Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Tänkte också köra på Asus Geforce GTX670 DCII Top, fast i SLI. Vilket moderkort skulle det behövas för att få plats med dessa 2 bestar? Helst så billigt och prisvärt moderkort som möjligt.

Funkar denna? http://www.inet.se/produkt/1902090/asrock-z68-extreme3-gen-3

Att köra SLI med icke-referenskylare är i regel en dålig idé. Att köra SLI med DirectCU II är en förjävligt dålig idé .

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Tänkte också köra på Asus Geforce GTX670 DCII Top, fast i SLI. Vilket moderkort skulle det behövas för att få plats med dessa 2 bestar? Helst så billigt och prisvärt moderkort som möjligt.

Funkar denna? http://www.inet.se/produkt/1902090/asrock-z68-extreme3-gen-3

Den borde funka. Ser ungefär ut som mitt och mitt ska funka.

Skrivet av sirnicke:

Att köra SLI med icke-referenskylare är i regel en dålig idé. Att köra SLI med DirectCU II är en förjävligt dålig idé .

Denna DCII är dock 2 slot istället för 3. Fortfarande lika dåligt?

Permalänk
Medlem

Intressant prisras för GTX 670. Vid lanseringen för några dagar sedan låg det några hundralappar under GTX 680. Nu har modeller dykt upp för ca tusenlappen under GTX 680. Än mer intressant är att riktpriset för GTX 670 var dryga tusenlappen under GTX 680. Vilket innebär att vi antagligen kommer få se ytterliggare prispressade modeller. Och som följd brukar även de högre prisklassade modellerna i en serie landa på samma pris som de billigaste under olika säljkampanjer osv. Skulle inte förvåna mig om vi får se påkostade modeller för omkring 3500kr när lagren börjar fyllas på efter första leveranserna tar slut.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

har en liten fråga som jag är lite tveksam på..

Det finns kort med 6+6 pins connectors och sen finns det 6+8.. Jag vet att 6+6 blir mindre varm än ett kort med 6+8. MEN ska man kunna överklocka 6+8 bättre då den får mer ström eller är det samma sak? Förklara gärna om jag har fel

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk

Tänkte också uppgradera till en Asus 670 dc2t, men inte förrän till höst/vinter. Detta verkar ju lagom då det verkar som det knappt kommer finnas några kort att köpa förrän dess..

Permalänk
Medlem

Har själv beställt ett http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154147-asus_geforce_g...
pga. att jag inte tycker att 680 inte är värt 1000 kr mer för den prestanda ökning man får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparvone:

Har själv beställt ett http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154147-asus_geforce_g...
pga. att jag inte tycker att 680 inte är värt 1000 kr mer för den prestanda ökning man får.

Du kommer nog få vänta ett bra tag på det kortet. Vill också ha ett TOP kort men ASUS är ju inte direkt snabba på att leverera dom :|.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sparvone:

Har själv beställt ett http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154147-asus_geforce_g...
pga. att jag inte tycker att 680 inte är värt 1000 kr mer för den prestanda ökning man får.

varför inte köra på ett zotac AMP version.. Verkar bättre samt svalare :S

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk

Äre nån skillnad mellan fabriksmodellerna rent ljudmässigt för 670 korten?
ASUS är ju stabilt 4k, medan msi, evga och gigabyte kostar runt 3690 kr. Eller kanske handlar bara om att asus är överklockade/mer överklockade än de andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Att köra SLI med icke-referenskylare är i regel en dålig idé. Att köra SLI med DirectCU II är en förjävligt dålig idé .

Ok men av de recensioner på Asus Geforce GTX670 DCII Top SLI som har kommit in än så länge så påpekar de ju bara att man behöver väldigt bra kylning i så fall. De säger inget om att det är idiotiskt. Och som Rolfenstein säger: det tar ju bara 2 slots så då borde det väl inte vara någon fara?

Ska för övrigt köra med detta chassi som jag tror kommer ventilera bra: http://www.inet.se/produkt/6911318/corsair-carbide-500r-vit

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Ok men av de recensioner på Asus Geforce GTX670 DCII Top SLI som har kommit in än så länge så påpekar de ju bara att man behöver väldigt bra kylning i så fall. De säger inget om att det är idiotiskt. Och som Rolfenstein säger: det tar ju bara 2 slots så då borde det väl inte vara någon fara?

Ska för övrigt köra med detta chassi som jag tror kommer ventilera bra: http://www.inet.se/produkt/6911318/corsair-carbide-500r-vit

Kör exakt samma chassi haha. Vart har du sett recensioner på DCII i SLI någonstans o.o?

