar den på ett ställe kan man flytta server till någon annan efter installationen? Menar på om man behöver göra om installationen när man flyttat den eller göra några små konfigurationer, ställa om ip adressen etc?

Visa signatur

Lenovo y500 |....

Permalänk
Medlem
Skrivet av PapuPapu:

Jag och en polare tänkte starta en server med hjälp av denna guide undrar dock om man installerar den på ett ställe kan man flytta server till någon annan efter installationen? Menar på om man behöver göra om installationen när man flyttat den eller göra några små konfigurationer, ställa om ip adressen etc?

Du kan flytta datorn efter installation till ett annat nätverk. Har du en adress som tilldelas via dhcp behöver du inte konfigurera om något. Har du satt en statisk adress i servern får du koppla skärm och tangentbord för att ändra till en som lirar med det nya nätet. Alternativt kan man sätta en dator (mha. statisk ip) i det gamla nätets "range" och göra det via webbgränssnittet/ssh?

Permalänk
Medlem

Ok

En annan fråga, kan jag dela ut via den hårddisk som jag har installerat freeNas på?

Visa signatur

Lenovo y500 |....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PapuPapu:

Ok

En annan fråga, kan jag dela ut via den hårddisk som jag har installerat freeNas på?

Generellt rekommenderas det inte. Det krävs mig veterligen en del hack för att få igång en funktion att dela ut systemhårddisken via SMB/CIFS eller motsvarande. Normalt kör man FreeNAS från ett USB-minne.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Generellt rekommenderas det inte. Det krävs mig veterligen en del hack för att få igång en funktion att dela ut systemhårddisken via SMB/CIFS eller motsvarande. Normalt kör man FreeNAS från ett USB-minne.

Ok, satt inatt och försökte med detta utan framgång. Förmodligen blir det ett usb minne men kan man köra FreeNAS på ett SD-kort?

Visa signatur

Lenovo y500 |....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Generellt rekommenderas det inte. Det krävs mig veterligen en del hack för att få igång en funktion att dela ut systemhårddisken via SMB/CIFS eller motsvarande. Normalt kör man FreeNAS från ett USB-minne.

Körs FreeNAS som read-only förutom när man sparar configs? Tänkte eftersom att det annars kommer slitas ut relativt snabbt.

Skrivet av PapuPapu:

Ok, satt inatt och försökte med detta utan framgång. Förmodligen blir det ett usb minne men kan man köra FreeNAS på ett SD-kort?

Ja, det ska inte vara några problem förutsatt att systemet kör read-only, annars riskerar du att skriva sönder ditt SD-kort. Avvakta svar ovan.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PapuPapu:

Ok, satt inatt och försökte med detta utan framgång. Förmodligen blir det ett usb minne men kan man köra FreeNAS på ett SD-kort?

Så länge du kan boota från ett SD-kort (valbart i BIOS/stöd av BIOS) kan du starta FreeNAS från vad som helst egentligen.

Skrivet av ziim0n:

Körs FreeNAS som read-only förutom när man sparar configs? Tänkte eftersom att det annars kommer slitas ut relativt snabbt.

Buffrar för nätverkstrafiken och liknande hålls i minnet på datorn, så USB-minne/SD-minnet belastas väldigt lite. Du kan nog göra många många år för att ett vanligt USB-minne ska "få slut" på minnesceller. Tidigare kunde man exempelvis köra configs och liknande för m0n0wall (som bygger på FreeBSD, precis som FreeNAS) på en diskett, eftersom den skrev så sällan. Initiala installationen kräver nog mer skrivningar än vanlig användning under 1 år skulle jag tro till exempel.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Så länge du kan boota från ett SD-kort (valbart i BIOS/stöd av BIOS) kan du starta FreeNAS från vad som helst egentligen.

Buffrar för nätverkstrafiken och liknande hålls i minnet på datorn, så USB-minne/SD-minnet belastas väldigt lite. Du kan nog göra många många år för att ett vanligt USB-minne ska "få slut" på minnesceller. Tidigare kunde man exempelvis köra configs och liknande för m0n0wall (som bygger på FreeBSD, precis som FreeNAS) på en diskett, eftersom den skrev så sällan. Initiala installationen kräver nog mer skrivningar än vanlig användning under 1 år skulle jag tro till exempel.

Jo, förstår. Vet att om man kör en vanlig installation av t.ex. pfSense på en USB så kan den dö rätt snabbt, därför jag ställde frågan

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Ok då skulle jag ha börjat gå efter denna guide idag men grafikkortet har lagt ner (har en tråd uppe om det).

