Köpa sprit i Tyskland för träningsläger

Permalänk
Medlem

Köpa sprit i Tyskland för träningsläger

Tjena!
Jag och en polare ska till Tyskland för att köpa sprit till vårt träningsläger, plus lite till oss själva såklart. Vad behöver vi ha för papper osv för att kunna ta in det utan problem? Man får ju köpa in om man ska ha privat fest, kan vi hävda nåt sånt eller? Vi har serveringstillstånd i laget om det underlättar? Vi kan även visa att det kan vara till seriepremiärsfesten om några veckor om det spelar någon roll.

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cimbom3:

Tjena!
Jag och en polare ska till Tyskland för att köpa sprit till vårt träningsläger, plus lite till oss själva såklart. Vad behöver vi ha för papper osv för att kunna ta in det utan problem? Man får ju köpa in om man ska ha privat fest, kan vi hävda nåt sånt eller? Vi har serveringstillstånd i laget om det underlättar? Vi kan även visa att det kan vara till seriepremiärsfesten om några veckor om det spelar någon roll.

Vi var i Tyskland samt Frankrike och köpte. Vi fick lasta så mycket det fanns plats för i bil och vår släpbara bostad. Fanns inte ens tullar in till Sverige igen. Inte någonstans, faktiskt. Detta var två år sedan.

Edit; för "privatbruk". Hur man tolkar och lyder detta är upp till en själv. Betvivlar att någon här kommer att bli moralkärring över någonting sådant trivialt.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Här kan du läsa mer. Då du inte ska använda alkoholen för privat bruk (du själv eller din närmsta familj) räknas det som kommersiellt bruk, och då ska du bland annat ha tillstånd från skatteverket.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Saxat från tullen.se:

Alkohol från ett annat EU-land
Införsel av alkohol för eget bruk i samband med resa
Du får föra in alkohol, utan att betala svensk alkoholskatt, till Sverige när du reser från ett annat EU-land under förutsättningen att:

alkoholen är avsedd för eget bruk eller för din familjs behov
du själv transporterar varorna till Sverige
och du är minst 20 år gammal

Observera!
För vissa områden utanför EU:s skatteområde, exempelvis Åland och Kanarieöarna, gäller reglerna för införsel av alkohol för eget bruk från ett land utanför EU.
Det finns ingen övre gräns för hur mycket alkohol du får föra in, men det ska vara för ditt eget eller din familjs* behov. Du får även ta med dig alkohol om du ska ha en fest till exempel bröllop eller födelsedagsfest där du bjuder på alkoholen vid evenemanget.

Du får däremot inte ta betalt för alkoholen även om det bara skulle täcka de kostnader du haft för inköpet.

* Familj avser närmast anhörig som du bor i samma hushåll med (till exempel hustru eller man). Tullverket hänvisar till en dom från Hovrätten i Skåne och Blekinge från den 20 april 2006 (mål nummer B2328-04). I avsaknad av dom från Högsta domstolen betraktas den som prejudicerande.

Riktlinjer för bedömning om införseln är privat eller kommersiell
Rådets direktiv (2008/118/EEG) innehåller en referensnivå för privat bruk på 10 liter sprit, 20 liter starkvin, 90 liter vin samt 110 liter öl. Referensnivåerna får bara användas som ett led i bevisningen och en helhetsbedömning måste alltid göras.
Det är den enskilde tulltjänstemannen som gör bedömningen vid gränspassagen om det är troligt att alkoholen är för eget bruk eller är att anse som kommersiell införsel.

Det går alltså inte att få något förhandsbesked från Tullverket om en införsel av alkohol är att anse som införsel för eget eller kommersiellt bruk!

Visa signatur

.:Ryzen 7 3700X ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Här kan du läsa mer. Då du inte ska använda alkoholen för privat bruk (du själv eller din närmsta familj) räknas det som kommersiellt bruk, och då ska du bland annat ha tillstånd från skatteverket.

Jag har läst det. Men det är ju mestadels för eget bruk. Är väl 15 flak till träningslägret eller så... Dessutom är det ju en fest som jag är med o anordnar (inkilningen av de nya).

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Medlem

Jag har själv läst på tullverket men blir ju inte mycket klokare! Det är detta här som gör mig fundersam, innebär detta att om man har privat fest att man får ta med sig hur mycket som helst eller är det fortfarande 110liter öl osv som gäller?

