Permalänk
Medlem

Skicka ljud >25 m

Jag och några polare ska anordna LAN och vi har stött på ett litet problem.
Vi ska ha ett par relativt stora högtalare stående på en scen men vi vill styra musiken från vårat kontroll-bås
saken är den att båset ligger en bra bit ifrån scenen (ca 25m).

Hur bra går det att dra en 25m lång 3,5mm kabel?
är det bättre att ställa förstärkaren i båset och dra 2 st högtalar-kablar á 25m till scenen?

Visa signatur

Öl är gott och nyttigt.

Permalänk
Medlem

Smidigast vore ju att köra det trådlöst.

Typ Airplay med Apples Airport express
Eller en dator (någon har säkert en överbliven laptop) som ni kör en VNC-klient eller liknande på.

Obalanserad signal 25m är ju inget jag skulle rekommendera.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TrinitoN:

Smidigast vore ju att köra det trådlöst.

Typ Airplay med Apples Airport express
Eller en dator (någon har säkert en överbliven laptop) som ni kör en VNC-klient eller liknande på.

Obalanserad signal 25m är ju inget jag skulle rekommendera.

(Jag är medarrangör till LANet)

Kruxet är att det inte får bli någon delay. Vi ska nämligen spela upp saker på en projektor, och då spela ljudet i högtalarna, som står cirka 25m bort. Fungerar någon av dessa lösningar utan delay? Vi hade slopat streamning av just den anledningen.

Och varför är 25m kabel ingen bra idé? För svag signal?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Hedersmedlem

Om ni kör obalanserat så är 25 m signalkabel är väldigt dålig idé, eftersom den kommer agera gigantisk antenn och plocka upp väldigt mycket skräp.

25 m högtalarkabel är bättre, även om det inte är optimalt. Se till att ha en hyffsat tjock högtalarkabel för att minimera effektförlusten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av widL:

Om ni kör obalanserat så är 25 m signalkabel är väldigt dålig idé, eftersom den kommer agera gigantisk antenn och plocka upp väldigt mycket skräp.

25 m högtalarkabel är bättre, även om det inte är optimalt. Se till att ha en hyffsat tjock högtalarkabel för att minimera effektförlusten.

Du tror att 25m högtalarkabel hade fungerat då? Vi ska inte spela på rockkonsert-volym direkt, och det ska bara vara i två dagar, så perfektion är inte ett måste.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

digitalt optiskt...

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Leifson:

(Jag är medarrangör till LANet)

Kruxet är att det inte får bli någon delay. Vi ska nämligen spela upp saker på en projektor, och då spela ljudet i högtalarna, som står cirka 25m bort. Fungerar någon av dessa lösningar utan delay? Vi hade slopat streamning av just den anledningen.

Och varför är 25m kabel ingen bra idé? För svag signal?

Varför skulle inte en överbliven dator/laptop vara en bra ide?
Det lilla lagg som blir av VNC stör inte ljudet på något vis.
En annan grej skulle ju vara att styra en annan dator utan GUI, spela musik som ligger på era datorer eller spela musik ut i högtalarna som ligger på den datorn.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt inte en aning hur det är med delayn.

Precis, 25m kabel är ingen höjdare.

Det går utan problem göra det, men risken är ni tappar en hel del signalstyrka på vägen och att kablarna plockar upp störningar.

Det bästa om ni nu vill köra kabel är att köra optiskt. Har ni inte den möjligheten så kör hälften/hälften med lågnivå och högnivå-kablar. Högtalarkablarna får inte vara för tunna bara.

Annars testa streama och se hur det går. Kan ni göra det blir det säkerligen billigare (för jag antar att ni inte sitter på så långa kablar atm). Antar att det mesta är video ni ska köra och då kan ni ju ställa delayn.

Permalänk
Medlem

Högnivå (alltså förstärkt signal) via relativt grov högtalarkabel låter som bästa lösningen om det är vanliga konsumentprylar vi pratar om och inte professionell PA utrustning med balanserade XLR anslutningar osv.

Köp alltså inga lakritssnören till högtalarkabel, beroende på uteffekt och impedans på högtalarna så hade jag kört minst på 1.5mm2 kabel, gärna 2.5mm2. Att gå på 4-6mm2 känns overkill för hemmahögtalare.
25M är trots allt ingen enorm längd inom sådant här, ett hyffsat stort hemmabiosystem kan ju lätt komma upp i nästan sådana längder beroende på hur man drar kablarna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kogster:

digitalt optiskt...

Kostar? Vi har ingen gigantisk budget direkt.

Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Varför skulle inte en överbliven dator/laptop vara en bra ide?
Det lilla lagg som blir av VNC stör inte ljudet på något vis.
En annan grej skulle ju vara att styra en annan dator utan GUI, spela musik som ligger på era datorer eller spela musik ut i högtalarna som ligger på den datorn.

