Reperation vid garanti har gått över tidsgräns med 4 VECKOR? (Webhallen)

Permalänk

Reperation vid garanti har gått över tidsgräns med 4 VECKOR? (Webhallen)

Hej!

Lämnade för 8(!) veckor sedan in min trasiga laptop hos Webhallen. När jag lämnade in den fick jag reda på att det kunde ta upp till 4 veckor att fixa den om det gick på garantin, inte handhavandefel det vill säga. Efter två veckor blev jag uppdaterat om tillverkningsfel och att moderkort bla. skulle bytas ut och att det skulle göras så snart det gick (delarna hade de redan). Det var det sista jag hörde från det hållet.

Har väl varit lite väl tolerant och låtit de dra på tiden, men nu har jag fått nog. Kontaktat kundservice som säger att de ska kolla till ärendet men sedan görs ingen uppföljning och inget svar kommer.

Imorn sticker jag till butiken där jag lämnade in datorn. Vad har jag som konsument för rätt vad gäller garantiärenden? Andrahandsvärdet sjunker varje dag (precis som den mesta elektroniken) - blir jävligt förbannad då jag planerat att sälja av den så fort den blev fixad.

Nå, kan jag kräva pengarna tillbaks för datorn? Finns det någon lag på hur långt tid sådana ärendet får ta - kan jag i sådant fall koppla in en konsumentombudsman eller dylikt för att sätta de på plats?

Eller får jag bara gå förbi och skrika ut ilskan i deras ansikten och aldrig handla där igen?

Mvh

UPPDATERING:

Ville bara uppdatera tråden och ge Anton Nilsson beröm och ett tack till Webhallen som efter strul lyckades lösa det på ettsnyggt sätt. Mig har ni då kvar som kund.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av RagnarSickan:

Du får nog fråga konsumentombudet över vad skälig tid är eller ta reda på vad branschpraxis är i sådana här fall, men läs gärna igenom KKL

Permalänk
Webhallen
Skrivet av RagnarSickan:

Hej!

Lämnade för 8(!) veckor sedan in min trasiga laptop hos Webhallen. När jag lämnade in den fick jag reda på att det kunde ta upp till 4 veckor att fixa den om det gick på garantin, inte handhavandefel det vill säga. Efter två veckor blev jag uppdaterat om tillverkningsfel och att moderkort bla. skulle bytas ut och att det skulle göras så snart det gick (delarna hade de redan). Det var det sista jag hörde från det hållet.

Har väl varit lite väl tolerant och låtit de dra på tiden, men nu har jag fått nog. Kontaktat kundservice som säger att de ska kolla till ärendet men sedan görs ingen uppföljning och inget svar kommer.

Imorn sticker jag till butiken där jag lämnade in datorn. Vad har jag som konsument för rätt vad gäller garantiärenden? Andrahandsvärdet sjunker varje dag (precis som den mesta elektroniken) - blir jävligt förbannad då jag planerat att sälja av den så fort den blev fixad.

Nå, kan jag kräva pengarna tillbaks för datorn? Finns det någon lag på hur långt tid sådana ärendet får ta - kan jag i sådant fall koppla in en konsumentombudsman eller dylikt för att sätta de på plats?

Eller får jag bara gå förbi och skrika ut ilskan i deras ansikten och aldrig handla där igen?

Mvh

Hej, 8 veckor är såklart helt uppåt väggarna fel, så länge ska ingen behöva vänta. Jag ber verkligen om ursäkt för att det gått så snett.
Skicka antingen ordernr eller RMA-nummer till mig så ser jag till att kundtjänst återkopplar till dig med en lösning på måndag morgon!

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Där var det servis.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Jygge:

Där var det servis.

Både ja och nej. Hade TS fått samma support via telefon eller i butik så hade aldrig tråden behövt skapas

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Både ja och nej. Hade TS fått samma support via telefon eller i butik så hade aldrig tråden behövt skapas

+1

Bara för att man skriver ett inlägg på Sweclockers så betyder det inte att man skall få VIP service.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Sammyc51:

+1

Bara för att man skriver ett inlägg på Sweclockers så betyder det inte att man skall få VIP service.

Jag förstår hur det kan se ut för en utomstående men faktum är att vi agerar på all information oavsett vart vi hittar den.
Utan att veta mer (TS har inte PM:at mig än) kan jag inte se vart detta har fallerat men nu har vi i alla fall en chans att ställa det till rätta, oavsett anledning.

