Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Spelvänlig Lappis i prisklass 7-9k

Permalänk

Spelvänlig Lappis i prisklass 7-9k

Hej, söker lite expertråd då hårdvara inte riktigt är min grej.

Jag är i behov av en ny dator och måste begränsa mig till en laptop då jag i några år kommer flytta mellan olika länder. Väl i hemmet kommer den dock inte flyttas runt så väldigt mycket.
Jag kommer mest använda datorn för media och surfning och det är därför behagligt om den inte blir snorvarm eller låter som ett jumbojet, MEN det händer också att jag spelar spel och vill därför gardera mig för detta. Det är ju trevligt om skrället även klarar av att i dugligt utförande spela de eventuella spel som kanske släpps om säg... 1-2år, fast sådant är givetvis omöjligt att förutspå med säkerhet.

Spel som är attraktiva i nuläget är främst Skyrim och kommande Diablo 3. Dessa skulle jag helst vilja kunna klara på höga (helst "maxade") inställningar. Jag är inte så mycket för de där monsterkrävande krigs-FPS:en såsom BF3, men ju bättre spelburk jag kan få för slantarna - desto bättre givetvis. De "speldatorer" (msi) som jag hittills tittat på tycker jag inte är estetiskt tilltalande kan vara värt att nämna, föredrar något lite mer stilrent men detta är egentligen en bagatell. Utseendet är helt klart av minsta möjliga vikt.

Budgeten ligger väll höftat på mellan ~7-9 tusen.. jag är väl medveten om att det kanske måste till lite mer i värsta fall, och det är inte _helt_ otänkbart för mig att spendera över budgeten. Men i sådana fall vill jag helst ha en motivation/jämförelse/förklaring varför jag bör spendera den där extra tusenlappen. Jag är inte snål, vill bara veta vad jag betalar för

Som sidnot så bor jag för tillfället i Japan och det skulle ju vara behändigt om jag kunde beställa till min hemadress här, istället för att behöva be någon familjemedlem agera mellanhand (vilket dessutom troligen kostar mig mer i frakt). Jag har hittills inte sett någon svensk sida som kan erbjuda detta dock men nån här kanske vet.

Tack på förhand/Leo

Permalänk

Här får du en mycket prisvärd Asus G53 som ligger inom din budget. http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=G53SX-SZ016...

Skall du ha bättre så får du lägga ut minst 1500:- till nån med ett Geforce GTX 570m som är ca 20-25% kraftigare.

Men jag tror du klarar dig bra med denna prisvärda Asusen.

Permalänk

Du kommer inte kunna "maxa" tex skyrim men det går helt klart att köra på ca medium med 1080P. Har själv en MSI GE620DX med i5-2410M och 4 GB RAM och Nvidia GT 555M/2GB DDR3. Min klarar Skyrim på low med 1080P med ca 50FPS.

Visa signatur

GPU: RTX 4090CPU: Intel 11900KF PSU: Corsair SF850W Moderkort: Gigabyte Z590i Vision D CPU kylare: EK 240mm Chassi: Ncase M2 Skärm: LG C2 42" [B]

Permalänk

Tack så mycket, hjälpen uppskattas! Med min högst begränsade kunskap ser ju specsen inte alltför dåliga ut, den är helt klart ett bra alternativ. Är den någorlunda tyst och sval också månntro?

Tack vare en rolig händelse i förmiddags så har jag dock huxflux ganska mycket mer pengar att röra mig med om man jämför med i morse. Fantastiskt, på riktigt gott humör är jag.

Med detta i åtanke är jag givetvis nyfiken på vad som är nästa "steg" på pristrappan? Vad för dator är det som man får för nån tusenlapp till som cokeman 1337 nämnde? Är skillnaden värt det för pengarna man betalar? 20-25% låter ju ganska mycket det. Räkna med att jag troligen kommer ha denna dator i 2-3 år.. eller mer eventuellt.

För ~9k får man alltså en ASUS G53SX-SZ016V! Vad får man för säg....max 12000kr? Och som sagt, är skillnaden värd det ur speldatorssperspektiv?

Permalänk
Skrivet av Illsnidig:

Tack så mycket, hjälpen uppskattas! Med min högst begränsade kunskap ser ju specsen inte alltför dåliga ut, den är helt klart ett bra alternativ. Är den någorlunda tyst och sval också månntro?

Tack vare en rolig händelse i förmiddags så har jag dock huxflux ganska mycket mer pengar att röra mig med om man jämför med i morse. Fantastiskt, på riktigt gott humör är jag.

