Kompakt datorsystem för hemmakontoret

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Trevlig artikel!

Nu vill jag se en snygg HTPC och en mäktig gamingrigg i ITX-format! Gogo sweclockers!

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanger:

Bra artikel! Dock lite tråkigt med intels originalkylare, med ett så öppet chassie lär det väl låta en del. Accepteras på en speldator men lite tråkigt när en kontorsdator låter för mycket.

Ljudet blir faktiskt väldigt lågt. En Pentium genererar väldigt lite värme så fläkten kan ställas ner lågt. Och som jag själv har märkt, föräldrar (till vuxna barn) bryr sig inte om ljud, de är vana vid att en miniräknare låter som ett jetplan (lätt överdrift)

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Jättebra artikel..

Permalänk
Medlem

Underbar artikel, precis vad jag var på jakt efter!
Med en etta i söderläge så är en strömsnål (sval) -surfdator precis vad man var ute efter.
Tummen upp, upp, upp, för en enastående tajming.
Tack och bock.

Visa signatur

DATOR, har jag ingen, för då måste man betala TV -licens till RADIO -tjänst...

Permalänk
Medlem

[QUOTE=emilakered;12222834]
Well, jag resonerade att den där extra klockfrekvensen och prestandan kanske kan vara skönt att ha - det handlar ändå om uppåt 10-15 procent. Datorn ska ändå snurra ett tag, och man vet aldrig vad som händer i framtiden. Visst hade en Core i3 varit trevligt, men då hamnar man dels ytterligare några hundralappar upp, dels väldigt nära gränsen för vad nätdelen klarar av. Jag tycker G850 är en bra kompromiss, andra prioriterar säkert annorlunda![/QUOTE]

Tack för artikeln, satt just och kollade ut delar till en liten HTPC så artikeln kom perfekt time'ad!

Frågor (som gärna vem som helst får svara på!):

  • Jag är lite inne på en i3, du säger att det blir på gränsen för vad nätdelen klarar. Hur vet man det, var ser man vad de förbrukar; båda är ju 65W TDP?

  • Visst pallar allt från G530 till i3'orna att streama och dekoda 1080p utan problem?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av emilakered:

Well, jag resonerade att den där extra klockfrekvensen och prestandan kanske kan vara skönt att ha - det handlar ändå om uppåt 10-15 procent. Datorn ska ändå snurra ett tag, och man vet aldrig vad som händer i framtiden. Visst hade en Core i3 varit trevligt, men då hamnar man dels ytterligare några hundralappar upp, dels väldigt nära gränsen för vad nätdelen klarar av. Jag tycker G850 är en bra kompromiss, andra prioriterar säkert annorlunda!

Alrighty. Jag är med på vad du menar. Tackar för svaret och keep up the good work!

PS. Hade fredagskänslor igår och började hoppas på fredagspanelen. Tji fick jag när jag insåg att det var fejkfredag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Streacom gör ett flertal snygga SFF-chassin.

Jo, Streacom/Wesena har jag haft ögonen på ett tag och dom gör riktigt snygga chassin. Menade bara att det finns så många andra chassin som är så otroligt fula, förstår inte hur folk kan vilja köpa dom XD Hela grejen med SFF är ju att man ska ha en liten och kompakt låda för att kunna ha den på skrivbordet/i TV-bänken och att det ska se snyggt ut - annars är det ingen vits att låta lådan stå framme om det är fult.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Kan inte annat än hålla med. Morex T3500 är optimalt på många sätt, jag gillar verkligen layouten i allmänhet, att det följer med passiv nätdel, samt konceptet med lagring + optisk enhet under resten av komponenterna. Det går dock inte att sticka under stol med att lådan inte är speciellt snygg, om än praktisk..

