Permalänk
Medlem

Frågor ang. kablage (SATA)

Har precis monterat ihop mitt första hemmabygge och är toknöjd med allt utom med kablarna inne i datorn. Ta t.ex. strömförsörjningen till alla SATA-enheter. I mitt chassi sitter ju nätaggregatet i botten och detta innebär att strömkablarna till SATA-enhterna blir felvända. Eftersom de är rejält styva så är det inte helt enkelt att få det snyggt. Finns det kablar som så att säga har kontakerna vända åt andra hållet så att matningen kan komma nerifrån istället? Vet inte om ni fattar vad jag menar men det sitter ju flera kontakter på en och samma kabel och om man kan låta den löpa nerifrån och upp med anslutningar på vägen så skulle man slippa att vrida kabeln vid varje enhet och då skulle kabeln ta mindre plats. Dessutom skriver Corsair i manualen att man valt flata kablar för att optimera luftflödet men jag tycker nog att de flata kablarna hindrar luften. Hade föredragit runda kablar.

Nätagget är ett Corsair AX 850W med de kablar som medföljde.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror att alla kablar är vända åt samma håll men det ska finnas 90graders vinklade kablar om det hjälper kolla gärna på kjell.com eller goggla på bilder SATAII så får du se om det finns

Permalänk
Medlem

Om det var jag skulle jag nog vända hårddiskarna upp o ner
Blir det utskällning nu?

Ruggis

Permalänk
Medlem

Jag tror att Corsair kör med "inline" kontakter, och i så fall hade jag plockat isär kontakterna och vänt på dom. Missförstå mig inte nu, du får givetvis hålla koll så du inte växlar kablarna, men om du vänder kontakten ett halvt varv enligt vågräta axeln, och kabeln löper lodrätt, så får du samma kontakt, men "upponer". Som är det du eftersträvar..(?)

EDIT:
Hoppas en bild förklarar mer än 1000 ord..
Kontakter

EDIT2:
Jag antar samtidigt att Corsair inte på något sätt plastat ihop sina kontakter så dom inte går att plocka isär, i så fall fungerar detta givetvis inte. Men annars ska det bara vara att bända loss "locket" lite försiktigt och lyfta kablar rakt ut ur clipsen.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Har tänkt på att vända hårddiskarna upp och ner men dels så går det inte att vända DVD-enheterna och dels så blir ju Sata-kontakterna till moderkortet då felvända i enheterna. Använder vinklade Sata-kontakter vilka då plötsligt pekar uppåt och kabeln måste vikas utåt och nedåt vilket både tar plats samt frestar själva kontakten i resp. enhet lite väl mycket. Tycker överlag att sladdarnas styvhet gör att de olika kontakterna i moderkortet frestas hårt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Jag tror att Corsair kör med "inline" kontakter, och i så fall hade jag plockat isär kontakterna och vänt på dom. Missförstå mig inte nu, du får givetvis hålla koll så du inte växlar kablarna, men om du vänder kontakten ett halvt varv enligt vågräta axeln, och kabeln löper lodrätt, så får du samma kontakt, men "upponer". Som är det du eftersträvar..(?)

Nu ikväll öppnade jag burken och kollade. Det gick att vända på kontakterna. Tusen tack för tipset! Jag klarade mig nu med endast två SATA-kablar för strömförsörjningen (mot tidigare tre) tack vare de vända kontakterna. Bytte en annan otympligt sladd mot en mindre som jag hade liggande. Fan vad gutt, nu är det mycket bättre plats i chassit och inga kablar som trycker och bänder i kontakterna. :):)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Jag tror att Corsair kör med "inline" kontakter, och i så fall hade jag plockat isär kontakterna och vänt på dom. Missförstå mig inte nu, du får givetvis hålla koll så du inte växlar kablarna, men om du vänder kontakten ett halvt varv enligt vågräta axeln, och kabeln löper lodrätt, så får du samma kontakt, men "upponer". Som är det du eftersträvar..(?)

EDIT:
Hoppas en bild förklarar mer än 1000 ord..
Kontakter

EDIT2:
Jag antar samtidigt att Corsair inte på något sätt plastat ihop sina kontakter så dom inte går att plocka isär, i så fall fungerar detta givetvis inte. Men annars ska det bara vara att bända loss "locket" lite försiktigt och lyfta kablar rakt ut ur clipsen.

Mycket bra tips som jag sett att du givit i minst en annan nyare tråd Blev ett vansinnigt böjande och vridande av kablarna från mitt Corsair HX650 placerat i botten av chassit och övervägde faktiskt ett tag att montera diskarna upp och ned Nu blev det snyggare och sparade dessutom en kabel.

(Den sista kontakten i slutet på kabeln behöver man ju inte vända och på den kan man se hur "L:et" ska vara vänt om man är orolig och osäker som jag ...)

(En video där man efter ett par minuter kan se hur kontakterna ser ut under höljet.)