Med detta i åtanke är jag givetvis nyfiken på vad som är nästa "steg" på pristrappan? Vad för dator är det som man får för nån tusenlapp till som cokeman 1337 nämnde? Är skillnaden värt det för pengarna man betalar? 20-25% låter ju ganska mycket det. Räkna med att jag troligen kommer ha denna dator i 2-3 år.. eller mer eventuellt.

För ~9k får man alltså en ASUS G53SX-SZ016V! Vad får man för säg....max 12000kr? Och som sagt, är skillnaden värd det ur speldatorssperspektiv?

Nästa steg är nån av dessa MSI. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=968735,999063,999055,110...

Gillar du inte MSIs modeller så kan du kolla laptops från PC-Konsulten eller Deviltech om du nu gillar dom.

Permalänk
Medlem

Kolla x-768 på pc-konsulten.se
En stilren burk som du kan konfigurera efter vilken budget du har.
Och du får mycket för pengarna.

Visa signatur

pc-konsultens x-768 med en I7 2860QM 2,5-3,6 GHz 8 MB, 16 GB Kingston HyperX DDR3 1600 MHz
NVIDIA GeForce GTX 580M 2 GB, Intel 320 Series 160 GB SSD
500 GB 7200 RPM, Blu-ray-combo, Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Nästa steg är nån av dessa MSI. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=968735,999063,999055,110...

Gillar du inte MSIs modeller så kan du kolla laptops från PC-Konsulten eller Deviltech om du nu gillar dom.

Häng mig upp och ned och dra mig baklänges, trodde aldrig jag skulle se dig nämna PC-Konsulten i en, vad jag tycker, rekommendation. Nice

Lyckas du få till en större budget än 12000:- är det helt klart värt hoppet upp till en kustombyggd laptop där du får prestanda utöver det vanliga.

Mvh dk

Permalänk
Medlem

Du får ju en x-768 i grundkonfiguration på pc-konsulten.se med en 500gb hdd tillagd för 12790kr.
Då får du väldigt mycket för dom pengarna

Visa signatur

pc-konsultens x-768 med en I7 2860QM 2,5-3,6 GHz 8 MB, 16 GB Kingston HyperX DDR3 1600 MHz

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att du ska kolla på en Samsung Series 7 Gamer, den ser grymt bra ut estetiskt klarar nog dom flesta modärna spel på maxade inställningar, näst intill iaf.

Tror inte att den är släppt i Sverige ännu, men den bör kosta runt 10 tusen när den släpps??

Kolla in den på youtube iaf.

Själv kommer jag att köpa ny laptop om 3 månader, jag befinner mig i exakt samma sits som du, har åkt fram och tillbaka emellan Thailand ett tag, och jag behöver absolut en laptop jag kan köra shyssta spel på, kommer att köra Guiildwars 2 främst, tror inte att jag trillar tillbaka till WoW igen, men jag kommer defenetift spela ett mmo främst.

Kanske blir en MSI istället, men får se.

Permalänk
Skrivet av Nalyen:

Häng mig upp och ned och dra mig baklänges, trodde aldrig jag skulle se dig nämna PC-Konsulten i en, vad jag tycker, rekommendation. Nice

Lyckas du få till en större budget än 12000:- är det helt klart värt hoppet upp till en kustombyggd laptop där du får prestanda utöver det vanliga.

Mvh dk

Nja vi har väl varit lite oense om PC-Konsulten men inget fel på deras Clevo modeller som är kraftfulla för sitt pris.

Fast jag hade nog väntat på Clevos nya modeller som kommer snart och som har belysta tangentbord, vet dock inte om det gäller alla nya modeller då.

Permalänk

Återigen tack. Jag ska titta vad pc-konsulten har att erbjuda också. Dock är jag inte så såld på 17" konceptet trotts att den kommer att bli stående i hemmet när jag inte är på resande fot. Föredrar själv 15".. såg att några av msi laptopsen som länkades var det om jag minns rätt.

I övrigt är jag fortfarande nyfiken på hur pass mycket värme och oljud dessa spel-laptops åstadkommer?

Om någon nu äger någon av dessa modeller som länkats undrar jag om ni har testat spela något spel, och på vilken inställning klarar dem av det? ...samt som sagt, är dem varma/låter dem illa?