Alla gör misstag och tills den dagen vi har ett gäng perfekta robotar på alla serviceavdelningar och kundtjänser runt om i landet kommer missöden äga rum, på alla företag. Därför tar vi alla tillfällen i akt (som detta) att agera på information när det gått snett och sedan analysera var/hur/när/varför för att försöka minimera risken att det händer igen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Jag förstår hur det kan se ut för en utomstående men faktum är att vi agerar på all information oavsett vart vi hittar den.
Utan att veta mer (TS har inte PM:at mig än) kan jag inte se vart detta har fallerat men nu har vi i alla fall en chans att ställa det till rätta, oavsett anledning.

Alla gör misstag och tills den dagen vi har ett gäng perfekta robotar på alla serviceavdelningar och kundtjänser runt om i landet kommer missöden äga rum, på alla företag. Därför tar vi alla tillfällen i akt (som detta) att agera på information när det gått snett och sedan analysera var/hur/när/varför för att försöka minimera risken att det händer igen.

Säger inte att jag inte uppskattar att ni är här, det är jätte bra att ni finns. Dock så målar många upp en bild av att allt är guld och gröna ängar. Många som skriver här gör inte det för att de är lata, utan för att dem redan har försökt att göra rma via butiken, mail eller telefon. Att man ska behöva skriva i forumet för att få rätt service känns bara fel. Är ju dock jätte bra att ni finns, men se till att ta tag i rutinerna vid en rma så ni slipper alla forumtrådar.

Detta gäller inte bara webhallen utan alla butiker som har användare här

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Tänk även på att de kör in svaren på en helg, inte många som gör det

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Webhallen
Skrivet av DasBoot_swe:

Säger inte att jag inte uppskattar att ni är här, det är jätte bra att ni finns. Dock så målar många upp en bild av att allt är guld och gröna ängar. Många som skriver här gör inte det för att de är lata, utan för att dem redan har försökt att göra rma via butiken, mail eller telefon. Att man ska behöva skriva i forumet för att få rätt service känns bara fel. Är ju dock jätte bra att ni finns, men se till att ta tag i rutinerna vid en rma så ni slipper alla forumtrådar.

Detta gäller inte bara webhallen utan alla butiker som har användare här

Tror du missuppfattade vad jag skrev:
Vi läser och svarar här och tar action därefter för att kunna kontinuerligt slipa våra rutiner för att i det långa loppet minska antal felhanterade ärenden.
Man ska inte behöva skriva här, men som jag säger: sålänge det finns människor på jorden så kommer misstag att begås.
Genom att misstagen lyfts upp till ytan (t.ex. här på sweclockers, på vår facebook vägg, genom att folk kontaktar någon chef etc) så får vi en chans att bättra oss.

Så det är inte frågan om att man får någon slags gräddfil till bra support här. Det är snarare bara så att vi får chansen att återställa saker till deras normala tillstånd så att säga.

Vi tar ett par tusen service- och supportärenden i månaden. Av dem är det några enstaka som går snett. Ju mer vi växer ju fler kommer gå snett i råa antal men rent procentuellt trendar det mot att bli färre.
Varje gång vi täpper till ett hål så minskar vi ju chansen att det händer igen så att säga. Men om ärendet stannar i första instansen så får ju vi aldrig chansen att bättra oss. Därför måste det upp till ytan och då kan det såklart se "fult" ut att folk får någon slags specialbehandling här, men som sagt: så är inte fallet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Har PM:at info till dig.

Mvh

Permalänk
Medlem

Lämnade in mitt PS3 som pajat för 4 veckor sen. Ärendet skulle ta 2-4 veckor. Inne på 5:e veckan, inte nöjd! Skickat e-brev till er officiella postadress också.

ärendenr: R33552

Visa signatur

NZXT H2 | i5 2500K | Corsair H50 Kylare | GTX 570 | Asus Sabertooth P67 | Corsair HX 850W | Corsair 8GB Vengeance

Permalänk
Webhallen
Skrivet av iReyich:

Lämnade in mitt PS3 som pajat för 4 veckor sen. Ärendet skulle ta 2-4 veckor. Inne på 5:e veckan, inte nöjd! Skickat e-brev till er officiella postadress också.

ärendenr: R33552

Hej, det nya playstationet är skickat till oss och borde egentligen redan anlänt (skickades från servicefirman den 20e).
Ber service återkoppla till dig så snart som möjligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej, det nya playstationet är skickat till oss och borde egentligen redan anlänt (skickades från servicefirman den 20e).
Ber service återkoppla till dig så snart som möjligt.

Tja, tack för det snabba svaret.

Gick det inte att rädda ps3:n?

Visa signatur

NZXT H2 | i5 2500K | Corsair H50 Kylare | GTX 570 | Asus Sabertooth P67 | Corsair HX 850W | Corsair 8GB Vengeance

Permalänk
Skrivet av iReyich:

Jo, det repareras garanterat, dock så skickas en "ny reparerad" enhet till dig för att minska rep tiden....