Eftersom mitt moderkort inte har VGA utgång så måste jag köra med grafikkort. Någon som kan ge mig ett tips på ett grafikkort som duger till detta?

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaks:

Ok då skulle jag ha börjat gå efter denna guide idag men grafikkortet har lagt ner (har en tråd uppe om det).

Eftersom mitt moderkort inte har VGA utgång så måste jag köra med grafikkort. Någon som kan ge mig ett tips på ett grafikkort som duger till detta?

Fungerar det inte med att låna ditt kort från den vanliga datorn under installationen?

Permalänk
Medlem

Det har jag inte lust med! Kanske har sönder mitt kort då! Vet ju inte vad felet är.

Har köpt ett kort på tradera:D Tack iallafall

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Har lite funderingar över överföringshastigheten av filer till FreeNAS. Har experimenterat litegrann med min Ubuntu server, (en Intel ATOM D525, 4GB RAM + 1st Samsung Sata(2? med ett Intel 1000 base-t nic) disk för lagringsutrymme. På denna maskin rullar en liten http-server för laborerande inom hemmet (tar omkring 2-3% av serverns kapacitet). På den har jag nu också installerat Virtualbox "headless" som hostar en FreeNAS installation. Denna virtuella maskin har sig tilldelad 1024 MB RAM och samsung-disken (formaterad i ex3, på den ligger en vdi-fil på ~1.7 Gb som är formaterad som UFS). Nätverket är bryggat till Intel NIC på 1Gigabit.

Nu till problemet, jag tycker jag får långsam filöverföringshastighet till /från denna NAS genom CIFS (enda jag hittills prövat). Snitthastigheten ligger omkring 10-11MBs vilket låter lite lågt för att vara ett gigabit-nät.

Misttänker att det har något att göra med virtualiseringen (det borde inte kunna bero på nätet. Cat5e-kablage till routern dir-655 och dubbla gigabit nic'ar, alla nodar satt till 1000 full duplex). Anledningen till att jag tror att det är virtualiseringen är att när man tittar på cpu-belastningen ligger den på mellan 85%-95% på NASen (iaf om man kan lite på webbgränssnittet).

Låter det vettigt? Och i så fall, kan man på något vis förbättra detta?

Permalänk
Medlem

Bra guide, ska testas!

Permalänk
Skrivet av Amoke:

Låter det vettigt? Och i så fall, kan man på något vis förbättra detta?

Det är begränsningar i virtualbox som gör att det inte går fortare. Det går att komma upp i högre hastigheter med Windows eller Linux som gäst os för man kan installera guest additions men inte med FreeBSD (som FreeNAS är baserat på).

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av knorrrhane:

Det är begränsningar i virtualbox som gör att det inte går fortare. Det går att komma upp i högre hastigheter med Windows eller Linux som gäst os för man kan installera guest additions men inte med FreeBSD (som FreeNAS är baserat på).

Aha, okej! Det var så illa. Jaja, då får man en anledning till att pröva OpenMediaVault istället

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Amoke:

Aha, okej! Det var så illa. Jaja, då får man en anledning till att pröva OpenMediaVault istället

Kan även rekommendera OpenFiler som stödjer bland annat iSCSI.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en extra dator som bara ligger i ett hörn just nu, insåg ganska omgående att jag behöver en NAS.

Mina planer och krav:
- Skrivardelning
- backup för vissa mappar
- användbar för pc som mac
- endast anslutningsbar genom nätverket, ej över hela världen
- Lagra diverse filer som en vanlig hdd, fast på nätverket.

Obivious är jag ny på detta och aldrig provat. Är det något speciellt jag ska tänka på och använda mig av något speciellt? Med tanke på att guiden är ändå gammal (men säkert bra)

Permalänk
Inaktiv

fråga hur skapar jag en raid 0

Permalänk
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Kul att någon har användning av guiden, om någon behöver hjälp med något eller om något är oklart så bara fråga.

hur gör jag om jag vill ha åtkomst till min NAS från ett annat nätverk t.ex. jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinjaKitteh:

hur gör jag om jag vill ha åtkomst till min NAS från ett annat nätverk t.ex. jobbet.

cifs/smb/samba eller vad man nu vill kalla det är trafik som av säkerhetsskäl blockeras av isp'er eftersom det är tänkt att endast användas lokalt. Så slå igång ftp(s) och öppna de portarna utåt i routern. Vill du köra säkert(ftps) så måste du använda en dedikerad ftpklient. Annars fungerar utforskaren i Windows eller valfri webbläsare. Kryptera bara kontrolkanalen och inte själva datan för bäst prestanda.