GTX680 Benchmarks @Tom's Hardware

Permalänk
Medlem

Kepler är säkert trevligt, men jag anser att det som vanligt är att göra sig en otjänst att tro på någonting som Tom's Hardware har att säga.

Jag säger inte att Kepler inte är så mycket bättre än HD7970, bara det att källan saknar trovärdighet.
Men om vi trots allt antar att "GTX 680" har prestandan som testet skvallrar om, så är det en stor besvikelse.
Det är bättre än HD7970, men det är inte "Jag väntar tre-fyra månader för att se nVidias svar"-bra.
Hade jag haft för avsikt och behov av att uppgradera och sedan väntat till nvidias svar, hade jag varit väldigt besviken på att inte ha köpt HD7970 direkt och haft kul i de extra månaderna.

Uppgradera det du behöver när du behöver det. Om du ska vänta på bättre grejer, så kommer du aldrig att sluta vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Kepler är säkert trevligt, men jag anser att det som vanligt är att göra sig en otjänst att tro på någonting som Tom's Hardware har att säga.

Jag säger inte att Kepler inte är så mycket bättre än HD7970, bara det att källan saknar trovärdighet.
Men om vi trots allt antar att "GTX 680" har prestandan som testet skvallrar om, så är det en stor besvikelse.
Det är bättre än HD7970, men det är inte "Jag väntar tre-fyra månader för att se nVidias svar"-bra.
Hade jag haft för avsikt och behov av att uppgradera och sedan väntat till nvidias svar, hade jag varit väldigt besviken på att inte ha köpt HD7970 direkt och haft kul i de extra månaderna.

Uppgradera det du behöver när du behöver det. Om du ska vänta på bättre grejer, så kommer du aldrig att sluta vänta.

Bättre prestanda+strömsnålare jämfört med 7970 och med tanke på att det inte var menat som toppklass i Nvidias portfölj=en stor besvikelse?...knappast.Däremot är 79xx serien riktiga magplask prestandamässigt och på tok för högt prissatta.Som det ser ut nu får vi betala 4000+ för ett mellanklass kort.
Jämför det med föregående generation då priset för samma prestandaklass låg mellan 2-2.5k.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot HardOCP's apples mot apples recension och eyefinity vs (vad nVidia valt att kalla sin 3 skärmsteknik), det är såna upplösningar som är intressanta för mig nu för tiden.

Men som några påpekat så saknar jag de där 40% bättre prestanda i BF3 som slidesen visade tidigare. Mest imponerande är strömförbrukningen tycker jag, men om det är så att de tagit bort GP grejerna för att göra kretsytan mindre så har vi ju förklaringen där.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

Hur menaru här egentligen?
Om man förutsätter att ditt antagande "Allt handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt för båda företagen" är sant (vilket det givetvis är ) så blir ju båda dina gnällpunkter jättekonstiga:

1. Om AMD sitter på stabila färdiga bra optimerade drivers redan, så skulle dom tjäna mycket mera på att alla har tillgång till dom när dom jämförs med 680 korten.
Alltså rent marketing-mässigt skulle det vara sjukt mycket bättre för AMD om 7970 låg jämnt med 680 i alla release-reviews jämfört med om AMD några veckor senare kommer med "bättre drivers" som ger motsvarande prestanda. (Inte för att en sådan prestandaökning vanligtvis händer med drivers, men ändå)

2. Om nvidia sitter och har gf-110 i ett stadie som är redo att släppas och tok-krossar 7970 så skulle dom givetvis tjäna mycket mera på att släppa det nu och alla köper nvidiakort eftersom det inte ens skulle vara en diskussion om vad som var snabbast, jämfört med att släppa dom senare när AMD också har nyare grejor ute.
Men, nu är det ju så att får upp tillverkningen på nya grafikkort är en lång process som måste planeras ordentligt, och även om det sitter ett gf-110 i en testburk hos nvidia som hypotetiskt knäcker allt, så krävs det ett antal månader därifrån tills det finns i butik, och dom vill inte tappa hela toppmarknaden under den tiden.

