Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Agility 3 Resultat

Precis monterat min första SSD och är ganska besviken. Känns inte som det är någon skillnad alls mot en vanlig HDD i uppstart eller användade, har alltid optimerat mina system med så tricks men trodde man skull märka stor skillnad.

Här är resultatet i alla fall, verkar ganska dåligt:

Kört TRIM, AHCI "efter windowsinstallation", kollat defrag, tagit bort prefetch/superprefetch, tagit bort indexering. Känns som något är fel? Har för övrigt S-ata 2 så vet att jag inte kommer få ut max av disken, köpte den mest för att den var billig och ville prova SSD.

Permalänk
Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem

Du måste då haft en jäkla snabb mekanisk hårddisk förut, för jag märker extrem skildnad mellan denna ssd (har likadan) mot min gamla samsung spinpoint. Även jag kör sata 2 bara, inte sata 3. Har istort sett samma hastigheter som på den där bilden.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk
Medlem

Onödigt att mäta med flera program. Olika program mäter eftersom de skriver olika typer av data. Så för korrekt jämförelse måste resultatet komma från samma program.
240gb modellen. Större disk leder ofta till bättre resultat så jag skulle säga att resultatet du får är bra. Återkommer om jag hittar resultat på 120gb modellen.

källa: http://www.guru3d.com/article/ocz-agility-3-review/11

edit: 120gb modellen (grön stapel)

källa: http://www.tech-forums.net/pc/f38/ocz-agility-3-120gb-ssd-246...

Permalänk
Medlem

Tack för snabb respons! Visst är SSD'n snabbare men ur ren användarsynpunkt kan jag inte påstå att jag känt någon wow-effekt än så länge.

Permalänk
Medlem

40 sec från knapp till inne i windows tycker jag inte är någon höjdare, ska stoppa in min gammla hdd och se hur stor skillnaden är.

Permalänk
Medlem

Det ser ut som om du kör den i SATAII-läge.

Permalänk
Medlem

Knepigt.
Jag kör för tillfället en intel 320 120 gb och det tar ungefär 10 sek från det att bios startat tills jag är inne i windows

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Tider från det jag trycker på strömknappen till allt är laddat i windows

39 sekunder SSD - Nyinstallerad
43 sekunder med min gammla 750gb 7200 RPM - "6 månader gammal installation"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skjulet:

Knepigt.
Jag kör för tillfället en intel 320 120 gb och det tar ungefär 10 sek från det att bios startat tills jag är inne i windows

Så jävla många BIOS som laddas tycker jag, moderkort, sen separat på de nätverkskort från moderkort vilket känns meningslöst. Sen graffikkort och nu även ssd'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slabb^:

Det ser ut som om du kör den i SATAII-läge.

Kör i SATA-II för mitt moderkort är inte bättre

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreasekman:

39 sekunder? Tar inte ens hälften för min SSD att boota upp Windows från då jag tryckt ner knappen. Framförallt så blir det betydligt snabbare när man installerar typ spel.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Det finns ett program som heter boot trace som du kan köra (inte gjort det tidigare, provar just nu). Där ser du alla moment som Windows går igenom när det bootar. Det kan vara någon drivrutin som tar onödigt långt tid på sig. Har du uppdaterat alla till senaste från tillverkarens hemsida?

edit: har provat boot trace och det var inget krångligt. Så vill du snabba upp boot-tiden är det enklast att helt enkelt se vad som segar ner istället för att gissa.
installera: http://www.msfn.org/board/topic/146919-install-the-windows-pe...
använd: http://www.msfn.org/board/topic/140247-trace-windows-7-bootsh...

Permalänk
Medlem

Får ungefär samma resultat har jag för mig!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Ser då konstigt ut i mitt tycke. Nu har jag förvisso 240GB modellen i min laptop med SATA-II, men från att jag tryckt på knappen tar det exakt 16 sekunder för allt att bli klart och redo för använding.