Skrivet av The Dark Enemy:

Äre nån skillnad mellan fabriksmodellerna rent ljudmässigt för 670 korten?
ASUS är ju stabilt 4k, medan msi, evga och gigabyte kostar runt 3690 kr. Eller kanske handlar bara om att asus är överklockade/mer överklockade än de andra.

ASUS modellen har eftermarknadskylare medans EVGA och MSI inte har det. Gigabyte kortet kostar runt 3800~ med Windforce kylaren.

Permalänk

Så med andra ord, om man inte köper ett asus kort så kommer det typ garanterat att låta som en boejing när man spelar?

Permalänk
Medlem

Borde funka hur bra som helst att köra SLI med två GTX670 DCII Top! Om det finns överflödligt rum mellan PCI-E slotsen och man har bra ventilation i chassit så är det knappast några problem.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Kör exakt samma chassi haha. Vart har du sett recensioner på DCII i SLI någonstans o.o?

http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-670-2-and-3way-sli-...

Det intressanta är att i testet (s.5) så blev det bara 1°C mer i load mellan 1 kort och 2 kort (ASUS GTX 670) Vet dock inte vilken kylning de använde, för den måste varit bra. Eller om de använde en öppen rigg.

Hur funkar kylningen i Corsair Carbide 500R då? Vad har du för övriga specs?

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-670-2-and-3way-sli-...

Det intressanta är att i testet (s.5) så blev det bara 1°C mer i load mellan 1 kort och 2 kort (ASUS GTX 670) Vet dock inte vilken kylning de använde, för den måste varit bra. Eller om de använde en öppen rigg.

Hur funkar kylningen i Corsair Carbide 500R då? Vad har du för övriga specs?

På bilden ser det helt klart ut som om dom använde en öppen rigg.

Jag har 2st Bitfenix Spectre 120mm fläktar på min H100, 2st Bitfenix Spectre 140mm fläktar på dörren där 200mm fläkten satt, 1st 120mm Bitfenix fläkt på golvet bredvid nätagget, 1st 120mm Bitfenix Spectre fläkt ovanför nätagget och 2st Corsair fläktar i fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

På bilden ser det helt klart ut som om dom använde en öppen rigg.

Jag har 2st Bitfenix Spectre 120mm fläktar på min H100, 2st Bitfenix Spectre 140mm fläktar på dörren där 200mm fläkten satt, 1st 120mm Bitfenix fläkt på golvet bredvid nätagget, 1st 120mm Bitfenix Spectre fläkt ovanför nätagget och 2st Corsair fläktar i fronten.

Ok väldigt bra kylning med andra ord. Hur kommer det sig att du bytte ut 200mm fläkten? Lät den mycket?

Såg även att du har Sapphire Radeon HD 7950 OC 3GB x2 i CF. Fläkten på ser ju ut ungefär som ASUS modell till 670. Hur stor plats har du mellan korten och hur varma blir dem med så bra ventilation?

Satt och funderade lite och om det är så att det blir för tight och varmt med 2 st ASUS GXT 670 så kanske det funkar med en sådan och en EVEGA 670 referensmodell? För i grund och botten är det ju samma kort. Eller måste man ha samma klock-hastighet när man kör SLI?

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Har kollat runt lite på 670 och samtidigt här och det verkar som att referens modellen låter rätt mycket vilket är synd. 680 referens låter väl knappt alls i load?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Ok väldigt bra kylning med andra ord. Hur kommer det sig att du bytte ut 200mm fläkten? Lät den mycket?

Såg även att du har Sapphire Radeon HD 7950 OC 3GB x2 i CF. Fläkten på ser ju ut ungefär som ASUS modell till 670. Hur stor plats har du mellan korten och hur varma blir dem med så bra ventilation?

Satt och funderade lite och om det är så att det blir för tight och varmt med 2 st ASUS GXT 670 så kanske det funkar med en sådan och en EVEGA 670 referensmodell? För i grund och botten är det ju samma kort. Eller måste man ha samma klock-hastighet när man kör SLI?

Fläkten på dörren tog jag bort för att den var så jäkla ful xd.

Hade tänkt att köra 7950 i CrossFire. Som du ser så står det kommande men eftersom GTX 670 klår den så otroligt hårt så tänkte jag köra på GTX 670 i SLI istället.

Både referensmodellen och DirectCUII är 2 slots kylare, så jag ser inte skillnaden mellan att köra referens och DirectCUII, dom tar ju upp exakt lika mycket plats (någon med mer erfarenhet får gärna säga om jag har rätt eller fel). Dock så skjuter ASUS kortet in den varma luften i nästa grafikkort medans referenskylaren inte gör det har jag hört.

Jag kommer att ha 1 slot mellan varje kort så det borde gå galant tycker jag själv.