Inte för att vara en "gnällkärring" nu men sitter inte gf110 i 580?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Bättre prestanda+strömsnålare jämfört med 7970 och med tanke på att det inte var menat som toppklass i Nvidias portfölj=en stor besvikelse?...knappast.Däremot är 79xx serien riktiga magplask prestandamässigt och på tok för högt prissatta.Som det ser ut nu får vi betala 4000+ för ett mellanklass kort.
Jämför det med föregående generation då priset för samma prestandaklass låg mellan 2-2.5k.

Hej! Tack för din åsikt, men det har ingenting med det jag skriver att göra, så jag förstår inte varför det är riktat emot mig.

Permalänk
Skrivet av XpreS:

Jämför med AMD 7870 så får du en rättvis jämförelse, mellanklass mot mellanklass.

GK100 kommer piska AMD 7970 på längden och tvären.

Nej, jämför med 7970 så jåmför du 2st kort som antqgligen kpmmer kosta ungefär lika mycket. Varför skulle vi någonsin vilja se ett test mellan ett kort som kommer kosta runt 5k vid release, och ett som kostar 3k vid release. Varför?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Om siffrorna stämmer kan man undra om de planerar att släppa ett kort med mer minne som fortsätter att prestera bättre än HD7970 även i de högre upplösningarna. Det är väl trots allt en ganska stor skara som börjar köra med flera skärmar eller högre upplösning än 1920x1200/1080. Såg ut som om kortet tappade ganska rejält i 2560x1600. Nu är det inte aktuellt för mig men ändå. Eller så anser de att detta kommer i deras überkort längre fram. Nåja, ska bli spännande att läsa alla recensioner på fredag!

Skrivet av The Mupp:

Vem fan vet vad han skulle kunna lagt i den zipfilen... Det är inte direkt så att man borde lita på en random kille på internet.

Skrivet av Devildoll:

inte farligt kanske.

men säkert 30 sekunder långsammare än att länka till ett album
lixom lite onödigt jobbigt.

Guys, chill. Det låter troligt att jag som varit medlem här sedan 2004 skulle slänga upp en ZIP-fil med trash i vid första bästa tillfälle? Njae, då hade jag nog blivit utkastad från forumet för längesedan. Jag resonerade helt enkelt som så att dels föredrar jag själv att dra hem en komprimerad fil och packa upp och sedan kolla med valfri bildvisare. Sen ville jag inte lägga upp i ett album (kunde kört Dropbox gallerifunktion) för det oftast är segt och jag inbillade mig att det skulle bli lättare att hitta och då bilderna inte tillhör mig skulle kunde de då tas bort, på begäran av TH till exempel. Om det inte passar, säg till då.. så kan jag lägga upp det i ett album. Eller håll det för er själva. IMO bidrar det bara till en sur stämning på forumet. Anyway, slutgnällt. I rest my case.

Permalänk
Medlem

Grejen är att detta är topp modellen från Nvidia under en överskådlig tid, visst det kommer snabbare grejer senare men hur mycket senare? Var vi drar gränsen för hur länge det är "värt" att vänta på kommande produkter är givetvis upp till var och en, men nu när GK104 släpps så har tahiti redan klarat av en fjärdedel av sin tid som "halo" produkt.
Håller dock med om att GK104 ser ut att bli riktigt trevlig med en förhållandevis liten och strömsnål krets, man skall dock tänka på att det urval av spel/benchmarks och den testmetodik som tom's hardware har valt ut i den läckta testen är extremt gynsamma för Nvidia så andra tester kan ge andra resultat.
Klart är dock att GK104 kommer slå tahiti sett ur de flesta synvinklar, perf/mm2, perf/watt ser alla ut att kammas hem av Nvidia.
Den mest effektiva kretsen just nu inom de två kategorier jag nämnde lär dock vara Pitcairn, en ordentligt överklockad Pitcarin pro ligger riktigt nära 7950 prestandamässigt så en Pitcairn parad med Nvidias höga minnes frekvenser vore en riktigt trevlig produkt att se på marknaden.