Permalänk

Du kanske borde titta på asus n55 ? 15 tum,
En data som jag tycker är riktigt snygg, för 9k får du nog rätt bra prestanda med , nvidia 555, kanske lite snålt vid krävande spel, men borde funka med lägre inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Sök på lite datorer på Prisjakt och se om någon passar dig där, sen kan du läsa om grafikkortet på http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-...
Grönt bör du ha vid spelande enligt rekommendationer,
Eftersom det är vår nu så känns det även som att många datorbolag kommer släppa sina nya produkter, vilket leder till att de "gamla" blir billigare, men du kan även köpa de helt nya med.

Permalänk
Skrivet av HasseHansson:

Du kanske borde titta på asus n55 ? 15 tum,
En data som jag tycker är riktigt snygg, för 9k får du nog rätt bra prestanda med , nvidia 555, kanske lite snålt vid krävande spel, men borde funka med lägre inställningar.

Jag skulle inta skaffa 555M då den precis klarar skyrim på low med 1080P med fps under 60. Sattsa på en med bättre graffe.

Visa signatur

GPU: RTX 4090CPU: Intel 11900KF PSU: Corsair SF850W Moderkort: Gigabyte Z590i Vision D CPU kylare: EK 240mm Chassi: Ncase M2 Skärm: LG C2 42" [B]

Permalänk
Medlem

PC-Konsulten har även den i 15" med samma speccar så där är det grönt. Du kommer inte hitta bättre prestanda än vad dem kan erbjuda.

Själv äger jag den i min sign och den är löjligt bra. Nu är inte jag någon fps jagare så jag har ingen aning vad jag kan tänkas ha i spel men jag tycker däremot om den bästa grafiken och hatar när det hackar i spel. Finns inget spel jag har testat än som det inte flyter kanon på än, på de högsta inställningarna.
Har testat:
Skyrim, Diablo 3, Bf3, Mass effect3, Darkspore, Kingdoms of Amalur.

Sedan tiil värmen, den är super kall, och då menar jag verkligen kall. Luften från utblåsen efter timmars spelande är fortfarande inte ens ljummnen och ingenstans på datorn är den varm. Kylningen är klockren.
Oljudet från fläktarna är något högre än vad min gamla Asus g73 men då kunde Asusen vara helt ljudlös. Är själv väldigt kräsen när det gäller ljud och min laptop är väl under den nivån

Mvh dk

Permalänk

Okej kollat lite mera nu och som det ser ut så står det mellan antingen denna MSI: http://www.inet.se/produkt/1969360/msi-gt683dxr-geforce-gtx-5... eller en 15" speldator från PC-konsulten.

För mig är pc-konsulten ett främmande företag dock och hittar inte så många recensioner och omdömen på nätet om dem, så vad är era erfarenheter? Hur god är deras garanti (verkar lite luddigt)?

Sen om jag förstått det rätt är http://www.pc-konsulten.se/contents/sv/p36.html i sitt grundutförande utan hårdisk, right? Man är alltså som minimum tvungen att göra ett tillval på ~1000kr?

Utöver detta är det några andra valmöjligheter som jag inte är fullt haj på men gärna skulle vilja ha insikt i.

Skärmen: Jag är helt inkompetent när det kommer till skärmar.. är standard skärmen bra?
Processor:Den förvalda standarden är väll den sämsta av i5:orna? Hur värt är ett tillval där? Är någon av dem fyrkärnig?
RAM: 4gb standard känns lite klent, mitt antagande är att man borde gardera sig med åtminstone 8gb likt MSI:n...eller?
Grafikkortet: Skillnad mellan det AMD radeon 6990 som sitter i och ett GeForce GTX 570? Tar för givet att tillvalet GTX580 är en uppgradering.
Kylpasta: Är detta verkligen nödvändigt/värt till denna burk? Verkade ju inte vara speciellt dyrt i och för sig så, om det är det så visst.

Permalänk
Medlem

Har en x-768 från pc-konsulten och är grymt nöjd.
en hårddisk behöver du lägga till utöver det får du en väldigt bra burk för pengarna.
Och angående garanti så är dom väldigt proffsiga, jag fick en dvd spelare fast jag beställt en blu-ray.
Dom löste det på en gång och efter ett par dagar hade jag en blu-ray på posten.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Illsnidig:

Okej kollat lite mera nu och som det ser ut så står det mellan antingen denna MSI: http://www.inet.se/produkt/1969360/msi-gt683dxr-geforce-gtx-5... eller en 15" speldator från PC-konsulten.