Det är ju faktiskt lite konstigt, dom kan ju göra riktigt snygga tower-chassin. Känns lite som att dom snålat på design-kreativiteten när det kommer till SFF-chassin. Kanske ser dom inte den marknaden som lika stor eller nåt och därmed inte värt att investera i. Får hoppas det kommer flera chassin som Streacom/Wesena

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpe0426:

Tack för artikeln, satt just och kollade ut delar till en liten HTPC så artikeln kom perfekt time'ad!

Frågor (som gärna vem som helst får svara på!):

  • Jag är lite inne på en i3, du säger att det blir på gränsen för vad nätdelen klarar. Hur vet man det, var ser man vad de förbrukar; båda är ju 65W TDP?

  • Visst pallar allt från G530 till i3'orna att streama och dekoda 1080p utan problem?

Sök lite på förbrukning för processorerna och räkna till några W för övriga komponenter så ser du vad du klarar.

Angående streamingen så klarar de utan problem av det, jag kan iaf med hundraprocentig säkerhet säga att G840 klarar Youtube, SVT-play och mpg i 1080p. Det de inte klarar av optimalt är 24p som ska ge dubbelframes relativt ofta, glömde dock testa detta när jag hade chansen.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mpe0426:

Tack för artikeln, satt just och kollade ut delar till en liten HTPC så artikeln kom perfekt time'ad!

Frågor (som gärna vem som helst får svara på!):

  • Jag är lite inne på en i3, du säger att det blir på gränsen för vad nätdelen klarar. Hur vet man det, var ser man vad de förbrukar; båda är ju 65W TDP?

  • Visst pallar allt från G530 till i3'orna att streama och dekoda 1080p utan problem?

För att hitta strömförbrukningen får du leta efter tester för TDP säger inte så mycket. TDP är ett värde på hur mycket värme som kylaren maximalt måste kunna kyla bort så det är snarare ett absolut maximum än vad prcessorn faktiskt drar. Det ger en indikation men inte mer än så. Dessutom är TDP oftast indelat i grupper med många processoerer i samma grupp för att underlätta för kylartillverkare och så vidare. Enligt tester på Anandtech drar G850 ca 20 W mindre än i3 2100. En betydande skillnad för så här snåla system.

Kan du vänta ett tag till så borde det trilla fram i3 med Ivy Bridge som kommer dra en del mindre än Sandy Bridge.

Angående 1080p så krävs inte så mycket kraft för att klara av det. Speciellt inte om man kör det på grafikkortet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Trevlig artikel Emil. Men en fråga, nånstans måste det ju funnits ett behov av cpu-prestanda med tanke på ditt val och motivering. Vad är det som är så cpu-intensivt som gjorde att valet blev som blev?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

För att hitta strömförbrukningen får du leta efter tester för TDP säger inte så mycket. TDP är ett värde på hur mycket värme som kylaren maximalt måste kunna kyla bort så det är snarare ett absolut maximum än vad prcessorn faktiskt drar. Det ger en indikation men inte mer än så. Dessutom är TDP oftast indelat i grupper med många processoerer i samma grupp för att underlätta för kylartillverkare och så vidare. Enligt tester på Anandtech drar G850 ca 20 W mindre än i3 2100. En betydande skillnad för så här snåla system.

Kan du vänta ett tag till så borde det trilla fram i3 med Ivy Bridge som kommer dra en del mindre än Sandy Bridge.

Angående 1080p så krävs inte så mycket kraft för att klara av det. Speciellt inte om man kör det på grafikkortet.

Tack för svar.

Kollade på i3 2100T, med 35W TDP. Även om det inte säger allt antar jag att den är strömsnålare än "vanliga" 2100. Kostar några hundralappaer mer än dom billigare celeronprocessorerna, men något bättre gpu och snabbare cpu kanske kan vara bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

För att hitta strömförbrukningen får du leta efter tester för TDP säger inte så mycket. TDP är ett värde på hur mycket värme som kylaren maximalt måste kunna kyla bort så det är snarare ett absolut maximum än vad prcessorn faktiskt drar. Det ger en indikation men inte mer än så. Dessutom är TDP oftast indelat i grupper med många processoerer i samma grupp för att underlätta för kylartillverkare och så vidare. Enligt tester på Anandtech drar G850 ca 20 W mindre än i3 2100. En betydande skillnad för så här snåla system.