Alltså, vi ska spela upp typ film i en projektor, och de stream-alternativen (med dator, som du beskriver) vi testat hittils har alla gett en del lagg, så att ljudet blir några sekunder efter filmen, vilket blir väldigt irriterande.

Skrivet av TrinitoN:

Jag har faktiskt inte en aning hur det är med delayn.

Precis, 25m kabel är ingen höjdare.

Det går utan problem göra det, men risken är ni tappar en hel del signalstyrka på vägen och att kablarna plockar upp störningar.

Det bästa om ni nu vill köra kabel är att köra optiskt. Har ni inte den möjligheten så kör hälften/hälften med lågnivå och högnivå-kablar. Högtalarkablarna får inte vara för tunna bara.

Annars testa streama och se hur det går. Kan ni göra det blir det säkerligen billigare (för jag antar att ni inte sitter på så långa kablar atm). Antar att det mesta är video ni ska köra och då kan ni ju ställa delayn.

Signalstyrka går väl öka genom att helt enkelt skruva upp volymen, sålänge man har tillräckligt tjocka kablar?
Optiska grejer är ingenting vi sitter på, så om det inte är rätt billigt måste vi nog skippa det.

Video ska köras en del ja, och då vill man ju hemskt gärna att ljudet är synkat. Går det ställa in delay-kompensation i en video?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Det blir ingen märkbar delay på grund av 25m kabel.

Permalänk

Jag har kört med 25M lågnivå kabel här hemma då jag inte hade någon annan, detta funkade utan problem för mig men då fanns inte så mkt annat som den kunde plocka upp skit ifrån, på ett LAN finns det ju lite mer den kan plocka upp signal ifrån.

Men som sagt lite grövre högtalarkablar kommer att göra jobbet utan problem!

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Kostar? Vi har ingen gigantisk budget direkt.

Alltså, vi ska spela upp typ film i en projektor, och de stream-alternativen (med dator, som du beskriver) vi testat hittils har alla gett en del lagg, så att ljudet blir några sekunder efter filmen, vilket blir väldigt irriterande.

Signalstyrka går väl öka genom att helt enkelt skruva upp volymen, sålänge man har tillräckligt tjocka kablar?
Optiska grejer är ingenting vi sitter på, så om det inte är rätt billigt måste vi nog skippa det.

Video ska köras en del ja, och då vill man ju hemskt gärna att ljudet är synkat. Går det ställa in delay-kompensation i en video?

Det är inte riktigt så enkelt, det kan mycket väl gå, men jag lovar inte att det funkar.
Du kan ställa delayn i de flesta mediaspelarna, ja.

Permalänk
Medlem

Ta den datorn ni tänkt köra som "media pc". Installera vnc, fjärranslut och starta en film. Jag tror det kommer fungera bra då ni slipper långa ljudkablar. Det som kan krångla är om datorn inte orkar med att köra vnc samtidigt som en film.
En annan lösning är att installera xbmc på den och sedan installera xbmc remote i telefonen och därifrån välja vilken musik/film som ska spelas.

Permalänk

Det enda lagget du får med VNC är när du ska styra musen, datorn som blir kontrollerad märker inget, inte heller på ljudet eller bilden.
Speciellt på LAN så kommer det gå snabbt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Vi kanske inte har förklarat tillräckligt vad gäller eventuell streamning. Datorn som spelar upp musiken ska stå i båset eftersom vi har en projektor inkopplad till den, Om vi skulle lösa det via det lokala nätverket skulle isåfall det vara en dator på scenen som tog emot ljud och spelade upp det inte tvärt om.

Visa signatur

Öl är gott och nyttigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av b1ghen:

Högnivå (alltså förstärkt signal) via relativt grov högtalarkabel låter som bästa lösningen om det är vanliga konsumentprylar vi pratar om och inte professionell PA utrustning med balanserade XLR anslutningar osv.

Köp alltså inga lakritssnören till högtalarkabel, beroende på uteffekt och impedans på högtalarna så hade jag kört minst på 1.5mm2 kabel, gärna 2.5mm2. Att gå på 4-6mm2 känns overkill för hemmahögtalare.
25M är trots allt ingen enorm längd inom sådant här, ett hyffsat stort hemmabiosystem kan ju lätt komma upp i nästan sådana längder beroende på hur man drar kablarna.

Högtalarna det gäller har 8 ohm impendans och en maxeffekt på 100W.
Förstärkaren har dock ett tak på 50W per kanal.

Det vi tänkte oss var 1.5 då, det blir så rackarns dyrt annars.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Jag använder denna om jag ska ha musik i trädgården eller någon annanstans i huset, den har 50 meters räckvidd och det blir bra ljudkvalitet
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...

Visa signatur

CPU:Intel Core I7 2600K (Socket 1155) MOBO:Asus P8P67 Deluxe GPU:Asus gtx 780 ti RAM:Kingston HyperX 2400 MHz 8GB (Dual channel) SSD:Force 3 120GB, OCZ Revodrive x2 HDD:Samsung Spinpoint F3 1TB Chassi:Corsair 750D PSU:Corsair Tx650 v2Ljud:Pro-Ject HeadBox II Hörlurar: Sennheiser hd600+ATH-M50 Högtalare: Dali Ikon 2 Mikrofon: Samson go mic Mus: Logitech G700 Matta: steelseries Qck+ Skärmar: en Asus Ve247h x3| citera mig för svar.

Permalänk
Medlem

Inget trådlöst krafs på ett LAN - speciellt inte på 2,4 GHz-bandet. Det finns hur mycket störningar som helst, så det kommer inte funka (hade själv en liknande produkt som började spraka så fort mikrovågsugnen gick). Tänk på att många kör trådlösa lurar och liknande.
Hade det vart jag så hade jag också dragit 25 m högnivå, och så lite lågnivå som möjligt.

/Zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Avstängd

Frågor:

1. Varför ska ni sitta så långt ifrån?
2. Varför kan ni inte styra en "server" som står inkopplad till projektorn?

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem

Ska ni spela med hög volym så kommer det inte bli bra med en 25m lång 3.5mm kabel. Försök köra optiskt om möjligt. Nästan alla moderkort har optisk utgång och sedan behöver ni bara någon slags DAC som kan omvandla från optiskt till t.ex rca.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin-96:

Jag använder denna om jag ska ha musik i trädgården eller någon annanstans i huset, den har 50 meters räckvidd och det blir bra ljudkvalitet
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...

Denna lösningen hade varit absolut smidigast, Vad är det som kan störa på 2,4GHz bandet på 25m?

Skrivet av zyberzero:

Inget trådlöst krafs på ett LAN - speciellt inte på 2,4 GHz-bandet. Det finns hur mycket störningar som helst, så det kommer inte funka (hade själv en liknande produkt som började spraka så fort mikrovågsugnen gick). Tänk på att många kör trådlösa lurar och liknande.
Hade det vart jag så hade jag också dragit 25 m högnivå, och så lite lågnivå som möjligt.

/Zyber

Det är inget jätte-LAN på över 100 personer, hur mycket störningar blir det egentligen när man har fritt från båset till scenen?

Skrivet av _vanilla:

Frågor:

1. Varför ska ni sitta så långt ifrån?
2. Varför kan ni inte styra en "server" som står inkopplad till projektorn?

1. Eftersom vi behöver sitta nära utgången och scenen är inte särskillt stor, det går helt enkelt inte närmare
2. Eftersom vi sitter brevid projektorn känns det onödigt

Skrivet av Kalium:

Ska ni spela med hög volym så kommer det inte bli bra med en 25m lång 3.5mm kabel. Försök köra optiskt om möjligt. Nästan alla moderkort har optisk utgång och sedan behöver ni bara någon slags DAC som kan omvandla från optiskt till t.ex rca.

då kan vi räkna bort 3,5mm. Optiskt blir svindyrt, specielt om vi ska ha en omvandlare också.

Visa signatur

Öl är gott och nyttigt.

Permalänk
Medlem

Vad sägs om att köra 50/50 i längd när det gäller till projektor och till förstärkare, dvs 12,5m till högtalarna och 12,5m till projektorn? Då blir det ju varken problem för några av signalerna, dock kanske dragningen blir ett problem?

Permalänk
Medlem

Det borde väl fungera alldeles tillräckligt bra med att dra 25 m högtalarkabel? Se bara till att inte välja den allra tunnaste...

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliviro:

Vad sägs om att köra 50/50 i längd när det gäller till projektor och till förstärkare, dvs 12,5m till högtalarna och 12,5m till projektorn? Då blir det ju varken problem för några av signalerna, dock kanske dragningen blir ett problem?

Problemet då är att vår admin-station hamnar mitt imellan, och det funkar inte så bra med planeringen. Båset ska vara vid projektorn, finns inte så mycket att göra åt det. Just nu lutar det ändå åt trådlöst, skulle vara oändligt mycket smidigare om det fungerade väl.

Skrivet av Arion:

Det borde väl fungera alldeles tillräckligt bra med att dra 25 m högtalarkabel? Se bara till att inte välja den allra tunnaste...

"Borde" är ett skrämmande ord när man bara har en chans ;p Planen är 1.5^2mm-kabel då, annars blir det så ruskigt dyrt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

25m med lågnivå är egentligen inget problem. På jobbet har "proffsinstallatörer" dragit lakritssnören från dator upp till monitorer i en aula. Det känns som att det är närmare 50m och det funkar och plockar inte upp något. Det låter inte speciellt bra men det är inte några speciellt bra saker någonstans i kedjan. Hade jag själv installerat hade jag inte dragit de längderna men nu var de ju proffs... Men i ert fall hade jag placerat stärkaren en bit på vägen och dragit mellan 5-10 meter lågnivå fram till den och sen resten med högtalarkabel. Glöm inte att ha stärkaren och datorn kopplade i samma uttag med grendosa och förlängning för att slippa jordbrum.
I vilken normal hemmabio som helst brukar man dra minst 10m högtalarkabel till bakhögtalarna och det funkar. Ni kan mäta resistansen i kabeln men en normal 1.5mm2 kabel på 25meter (25m+25m)får en resistans på 0,6ohm har ni 8ohm högtalare så kommer ni elda upp mindre än 10% av effekten i kabeln och i slutändan ger det inte en skillnad på mer än någon enstaka dB då 50% skulle blivit -3dB och jag orkar inte räkna just nu.
Vill ni inte dra någon längre lågnivå så är det bara att rulla ut högtalarsladd och spela då det lär funka fint

Permalänk
Entusiast

Kör på 25m högtalarkabel. Det ger den billigaste och enklaste lösningen med försumbar förlust.
Du behöver inte köra med extremdyra guldplätterade suprakablar till högtalarna. 25 meter vanlig flerkardelsledare fungerar ypperligt. Det vill säga vilken typ som helst så länge större delen av kabeln är koppar.

Till exempel: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=55-655-97

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av annorssan:

25m med lågnivå är egentligen inget problem. På jobbet har "proffsinstallatörer" dragit lakritssnören från dator upp till monitorer i en aula. Det känns som att det är närmare 50m och det funkar och plockar inte upp något. Det låter inte speciellt bra men det är inte några speciellt bra saker någonstans i kedjan. Hade jag själv installerat hade jag inte dragit de längderna men nu var de ju proffs... Men i ert fall hade jag placerat stärkaren en bit på vägen och dragit mellan 5-10 meter lågnivå fram till den och sen resten med högtalarkabel. Glöm inte att ha stärkaren och datorn kopplade i samma uttag med grendosa och förlängning för att slippa jordbrum.
I vilken normal hemmabio som helst brukar man dra minst 10m högtalarkabel till bakhögtalarna och det funkar. Ni kan mäta resistansen i kabeln men en normal 1.5mm2 kabel på 25meter (25m+25m)får en resistans på 0,6ohm har ni 8ohm högtalare så kommer ni elda upp mindre än 10% av effekten i kabeln och i slutändan ger det inte en skillnad på mer än någon enstaka dB då 50% skulle blivit -3dB och jag orkar inte räkna just nu.
Vill ni inte dra någon längre lågnivå så är det bara att rulla ut högtalarsladd och spela då det lär funka fint

Det låter ju lovande. Att flytta förstärkaren är dessvärre inget alternativ, då det kommer annat ivägen då. Men --3dB kan vi definitivt leva med. Vad beträffar tjocklek på kabeln, räcker 1.5mm^2?

Skrivet av SysGhost:

Kör på 25m högtalarkabel. Det ger den billigaste och enklaste lösningen med försumbar förlust.
Du behöver inte köra med extremdyra guldplätterade suprakablar till högtalarna. 25 meter vanlig flerkardelsledare fungerar ypperligt. Det vill säga vilken typ som helst så länge större delen av kabeln är koppar.

Till exempel: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=55-655-97

Billigt var det ju dock inte. 50 meter av den där kabeln blir ju 1300(!!) kronor, och det har vi dessvärre inte att löägga på den här lösningen.

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/hogt...

Här är en lite tunnare, duger inte den?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

va är det för förstärkare och högtalare som ska användas? är det PA grejer eller hemma i soffan grejor?

Visa signatur

Någon som vet något bra att skriva här?

Permalänk

"
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-...it-50-m-p39197

Här är en lite tunnare, duger inte den? "

Jo den duger och med den så tappar du inte -3dB utan mindre än -1dB. -3dB är halverad effekt och då skulle resistansen i kabeln vara lika stor som högtalaren. Men ska du nå dit får du skicka ljudet i en telekabel. Inte ens en vanlig lampsladd är i närheten av att halvera effekten på det avståndet så du kan vara lugn. Hysterin om kablar och kvadrat är överdriven men köper man ljudprylar för stora pengar kan man unna sig lite kvadrat i kabeln som man inte kommer utnyttja. Långa avstånd och liten kvadrat är inte bra dock men 8ohm högtalare är inte så känsliga för kabel och det är bara 25m....