MacBook Pro 13'' ELLER HP Pavilion dv7 7080 17,3''

Permalänk
Medlem

allt är ju relativt, enligt mig så går dessa datorer inte att jämföra.

Vill du ha en med bra prestanda som är jobbig att bära med sig och känns i överlag ganska plastig, välj HPn

Vill du ha en dator som är lätt att bära med sig och i princip perfekt i byggteknisk fråga men samtigit har sämre prestanda, välj Macbooken

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av basseofc:

Hur kraftig är denna dator om man jämför med de andra, har nämnligen ingen koll när det gäller laptops. Ett spel jag spelar när jag har tid är league of legends och det skulle vara skoj om man kan spela det utan något lagg i alla fall!

Macbook air finns, kanske smartare att ta den om det blir en mac, har inte riktigt bestämt mig.

MBA är det bättre valet om du kan leva med 4GB ram och begränsat med lagring.
Lättare, högre upplösning och nästan lika snabb cpu/gpu.

Googla på league of legends macbook. Jag testade, men de flesta träffarna är från spelsidor som är spärrade här på jobbet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av basseofc:

Hur kraftig är denna dator om man jämför med de andra, har nämnligen ingen koll när det gäller laptops. Ett spel jag spelar när jag har tid är league of legends och det skulle vara skoj om man kan spela det utan något lagg i alla fall!

Jämfört med MACen så har den mycket bättre grafikkort.

HPn är däremot klart kraftfullare, men som jag fattat det så kräver LoL inte särskilt mycket så jag tror HPn jag länkade till klarar det utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

MBA är det bättre valet om du kan leva med 4GB ram och begränsat med lagring.
Lättare, högre upplösning och nästan lika snabb cpu/gpu.

Googla på league of legends macbook. Jag testade, men de flesta träffarna är från spelsidor som är spärrade här på jobbet.

Ska jag nog kunna leva med;) och ska ska testas att söka detta på google lite, tack för tips!

Skrivet av Kilroy:

Jämfört med MACen så har den mycket bättre grafikkort.

HPn är däremot klart kraftfullare, men som jag fattat det så kräver LoL inte särskilt mycket så jag tror HPn jag länkade till klarar det utan problem.

Nu skapa du problem, blev sjukt sugen på den nu. Kostade ju ingenting heller nästan!

Permalänk
Medlem

Nu är det så att jag har funderat lite på om dessa 2 datorer verkligen är värda ca 7000 kr, och när jag tänker efter så tror jag inte det. Så jag har kollat runt lite på andra laptops och hittade denna http://www.dustinhome.se/fujitsu-lifebook-ah531-ci5-25-4gb-32... . Vad säger ni om den ? Är det något att ha?

vill ligga runt 5000 strecket, därför passa den perfekt.

Och vill bara säga att jag uppskattar alla svar jag fått och det är hjälp mig till mitt val, men kändes lite mycket pengar (7000) för en dator som tydligen inte ser ut att vara värt det!

Permalänk
Medlem

Den datorn ser okej ut, men jag såg en likvärdig dator på kampanjpris under 4000 häromdagen, så jag tycker den ser lite dyr ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Den datorn ser okej ut, men jag såg en likvärdig dator på kampanjpris under 4000 häromdagen, så jag tycker den ser lite dyr ut.

Okej, vart fann du den datorn? Skulle du kunna länka till den om den kampanjen än är igång det vill säga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av basseofc:

Okej, vart fann du den datorn? Skulle du kunna länka till den om den kampanjen än är igång det vill säga!

Det var hos CDON, men den fanns inte kvar. Antar att kampanjen var över eller att den sålde slut. Tyvärr.
Men jag tycker inte datorn du länkade till var så prisvärd som många datorer jag ser då och då.

EDIT: Men den där är helt okej. När jag tittar lite närmre, rätt bra grafikkort och sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av basseofc:

Ska jag nog kunna leva med;) och ska ska testas att söka detta på google lite, tack för tips!

Jag skulle inte rekommendera 4 GB minne till OS X Lion som det ser ut i dagsläget. Jag har det i min MBP, och operativsystemet slukar ram något fruktansvärt. Det är rätt ofta jag upplever datorn som halvslö på grund av att allt ram gått åt. Och det utan att jag har många program öppna samtidigt. Dock har ju MBA en SSD, vilket gör att det inte blir lika jävligt om ram-minnet tar slut. Men I'm just sayin...

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

hp datorn tycker jag den klarar en del spel typ tf2 och andra byggda på source grafikmotorn och en del liknande spel som inte är så krävande på gpu fronten wow på low med medium på shadows i 1280x800 skulle den även klara på så låg upplösning och har en kraftig processor dessutom i7a ^^ som gör att den klarar mkt multitasking och klarar av call of duty serien utan problem också

Wow är inget grafikkrävande spel och med en Ivy bridge I7 processor i laptopen så klarar den antagligen WoW på medium/high då grafikkortet presterar ungefär som ett hd 5650m. och då i 1600 x 900 i upplösning.

ONT: Som vissa andra har sagt, om du vill ha en dator som är väldigt portabel då till film, surfa och skriva på så är macboken det självklara valet.
Om du vill ha en dator som du kan spela en del på, så har du HP datorn som har betydligt bättre hårdvara, samt att dem nya i DV serien kör aluminium

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Medlem

HP dator all the way. Macbook betalar du bara för OSet och skalet, prestanda får du inte av dem.

som nån sa här, macbook e för DJare och reklamerare, helt onödigt för en svensson där flera användare ska använda datorn..
som föredetta apple tekniker kan jag säga att OSx har en förmåga att "tappa"/glömma användar konto, och då måste man hålla på o pilla i apples commandline för att hämta kontona igen.

det är ju överlägset om du kollar på prestandan att det är HP datorn du ska.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Jag skulle inte rekommendera 4 GB minne till OS X Lion som det ser ut i dagsläget. Jag har det i min MBP, och operativsystemet slukar ram något fruktansvärt. Det är rätt ofta jag upplever datorn som halvslö på grund av att allt ram gått åt. Och det utan att jag har många program öppna samtidigt. Dock har ju MBA en SSD, vilket gör att det inte blir lika jävligt om ram-minnet tar slut. Men I'm just sayin...

Har du uppgraderat eller hade du det från början?
Kan vara värt att installera om ifall du uppgraderat.
Nu stoppade jag visserligen in 8GB samtidigt som jag ominstallerade, men jag har aldrig sett att datorn använt mer än 4GB.
Finns många andra som rapporterat förbättring också.

Min sambo har senaste MBA (billigaste 13"), och den funkar hur fint som helst med hela officepaketet, safari, itunes, mail mm igång.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

HP dator all the way. Macbook betalar du bara för OSet och skalet, prestanda får du inte av dem.

som nån sa här, macbook e för DJare och reklamerare, helt onödigt för en svensson där flera användare ska använda datorn..
som föredetta apple tekniker kan jag säga att OSx har en förmåga att "tappa"/glömma användar konto, och då måste man hålla på o pilla i apples commandline för att hämta kontona igen.

det är ju överlägset om du kollar på prestandan att det är HP datorn du ska.

MacBook är en gammal produkt, den heter numera MacBook Pro om man ska vara punklig.

Jag har mina Mac till allt annat än DJ'ande och "reklamande"..
Mac är perfekt för Svensson.

OnT:
Jag skulle köra på MacBook Pro, den klarar av allt du behöver göra på jobbet och lite till. dom klarar även en hel uppsättning med spel.
Dessutom har du en dator med många fina funktioner som tex bakgrundsbelyst tangentbord, bästa trackpaden på marknaden, tillgång till OS X, Windows och Linux och allt därimellan, marknadens bästa support, bra batteritid och grymt bra skärmar..

13" är också en fördel om du ska ha den som bärbar dator (dvs släpa med dig den), jag har en 15" MacBook Pro och den är för stor nästan tycker jag..

Min MacBook från 2009 (minsta modellen med 2.0GHz prolle och 9400M) håller helt klart måttet även idag tre år senare! förhoppningsvis går den väl sönder så man kan få en anledning och införskaffa sig en MacBook Air

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk

Om du ska springa runt med datorn skaffa en med max 13" skärm, ska du ha den stående på ett ställe och ta med dig den någon gång ibland skaffa en bärbar med mer krut och större skärm. Ska du ha en dator som alltid står på ett ställe, kör på stationärt.

Permalänk
Musikälskare

Individuellt som sagt men personligen hade jag valt Macen då man får mer (enligt mig)

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Du har inga fler alternativ alls?

Permalänk
Medlem

Nu diskuterade du kring huruvida 7000 kronor vart värt för datorerna i fråga. En minimalt utrustad MacBook Pro på 13" kostar 10995 ny, så visst är priset bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har du uppgraderat eller hade du det från början?
Kan vara värt att installera om ifall du uppgraderat.
Nu stoppade jag visserligen in 8GB samtidigt som jag ominstallerade, men jag har aldrig sett att datorn använt mer än 4GB.
Finns många andra som rapporterat förbättring också.

Min sambo har senaste MBA (billigaste 13"), och den funkar hur fint som helst med hela officepaketet, safari, itunes, mail mm igång.

Nej, jag har inte uppgraderat. Har 4 GB i min dator för tillfället, men känner mig tvungen att uppgradera snart.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Nej, jag har inte uppgraderat. Har 4 GB i min dator för tillfället, men känner mig tvungen att uppgradera snart.

Gör det, kostar under 400 och är busenkelt
Men något måste du ju ha igång som tar upp minne, Lion i sig borde inte göra slut på så mycket

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Gör det, kostar under 400 och är busenkelt
Men något måste du ju ha igång som tar upp minne, Lion i sig borde inte göra slut på så mycket

Jepp, I know. Funderat på det en längre tid, men inte fått tummen ur ändalykten bara.

Well... Lion är ju rätt känt för att käka RAM-minne till middag. En enkel sökning på das Interweb avslöjar att jag ingalunda är allena med mitt problem.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Du har inga fler alternativ alls?

Grejen var att jag ville ha den kraftfullaste, men nu i efterhand känner jag att 7000 kr är lite för mycket. Så har istället börjat leta efter någon likvärdig för 4000-5000kr eftersom det pågår en del kampanjer också. Men då är ju först frågan om jag vill ha en mac eller pc, men just nu känner jag mer för en pc just för att jag inte gillar deras os så mycket. Dock gör de ju väldigt bra kvalitet produkter.

Skrivet av Halldin:

Nu diskuterade du kring huruvida 7000 kronor vart värt för datorerna i fråga. En minimalt utrustad MacBook Pro på 13" kostar 10995 ny, så visst är priset bra.

Det är ju sant! Mycket bra pris då faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Jepp, I know. Funderat på det en längre tid, men inte fått tummen ur ändalykten bara.

Well... Lion är ju rätt känt för att käka RAM-minne till middag. En enkel sökning på das Interweb avslöjar att jag ingalunda är allena med mitt problem.

Att Lion använder hela ditt RAM minne är väl inget dåligt? rättare sagt bra?

Jag hoppas du vet skillnaderna på Resident, aktivt, inaktivt och ledigt minne?

När jag körde med 12GB RAM i min iMac hade jag drygt 2GB ledigt efter en veckas användning.. så Lion "slukar" minne, fast på ett bra sätt! man vill ju läsa så lite som möjligt från hårddisken!

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Macbook för att de har otroligt bra mousepads och för att de är kvalité och hp är kvantitet.

(äger en hp)

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Att Lion använder hela ditt RAM minne är väl inget dåligt? rättare sagt bra?

Jag hoppas du vet skillnaderna på Resident, aktivt, inaktivt och ledigt minne?

När jag körde med 12GB RAM i min iMac hade jag drygt 2GB ledigt efter en veckas användning.. så Lion "slukar" minne, fast på ett bra sätt! man vill ju läsa så lite som möjligt från hårddisken!

Jag ser inga fördelar med att jag enbart har 250 mb RAM ledigt efter att enbart ha igång Safari, Word samt Spotify. Det innebär att om jag öppnar ett till program så riskerar mitt RAM att ta slut, vilket gör att hårddisken måste gå in istället. Det medför i sin tur att datorn går långsammare.

Så nej, jag ser ingen fördel med att Lion är RAM-hungrigt. Det finns en anledning till att många rekommenderar 4 GB som minimum för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Jag ser inga fördelar med att jag enbart har 250 mb RAM ledigt efter att enbart ha igång Safari, Word samt Spotify. Det innebär att om jag öppnar ett till program så riskerar mitt RAM att ta slut, vilket gör att hårddisken måste gå in istället. Det medför i sin tur att datorn går långsammare.

Så nej, jag ser ingen fördel med att Lion är RAM-hungrigt. Det finns en anledning till att många rekommenderar 4 GB som minimum för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte så de funkar.
ledigt minne är värdelöst minne, ett OS som är minneshungrigt kan sammtidigt vara flexibelt och så fort ett program kräver mer minne än vad som finns ledigt kan den skriva över på de platser i minent där operativsystemet sparat "lyx data" som enbart var där för att snabba upp när minnet inte användes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Jepp, I know. Funderat på det en längre tid, men inte fått tummen ur ändalykten bara.

Well... Lion är ju rätt känt för att käka RAM-minne till middag. En enkel sökning på das Interweb avslöjar att jag ingalunda är allena med mitt problem.

SSD kanske kompenserar riktigt bra då, har inte kört Lion utan SSD.
Men som emahex skriver, finns ingen anledning att ha massa ledigt minne.
OS'et fungerar inte så som du beskriver.
Har du däremot 4GB aktivt använt minne är det ett problem såklart.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Jag ser inga fördelar med att jag enbart har 250 mb RAM ledigt efter att enbart ha igång Safari, Word samt Spotify. Det innebär att om jag öppnar ett till program så riskerar mitt RAM att ta slut, vilket gör att hårddisken måste gå in istället. Det medför i sin tur att datorn går långsammare.

Så nej, jag ser ingen fördel med att Lion är RAM-hungrigt. Det finns en anledning till att många rekommenderar 4 GB som minimum för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av emahex:

Det är inte så de funkar.
ledigt minne är värdelöst minne, ett OS som är minneshungrigt kan sammtidigt vara flexibelt och så fort ett program kräver mer minne än vad som finns ledigt kan den skriva över på de platser i minent där operativsystemet sparat "lyx data" som enbart var där för att snabba upp när minnet inte användes.

Tack, som emahex säger, OS X använder upp allt minne för att sedan slippa läsa det ifrån hårddisken.

Skrivet av http://www.interrupt19.com/2009/06/15/os-x-memory-usage-explained/:

Free: This is the memory amount that is currently unused by the system. It’s free and available for applications and processes to use.

Wired: Wired memory is memory that’s in use by the system and can not be written to disk – it must stay in memory. Wired memory depends on the applications running and how many of them.

Active: Active memory is the amount of information currently being stored in RAM that’s being used or recently used.

Inactive: Inactive memory has been used by the system but not recently. It’s being held in RAM in case it’s needed again but if another application or process needs the memory, it will take it from the Inactive memory and OS X will swap the unused information to disk. If the memory is called again, it will be moved back into Active status.

Used: Used is the total amount of memory currently in use by OS X.

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

Det är inte så de funkar.
ledigt minne är värdelöst minne, ett OS som är minneshungrigt kan sammtidigt vara flexibelt och så fort ett program kräver mer minne än vad som finns ledigt kan den skriva över på de platser i minent där operativsystemet sparat "lyx data" som enbart var där för att snabba upp när minnet inte användes.

Skrivet av Json_81:

SSD kanske kompenserar riktigt bra då, har inte kört Lion utan SSD.
Men som emahex skriver, finns ingen anledning att ha massa ledigt minne.
OS'et fungerar inte så som du beskriver.
Har du däremot 4GB aktivt använt minne är det ett problem såklart.

Skrivet av Rawet:

Tack, som emahex säger, OS X använder upp allt minne för att sedan slippa läsa det ifrån hårddisken.

Sedär, då har jag lärt mig något nytt!

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF