Problem med Radeon HD 7970

Permalänk
Medlem

Problem med Radeon HD 7970

Tjena!

Har köpt ett:

  1. Gigabyte Radeon HD 7970 3GB GDDR5

Köpte det ifrån komplett.se tillsammans med följnade produkter:

  • Processor: Intel® Core i7-3820

  • Moderkort: ASUS P9X79 Deluxe, Socket-2011

  • RAM:Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9

  • CPU-Kylare: Cooler Master Hyper 412S CPU Kylare

  • Hårddisk :Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

  • Nätagg: Cooler Master GX 650W PSU

Delarna funkar bra tills jag startar ett spel, då grafikkortet börjar "tjuta" ett tinnitus liknande ljud.
Hur kan jag lösa detta?

Permalänk
Medlem

Gör en sökning på coilwhine och se hur andra har gjort.

Permalänk
Medlem

Du upplever nog coilwhine.

Detta löser man oftast genom att sätta en cap på FPS, dvs att du limiterar din FPS till t.ex. 60FPS. Just nu är de no-cap vilket gör att grafikkortet jobbar på så mycket det kan för att producera mer FPS när det är helt onödigt.

Mitt grafikkort går på fullvarv i t.ex. SC2 menyn eftersom där inte är/var en FPS-cap där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Du upplever nog coilwhine.

Detta löser man oftast genom att sätta en cap på FPS, dvs att du limiterar din FPS till t.ex. 60FPS. Just nu är de no-cap vilket gör att grafikkortet jobbar på så mycket det kan för att producera mer FPS när det är helt onödigt.

Mitt grafikkort går på fullvarv i t.ex. SC2 menyn eftersom där inte är/var en FPS-cap där.

Okej, hur exakt gör man det?

Permalänk

man ändrar det i spelet under video settings!

Visa signatur

CHASSI: Fractal Design R5 : CPU: 7820x: GPU: Asus 2060: SSD: samsung evo 850/960 : RAM: Corsair Vengeance 4x8gb 3200mhz: PSU: corsair RM750W: MODERKORT: Asus x299 Prime-A : CPU KYLARE: Fractal Design Kelvin s36

Permalänk
Skrivet av Wacke:

Okej, hur exakt gör man det?

Om du ligger stabilt över 60fps i spelet så sätter du på vsync. Om inte så får man göra på något annat sätt, tex i bf3 så skiver du "gametime.maxfps 60" (tror jag... ) i konsolen. Det måste man dock göra varje gång man startar spelet. Det finns ett program som man bla kan göra så att det gäller hela tiden, men jag kommer inte ihåg vad det heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wacke:

Okej, hur exakt gör man det?
Menar du att jag ska ändra grafikinställningarna i spelmenyn?

Tror det beror från spel till spel. Du får nog kolla upp det

Permalänk
Medlem

eller bör jag kontakta komplett.se och reklamera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wacke:

eller bör jag kontakta komplett.se och reklamera?

Du kanske kan ringa och prata eventuellt mejla dem först och fråga vad dem tycker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kempes:

Du kanske kan ringa och prata eventuellt mejla dem först och fråga vad dem tycker?

Har kontaktat komplett.se och deras service var underbar! Jag skickade ditt kortet och de konstatera att det var fel på det. Sedan skicka de ett Asus radeon 7970 DCU II eftersom jag bad dem byta till ett sådant och nu fungerar det utmärkt.

Permalänk
Avstängd

alla 7000 serie kort verkar bara ha massa strul!! tur att man inte själv har köpt nått av det.

Visa signatur

MODERKORT - CROSSHAIR V FORMULA 990FX| LJUDKORT - ASUS XONAR D2| CPU - AMD PHENOM2 970BE X4 4.1 GHZ| CPU KYLARE CORSAIR HYDRO H80| NÄTAGG - XFX 750W PRO SERIES| GRAFIKKORT - AMD RADEON HD 6970 2GB| SSD - CORSAIR FORCE F60| WD GREEN CAVIAR 1TB| SHASSI - ANTEC TWELVE HUNDRED| MÖSS - RAZER IMPERATOR BF3 EDITION| HEADSET - STEELSERIES SIBERIA V2| SKÄRM - ACER G245H HDMI| TANGENTBORD - LOGITECH G110| HÖGTALARE M-AUDIO AV 40|

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerguy:

alla 7000 serie kort verkar bara ha massa strul!! tur att man inte själv har köpt nått av det.

Jag har ett Gigabyte windforce 7950.. fungerar utmärkt.... Men visst det är många som har haft problem med 7000-serien. Känns lite som att de stressade fram releasen lite för tidigt.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Korten i sig funkar fel till 90% (påhittad siffra), mjukvaran är dock största boven i dagsläget

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Visst har det varit lite strul med 7000 serien men båda korten jag har haft presterar väldigt bra. Nackdelen med det Gigabyte windforce 7970 kortet jag köpte var att det var fel på fläktarna men jag måste säga att jag är väldigt nöjd med mitt Asus 7970 DCu II.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wacke:

Har kontaktat komplett.se och deras service var underbar! Jag skickade ditt kortet och de konstatera att det var fel på det. Sedan skicka de ett Asus radeon 7970 DCU II eftersom jag bad dem byta till ett sådant och nu fungerar det utmärkt.

Skönt att höra att det löste sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerguy:

alla 7000 serie kort verkar bara ha massa strul!! tur att man inte själv har köpt nått av det.

Om du menar coilwhine så har 680 serien också det (mitt låter något om jag stänger av Vsync)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Försäkra dig dock om att det verkligen är GPUn som har coilwhine för sig och inte till exempel nätagget.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ODDNAME:

Korten i sig funkar fel till 90% (påhittad siffra), mjukvaran är dock största boven i dagsläget

Vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Försäkra dig dock om att det verkligen är GPUn som har coilwhine för sig och inte till exempel nätagget.

Läs lite i tråden innan du svarar, han skrev att han fick det utbytt till ett 7970 directcu II

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Läs lite i tråden innan du svarar, han skrev att han fick det utbytt till ett 7970 directcu II

Jaha? Och din poäng är då vad? Han säger inte att det löste problemet.

"Läs tråden innan du svarar."

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av gamerguy:

alla 7000 serie kort verkar bara ha massa strul!! tur att man inte själv har köpt nått av det.

Haha, okej.. Coil whine kan du få i vilken datorkomponent som helst! ^^ Så du är nu bara en anti-AMD rasist! x)

Skrivet av Atlas Tasume:

Jaha? Och din poäng är då vad? Han säger inte att det löste problemet.

"Läs tråden innan du svarar."

Jooo, alltså han sa faktiskt att det fungerar nu :3

Skrivet av Wacke:

Har kontaktat komplett.se och deras service var underbar! Jag skickade ditt kortet och de konstatera att det var fel på det. Sedan skicka de ett Asus radeon 7970 DCU II eftersom jag bad dem byta till ett sådant och nu fungerar det utmärkt.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Jaha? Och din poäng är då vad? Han säger inte att det löste problemet.

"Läs tråden innan du svarar."

"men jag måste säga att jag är väldigt nöjd med mitt Asus 7970 DCu II", tar det som att det inte är fel på kortet. My bad om inte du gjorde det.