Priserna som vi ser är ett resultat av bristande konkurrens samt dålig tillgång på kretsar på grund av TSMC's omogna tillverkningsnod, men visst AMD och nu Nvidia utnyttjar givetvis detta för att hålla priserna och marginalerna uppe.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Alla ni som gnäller om att detta bara är ett mellanklass-kort. Vem F*N bryr sig om var på någon påhittad skala amd eller nvidia sätter korten?!

Jämför kortet med andra kort i samma prisklass, inte andra på vad ni tycker är motsvarande plats på deras skalor, även om det ena är 2k billigare än det andra.

Har ni tänkt på en sak...? Detta är inte ett mellanklass-kort. Detta är just nu (eller i morgon när det släpps) det billigaste kortet i hela gtx600-serien. Borde det inte därför jämförad med ett 7770 eller nåt?
Nej, det borde det inte...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk

Inte dåligt med 2tb grafikminne...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Den stora frågan nu är, när kommer GTX 660. Det är väl det jag kommer köpa. Om inte AMD prisdumpar rejält för att kontra detta så klart.

Skrivet av tEan:

Bättre prestanda+strömsnålare jämfört med 7970 och med tanke på att det inte var menat som toppklass i Nvidias portfölj=en stor besvikelse?...knappast.Däremot är 79xx serien riktiga magplask prestandamässigt och på tok för högt prissatta.Som det ser ut nu får vi betala 4000+ för ett mellanklass kort.
Jämför det med föregående generation då priset för samma prestandaklass låg mellan 2-2.5k.

I så fall gäller det GTX 680 också, ett alldeles för högt prissatt mellanklasskort. Båda är mellanklass, de är designade för ungefär samma produktsegment, därför får de relativt lik prestanda, och eftersom nVidia inte kan släppa ett toppkort på länge och AMD undviker att göra toppkort så faller det sig naturligt att korten blir prissatta högt. Man säljer inte ett kort för 2000:- bara för att vara snäll, är det bland det snabbaste som finns så blir det 4000-5000:- det kostar, oavsett vad det är designat för.

7970 är definitivt inget magplask, det ligger rätt ok, men förlorar mot GTX 680, ibland vinner AMDs mellankort mot nVidias mellankort, och ibland tvärtom. Oftast vinner nVidias toppkort mot AMDs mellankort, men det händer att AMDs mellankort vinner mot nVidias toppkort till och med när nVidia är sen med generationbyte.

Permalänk
Medlem

Inte billigt direkt.

Permalänk
Discokungen

Hm. Verkar ju inte prestera bättre än 7970 när det gäller AA i alla fall, men sen kör de inte på "det nya" från Nvidia heller, hoppas någon lägger upp resultat på hur mycket mindre det påverkar frameraten jämfört mot MSAA! Oh well, ligger 7970 och 680 inte på samma pris så är det ju lite märkligt, speciellt när 680 verkar dra mindre ström än 7970, ödets ironi.

Edit:

Skrivet av Aleshi:

Den stora frågan nu är, när kommer GTX 660. Det är väl det jag kommer köpa. Om inte AMD prisdumpar rejält för att kontra detta så klart.

Inte så stor fråga, GTX 680 släpps i morgon.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Presterar ungefär som jag trodde. Bra jobbat nVidia.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Hm. Verkar ju inte prestera bättre än 7970 när det gäller AA i alla fall, men sen kör de inte på "det nya" från Nvidia heller, hoppas någon lägger upp resultat på hur mycket mindre det påverkar frameraten jämfört mot MSAA! Oh well, ligger 7970 och 680 inte på samma pris så är det ju lite märkligt, speciellt när 680 verkar dra mindre ström än 7970, ödets ironi.

Vart läser du? Jag ser ganska stort prestandaövertag i nästan samtliga spel med AA påslaget.

Skrivet av Flamso:

Inte så stor fråga, GTX 680 släpps i morgon.

Menar du att vi får svar på frågan då? Varför? Finns inget trovärdigt rykte ännu överhuvudtaget och jag har inte hört något om att det ska släppas mer information då.