-------------------

Jag fyller år och ska ha fest. Hur mycket alkohol får jag ta med mig från Tyskland?

När du kommer som resande från ett annat EU-land till Sverige får du skattefritt ta med dig alkoholdrycker för privat bruk

om du själv handlat dem
om du ska använda dem för ditt eget eller familjens personliga bruk
om du personligen transporterar, reser med varorna från det andra EU-landet till Sverige
om du har fyllt 20 år.

Det är tulltjänstemannen på plats som bedömer om det du har med dig kan anses vara för eget bruk. Har du dokumentation som styrker att din införsel är för privat bruk är det till hjälp vid bedömningen. Några bindande förhandsbesked kan du inte få.

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimbom3:

Jag har läst det. Men det är ju mestadels för eget bruk. Är väl 15 flak till träningslägret eller så... Dessutom är det ju en fest som jag är med o anordnar (inkilningen av de nya).

Det ni själva dricker upp är för privat bruk, det som är till lägret och festen är inte för privat bruk.

Måste påpeka att jag tycker det är lite lustigt att skaffa sprit till ett läger som verkar sportrelaterat, men det var ett tag sedan jag var på sånt så inställningen kanske förändrats

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Tycker att det är lite kul att du nämner träningsläger och alkohol i samma mening, när man ska träna tränar man och när man ska festa , Då jävlar festar man:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Äh, det är ett studentlag med stor omsättning på spelare och detta är mer teambuilding än träningsläger egentligen

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Tycker att det är lite kul att du nämner träningsläger och alkohol i samma mening, när man ska träna tränar man och när man ska festa , Då jävlar festar man:)

Kolla in filmen Beerfest

Permalänk
Medlem

Bjuder du på alkoholen är det privat bruk. Och då får du ta in så mycket du vill (eller snarare, så mycket som kan anses rimligt för "tillställningen")
Säljer ni alkoholen är det olagligt om Du/Ni inte betalar tull och moms.

Dock går det ju alltid hävda att du fyller år och ska ha fest (dock inget jag rekommenderar eller skulle göra själv, aldrig )...
Se till att inte lasta bilen för tungt bara. Åka dit för de kan göra hela resan meningslös.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Det är bara att handla och säga att du ska ha fest. Enligt EU-regler råder det frihandel mellan EU-stater så det är bara att tuta och köra. Det som står på tullverkets sida är bara rekommendationer (Då eu-regler kör över deras).

Handlar själv all dricka i Tyskland. Se bara till att ni inte överlastar er bil som totalt max får väga 3.5t (läs i bilens papper hur mycket den kan lasta).

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Haha ska du på träningsläger och supa? Haha nevars, såg lite kul ut bara!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk

Sprit till ett träningsläger...? Går sprit och träning ihop bra tycker du? Bara frågar

Permalänk
Medlem

Kan ge dig det här tipset, skit i vad som står i lagarna eller hos tullen. Idioterna på tullen har sina egna jävla regler beroende på vem som står och åklagarna tvekar inte för en sekund att åtala för smuggling och höja statistiken.

Har själv åkt massvis med gånger och sett överfyllda bilar som passerat utan problem. Vi snackar om 150-300 flak + sprit. Förra året stoppade de min bror och har nu åtalat honom för smuggling, detta gäller 50 flak.. rättegång snart. Han har sagt att det är för ett års förbrukning men enligt tullen överskrider det gränsen fastän lagen säger annat. Detta har även hänt vänner.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem

Kolla upp vad bilen får lasta, åk ner och lasta så mycket ni kan. Sen åker ni hem igen och ljuger om att ni ska ha en fest.

Dock om ni ljuger så är det troligtvis ett brott, och jag vill inte uppmana till brott.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimbom3:

Jag har läst det. Men det är ju mestadels för eget bruk. Är väl 15 flak till träningslägret eller så... Dessutom är det ju en fest som jag är med o anordnar (inkilningen av de nya).

Hmm fasiken, halvt offtopic men går man ens plus mot omkostnader på 15 flak?