Kan du vänta ett tag till så borde det trilla fram i3 med Ivy Bridge som kommer dra en del mindre än Sandy Bridge.

Angående 1080p så krävs inte så mycket kraft för att klara av det. Speciellt inte om man kör det på grafikkortet.

Jag hoppas du menar "minst vad kylaren ska klara av"

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Som jag motiverar i artikeln anser jag helt enkelt att det inte är det bästa valet för just det här bygget. Framför allt faller det på att CPU-prestandan måste pressas ned i mitt tycke för lågt, annars klarar inte nätdelen av att driva systemet. Men, åter, det handlar om prioriteringar för varje specifikt projekt. Här är förövrigt Prisjakt-listan för "motsvarande" AMD-system jag bollade med: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2135548

Okej. Vet inte vad man ska med lite extra CPU prestanda till? Om man ändå bara ska surfa och köra word. Men som du säger ska man köra med litet chassi och PSU faller AMD givetvis bort. Kul att du kom med länk till AMD bygget också! Tackar för det.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

hade gärna byggt sådana här små 'fina' (chassit var fult som stryk) system till mina vänner och bekanta, men det känns som att alla bara ska ha en laptop nuförtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Okej. Vet inte vad man ska med lite extra CPU prestanda till? Om man ändå bara ska surfa och köra word. Men som du säger ska man köra med litet chassi och PSU faller AMD givetvis bort. Kul att du kom med länk till AMD bygget också! Tackar för det.

Ett självändamål att slösa mer ström och ha större chassi för att köra en långsammare AMD?

Sen kräver moderna webbläsare och webbsidor en hel del CPU för att det ska gå snabbt och smidigt. En E-350 räcker inte långt.

Skrivet av Videoapan:

AMD är sjukt prisvärda och bra till HTPC men inte till datorer där grafiken bara ska visa bild och accelerera SVT-play och liknande. En Pentium smiskar alla billiga Fusion-prollar och har bättre prestanda/watt. Ganska enkelt val om grafiken är oviktig.

Däremot så är Fujitsudatorn ni länkade klart prisvärd med OS och extra grafikkort för ~3000kr. Frågan är hur mycket den låter och som nämndes hur chassit står sig mot damm. Ofta lätt att modda dit dammskydd men ändå.

Har man inga delar liggandes hemma som skräpar och inga familjelicenser till Windows över så var Fujitsun riktigt prisvärd. Oklart PSU-kvalitet dock.

Fast frågan är ju hur länge CDON säljer med -31% på priset, sen brukar Fujitsu tjäna pengar på riktigt billiga moderkort och andra komponenter (vissa modeller är bättre än andra). Men man får garanterat bättre moderkort om man bygger själv.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Vill man ha en snygg, snabb, tyst strömsnål dator och kan tänka sig lägga någon tusenlapp till så är ju denna att föredra: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=937277

Då får man dessutom operativsystem på köpet

Det var ju inte äns SSD i den och vill man ha det då blir den ju mer än 2000:- dyrare

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Sök lite på förbrukning för processorerna och räkna till några W för övriga komponenter så ser du vad du klarar.

Angående streamingen så klarar de utan problem av det, jag kan iaf med hundraprocentig säkerhet säga att G840 klarar Youtube, SVT-play och mpg i 1080p. Det de inte klarar av optimalt är 24p som ska ge dubbelframes relativt ofta, glömde dock testa detta när jag hade chansen.