Permalänk
Medlem

Här läcker det som ett såll ser jag.

Nu är det bara att hålla tummarna för en prisdropp!

P.S Att 680 är bättre än 7970 BORDE det vara så här 4 månader senare, men jag är inte direkt imponerad av dom där siffrorna, väntar på SweClockers recenssion. (Vi vet att ni har korten! )

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Aleshi:

Vart läser du? Jag ser ganska stort prestandaövertag i nästan samtliga spel med AA påslaget.

Menar du att vi får svar på frågan då? Varför? Finns inget trovärdigt rykte ännu överhuvudtaget och jag har inte hört något om att det ska släppas mer information då.

Haha, det undrar jag också. Fick för mig att det var så, läste nog på fel grafer.

Ja, jag menar att GTX 680 släpps i morgon, den 22a mars 2012. Du hörde det här först, och sånt. Annars så har ju Webhallen release-event för Kepler i morgon. En liten hint. Dessutom har den 22a varit ryktat om rätt länge nu. ^^

Edit: Liksom....
http://www.sweclockers.com/nyhet/15214-nvidia-lanserar-nasta-...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Haha, det undrar jag också. Fick för mig att det var så, läste nog på fel grafer.

Ja, jag menar att GTX 680 släpps i morgon, den 22a mars 2012. Du hörde det här först, och sånt. Annars så har ju Webhallen release-event för Kepler i morgon. En liten hint. Dessutom har den 22a varit ryktat om rätt länge nu. ^^

Edit: Liksom....
http://www.sweclockers.com/nyhet/15214-nvidia-lanserar-nasta-...

Jag undrar fortfarande vad det har att göra med GTX 660 som det varit totalt tyst om bortsett från några enstaka bevisat felaktiga rykten.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Aleshi:

Jag undrar fortfarande vad det har att göra med GTX 660 som det varit totalt tyst om bortsett från några enstaka bevisat felaktiga rykten.

Men vafan, du får väl se i morgon om jag har fel då. ;P Emil och Jonas hintade sjukt friskt i förra fredagens Fredagspanel light om att det skulle släppas ett grafikkort lagom till denna Fredagspanelen.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Men vafan, du får väl se i morgon om jag har fel då. ;P Emil och Jonas hintade sjukt friskt i förra fredagens Fredagspanel light om att det skulle släppas ett grafikkort lagom till denna Fredagspanelen.

Ja, och jag tror personligen att det är GTX 680, har inte hört något om att GTX 660 ska komma den närmaste tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Nej, jämför med 7970 så jåmför du 2st kort som antqgligen kpmmer kosta ungefär lika mycket. Varför skulle vi någonsin vilja se ett test mellan ett kort som kommer kosta runt 5k vid release, och ett som kostar 3k vid release. Varför?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan ju enkelt svara såhär.
Jag brukar göra paralleller med bilköp, folk verkar fatta lite bättre då.

Du ska köpa en bil i mellanklassen, i mellanklassen kan den dyraste och billigaste skilja ganska mycket i pris, dock så jämför man de två mot varandra efter som de är just mellanklass. Sen har ju alla bilmärken sina flaggskepp.

7970 = AMD:s Ferrari Enzo (Superklass)

GTX680 = nVidias Audi S4 (Mellan-klass, A-klass, kalla det vad man vill men inte Superklass)

Visst ser man skillnad på de två? Ja det gör man ju givetvis. Ska man vara lite rättvisare i sin jämförelse så måste du ju hitta AMD:s Audi S4 vilket i detta fallet bör bli 7870.

En rättvisare bedömning gentemot 7970 kommer när nVidia släppt GK100 kretsen, vilket skulle kunna jämföras med deras Ferrari Enzo.
Detta jag skriver nu har inget med ''FPS per krona'' att göra, bara att man bör jämföra den ena tillverkarens mellanklasskort mot den andre tillverkarens mellanklasskort. Och givetvis är det så att det finns prisskillnader i mellanklassen, men det är som sagt inte vad jag ville få ut av den korta meningen du svarade på, vilket du kanske hade svårt att genomskåda för att du är så inne i ditt eget tänk.