Permalänk
Medlem

670 är helt klart prisvärdare. Men tänker köpa ett 680 själv. För är inte särskilt rationell när det gäller prylar. Ska tvunget ha det värsta. Blir kanske SLI senare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Dock så skjuter ASUS kortet in den varma luften i nästa grafikkort medans referenskylaren inte gör det har jag hört.

Jag kommer att ha 1 slot mellan varje kort så det borde gå galant tycker jag själv.

Jo det är sant. Men om man har bra ventilation borde luftströmmen från grafikkortet snappas upp ganska snabbt förutsatt att det finns en luftspalt mellan grafikkorten, som du säger. Vilket det verkar finnas på mitt moderkort också?
http://www.inet.se/produkt/1902090/asrock-z68-extreme3-gen-3

Kan ju tillägga att ASUS modellen av 670 är förhållandevis kall jämfört med kort från tidigare generationer också.

Tänkte boka korten idag så ni får skrika till om ni tycker att det är absolut idioti.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Jo det är sant. Men om man har bra ventilation borde luftströmmen från grafikkortet snappas upp ganska snabbt förutsatt att det finns en luftspalt mellan grafikkorten, som du säger. Vilket det verkar finnas på mitt moderkort också?
http://www.inet.se/produkt/1902090/asrock-z68-extreme3-gen-3

Kan ju tillägga att ASUS modellen av 670 är förhållandevis kall jämfört med kort från tidigare generationer också.

Tänkte boka korten idag så ni får skrika till om ni tycker att det är absolut idioti.

Verkar som att du har samma utrymme som jag :). Komplett har 1 kort som kommer 15 mars (dom hade typ 15 igår, den går neråt desto mer beställningar dom får), har själv beställt 2 därifrån men tror dock att jag kommer beställa från CDON.com med -5% SweClockers rabatt då det är 600kr billigare :|.

Du kan ju även avbeställa ordern så länge dom inte har börjat paketera/skickat ordern.

Permalänk
Medlem

Blev ett Gigabyte hos Inet, många i lager om folk behöver.

http://www.inet.se/produkt/5409469/gigabyte-geforce-gtx-670-2...

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk

Funderar också på att byta upp mig från 570 till 670 eller 680.. vet dock inte vilket man bör ta? lutar nog åt 670 pga priset och att det inte är så stor skillnad prestandamässigt.. Tycker inte min burk borde flaska grafikkortet jättemkt eller vad tror ni?
Föresten, någon som vem om gtx670/680 klarar dts-hd?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.1 GHz / 8Gb DDR3 1600Mhz / Samsung 850Pro 256Gb / Plextor 128m3pro SSD / Asus P8Z77-V Pro /

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon188021:

Bästa Kr per prestanda på 670, nån skrev 11% skillnad mellan 670-680, men vafan klocka 670 så får du den bättre än 680!

Och klocka 680 så har du samma skillnad och kanske lite extra tom eftersom den har sina extra CUDA-cores. Självklart är GTX 670 det mer prisvärda alternativet eftersom det inte är topp-kortet. Topp-korten är mer för de som behöver prestandan och inte klarar sig med ett 670 och då kan betala den extra slant det kostar. Jag vill alltid köpa ordentligt när jag handlar, så för mig skulle det blivit 680 trots att det är lite av en förlustaffär. Men alla är vi olika!

Personligen så ska det bli ett GTX 690 då jag ser det som smidigare än att köpa GTX 680 i SLI och ett GTX 680 räcker inte i min upplösning. Det som skulle kunna ändra på det är om 7990 överraskar STORT, men det har jag svårt att se, speciellt med den MS som uppvisades i GTX 690-testet

Är det någon som sett någon recension på GTX 690 SLI? Skulle vara mysigt om något år att kunna köpa något begagnat eller nytt till rea-pris och få ganska brutal prestanda även på en högupplöst 27" monitor =D

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd

680 är snabbare, jag skulle köpt 680.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Jo det är sant. Men om man har bra ventilation borde luftströmmen från grafikkortet snappas upp ganska snabbt förutsatt att det finns en luftspalt mellan grafikkorten, som du säger. Vilket det verkar finnas på mitt moderkort också?
http://www.inet.se/produkt/1902090/asrock-z68-extreme3-gen-3

Kan ju tillägga att ASUS modellen av 670 är förhållandevis kall jämfört med kort från tidigare generationer också.

Tänkte boka korten idag så ni får skrika till om ni tycker att det är absolut idioti.

La du en beställning på korten eller hur blev det :)?

Permalänk
Medlem

Ta ett MSI GTX 670 OC Har bättre Mhz än EVGA GTX 680 och det är billigare !

Visa signatur

I-5 3570k @3.4 Ghz // MSI GTX 670 OC // MSI MILITARY CLASS III Z77A-GD65 // 8Gb Ram // CORSAIR TX 750//
Iphone 4s//