Permalänk
Medlem

Random bluescreens.

Tjenare, byggde en ny dator i januari och den har funkat prima enda sen dess. Tills cirka 2 veckor sedan då jag började få random bluescreens, någon som vet vad det kan bero på?

MVH

Permalänk

Framgår inte tillräcklig information ur din signatur eller ditt inlägg för att kunna göra en rätt bedömning. Har du ex vis SSD? Kan i såfall bero på dålig firmware (ej uppdaterad).
Mer info tack.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Vad är det det står på bluescreensen?
Testa att köra memtest

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Framgår inte tillräcklig information ur din signatur eller ditt inlägg för att kunna göra en rätt bedömning. Har du ex vis SSD? Kan i såfall bero på dålig firmware (ej uppdaterad).
Mer info tack.

Har ingen SSD, har en Seagate Barracuda 500GB, 7200RPM.

Skrivet av Jobbbin:

Vad är det det står på bluescreensen?
Testa att köra memtest

Står ju ungefär 100 olika saker :/

Permalänk
Medlem

Kan det ha att göra med att jag har överklockat mitt grafikkort lite?

Permalänk

Gjorde du någon uppdatering för 2 veckor sedan av OS, firmware el dylikt? Drivrutin NVIDIA? Kan ha att göra med BSOD.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Gjorde du någon uppdatering för 2 veckor sedan av OS, firmware el dylikt? Drivrutin NVIDIA? Kan ha att göra med BSOD.

Har faktiskt laddat ner nya drivisar från NVIDIA, men är inte helt säker ifall det började efter det :/ hmm..

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Har faktiskt laddat ner nya drivisar från NVIDIA, men är inte helt säker ifall det började efter det :/ hmm..

Börja med att installera dom gamla drivrutinerna du körde med tidigare. Testa också att ta bort klockningen du gjort på grafikkortet...

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Kan det ha att göra med att jag har överklockat mitt grafikkort lite?

Ja

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

En bluescreen är inte "random". Den är till för att skydda din dator när något går fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaffemaskinen:

En bluescreen är inte "random". Den är till för att skydda din dator när något går fel.

Jo men de kommer ju lite då och då bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaffemaskinen:

Skrivet av Hzup:
Skrivet av Jobbbin:

Börja med att installera dom gamla drivrutinerna du körde med tidigare. Testa också att ta bort klockningen du gjort på grafikkortet...

Skrivet av Surgubben:

Har upptäckt att jag får bluescreens även om jag har stock clocks.

Idag när jag startade datorn efter att ha installerat nya uppdateringar för Windows så startas något som heter "CHKDSK", kan det vara min hårddisk som är trasig? för som jag förstått det så står CHKDSK för Check Disk och reparerar ens hårddisk vid eventuella fel.