Har du Telia samt Thomson TG789vn och har laddningsproblem?

Permalänk
Medlem

Jag löste detta problem med att sätta en switch direkt från fiberuttaget. En kabel till min stationära och en kanel till thomson routern då jag kör digital tv. Funkade perfekt. Spel som cod funkar utan strul.

Visa signatur

| NZXT H9 Flow | MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI | i7 13700K | 32GB Kingston Fury Beast 6000 DDR5 | NZXT Kraken Z73 360mm | MSI Suprim X RTX 4080 | Seasonic Vertex GX 1200W | Mionix Naos 5000 | Corsair K70 | Epos GSP 370 | LG 38GN950B | LG 34GN850 |

Permalänk
Skrivet av Alec1337:

Lösningen är här. Om inte Telia fixar det åt mig, gör jag det själv. Nu är jag nöjd =)!
Förlåt Telia, jag har varit lite stygg, men jag var tvungen!

.:LÖSNING:.

6. Nu skall du ladda ned user.ini filen. http://192.168.1.254/cgi/b/bandr/?be=0&l0=0&l1=1&tid=BACKUP_R...
7. Efter att du har laddat ned user.ini filen skall du redigera följande:

13. Profit!

Helt övergrymt ju!

Dock får jag detta meddelandet när jag bytt användarnamn och ska ladda ner user.ini "Access Error: 404 -- Not Found"

Produktnamn: TG789vn
Programvaruversion: 8.8.B.9

Problemet jag har är jag jag vill brygga TG789vn antingen trådlöst eller med sladd, helst trådlöst.
Då jag tänkt att koppla upp två airport expresser så man kan spela musik trådlöst via spotify och itunes.

Har läst en hel del trådar här på sweclockers men även på flashback.

Rätt grymt att du fått tag i inloggningsuppgifter alltså!

Är det många här som lyckats brygga sina 789'or trådlöst?

Best Regards!

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlkalleman:

Helt övergrymt ju!

Dock får jag detta meddelandet när jag bytt användarnamn och ska ladda ner user.ini "Access Error: 404 -- Not Found"

Produktnamn: TG789vn
Programvaruversion: 8.8.B.9

Problemet jag har är jag jag vill brygga TG789vn antingen trådlöst eller med sladd, helst trådlöst.
Då jag tänkt att koppla upp två airport expresser så man kan spela musik trådlöst via spotify och itunes.

Har läst en hel del trådar här på sweclockers men även på flashback.

Rätt grymt att du fått tag i inloggningsuppgifter alltså!

Är det många här som lyckats brygga sina 789'or trådlöst?

Best Regards!

Lol, fel länk av mig xd. Den rätta är: http://192.168.1.254/backup.lp?be=0&l0=1&l1=1&tid=BACKUP_REST...
Man måste göra detta via kabel, alltid. Om du vill använda det trådlösa få du använda din egna routers trådlösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alec1337:

Lol, fel länk av mig xd. Den rätta är: http://192.168.1.254/backup.lp?be=0&l0=1&l1=1&tid=BACKUP_REST...
Man måste göra detta via kabel, alltid. Om du vill använda det trådlösa få du använda din egna routers trådlösa.

STORT TACK! fick till bryggningen nu och kör nu med min egen dir-655 fyfan vad skönt!

Permalänk
Skrivet av Alec1337:

Hej igen! Känner mig som en riktig noob nu alltså. Tackar för länken, borde ju hittat det själv tycker man.
Har ett till problem, fastän jag varit noggrann å läst igenom allt osv.

C:\Users\Stefan>telnet 192.168.1.254
telnet är inte ett internt kommando, externt kommando,
program eller kommandofil.

Frågan är vad jag gör för fel. Kanske inget lätt löst:( Har alltså laddat upp filen till routern. Men får ingen kontakt via cmd dock via webbläsarn som vanligt.

Vad tror ni om ett? Undra varför inte jag lyckas alltså. Antagligen en feting noob på sånt här...

Visa signatur

Permalänk

JAG HAR LIKADANT! AGH BLIR SÅ SUUUUUUUUUUUR!

Permalänk
Skrivet av JohanGashi:

JAG HAR LIKADANT! AGH BLIR SÅ SUUUUUUUUUUUR!

Fasen vad surt. Hur länge har du försökt?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av karlkalleman:

Fasen vad surt. Hur länge har du försökt?

Ända sen dom bytte till detta skit modemet.
Har fått hem 3 likadana modem, samma problem.

