Ska försöka beskriva felet som en vän har och se om någon kan komma på en lösning på det...
Personen har sin Internetuppkoppling via stadsnätet i Hedemora med Zitius som kommunikationsoperatör och Bredbandstjänster i Dalarna som tjänsteleverantör. Han har testat inte mindre än 5! datorer + att jag personligen varit där med min utrustning som jag vet funkar. Han får en korrekt ip-adress men kan inte surfa någonstans. Man kan köra tp-test och han får ut rätt hastighet (10 Mbit/s) via tcp. Udp visar ingenting. Vi har testat att byta ut stadsnätsboxen (Intelo) 2 ggr, bytt tjänsteleverantör 2 ggr, lagt om från dynamiskt ip till fast ip, bytt ut dns-adresserna och säkert nåt mer som jag inte kommer på nu och ändå funkar det inte.
Det går inte att surfa helt normalt till www.sweclockers.se, www.aftonbladet.se eller någon annan länk förutom www.google.se. Den funkar typ hela tiden trots att man tömmer cacheminnet.
Det går inte heller att surfa på ip-adresser.
Datorerna har haft olika operativsystem och olika webbläsare. Windows xp, windows 7, Mac etc etc.
Det är konstaterat att felet inte ligger hos tjänsteleverantören (eftersom det är lika hos konkurrenterna) och kommunikationsoperatören (Zitius) anser inte att det är något fel på linan då de har full kontakt med stadsnätsdosan (Intelo).
Om någon kan lösa problemet får h*n 5 stjärnor