GTX 295 dött efter omstart!?

Permalänk
Medlem

GTX 295 dött efter omstart!?

Hej!

Här om dagen så startade jag om min dator varpå jag märker att den inte vill starta och ge någon bild, detta är inte första gången det händer så jag brukar stänga av datorn helt och resetta bios på moderkortet för att sedan kunna starta datorn de få gånger det hänt. Men nu så verkar grafikkortet helt dött.

Det har alltid funkat perfekt annars och aldrig gått varmt och har aldrig ens varit överklockat eftersom prestandan har varit mer än väl för min del.

Nu när jag får en felkod från moderkortet så säger den VGA not detected enligt den felkoden jag fått (ett långt + 3 korta pip), så testar grafikkortet med ett annat moderkort och får exakt samma fel där, alltså ett långt och 3 korta pip, båda moderkorten är asus varav den ena riggen är med P45 chipset och den andra P67.

Nu har jag stoppat i ett annat grafikkort i datorn och det funkar givetvis, så jag provade att stoppa in GTX 295an i en av dom andra PCI-E x16 slottarna för att se om det hittas i windows, men det verkar helt dött. Stoppar jag in valfritt annat grafikkort så funkar det dock och det hittas ovasett om det är ATI + nvidia eller vad det nu är. Så med andra ord verkar det helt stendött. Fläkten går och funkar dock på grafikkortet och det blir inte varmare än det brukar bli.

Är det här något fel som är 'vanligt' eller har jag bara haft otur? Jag är förbluffad då det varit stabilt och aldrig upplevt någon crash i windows eller dylikt efter timmar och timmar av spelande med bra temps. Hade jag överklockat det så hade jag förstått varför det kan ha dött men i detta fallet så är jag bara förbluffad och är då nyfiken på vad som kan ha orsakat detta eller om det är något fel jag kanske inte läst om..

Grafikkortet i sig är ett standard Asus GTX 295 1792MB
Nätagget är ett Corsair 750W..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Låter nästan som det är helt dött. Har inte mycket tips att ge om detta men.. Om garantin är slut och du inte har mycket valmöjligheter efter du har testat allt. Så kan du "baka" kortet i ugnen och se om det är lödningar som har spruckit, som du smälter samman igen av att "baka"... Kanske är lite långsökt för vissa..

Permalänk
Medlem

Kolla om du har garanti kvar på kortet, brukar vara uppemot tre år!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Dyfek:

Kolla om du har garanti kvar på kortet, brukar vara uppemot tre år!

Och har du det får du antagligen ut något i stil med ett 560 Ti. Helt klart värt det.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

går det att titta detta via serienumret på något sätt?

Låter iaf helt sjukt att det bara dör utan någon som helst åverkan enligt mig, aldrig varit med om något liknande fakitskt, just i dessa fall så tycker man ju att de borde ersättas oavsett

Men ska titta upp garantin och finns de inget hopp där så provar jag ugnen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag säger.

1. Baka kortet

2. Köp nytt om det nya kortet inte vaknar till liv.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande fel på mitt gamla 8800GTS, skruvade isär skiten och bakade det bara för att pröva, det funkade i ett par månader sen gav det upp igen.

Nu behöver det inte vara samma fel på ditt kort så uteslut så många fel som möjligt innan du testar detta.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Jag säger.

1. Baka kortet

2. Köp nytt om det nya kortet inte vaknar till liv.

Hehe, frågan är vad som motsvarar GTX 295 prestanda idag som är nytt? Jag har ingen koll alls på nya grafikkort.

Skrivet av BorN:

Hade ett liknande fel på mitt gamla 8800GTS, skruvade isär skiten och bakade det bara för att pröva, det funkade i ett par månader sen gav det upp igen.

Nu behöver det inte vara samma fel på ditt kort så uteslut så många fel som möjligt innan du testar detta.

Hur länge och hur många grader hade du det i ungnen?
Låter som en lösning som duger för mig!

Ja nej givetvis Uppskattar alla era svar jättemycket! Spekulationer också

Tack

Visa signatur

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Skillz:

Hehe, frågan är vad som motsvarar GTX 295 prestanda idag som är nytt? Jag har ingen koll alls på nya grafikkort.

Ungefär samma prestanda som ett 560 Ti.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Tack

http://www.youtube.com/watch?v=DmzGnjJNZrM

Permalänk
Medlem

Baka det INTE om du har garanti kvar!!!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror inte det är någon garanti kvar.. Dessa kort är väl några år sen dom såldes i butik och det är väl bara 1års garanti.. Har i alla fall provat att maila asus för att se vad dom har att säga om saken!

Visa signatur

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Skillz:

Tror inte det är någon garanti kvar.. Dessa kort är väl några år sen dom såldes i butik och det är väl bara 1års garanti.. Har i alla fall provat att maila asus för att se vad dom har att säga om saken!

1 års garanti är väldigt ovanligt, speciellt på Asuskort. Asus brukar ha 3 år.

Det KAN slå över om du var väldigt het på gröten när det släpptes (GTX 295 kom i Januari 2009) men det finns alltså beroende på när du köpte det en chans att garanti finns kvar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter bra om det är 3års garanti, tyvärr kommer jag inte ihåg exakt datum för när det köptes då det var en försenad födelsedagspresent, men kring 2009/06 ungefär.. Vet dessutom inte vilken butik det är köpt ifrån

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skillz:

Det ligger strax under GTX 580, ett 570 rimligt.

Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Har en känsla av att du glömt skriva något också?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Har en känsla av att du glömt skriva något också?

Njae, han skrev att du inte skulle baka kortet med garanti tror jag. Men läste sedan att de flesta hade skrivit det. så kan det gå!

Permalänk
Medlem

Garantin hade utgått.. dom sa också att det är väldigt ovanligt att det händer, det som hände mig och inget mer i princip... trist som fan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fan vad trist. Hur lång garanti hade du då? Du kan ju höra med stället du köpte kortet, om du bara använt det som vanligt och det går sönder känns det ju som fabrikationsfel :/

Visa signatur