Planerar laptopköp för gaming/universitets studier, okunnig, behöver riktlinjer

Permalänk
Medlem

Planerar laptopköp för gaming/universitets studier, okunnig, behöver riktlinjer

Hej!

Är ny på forumet och kom hit för att skapa denna tråd.

Varning: Wall of Text. Ville vara så specifik jag kunde för att få ett så bra svar som möjligt.

Min nuvarande dator

Just nu sitter jag på en dator gjord av papp och silvertejp. (HP Pavilion zd8000) http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=2248

Datorn är från 2004 och jag är minst sagt missnöjd, mest för att den blir varm som en bastu, fläkten låter som en helikopter och grafik kortet skulle säkert ha svårigheter med att hantera pong (ATI Mobility Radeon X600, 256 mb dedikerat ram). Dessutom är batteriet grillat (bildligt talat, trasigt med andra ord), är för tillfället bunden till elsladden.

Har uppgraderat det som jag har känt har varit nödvändigt, så som ram minnet, men de har inte riktigt hjälpt.

Just nu spelar jag League of Legends på lägsta möjliga grafikinställningar och min FPS kan vara allt ifrån 20 när det inte händer så mycket på skärmen till 1-3 FPS när det händer som mest. Det har blivit värre under den senaste tiden, och det är inte ram-minnet som är klent, har snarare massa ram över.

Vad letar jag efter hos en dator?

- Vill kunna spela League of Legends med hög grafik och BRA fps, med andra ord iallafall 35-45 fps minimum, gärna runt 60. Lär väl spela på mediumgrafik ändå, men vill ha möjligheten att kunna köra med högre.

- Datorn ska vara tyst och inte bli så varm så att man kan steka ägg på den, vilket min nuvarande dator börjar närma sig.

- Jag vill iallafall ha en 15 tum skärm, då min nuvarande ligger på 17 tum.

- Batteritiden borde ligga på iallafall 2 timmar. Kanske har sett fel, men när jag har kollat runt lite ligger många på runt 10 timmar, så det borde ju inte vara något problem. Anledningen att jag tar upp detta är att på den tiden när batteriet till min nuvarande dator fungerade hade jag ca 45 minuter om jag inte gjorde något krävande på datorn, 15 minuter om jag spelade exempelvis wow.

- Det vore trevligt om jag även kunde ha möjlighet till att köra andra spel så som starcraft 2, heroes of newerth och annat.

- Vill sluta vara tvungen att använda en sliten, laggig skitdator. (Som det kanske framgår är jag inte direkt bästa vän med min nuvarande dator)

- Vet inte riktigt vilka saker jag "värdesätter minst".

Övrigt

- Ett plus är att datorn är lätt att rengöra, vilket min nuvarande dator inte är. Detta är dock bara ett önskemål, ingen nödvändighet.

- Färg är inte så relevant, men svart/grå/silver föredras. Rosa funkar också.

Vad kommer jag använda den till?

- Surfa

- Gaming (Främst League of Legends)

- Skoldator. Kommer med största sannolikhet hamna på universitet till hösten och behöver en ny dator oavsett.

- Musikmaskin (tenderar att köpa massvis med iTunes musik)

Datorer jag har kollat på

Dessvärre är jag väldigt okunnig i vad man ska leta efter, därav denna forumpost.

Budget
Jag har nyss fått jobb, så datorn kommer köpas i juli.

Har en budget på 7000:-. Vill ju ha råd med att kunna skämma bort den nya datorn med en razer mus

Råd om vad jag ska leta efter, vilken prestanda jag ska kolla på, vilken typ av grafikkort/ ram-minne/ processor jag borde ha etc. är mycket välkomna. Om ni vet någon specifik dator/ datorserie som rekommenderas är det också bra, om inte bättre (vad kan vara bättre än ett konkret exempel?)

Nu tror jag att jag har fått med allt. Tack för att du tog dig tid att läsa min Wall of Text

Tack på förhand!
MVH
Daniel

EDIT: Priset får självklart gärna ligga under budgeten.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hej. Min bror har http://www.webhallen.com/hardvara/148939-asus_k53sm-sx004v-i7... och han tycker den är bra, han har kört lite hon på den och han tyckte det flöt på ganska bra. Den är relativt lätt men ändå känns den bra byggd.

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk

Jag är ute efter en laptop med samma krav som dig och jag har hittat
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...
dock AMD processor vilket många har nåt emot men jag har en kompis som kör LoL på samma AMD quadcore och han kör LoL ibland och det verkar fungera mer än utmärkt.
för övrigt så har jag bra erfarenhet av toshiba(någon som säger tycker annorlunda?) då min syster har en och tappar den konstant, fungerar utmärkt, känns dock väldigt plastig och inte världens snyggaste design...men det är väll inte datorns design när man spelar.
(speciellt bra erfarenhet av NetOnNets service, bytte moderkortet i min Acer efter garantin gått ut)

Visa signatur

i7 4790k | MSI Z97M Gaming | Cooler Master HYPER 212 EVO | 980ti | Fractal Design Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirr1:

Hej. Min bror har http://www.webhallen.com/hardvara/148939-asus_k53sm-sx004v-i7... och han tycker den är bra, han har kört lite hon på den och han tyckte det flöt på ganska bra. Den är relativt lätt men ändå känns den bra byggd.

Tycker också den verkar vettig för 7k:)

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DanneKBA:

Det är inte tillåtet att bumpa sina trådar enligt §4 i våra regler.

Alla har samma rätt att synas i forumet och inlägg vars syfte är att lyfta upp tråden är inte tillåtna.

Tänk på det i fortsättningen då tråden kan låsas.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Eftersom det verkar som du främst är ute efter en dator att lira the gamez på så är det lite du ska tänka på.
Välj bärbar vars grafikkort är DDR 5, Vram är mindre viktigt för en bärbar då det aldrig kommer flaska dvs datorer med 1,5 g vram kan vara bättre än 2 gig.
Ta gärna även en gamer modell om du tänker spela eftersom dessa har väl fungerade kylsystem, vilket är A och O om du tänker spela mer än 20 minuter.

Förslag på datorer
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1106780
http://www.webhallen.com/hardvara/148138-msi_ge620dx-462ne-i5... mer

Dessa är mest prisvärda för dig enligt mig, prestanda mässig är den dyraste bäst självklart men den billigaste fungerar helt utmärkt enligt mig om du endast ska spela LoL.