Det är mer rättvist att jämföra GTX680 med AMD 7870 för att båda är mellanklasskort, alltså detta har ingenting med FPS per krona att göra. Man kan jämföra kort kostnadsmässigt sen kan man jämföra dom klassmässigt.

Bara för att GTX560 Ti 448 har bäst FPS per krona gör ju inte det till ett superkort direkt, möjligtvis prisvärt. Men med ditt tänk så borde du ju skaffa ett 560 Ti 448.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd

Denna Tråd i ett nötskal

Nvidia Fanboy: "GTX680 är Nvidias mellan kort för 5500kr och kan inte jämföras med 7970 som är high end card för 5000 kr GTX680 kan jämföras med ett 7870 för 3000kr."

Snälla. GTX680 är ett sjukt Dyrt mellan kort. förmodligen det dyraste hittills.

Och "Vänta bara på Nästa Kärna som Dröjer ytterligare 4 månader då skuttar Nvidia 700 varv runt 7970."

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Alla ni som gnäller om att detta bara är ett mellanklass-kort. Vem F*N bryr sig om var på någon påhittad skala amd eller nvidia sätter korten?!

Jämför kortet med andra kort i samma prisklass, inte andra på vad ni tycker är motsvarande plats på deras skalor, även om det ena är 2k billigare än det andra.

Har ni tänkt på en sak...? Detta är inte ett mellanklass-kort. Detta är just nu (eller i morgon när det släpps) det billigaste kortet i hela gtx600-serien. Borde det inte därför jämförad med ett 7770 eller nåt?
Nej, det borde det inte...

Skickades från m.sweclockers.com

Tja.. Jag bryr mig eftersom att om det är det så betyder det att det kommer kraftigare kort inom kort.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Denna Tråd i ett nötskal

Nvidia Fanboy: "GTX680 är Nvidias mellan kort för 5500kr och kan inte jämföras med 7970 som är high end card för 5000 kr GTX680 kan jämföras med ett 7870 för 3000kr."

Snälla. GTX680 är ett sjukt Dyrt mellan kort. förmodligen det dyraste hittills.

Och "Vänta bara på Nästa Kärna som Dröjer ytterligare 4 månader då skuttar Nvidia 700 varv runt 7970."

Så försöker en en prismedveten AMD-fanboy dissa en nVidia-fanboy.
Om jag vill ha det bästa kortet på marknaden så kommer ju inte AMD vara ett alternativ,
är man ute efter det bästa så får man ju lägga pengar därefter. Vill man ha det bästa
tänker man inte på priset.
Är man däremot ute efter FPS per krona så är det 560 Ti 448 som gäller.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Tja.. Jag bryr mig eftersom att om det är det så betyder det att det kommer kraftigare kort inom kort.

Oj oj oj så lurad.

Se bara på din sign. Du tror du äger en dator som inte ens finns!
I dagsläget finns Maxwell och Haswell i en källare på Roswell, dörr i dörr med det störtade ufot.

Om GTX680 är det snabbaste nvidia kan prestera med sin senaste generation, (vilket det ÄR!) så spelar det väl ingen roll vad man kallar det?!!? (jeeeez)

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Ska väl tilläggas att 7970 papperslanserades på dagen 3 månader sen i morgon, och var tillgänglig i butiker i runda slängar 2.5 månader sen. Inga 4 månader som flera vill få det till.

Annars är det ju hög nivå på argumenten som vanligt.

Permalänk
Skrivet av XpreS:

Jag kan ju enkelt svara såhär.
Jag brukar göra paralleller med bilköp, folk verkar fatta lite bättre då.

Du ska köpa en bil i mellanklassen, i mellanklassen kan den dyraste och billigaste skilja ganska mycket i pris, dock så jämför man de två mot varandra efter som de är just mellanklass. Sen har ju alla bilmärken sina flaggskepp.

7970 = AMD:s Ferrari Enzo (Superklass)

GTX680 = nVidias Audi S4 (Mellan-klass, A-klass, kalla det vad man vill men inte Superklass)

Visst ser man skillnad på de två? Ja det gör man ju givetvis. Ska man vara lite rättvisare i sin jämförelse så måste du ju hitta AMD:s Audi S4 vilket i detta fallet bör bli 7870.

En rättvisare bedömning gentemot 7970 kommer när nVidia släppt GK100 kretsen, vilket skulle kunna jämföras med deras Ferrari Enzo.
Detta jag skriver nu har inget med ''FPS per krona'' att göra, bara att man bör jämföra den ena tillverkarens mellanklasskort mot den andre tillverkarens mellanklasskort. Och givetvis är det så att det finns prisskillnader i mellanklassen, men det är som sagt inte vad jag ville få ut av den korta meningen du svarade på, vilket du kanske hade svårt att genomskåda för att du är så inne i ditt eget tänk.

Det är mer rättvist att jämföra GTX680 med AMD 7870 för att båda är mellanklasskort, alltså detta har ingenting med FPS per krona att göra. Man kan jämföra kort kostnadsmässigt sen kan man jämföra dom klassmässigt.

Bara för att GTX560 Ti 448 har bäst FPS per krona gör ju inte det till ett superkort direkt, möjligtvis prisvärt. Men med ditt tänk så borde du ju skaffa ett 560 Ti 448.

Så när du ska köpa ett grafikkort så tånker du "nu ska jag köpa ett mellanklasskort"? Om ett grafikkort för 4k kallas high-end och ett annat för 5000 kallas mellanklass, känner du då att du har råd med mellanklasskortet, men highend kortet är för bra för dig?

Själv brukar jag tänka "nu ska jag köpa ett grafikkort för max x kr" och sen så köper jag det bästa jag kan få för de pengarna.

Vitsen med grafikkort är att få många fps, och jag tjänar inte en enda fps på att tillverkaren kallar kortet för mellanklass.

Ja, jag hade 2000kr på fickan som jagvillr lägga på ett grafikkort så skulle jag nog köpa ett 560ti 448. Om jag hade 3000 så skulle jag köpa ett 7870 och om jag hade 5000 så skulle jag köpa ett gtx680.

Jag skiter fullständigt i vilken tillverkare som har gjort kortet, och vad de kallar det för. Jag köper det i min prisklass (prisklass som antal kronor, inte som vad tillverkarna kallar det) som presterar bäst i detjag tänker använda det till.

Om nvidia hade ett nellanklasskort för 3500 som gav dig 40fps i ditt favoritspel, och amd hade ett highend kort för 3500 som gav dig 42fps i ditt favotitspel, skulle du då köpa mellanklasskortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XpreS:

Så försöker en en prismedveten AMD-fanboy dissa en nVidia-fanboy.
Om jag vill ha det bästa kortet på marknaden så kommer ju inte AMD vara ett alternativ,
är man ute efter det bästa så får man ju lägga pengar därefter. Vill man ha det bästa
tänker man inte på priset.
Är man däremot ute efter FPS per krona så är det 560 Ti 448 som gäller.

Wut ? Med GTX 680 dåliga Dubble precision så är det inte ett kort för mig.

jag är medveten om att GTX 680 presterar bättre i många spel än vad 7970 erbjuder. Dock så är 7970 ett bättre all around kort för oss som inte bara spelar utan även arbetar med Grafik. 1 GiG mer minne är även mer framtidssäkert.

Sen ser jag många som skriver att 7970 är lite väll prissatt. vad är inte GTX 680 ?? om många kallar det ett mid range kort. Det kommer bara ett till kort i 600 serien och det är 690 som kommer vara två kärnor och det kommer nog att dröja 2-4 månader. samtidigt som Radeon 7990 ligger runt hörnet.

jag hade faktiskt hoppats på bättre resultat från Nvidia då jag ville se en pris press på AMDs kort. det verkar mer som att det är samma kort för lite mer pris då clocken på 680 är högre. vi har även sett 7970 kort Tävla med 680 i överclockningen. Tänker främst på MSI 7970 Lightning.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.