Och tror knappast 15 flak är en mängd dom reagerar på, vet folk som fyllt en hel jäkla minibuss och hävdat att det var för en "bröllopsfest", dom kom undan med ett "vi vill inte se er här igen det närmsta året" ungefär

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hmm fasiken, halvt offtopic men går man ens plus mot omkostnader på 15 flak?

Och tror knappast 15 flak är en mängd dom reagerar på, vet folk som fyllt en hel jäkla minibuss och hävdat att det var för en "bröllopsfest", dom kom undan med ett "vi vill inte se er här igen det närmsta året" ungefär

Äh! Det blir något billigare för klubben och vi köper ju på till oss själva också liksom så det är nog lugna puckar

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Medlem

Som redan sagts så tar de flest bilar med hjälp av överlast numera, ni riskerar att bli av med allt utöver vad bilens totalvikt tillåter. Och ja de har våg på plats och väger bilen med allt innehåll och samtliga passagerare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av b1ghen:

Som redan sagts så tar de flest bilar med hjälp av överlast numera, ni riskerar att bli av med allt utöver vad bilens totalvikt tillåter. Och ja de har våg på plats och väger bilen med allt innehåll och samtliga passagerare...

Tycker att de borde köra två-tre bilar! Fast, då kanske det hela inte blir så mycket vinst, ekonomiskt. Haha

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Mængden ær inte svår att få med sig, utan det ær som tidigare næmnt øverlasten dom tar folk på såvida ni inte har bil som får lasta mycket. Det enda du behøver skriva på¨nær du handlar sprit i Tyskland ær ett papper dær du går i god før att du inte ska anvænda det i Tyskland, utan att du ska hem med det. Ær tullen på plats så får du vara beredd på att ha en førklaring som tæcker upp mængden du køpt. Det finns ingen øvre græns, men det ska vara motiverat till mængden, dvs upp till dig sjælv vad du sæger.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Tänk på att passagerarnas vikt ska räknas in i bilens lastkapacitet...
Så om bilen får lasta tex 475 kg så är det kanske inte läge att åka ner 4 grabbar på 100 pannor styck i samma bil
Då blir det inte mycket plats till last...

Kör ner i en hydralik Citroen... då ligger den plant oavsett last, tror nog bilar där lysena bländar måsarna plockas in för kontroll först...

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Aftonbladet: Utskänkning av smuggelsprit på sportläger!

Permalänk
Medlem

Vilken värld lever ni folk i? trodde det var obligatoriskt med sprit på träningslägret!

ont: Vi i vår klubb gjorde det enkelt för oss och valde att hålla träningslägret i tyskland

Visa signatur

CPU: i7 960 | MB: Asus Rampage III Extreme | RAM: 24GB Corsair Dominator | GPU: Sapphire RX 480 8GB | NÄTAGG: Corsair AX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeRetta:

Aftonbladet: Utskänkning av smuggelsprit på sportläger!

Du menar inte "Chockutskänkning av dödssmuggelsprit på sportläger"?

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Sprit som är köpt i tyskland får skänkas till folk över 20, det är när man säljer som det blor olagligt så skulle vilja korrigera löpsedeln till:

0,1ton svartsmuggelsprit såldes på "träningsläger"

Permalänk
Medlem

Klart grabben ska ha lite "spårtdrück"

Permalänk
Inaktiv

Farsan och jag handlade hem flera flak öl samt lite andra godsaker från Tyskland när vi var där.
Vi hade inte några som helst problem..

Permalänk

MAn tar helst de man ser åker varje vecka,, Öl kan ni ta in mer eller mindre hur mycket som helst, spriten är lite kinkigare med... men var beredd atrt dom väger er och tar er för överlast efter tullen... så länge ni lastar laglig vikt kommer det gå bra

Permalänk
Medlem

kör efter riktlinijerna per person, och lasta inte mer än vad ni får ta i bilen. så är det bulletprof

Visa signatur

i5-2500K@5Ghz - Antec KÜHLER H2O 620 - MSI P67A-C45 - OCZ Agility Sata III 120 GB - Crucial M500 250GB - 20GB 1600mhz xms3 - GTX 560 TI OC 1Gb - OCZ sXs2 700W

c2d E6750@3 ghz - GA-EP35-DS3 P35 - 8 Gb 800Mhz xms2 - HD5670 1024MB - CGS 600W