Permalänk
Medlem

Min dator startar rätt snabbt med vanlig hårddisk precis som någon annan skrev här i tråden, skillnaden ligger i att jag med ssdn kan starta valfritt program direkt när skrivbordet kommit fram, med vanlig hårddisk är inte datorn brukbar förrän alla småsaker laddats (antivirus, dropbox, ati tray tools mm). Kort sagt så ser det ut som att boot-tiden är jämförbar men det är stor skillnad i hur lång tid det tar innan datorn faktiskt är brukbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Märkligt min startar fortare än så med 60gb varianten alla dagar Finns det ingen bios inställning kallad "fast-boot" eller dyl du kan bocka i? Inget annat i datorn som skulle kunna flaska? Sen verkar ju boot trace rätt schysst, ska nog prova själv hehe ^^

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andreasekman:

Så jävla många BIOS som laddas tycker jag, moderkort, sen separat på de nätverkskort från moderkort vilket känns meningslöst. Sen graffikkort och nu även ssd'n.

Du kan stänga av funktionen för nätverksboot i BIOS oftast vilket kan snabba upp en hel del.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk
Medlem

Helt tom Agility 3 120gb på en intel Sata 3 6gbps

En till Agility 3 med 1/3 fritt utrymme på intel Sata 3 6gbps

Samsung 7200rpm 750gb (detta test tog någon timme!!)

Från Bios -> inne i Win 7 tar det max 12-15 sek för mig med en i5 2500k på 4,4ghz...

Edit:

Skillnaden mellan Sata II och Sata III med 6gbps

Får nästan dubbelt så hög hastighet jämfört med dig.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

http://i39.tinypic.com/11kzajk.png

Helt tom Agility 3 120gb på en intel Sata 3 6gbps

Köpte den igår och får precis samma värden. Windows startar mycket snabbare dock känns det konstigt att de lovar upp till mer än det dubbla mot vad man får ut... nån anledning till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Och dessa 43 sekunder, är det medräknat alla program som autostartas eller bara tills du är inne i Windows?
Vet att innan jag kopplade in min SSD så tog det 3-4 minuter från det att jag tryckte på knappen till dess att datorn faktiskt gick att arbeta med, ta sig in i Windows stog väl för runt 1 minut av den tiden, resten var för att ladda in diverse program.
Samma uppstart med SSD tar ca 30 sekunder.
Starta upp webbläsare med mekanisk HDD ~5 sekunder med bara about:blank som startsida, starta samma webbläsare fast med 20 öppna flikar ~1 sekund

Skrivet av andreasekman:

Kanske är du som har lite onödiga saker aktiverade i BIOS?
Enda gånger EEPROM för nätverkskortet laddas in under boot är om du aktiverat nätverksbootning i BIOS, stäng av detta så tjänar du ~5 sekunder
Grafikkortet går inte igenom någon synlig BIOS check och likaså med SSD.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagisflax:

Köpte den igår och får precis samma värden. Windows startar mycket snabbare dock känns det konstigt att de lovar upp till mer än det dubbla mot vad man får ut... nån anledning till det?

Läs min sign...

Permalänk

Vet ej om problemet är löst men lägger en post ändå från Komplett.se Det är är ett problem som kanske 80% av använderna har med denna SSD disken.

Fungerar super.....
24/03/2012 Recensent: Peter Karlsson
Köpte denna SSD disk och fick väldiga problem med att den bara tappade HDD och datan bara startade om och hittade inte disken.
Laddade in den senaste firmware v2.15 och så fungerar den hur bra som helst.
Kunde uppdatera firmware utan att installera om Windows med hjälp av Linux-based Firmware Updater som finns på OCZ hemsida.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dagisflax:

Förutom Frispels signatur kan det nämnas att hårddisk/SSD-prestanda är långt ifrån linjär. Det finns scenarion där även SSD:s inte fungerar optimalt och där prestandan släpar. Med en enkel SSD är de tillfällen man får 500 MB+ är relativt få i den riktiga världen skulle jag säga i alla fall.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W