Permalänk

Grafikkort med dubbla Dual link

Hej!

Jag har hjälpt en vän att köpa en dator som ska användas primärt till att redigera bilder med Photoshop, men också kanske videoredigering så småningom. Han har en Dell Ultrasharp U3011 vars native upplösning är 2560 x 1600. Nu trodde jag då att det onboard grafikkort som vi beställde skulle fixa den upplösningen, men så var det inte

Jag håller därför på att leta efter ett bra grafikkort som klarar 2560 x 1600 och kanske till och med en till skärm med samma upplösning samtidigt. Så helst alltså 2 x utgångar. Problemet jag har är att datorn helst skall vara tyst, alltså inga mer fläktar än de som finns i dag. De flesta grafikkorten som finns på marknaden i dag är inriktade på spel och har monstermycket grafikminne, men det behöver vi inte. Ej heller någon 3D prestanda

Så vad borde vi köpa?

Specar på daton i övrigt, Core i7 2700K 3,5GHz, 16 GB DDR3, 256 GB Samsung SSD + 3TB Seagate Barracuda.

Permalänk
Medlem

Om både skärmen och grafikkortet har DisplayPort så fungerar dom lika bra som DVI Dual-Link för upplösningen 2560 x 1600.

Här är ett förslag på ett helt tyst grafikkort som har 1st DVI Dual-Link och 1st DisplayPort som båda klarar 2560 x1600 och dessutom en HDMI utgång http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1161412

Visa signatur

janee

Permalänk

Ett HD7750-kort skulle jag nog också satsa på, ganska prisvärt i förhållande till ljudnivå och prestanda.

Permalänk

Dell U3011 skärmen har 1 x Displayport, 2 x HDMI och 2 x DVI.
Skärm nummer två han kör i dag har HDMI och VGA och 1920x upplösning, 24"
Jag har sneglat också på just det där kortet, så det kanske blir ett sånt.
Tack!