Permalänk
Medlem

Asus xonar essence ONE

Så, hittills verkar det ha varit som att Asus ägt ljudkortsmarknaden, och för dom lyckliga få som har oanvända PCI slottar i datorn har detta vart ett perfekt val ifall man söker lite extra fräs i näsduken när det gäller nya hörlurar. Så sent som igår snubblade jag på Asus Xonar Essence One, vilket verkar vara ett riktigt vettigt steg in på externa marknaden för Asus, dom recensionerna jag lyckats läsa verkar säga samma sak - Tumme upp.

3600 ligger den på lite drygt, är uppgraderingsbar, och ser fasligt välbyggd ut. Någon här som har lyckats få tid att lyssna på en sån här? Värt pengarna om man vill ha något lite extra som hörlursdacförstärkare som är lätt att koppla till datan med toslink?

Permalänk
Medlem

Jag har en Asus Xonar Essence One sen ca 2 veckor. Har inte jämfört den med något annat än det interna (soundblaster x-fi) ljudkortet men tycker att den är bra och har ett rent ljud. Det mest negativa med den är väl att när man senare sätter sig och lyssnar på sin anläggning med högtalare så inser man att den behöver uppgraderas. Kan tilllägga att jag använder AKG K701 som lurar till min Essence One, vilket jag tycker är en bra kombination.

Permalänk
Inaktiv

Ägt och ägt, beror väl helt på ändamål. Finns gott om andra ljudkort: http://www.thomann.de/se/ljudinterface1.html

Permalänk
Medlem

Fast det är ju inte ett ljudkort? Plus att jag inte har plats med PCI slottar i min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagballs:

Fast det är ju inte ett ljudkort? Plus att jag inte har plats med PCI slottar i min dator.

Det är ett externt ljudkort eller kanske usb audio interface som man också kan kalla det.

Permalänk
Medlem

Den verkar vara sjukt välbyggd, och så går den att byta OP amparna på hur lätt som helst.. Vad finns annars för samma slanting?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagballs:

Den verkar vara sjukt välbyggd, och så går den att byta OP amparna på hur lätt som helst.. Vad finns annars för samma slanting?

http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/da-omvandlare/camb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagballs:

http://www.beresford.me/PP/Caiman__DAC.html Sitter på en sån själv, saknar iofs balanserade utgångar men i övrigt helt suveränt prisvärd.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av zki:

Jag har en Asus Xonar Essence One sen ca 2 veckor. Har inte jämfört den med något annat än det interna (soundblaster x-fi) ljudkortet men tycker att den är bra och har ett rent ljud. Det mest negativa med den är väl att när man senare sätter sig och lyssnar på sin anläggning med högtalare så inser man att den behöver uppgraderas. Kan tilllägga att jag använder AKG K701 som lurar till min Essence One, vilket jag tycker är en bra kombination.

Är grymt sugen på denna dac/hörlursförstärkare den har ju verkligen allt. skulle helst vilja höra den först. Kör själv också med AKG K701 har du testat dem med några andra hörlursförstärkare eller dacar?

Permalänk

Någon som äger denna produkt och bara kan ge några snabba plus/minus med ljudkortet?

Permalänk
Medlem

Har precis införskaffat en, sjukt bra ljud. Har tidigare haft olika dacs/ljudkort och extern hörlursförstärkare och har genom blindtest med familjemedlemmar och en själv visat att alla tycker den här låter bäst. Kan verkligen rekommendera den om man har lite bättre hörlurar, använder just nu seinheiser 650.
+ljudet
+känns gedigen
-tycker att det är rätt dåligt att man inte kan välja output utan det är genom volymrattarna man "stänger" av exempelvis högtalarna eller hörlurarna
-starka blå dioder

Visa signatur

Athlon64 3200+, Asus K8V-SE Deluxe , 2x 512mb 3200 samsung, AX800pro

Permalänk
Medlem

Om man bara behöver en ingång och bara tänker använda hörlurar så är O2+Odac bättre. Essence One är i grunden samma som STX jag jag har ägt både STX och O2+Odac och enligt mig så är det en klart hörbar skillnad till O2+Odacs fördel. Dessutom så är O2+Odac billigare än Essence One. Nackdelen är ju dock bara en ingång (USB) och kan bara använda hörlurar. Den är dock mindre, billigare och låter bättre. OP-ampar går att byta ifall man nu skulle vilja experimentera med sådant.
Jag har en till salu faktiskt, PM om ni är intresserad.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare