ASUS Sabertooth-konceptet bra eller dåligt?

Permalänk
Medlem

ASUS Sabertooth-konceptet bra eller dåligt?

Sitter och letar ny moderbräda och har smått fastnat för ASUS Sabertooth Z77. Frågan är bara om själva konceptet med "Thermal Armor" är bra eller dåligt?

Brädan ser ju otroligt "clean" ut men har aldrig haft ett liknande tidigare, hur är det med värmen för moderkortet? Hur mycket låter de små fläktarna man kan välja att sätta i?

Har Googlat frenetiskt efter en genomgående review men hittar bara massa unboxings alt. att de ej tar upp faktorn med värme / ljud. :/

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

I min nästa rigg så väljer jag Sabertooth, hört mycket bra om dessa kort och dom är jäkligt balla utseendemässigt.

Ang review osv. Kolla upp LinusTechTips på youtube, han går igenom Sabertooth Z77 ganska noga.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Jag har ett sabrtoothkort och skulle inte rekommendera den lilla fläkten som finns att stoppa in. Försök istället hitta en "liggande" kylare där fläkten blåser neråt mot moderkortet. Själv kör jag på Noctuas NH-C14 och det fungerar alldeles ypperligt.

Permalänk
Medlem

Läste lite om den brädans företrädare, och det verkar som att armorn gör mer skada än nytta om man inte har fläktarna, eller om man t.ex vattenkyler.

Citat:

Overall, Thermal Armor looks like a very bad idea. When we subjected all the configurations to a combined CPU and GPU load, component temperatures were hotter with the armor in place than with it removed. The differences weren't insignificant, either. Component temperatures were more than 10°C higher when the armor was used in conjunction with the stock cooler, I suspect because the air being blown into the shroud had already been warmed by the CPU heatsink. This was true not only on an open test bench, but also in our tower enclosure.

http://techreport.com/articles.x/20863/2

Citat:

Thermal Armor was designed to lower motherboard component temperatures, but it actually increased temperatures with most of the configurations we tested. The optional assistant fan is probably necessary to achieve the best results. Asus doesn't include it with the board, so you'll have to add one at an additional cost. Of course, you can also remove the armor and enjoy the Sabertooth without it.

Du kan alltså plocka av armorn och bara köra brädan naken, om du skulle inse att du inte gillar armorn eller om det blir för varmt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Läste lite om den brädans företrädare, och det verkar som att armorn gör mer skada än nytta om man inte har fläktarna, eller om man t.ex vattenkyler.

http://techreport.com/articles.x/20863/2

Du kan alltså plocka av armorn och bara köra brädan naken, om du skulle inse att du inte gillar armorn eller om det blir för varmt

på Z77an så går det inte att plocka bort armorn. :/

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Har också ett sabertooth som jag kör utan den lilla fläkten (vem fan vill ha en högljud 40mm fläkt i en modern låda?!) tillsammans med vattenkylning och väldigt lite luftgenomströmning i chassit. Så moderkortet är det som blir helt klart varmast i min dator i alla fall. Har funderat på att plocka av "skölden" men inte orkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

på Z77an så går det inte att plocka bort armorn. :/

Va :/ jävla skit, jag gillar brädan men inte armorn så mycket så jag hade tänkt köpa den och ta av den, tur att jag fick reda på det då (: Tack!

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med sabertooth P67 med 40MM fractal design assist fan som är undervoltad går i 2000-2500RPM låter ingenting alls och den flyttar lite luft så när jag kör spel eller liknande kan fläkten sänka max tempen på vissa komponenter under armorn med 5-7C jämfört med utan fläkt har dock inte testat vad tempsen blir utan armorn.
Jag har tidigare ägt sabertooth x58 med och är hel nöjd med sabertooth moderkorten som jag haft.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Zaptoit:

Va :/ jävla skit, jag gillar brädan men inte armorn så mycket så jag hade tänkt köpa den och ta av den, tur att jag fick reda på det då (: Tack!

Stämmer ej. Går utmärkt att plocka bort Thermal Armor om man vill

Permalänk
Entusiast

Jag har också funderat på detta moderkort, tror ni att det får plats i ett Cooler Master Elite 334 och om min Corsair A70 får plats?
Jag har redan Corsair A70 på mitt moderkort och det är precis att den inte trycker ut sidpanelen så jag är rädd för att detta moderkort ska vara "tjockare" eller något?:P

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Gillar mitt, ser jäkligt cleant ut i chassit. Några grader hit och dit på komponenterna känns inte som ett jättestort problem.

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

http://kinc.se/saberarmor.jpg

Oh, skitbra, då blir det Asus igen år ändå, tack Sitter på er P7P55D-E LX för 1156 just nu.

Den var dessutom ruggigt snyggt både utan och med armor på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Och..exakt..snart... NU! Där beställde jag ett sådant ja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Och vad händer då med den 5 åriga garantin?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_Br:

Och vad händer då med den 5 åriga garantin?!

Ingenting, varför skulle det hända något med garantin dom har ju satt skruvarna där för att man ska kunna plocka bort det om man vill man bryter ingenting genom att göra de.
Thermal armor är ju något optional och är oftast till för det estetiska i vissa fall med en 40mm assistfan kan man få bättre temps än utan thermal armor men dom flesta har väl ventilerade chassi så då vinner man oftast på ha den av.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Okej, han sa nämligen det på LinusTechTips att den inte gick att plocka bort, men han hade väl fel. Aja, bra att du korrigerar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Okej, han sa nämligen det på LinusTechTips att den inte gick att plocka bort, men han hade väl fel. Aja, bra att du korrigerar

Du menar LinusTechTips som skruvade fast Corsair H100 jävligt fel första gången i recensionen av Corsair H100?
Äsch, alla kan göra misstag men jag brukar ta saker som han säger med en hink salt..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör med Sabertooth själv, snyggt och smidigt, för mig var det 2 grader lägre temperatur med armour.

Permalänk

Förstår inte vad alla pratar om, speciellt med Z77 så följer det med två små fläktar som kyler, själv har jag ett P67 och med eller utan fläkten så skiljer det sig 5 grader...5 GRADER och du får ett cleant moderkort som gör din rigg sjukt snygg.