Dock fungerar Zyxelmodemet jag hade innan, MEN då fungerar inte vårt telefoni.. då vi har bredband och telefoni på samma modem, dvs deras som dom skicka ut.. dom ber mig ringa premium support varje gång, 300 kr / samtal, wtf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanGashi:

Ända sen dom bytte till detta skit modemet.
Har fått hem 3 likadana modem, samma problem.

Dock fungerar Zyxelmodemet jag hade innan, MEN då fungerar inte vårt telefoni.. då vi har bredband och telefoni på samma modem, dvs deras som dom skicka ut.. dom ber mig ringa premium support varje gång, 300 kr / samtal, wtf?

Vad tror du..? De vill ju tjäna pengar.

Billiga skitroutrar och hutlöst dyra supportlinjer.. profit!

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag har samma router och samma problem. Jag vet dock om detta problem och har läst en del på det.

Telia sa för ~1 år sedan att de håller på att kolla på det..

De kommer nog inte heller ge dig några vettiga svar. Har du riktigt tur kan du lyckas byta till en annan router/modem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlkalleman:

Hej igen! Känner mig som en riktig noob nu alltså. Tackar för länken, borde ju hittat det själv tycker man.
Har ett till problem, fastän jag varit noggrann å läst igenom allt osv.

C:\Users\Stefan>telnet 192.168.1.254
telnet är inte ett internt kommando, externt kommando,
program eller kommandofil.

Frågan är vad jag gör för fel. Kanske inget lätt löst:( Har alltså laddat upp filen till routern. Men får ingen kontakt via cmd dock via webbläsarn som vanligt.

Vad tror ni om ett? Undra varför inte jag lyckas alltså. Antagligen en feting noob på sånt här...

Du måste installera telnet.. du gör det om du har windows 7 på kontrollpanelen program och sedan installera ett program

Permalänk
Medlem

Stängde av alla funktioner förutom DHCP på enheten, behöver ju inte brandvägg och WiFi till tv boxarna och IP telefonin, har sedan gamla D-Link routen kopplat på en av portarna som utgör egentliga hemma nätet, allt funkar utan problem. Och så slapp man switchen som annars hade behövts.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk

Skönt att man inte hoppade på Telia...tog bredbandsbolaget istället och är nöjd!
Telia är alltid och kommer alltid att vara Televerket, en koloss på lerfötter där en arbetar och tio tittar på...

Dessutom tycker jag de kör med falsk marknadsföring..."Telia Smart"...hur fan kan någonting från Telia överhuvudtaget vara eller få heta smart!?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Inte för att jag spelar Wow men har någon av er provat att avaktivera UPnP? Det löste mitt problem med ett annat spel iaf. Sen verkar Zyxel ha en ny router för VDSL(2) på gång. Kan vara värt att hålla ögonen öppna. Lär ju vara värt att skaffa en även om man får köpa den själv. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=834003

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alec1337:

Lösningen är här. --massa text--

Detta låter ju kanon! Jag undrar bara hur det blir med ip-telefoni och tv om man bryggar routern? Kommer det fungera som vanligt att koppla in tv-boxen till den nya routern? Eller fungerar detta endast för de som bara har internet (ej tv eller telefoni)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeliaKundservice:

Hej!

Telias bild kvarstår: Problemet berör kunder, operatörer och hårdvaruleverantörer över hela världen. Vi är dock väldigt angelägna att bidra till en lösning och vi arbetar både med dataspelsföretag och med hårdvaruleverantören för att åstadkomma detta.

Vi jobbar på en lösning och som ett led i testandet vill vi gärna ha kontakt med cirka 15 Telia-kunder som också är online-spelare och som upplever problem med WoW.

Fyll i uppgifterna via länken om du är intresserad så väljer vi ut vilka som får hjälpa till att testa: http://goo.gl/KnK20.

Tack på förhand och vänliga hälsningar
Christoffer Svensson
Telia Kundservice

Kul att ni påstår att ni inte kan brygga det när tom privatpersoner lyckats. Har ni bara ignorerat problemet eller är dessa som ska lösa det inte insatta alls?
BBB bryggare mitt TG789vn, ringde och frågade, sen va det klart.

Dåligt kundbemötande och inkompetenta personer verkar va orsaken, för modemet går att brygga oavsett leverantör. Jag tror nog många kommer avstå ifrån era tjänster i fortsättningen(samtliga inblandade här tex), tvivlar att ni bryr er då det inte handlar om speciellt många, men tro mig att sånt här sprids till vänner och bekanta.

Lider med er Telia kunder med detta problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Villor:

Detta låter ju kanon! Jag undrar bara hur det blir med ip-telefoni och tv om man bryggar routern? Kommer det fungera som vanligt att koppla in tv-boxen till den nya routern? Eller fungerar detta endast för de som bara har internet (ej tv eller telefoni)?

Tror tel fungerar men ej tv, om Telia inte kan ge dig svaret ring BBB och fråga dem, säg vilken router och att du har planer på och brygga den. Om dom frågar efter kundnummer så ställer bara om frågan, inte så att de behöver veta ditt icke existerande kundnummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoBBanG:

Jag löste detta problem med att sätta en switch direkt från fiberuttaget. En kabel till min stationära och en kanel till thomson routern då jag kör digital tv. Funkade perfekt. Spel som cod funkar utan strul.

Hålller med och absolut enklaste lösningen, ställ in Thomson routern för vad du behöver på den när det gäller brandvägg och trådlöst nätverk, stäng av funktioner du inte behöver, koppla sen en switch (kostar typ 300kr för en gigabits modell ~5 portar, Netgear och D-Link har små modeller som tar ingen plats alls) mellan fiber uttaget och Telias router och vilken annan router som helst, då kan Telias modell ta hand om trafiken för digitalboxar för television och IP telefoni medan någon annan bättre sköter trafiken till ditt egentliga hemma nätverk, problem solved.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Inaktiv

Efter ett byte till Telia (tv, bredband och ip-telefoni) så är jag nu själv drabbad av problemet i majoriteten av spel. Har testat att öppna portar, avaktivera UPnP i Windows/routern och samtliga kablar/uttag men fortsätter att tappa anslutningen. Vi har talat med supporten och försökt att uppdatera mjukvaran men problemet fortsätter vilket är sjukt frustrerande! Påverkade spel är bl.a. World of Warcraft, Counter Strike: Source, Team Fortress 2 och Battlefield 3. Har Telia kommit med en lösning eller måste man helt enkelt köpa på sig en dyrare enhet?

Thomson Gateway TG789vn
Programvaruversion: 8.8.B.A

Permalänk

Lägg tlill Fifa 12 i den listan, det fungerar inte heller med Thomson routern.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Tv'n Funkar även om du bryggar Thomson Modemet. Spotify fungerar inte på tvn dock. annars är det ingen skillnad.

Förövrigt så gäller inte det Xaio säger då det kan vara stora skillnader mellan Telias och BBB digital boxar / modem.

Edit
Permalänk

Ja nu är det bara att ringa Telia och brygga modemet. Slut på allt krångel. Bara att köra med egen router. Jag gjorde det samma dag som det gick(25/6). Ångrar inte en sekund.

Permalänk
Medlem

Installerade den ökända ruttern idag

Har hela paketet, tv, ip tel och 100mb fiber. Spelar inte spel men gjorde lite tester på bredbandskollen från min galaxy s3:a ca 3 meter fr routern som är gömd i en låda.
Responstid 122-164 ms
Ner: 27-32mb (medans tv är på)
Upp: 13-15mb
Gjorde dock inga tester m s3 innan inst men har för mig att m den gamla gatewayn och min tp-link router producerade ung samma siffror med min ipad2:a.
Men får hålla ett öga på stabilitet etc, annars får man kanske se över om man skall brygga..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS Zenbook UX32LN-R4088H

HP DV7-4050eo - Grafikkortet dog.

Permalänk
Medlem

vi har den där jvla skit routern hemma
men vi har inga problem
om man inte räknar med ett sju hvetes jvla coilwhine!!!!

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Har alltid haft ett helvetes problem med Portar. Vet inte hur många gånger jag har öppnat dom men får i princip öppna varje gång jag ska spela ett PC spel. Xboxen är det inget fel. Ringer man till supporten så vet dom inte felet och skickar en ny skit-router med samma jävla problem. Har dock lärt mig leva med skiten...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Läste precis genom tråden och förbarmar mig över hyresvärden som byggde Telia fiber i väggarna. Helvete what to do, vill inte beställa från dem :[

Permalänk
Skrivet av Navicula:

Läste precis genom tråden och förbarmar mig över hyresvärden som byggde Telia fiber i väggarna. Helvete what to do, vill inte beställa från dem :[

Men kommer du att ha Thomson routern då ?

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucard88:

Men kommer du att ha Thomson routern då ?

Ingen aning, har aldrig haft Telia förut. Tvingar de folk att använda Thomson eller kan man skaffa egen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Ingen aning, har aldrig haft Telia förut. Tvingar de folk att använda Thomson eller kan man skaffa egen?

Du måste has thomson om du har ip-tv/-telefoni annars klarar du dig utan.

Permalänk
Medlem

ADSL/VDSL : Krav på "Smart", men går numera brygga.
Fiber: Inget krav på "Smart", men går inte heller beställa via hemsidan utan så du måste ringa telia för beställningen.