Permalänk
Medlem

Hexeditor - behöver hjälp

Jag visste inte var jag skulle lägga denna typ av tråd men med tanke på att det har med programmering att göra, åtminstone delvis så kan den passa här.

Åter till mitt problem. Det är så att jag försöker få ett äldre spel att köra i 1080p upplösning men eftersom jag inte hittar några specifika filer för att ändra t.ex cfg eller ini som brukar finnas så tänkte jag att jag kunde öppna en dll fil eller dat fil för att ändra det via en hex editor. Jag har knappt någon programmeringskunskap så behöver lite hjälp angående det men förstår vissa grejer. Jag har försökte söka specifikt på spelets originalupplösning, 640x480 och då försöka ändra den till den jag vill ha. Antingen så sker ingen förändring eller så kraschar spelet vilket kan helt enkelt betyda att det inte stödjer widescreen eller så hög upplösning men jag kan också ta fel del i koden, jag har ingen aning vad jag ska leta efter så prövar manuellt det jag hittar.

En bra hexeditor för sån här typ av experimentering behövs nog, just nu använder jag en som heter HxD då den var open source men tyvärr inte fått någon uppdatering sedan 2009.

Permalänk
Medlem

Det kommer inte att fungera.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Inaktiv

Vad är det för spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusL:

Det kommer inte att fungera.

Det tror inte jag heller men det är värt att försöka. Jag har för mig jag har gjort något liknande men minns inte spelet och då hade jag en guide så var bara att följa den.

Skrivet av havsmonstret:

Vad är det för spel?

AI Wars The Awakening

http://www.mobygames.com/game/windows/ai-wars-the-awakening

Permalänk
Medlem

Vad menar du? Du kan inte trolla fram en högre upplösning. Om spelet maximalt har 640x480 pixlar kan du inte få fram dubbelt så många från ingenstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusvmt:

Vad menar du? Du kan inte trolla fram en högre upplösning. Om spelet maximalt har 640x480 pixlar kan du inte få fram dubbelt så många från ingenstans.

Det förstår jag. Jag är ingen programmerare som sagt men logiskt sätt så om det är möjligt skalar den väl om motorn klarar av det (teoretiskt). Hur fungerar det annars på gamla spel som det går att öka upplösningen högre än vad som tillåts in-game?

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusvmt:

Vad menar du? Du kan inte trolla fram en högre upplösning. Om spelet maximalt har 640x480 pixlar kan du inte få fram dubbelt så många från ingenstans.

Hur gjorde de med diablo2 då? http://www.gamespot.com/forums/topic/26911866

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Dom gjorde en mod och inte bara pillade i nån liten fil å ändrade något litet värde?
Samt Diablo 2 renderade från början ett bestämt område grafiskt även om man inte kunde se hela området, detta området ändrades inte utan endast det som man kunde se, så även där har du ett visst motorspecifikt beteende.

Visa signatur

Spelrigg: 800D| i7 3930K@4,7 GHz - Custom WC | 32 GB Kingston HyperX Beast | 7970 GHz X-Edition |1x30 Dell U3011, 2x27" | Sennheiser HD650 | Xonar Essence STX |
Laptop: G74SX 17,3" 120 Hz 3D |
Server: Phenom II X4 955BE | Corsair XMS3 8 GB | 16 HDDs, 27 TB |
HTPCs: ASUS EEE Box 1.8 Ghz | Blu-Ray | OCZ Vertex 2 60 GB | 4 GB RAM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnejs:

Dom gjorde en mod och inte bara pillade i nån liten fil å ändrade något litet värde?
Samt Diablo 2 renderade från början ett bestämt område grafiskt även om man inte kunde se hela området, detta området ändrades inte utan endast det som man kunde se, så även där har du ett visst motorspecifikt beteende.

Det var ungefär så jag tänkte med det här spelet dock att chansen att en mod skulle komma för ett dött, ovanligt spel är extremt liten.

Jag glömde kanske säga att 640x480 är inte högsta upplösningen i spelet, det är default. Högsta med D3D drivrutiner är 1024x768 och med OpenGL 1152x864 om jag minns rätt. Tyvärr kan jag inte hitta någon information på vad för typ av motor det är och företaget verkar ha gått under för ett tag sedan.