Visa signatur

Permalänk
Webhallen
Skrivet av iReyich:

Man får aldrig tillbaka samma PS3 som man skickade in tyvärr. Finns bara en auktoriserad servicefirma i Sverige så det finns inga alternativ där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

...

Att få någon annans produkt är inte helt okej i mina ögon <.<
Tur att jag aldrig någonsin kommer skaffa en konsol.

Permalänk

Ville bara uppdatera tråden och ge Anton Nilsson beröm och ett tack till Webhallen som efter strul lyckades lösa det på en snyggt sätt. Mig har ni då kvar som kund.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Jo, det repareras garanterat, dock så skickas en "ny reparerad" enhet till dig för att minska rep tiden....

Skrivet av adfi:

...

Menar ni att jag kommer få någon annans begagnade ps3 som varit inne på reparation? En följdfråga om det är ett JA på den frågan är. Alltså en annan ps3 som haft sina egna bekymmer. Det är ju inte ok i mina ögon. Varför finns det i såna fall en reparationstid om det finns tillgängliga ps3:or som väntas på att skickas ut till oss garantikunder? Ett postande hit o dit borde inte ta så lång tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skriver väll i den här tråden eftersom jag har ett lika dant problem

Jag skickade in min nya bärbara dator för att den fick fel på sig så jag skriver till Webhallen. Dom skickar hem nå papper jag ska klistra så det blir gratis att skicka paketet eftersom jag inte bor nära nån av deras butiker. Allt bra än så länge jag skickar i väg paketet sen hör jag inget på 2 veckor. Jag ringer dit lite orolig om att paketet inte kommit fram får reda på att paketet visst kommit fram men ingen hadde tydligen lust att medela mig om det. Väntar ytligare 1 vecka ringer och hör med dom igen hur det går dom kan inte säga nått förutom att dom ser att datorn är inne på reparation. Jag väntar 1 vecka till ringer hör hur det går en trevlig kille förstår att jag vill ha till backa min dator (som inte bara e jävligt dyr utan som jag är extremt beroende av eftersom jag reser mycket inom mitt jobb) Han hör med firman som dom skickat datorn för service till och mejlar mig att det ska ta 1-2 veckor till. Jag väntar snällt i 2 veckor ringer dit IGEN för att få vet att dom inte kan svara på när min dator kommer att bli klart för den e fortfarande på samma jävla verkstad som dom har skickat den till för service så nu är jag på min 7e vecka å det låter fan inte lovande än. Dom verkar då fan inte ha den bästa reparationen av bärbara datorer jag har sett. är INTE glad på servicen just nu betalar 14k för en dator som jag inte har kunnat använda på snart 2 månader

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Snaask:

Skriver väll i den här tråden eftersom jag har ett lika dant problem

Jag skickade in min nya bärbara dator för att den fick fel på sig så jag skriver till Webhallen. Dom skickar hem nå papper jag ska klistra så det blir gratis att skicka paketet eftersom jag inte bor nära nån av deras butiker. Allt bra än så länge jag skickar i väg paketet sen hör jag inget på 2 veckor. Jag ringer dit lite orolig om att paketet inte kommit fram får reda på att paketet visst kommit fram men ingen hadde tydligen lust att medela mig om det. Väntar ytligare 1 vecka ringer och hör med dom igen hur det går dom kan inte säga nått förutom att dom ser att datorn är inne på reparation. Jag väntar 1 vecka till ringer hör hur det går en trevlig kille förstår att jag vill ha till backa min dator (som inte bara e jävligt dyr utan som jag är extremt beroende av eftersom jag reser mycket inom mitt jobb) Han hör med firman som dom skickat datorn för service till och mejlar mig att det ska ta 1-2 veckor till. Jag väntar snällt i 2 veckor ringer dit IGEN för att få vet att dom inte kan svara på när min dator kommer att bli klart för den e fortfarande på samma jävla verkstad som dom har skickat den till för service så nu är jag på min 7e vecka å det låter fan inte lovande än. Dom verkar då fan inte ha den bästa reparationen av bärbara datorer jag har sett. är INTE glad på servicen just nu betalar 14k för en dator som jag inte har kunnat använda på snart 2 månader

Misstänker att det är samma märke på datorn som TS
PMa mig ditt ordernr eller RMA-nr så löser vi det ASAP!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfi:

...

Det gäller mig veterligen för iPhone också. Det är inte verkstaden eller ÅF som sätter reglerna, utan tillverkaren.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF