Permalänk

Får upp två Windows vid start

Tjena,

Har lite problem sedan jag formaterade om datorn senast. Har aldrig vart några problem tidigare men nu senast jag gjorde det får jag varje gång jag startar upp datorn ett alternativ om att starta Windows 7 eller tidigare installerade windows. Detta är för mig helt knasigt då jag har gjort från scratch, 3-4 ggr nu.
Jag gör enligt följande(precis som jag alltid gjort förut):
Sätter i windowsskivan och startar via den. Jag tar bort hela partionen windows legat på, gör en ny, formaterar den och sedan installerar windows där. Men lik förbaskat står det att jag har ett tidigare windows när jag startat om datorn sen när installationen är klar.

Jag har testat starta tidigare windows men får såklart bara upp felmeddelande att det inte går att starta pga filer saknas. De andra diskarna jag har har inga filer över huvud taget som har med windows att göra. Det är typ spelpartioner, program, musik osv. Jag har gått igenom dem för att se om det ligger någon gammal windowsmapp som ibland skapas, typ windows old, eller något som har med windows att göra. Men jag hittar ingenting.
Den ena spelhårddisken var dock uppdelad i två st tidigare. Men den ena partionen är formaterad och helt tom. Jag kan ändå inte uttöka den andra till större för får upp ett felmeddelande. Kanske något här som får windows att strula?

Måste vara någon fil som ligger kvar någonstans och fiser. Någon som vet hur jag kan lösa det vore jag väldigt tacksam=)

Permalänk
Medlem

1. klicka på start
2. Skriv systemkonfiguration i sök rutan
3. Starta systemkonfiguration
4. Gå till systemstart
5. Ta bort gammla windows 7 verisionen
6. starta om datorn
7. Klart!

Ps. Gjorde om den tänkte att du hade Svenska på ditt windows?

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk

Verkligen så lätt!=)
Testar detta när jag kommer hem.

Tackar för hjälpen, hoppas att det fungerar

Permalänk

Jag var inne i systemkonfiguratorn precis men där ligger bara ett Windows 7(aktuellt operativsystem).

Vad kan vara felet då?

Permalänk
Medlem

Du ska bara ha 1 hårddisk och 1 DVD (eller USB minne) kopplad när du installerar Windows. Annars kan du få fler olika fel då, nu och långt senare bara för att du hade många diskar kopplade. De andra diskarna kopplar du in efter att du är klar.

Edit:
Spelar ingen roll vad som finns på de andra diskarna/partitionerna. Hittar den något annan diskarna/partitionerna när Windows installeras som lägger den något på den/använder något osynligt som den sen behöver och ger dig en rejäl huvudvärk förr eller senare. Dvs massor av olika problem förutom de du redan har.

Har du efter det fortfarande problemet efter det så går du till start skriver msconfig i sökrutan. Gå till boot.

VIKTIGT, Se till att du vet vilken som är rätt innan. Kontrollera att rätt Windows är förvald när du startar datorn. Annars får du inte igång Windows. Dvs om du väntar 30 sekunder och datorn startar rätt utan att du rört tangentbordet så är den rätt.

Permalänk

Hade ingen aning om att man inte ska ha i fler än en hårddisk när man installerar Windows.
Eftersom jag redan gjort felet att ha i flera diskar vid installation, kommer det ligga kvar massa filer vid nästa ny Windows installation? Alltså, måste jag vid nästa installation formatera ALLA diskar, sedan plugga ur alla diskar förutom den windows ska ligga på och sedan installera?
Eller räcker det plugga ur alla diskar och göra en vanlig formatering på windowsdisken och installera om?

Permalänk
Medlem

De andra diskarna behöver du bara dra ur kablarna från. Dom kan man hålla på när man känner för det.

När det gäller formatera så bör man också ta bort och skapa ny partition som man (snabb) formaterar. Vissa problem kräver att man gör det också för att fixa dom.

Tex När folk höll på att uppgradera till Win 7 märkte några att problem de följde med om de inte gjorde det. Skador efter virus eftersom säkerhets programmen bara raderar och INTE fixar skadorna oavsett vad knappen heter. Finns flera situationer.

Permalänk
Medlem

Se till att du har bara en HDD / SSD ikopplad innan du installerar windows Har du läst detta? http://pcsupport.about.com/od/operatingsystems/ss/windows-7-c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Du ska bara ha 1 hårddisk och 1 DVD (eller USB minne) kopplad när du installerar Windows. Annars kan du få fler olika fel då, nu och långt senare bara för att du hade många diskar kopplade. De andra diskarna kopplar du in efter att du är klar.
.

Har alltid installerat med alla mina diskar + en extern 1tb disk, har inte stött på några problem än så länge, vad ska man in i burken och pilla för? bättre att låta kablar och sådant sitta där det sitter, annars är det stor risk att det blir glapp i kablar och annat, installerar om min dator ungefär 1 gång varje månad, detta för att vara säker på att den är ren från skräp, och att datorn fungerar så bra den bara kan.

Har svårt att tro att någon som dagligen håller på med datorer och installerar om flertalet i veckan kopplar från hårddiskar och liknande då detta medför mer arbete, risk för problem med glapp i kablar och annat.

Visa signatur

|/foo/|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mindflow:

Har alltid installerat med alla mina diskar + en extern 1tb disk, har inte stött på några problem än så länge, vad ska man in i burken och pilla för? bättre att låta kablar och sådant sitta där det sitter, annars är det stor risk att det blir glapp i kablar och annat, installerar om min dator ungefär 1 gång varje månad, detta för att vara säker på att den är ren från skräp, och att datorn fungerar så bra den bara kan.

Har svårt att tro att någon som dagligen håller på med datorer och installerar om flertalet i veckan kopplar från hårddiskar och liknande då detta medför mer arbete, risk för problem med glapp i kablar och annat.

Nej, såklart - det är mycket bättre att ha bootfiler på flertalet hårddiskar, och således inte kunna koppla bort någon utav dem om det skulle behövas utan att installera/reparera windows.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Nej, såklart - det är mycket bättre att ha bootfiler på flertalet hårddiskar, och således inte kunna koppla bort någon utav dem om det skulle behövas utan att installera/reparera windows.

Detta är ju då ironi. Trådskaparens problem illustrerar förstås tydligt varför det är en bra idé att bara ha en hdd inkopplad vid os-installation.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem

Jag tror inte problemet ligger i att det var fler hårddiskar installerade då han installerade sitt OS, problemet ligger någon annan stans, jag har 9 partitioner på 2 hårddiskar internt och två partitioner på 1 hårddisk externt, och har aldrig råkat ut för dubbla OS vid installation, men om han reparerat windows eller inte gjort en formatering innan installationen så kan det mycket väl bli dubbla OS i uppstarten. Men fungerar det för honom att jacka ur sina andra hårddiskar så är det bra!

PS
Jag kan ta bort mina hårddiskar (utom den windows ligger på) utan att mitt windows slutar fungera.

Visa signatur

|/foo/|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DrDuke:

Detta är ju då ironi. Trådskaparens problem illustrerar förstås tydligt varför det är en bra idé att bara ha en hdd inkopplad vid os-installation.

Självfallet(:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Lome:

1. klicka på start
2. Skriv systemkonfiguration i sök rutan
3. Starta systemkonfiguration
4. Gå till systemstart
5. Ta bort gammla windows 7 verisionen
6. starta om datorn
7. Klart!

Ps. Gjorde om den tänkte att du hade Svenska på ditt windows?

Funkade perfekt, tusen tack!

Visa signatur

CPU: Intel i5 4670k 3.40 GHz | Moderkort: MSI Z87-G45 | Grafikkort: Asus Geforce 660 TI 2 GB | Nätaggregat: be quiet! 630 W | RAM-Minne: Corsair VENGEANCE LP 8 GB (2x4GB) 1600 MHz | Chassi: Thermaltake Chaser MK-1 |
Hårddiskar: SSD: Intel 520 180 GB 550/520 Läs/skriv, Mekanisk: Hitachi HDS72101 1TB 7200rpm, Seagate External Drive 2TB 7200rpm | Bildskärm: BenQ XL2411T 144Hz