Problem med ljud/inställningar/ljudkort, Hjälp sökes

Permalänk
Medlem

Problem med ljud/inställningar/ljudkort, Hjälp sökes

Tja! Först ber jag om ursäkt ifall jag gjort tråden i fel kategori, men som sagt vet jag inte exakt vad det är för fel.

Hur som helst ska jag komma till mitt problem.

Köpte för ca1 månad sen nya komponenter till datorn.
satte ihop allt och formaterade osv osv. allt fungerar perfekt.

Efter någon vecka så började jag få lite problem i spel och så. Ljudet var allmänt skumt, Vissa spel så hörde man inte alla "ljud" t.e.x konversationer men alla andra ljud, läste då om just detta "problem" att man kunde ändra "hz" till 48000hz på speaker enheten och problemet blev löst

MEN har märkt nu att det är annat som börjat/som alltid har strulat. På Spotify och Foobar bland annat, Datorn hackar till och får felkod på Foobar som inte finns något om på nätet. Och på spotify så försvinner bara ljudet, Man måste starta om båda programmen för att få ljudet tillbaka. men på annat som är på under samma gång så funkar ljudet. Sjukt konstigt, Har även classic media player, kollar man på film där händer samma sak, datorn hackar till och ljudet försvinner + att filmen pausas, sen får man spola <- / -> så funkar ljudet igen. Någon som har några ideér?

Tacksam för svar!

Permalänk

Jag hade liknande problem i skyrim

Det var när jag hade hörlurar på mig men det var inte samplingsfrekvensen som löste det för mig. Jag fick sätta ljudet till 2 kanaler istället för 5.1
Då kom ljudet fram även det som normalt skulle vara i centern.
Nedmixern i ljudkortsdrivern funkade lite sisådär och då var det bättre att låta utljudet från spelet vara rätt från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av annorssan:

Det var när jag hade hörlurar på mig men det var inte samplingsfrekvensen som löste det för mig. Jag fick sätta ljudet till 2 kanaler istället för 5.1
Då kom ljudet fram även det som normalt skulle vara i centern.
Nedmixern i ljudkortsdrivern funkade lite sisådär och då var det bättre att låta utljudet från spelet vara rätt från början.

det är skumt det där, jag har även jag ändrat lite på dom, nu precis efter jag skrev denna tråd så ändrade jag lite saker till, ändrade tillbaka HZ till 24bit 96000hz, och än så länge har det funkat, men det skulle ju vara riktigt tråkigt ifall man nu drar på ett spel, så är det missljud i det spelet så får man ändra till en annan, men gör man så så får man missljud eller problem med annat :/

Ingen som har ett korekt svar/lösning för att bli av med det problemet? eller säga vrf det är så?

Tack för svar!