För mig är pc-konsulten ett främmande företag dock och hittar inte så många recensioner och omdömen på nätet om dem, så vad är era erfarenheter? Hur god är deras garanti (verkar lite luddigt)?

Sen om jag förstått det rätt är http://www.pc-konsulten.se/contents/sv/p36.html i sitt grundutförande utan hårdisk, right? Man är alltså som minimum tvungen att göra ett tillval på ~1000kr?

Utöver detta är det några andra valmöjligheter som jag inte är fullt haj på men gärna skulle vilja ha insikt i.

Skärmen: Jag är helt inkompetent när det kommer till skärmar.. är standard skärmen bra?
Processor:Den förvalda standarden är väll den sämsta av i5:orna? Hur värt är ett tillval där? Är någon av dem fyrkärnig?
RAM: 4gb standard känns lite klent, mitt antagande är att man borde gardera sig med åtminstone 8gb likt MSI:n...eller?
Grafikkortet: Skillnad mellan det AMD radeon 6990 som sitter i och ett GeForce GTX 570? Tar för givet att tillvalet GTX580 är en uppgradering.
Kylpasta: Är detta verkligen nödvändigt/värt till denna burk? Verkade ju inte vara speciellt dyrt i och för sig så, om det är det så visst.

Jag skall inte utala mig om PC-Konsuten då man hört både bra och dåligt om dom och det har varit heta diskussioner, så låter andra utala sig om sina erfarenheter med dom.

Men annars är Radeon 6990m ca 25-30% kraftigare en GTX 570m. Och har du redan ett OS och sätter dit mer minne och HDD själv så kan det vara värt ett köp. Vill du inte mecka själv och inte gå över 12k så är Msin ett bra köp.

Skiljer väl ca +10 FPS med BF3 från GTX 570m till Radeon 6990m.

Permalänk

Låter ju lovande vilket som då.:)

12000kr är väll en ungefärlig budget för vad jag ansåg vara rimligt precis som 7-9000kr var innan. Det är inte så att jag har 12000kr exakt på kronan:D Windows7 har jag redan sen jag köpte förra datorn men inte en hårdisk, så en sån skulle jag ju behöva lägga till om jag köper från pc-konsulten.

Sen hur var det med processorn och kylpastan? Jag kan ana att även den där i5:an bör duga gott men vilken skillnad gör en annan i5:a eller i7:a i detta fall? Processorkraften är ju inte prio för speldatorer men tänker framtidsmässigt också..

Permalänk
Skrivet av Illsnidig:

Låter ju lovande vilket som då.:)

12000kr är väll en ungefärlig budget för vad jag ansåg vara rimligt precis som 7-9000kr var innan. Det är inte så att jag har 12000kr exakt på kronan:D Windows7 har jag redan sen jag köpte förra datorn men inte en hårdisk, så en sån skulle jag ju behöva lägga till om jag köper från pc-konsulten.

Sen hur var det med processorn och kylpastan? Jag kan ana att även den där i5:an bör duga gott men vilken skillnad gör en annan i5:a eller i7:a i detta fall? Processorkraften är ju inte prio för speldatorer men tänker framtidsmässigt också..

Det kostar ju bara 800:- extra med en i7 så det är värt att slå till på en sån.

Permalänk

Finns det plats att sätta in mer minne pc-konsultens speldatorer i efterhand? Sen undrar jag en till sak jag egentligen inte kan mer än spekulera i. Nalyen säger ju att hans dator är kall vilket låter lovande, fast ser han har en 17". Blir inte mindre datorer i regel varmare eller är jag ute och cyklar kanske?:P

Blir en prisfråga i slutändan tror jag. PC-konsult datorn jag kikar på när jag ändrat så som jag vill ha blir ju klart lite dyrare.. får fundera på detta tror jag. Har redan hoppat upp några steg på pristrappan från originalbudgeten Meddelar när jag väl bestämt mig för vad det blev, som tack för all hjälp.

[EDIT; Kan lika gärna passa på att droppa en sista fråga också så det känns som jag har koll på allting. Nätverkskorts alternativen, hur bra lina ska man egentligen ha för att märka av någon skillnad där?]

[EDIT2; Efter att ha tänkt över det ordentligt, vägt för och nackdelar, så ger jag PC-Konsultens 15"s X-256C:a en chans. Med i7 processor och 8gb RAM istället för 4 verkar den möta mina krav. Någon tusenlapp dyrare än MSI:n blir det ju men förhoppningsvis kommer jag känna att jag får igen det i längden.

Tack för all hjälp och visat intresse! / Leo]