Celeron G530 klarar också de ovan nämnda streamarna. Jag kör separat grafikkort endast för OSX skull. Synd på de 10 extra watten

Jag tycker att originalkylaren låter på tok för mycket.. Jag kör med originalpastan, tror ni att jag skulle kunna sänka ljudnivån genom att köpa dyrare pasta? Eller ska jag köpa en separat processorkylare? Artic Freezer 7 Pro är intressant!

Skrivet av vinylens:

Då får man dessutom operativsystem på köpet
Det var ju inte äns SSD i den och vill man ha det då blir den ju mer än 2000:- dyrare

Men du får en snygg låda och ett färdigbyggt system, det var många som efterlyste det när jag skrev inlägget

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Tackar, mycket trevlig artikel! Blir ett ITX-bygge här vilken dag som helst nu när Ivy Bridge är kommen!

Permalänk
Medlem

Tack för en intressant artikel! Jag har inte orkat läsa kommentarerna, så jag ber ödmjukast om ursäkt om denna fråga redan uppkommit: går det på något sätt att kyla den processorn passivt, eller kommer den bli för varm då?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Bara att man kan ta sig tid för sådant här och inte kör benchmarking och andra nyheter innom datorvärlden hela tiden!

Skrivet av Arginj:

Tack för en intressant artikel! Jag har inte orkat läsa kommentarerna, så jag ber ödmjukast om ursäkt om denna fråga redan uppkommit: går det på något sätt att kyla den processorn passivt, eller kommer den bli för varm då?

http://www.sweclockers.com/nyhet/14598-medlem-kyler-itx-dator...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Fint bygge, dock är prislappen ganska dåligt satt enligt min åsikt. Som det redan nämnts har du inte tagit med något operativsystem i priset, och det är dyrt. Windows går inte att få ned långt under en tusenlapp.
De flesta vill även ha office i datorn, och det är inte direkt billigt det heller. Jag hittar det inte för mycket lägre pris än windows. Visserligen kan man ju ladda ned openoffice eller något, men det är inte alla (framför allt seniorer) som är så pass bra på engelska att de klarar ett engelskt program. (en släkting hade det problemet.)
Tar man allt det i åtanke stiger prislappen med nästan 2000 kronor, eller åtminstonde 1500. Visserligen var inte systemets grundtanke priset, men om man ska bygga en dator till någon vill de antagligen ha priset på den färdiga produkten, inte bara på hårdvaran.

Men för övrigt, fint bygge. Har funderat på ett helt passivt kylt system, och då verkar den lådan vara enkel att modda för grymt överdimensionerade kylflänsar.

EDIT: Hade just precis post 83:s länk i åtanke....

------------

Skrivet av Dava:

Skillnaden är framförallt att de externa nätaggregaten är passiva precis som laddaren till din bärbara dator!

Sen är ofta verkningsgraden mycket bra också och då nätaggregatet sitter utanför chassit så kommer värmen bort från delar som kräver kylning!

Tror faktiskt att han(/hon) syftar på extern vs intern optisk läsare, inte nätdel.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av berra200:

Jag hoppas du menar "minst vad kylaren ska klara av"

Ja självklart. Blandade ihop tankegången från maximalt värme som processorn ska genera till minimalt kylaren ska kunna kyla. Men du har rätt, kylaren ska minst kunna kyla det för att Intel att alla ska kunna svära sig fria från ansvar för eventuella överhettningar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Tack för en intressant artikel! Jag har inte orkat läsa kommentarerna, så jag ber ödmjukast om ursäkt om denna fråga redan uppkommit: går det på något sätt att kyla den processorn passivt, eller kommer den bli för varm då?

Här har du en som lyckats
http://www.sweclockers.com/galleri/8105-passivt-mini-itx-bygg...

Visa signatur

Intel Core I5 7600K, ASUS ROG STRIX Z270I GAMING, Corsair 16GB DDR4, ASUS GeForce GTX 970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Ett självändamål att slösa mer ström och ha större chassi för att köra en långsammare AMD?

Sen kräver moderna webbläsare och webbsidor en hel del CPU för att det ska gå snabbt och smidigt. En E-350 räcker inte långt.

Fast frågan är ju hur länge CDON säljer med -31% på priset, sen brukar Fujitsu tjäna pengar på riktigt billiga moderkort och andra komponenter (vissa modeller är bättre än andra). Men man får garanterat bättre moderkort om man bygger själv.

Ah, missade att det var en kampanj (och så -5% Swec på det, billigt!). Oavsett vilket så är det ett bra pris för prestandan men som du säger så får man väl i detta fall ifrågasätta kvaliteten på ingående komponenter. Styrkrets nämns inte, antar att det är H61 dock och PSU etc är ju trevligt att veta att de är OK grejer. Sen kanske man inte ens vill återvinna något från den datorn till framtida byggen, förutom den extra SSD man köpt till förstås..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Fint bygge, dock är prislappen ganska dåligt satt enligt min åsikt. Som det redan nämnts har du inte tagit med något operativsystem i priset, och det är dyrt. Windows går inte att få ned långt under en tusenlapp.
De flesta vill även ha office i datorn, och det är inte direkt billigt det heller. Jag hittar det inte för mycket lägre pris än windows. Visserligen kan man ju ladda ned openoffice eller något, men det är inte alla (framför allt seniorer) som är så pass bra på engelska att de klarar ett engelskt program. (en släkting hade det problemet.)
Tar man allt det i åtanke stiger prislappen med nästan 2000 kronor, eller åtminstonde 1500. Visserligen var inte systemets grundtanke priset, men om man ska bygga en dator till någon vill de antagligen ha priset på den färdiga produkten, inte bara på hårdvaran.

Men för övrigt, fint bygge. Har funderat på ett helt passivt kylt system, och då verkar den lådan vara enkel att modda för grymt överdimensionerade kylflänsar.

EDIT: Hade just precis post 83:s länk i åtanke....

Open Office finns på svenska om man nu vill ha det.

http://www.openoffice.org/sv/

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Riktigt intressant

Riktigt intressant läsning!

Men så skrev emil bland kommentarerna att det inte var en lämplig combo för en HTPC.

Förutom ljudnivån har jag svårt att förstå detta?

Trots allt bör ju systemet klara av att avkoda 1080p väl och det är väl det viktigaste?

Själv byggde jag en egen htpc med e-450 men prestandan på det här systemet är ju enormt mycket högre så man blir ju lite sugen!

Edit: Ja hddn kanske är lite klen för en htpc också om man vill lagra mycket media, men isåfall kanske man kan välja någon hybrid ssd/hdd. Men som bas borde detta systemet ändå passa bra som htpc?

Tillägg
Permalänk
Medlem

Problemet med Intels grafikkort är att de har en bugg vid 24fps ( http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2198726 ), sedan så vet jag inte varför han nämner att amd drar för mycket för att kunna köra på de små itx aggen. Själv kör jag en A6-3500 på ett 65w agg i en Antec ISK-65.
E450 är bra som htpc men de har problem med att avkoda saker som inte körs via GPU, Jag tittar på en hel del matrial som nu börjar dyka upp i Hi10p format. Något DVXA inte klarar avkoda.

Är lite frågande till varför han inte valde billigare minnen. 1333 räcker ju till en Kontorsdator och det finns billigare än vengance.

EDIT: Syftar på minnena i Prisjakt länken.

edit2: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1750870/htp-kontor - AMD alternativ. Med en plats för en 3.5" hd om man skulle vilja ha senare. Under 4k och jag skulle nog välja detta över Intel paketet. Nackdelen är väl USB-Wlan pinnen bara,

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Open Office finns på svenska om man nu vill ha det.

http://www.openoffice.org/sv/

Det hade jag inte hittat, inte för att jag hade så mycket tid att leta men ändå. Tack!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.