Permalänk
Medlem

Raspberry Pi

Raspberry Pi är en komplett dator. Ursprungligen utvecklad för skolbarn och dess lärande. Brittiska skolor ska ha råd att köpa in dessa datorer och barnen ska lära sig att programmera. Det som är unikt med denna dator är priset.

Raspberry Pi utvecklades av välgörenhetsorganisationen The Raspberry Pi Foundation, nära knutet till Cambridge University i UK. Utvecklingen började 2006. På Cambridge hade man lagt märkte till att antalet studenter på dataingenjörsutbildningarna hade sämre och sämre kunskap med sig från början. Många ungdomar växer inte längre upp med datorer som man självklart programmerar på själv eller som inbjuder till teknisk nyfikenhet, till skillnad från på 80- och 90-talen då bl.a. Commodore 64 ofta väckte programmeringsintresset. Med Raspberry Pi har barn/ungdomar en chans att se och uppleva tekniken på ett mer grundläggande vis än jämfört med t.ex. hur man i svenska skolor satsar på surfplattor (läs: Ipad).

Nu verkar jag vara en av de lyckliga 10.000 som får en Raspberry Pi från första batchen.

Specifikationer:

CPU: ARM1176JZF-S 700 MHz
RAM: 256 MB
GPU: Broadcom VideoCore IV (klarar full HD)
Lagring: SD-kort
Operativsystem: GNU/Linux Debian (finns Fedora Remix 17 och en version av Arch Linux just nu, men Debians variant rekommenderas)
Spänningskälla: En USB-kabel på 5V
Video ut är kompositkabel eller HDMI.
Ljud: 3,5 mm-uttag samt genom HDMI.
Vikt: 45g
Storlek: 85.60 × 53.98 mm

Återförsäljare är RS Components och Farnell.
Jag köpte min av RS Components och fick blixtsnabb leverans efter betalning. Du uttrycker ditt intresse för att köpa en Raspberry Pi och hamnar i kö. Här är en länk till RS Components sida:
http://uk.rs-online.com/web/generalDisplay.html?id=raspberryp...

Mer info på http://www.raspberrypi.org/

Just det. Den kostar bara cirka 300:- inkl avgifter och frakt!

Raspberry Pi

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Känns som att lådan var något oversizad

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Å tusan så fint! Snälla gör lite benchmarks och visa gärna din låda

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Hur är det att surfa etc. på en sådan? flyter det på osv?

Permalänk
Medlem

Åh Gud! Även fast albumet inte var något speciellt så gav jag dig 5p för jag vill ha en sån

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

Är sd-kort inkluderat? Annars vad kör du för storlek på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Hur är det att surfa etc. på en sådan? flyter det på osv?

Det funkar att surfa, men eftersom det fortfarande inte finns några riktiga drivrutiner för x går det ganska långsamt att visa bilder och dra fönster osv.

Skrivet av tonix:

Åh Gud! Även fast albumet inte var något speciellt så gav jag dig 5p för jag vill ha en sån

Tack!

Skrivet av joojl:

Är sd-kort inkluderat? Annars vad kör du för storlek på det?

SD-kort får man köpa själv, jag använder ett Sandisk Ultra 8 GB. Finns en hel del info på nätet om vilka SD-kort som stöds m.m.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Fungerar den att köra musik på som exempel spotify?

Permalänk
Medlem

Ställde mig nog i kö för en 2 månader sedan tror jag Men kan vara längre... Kommer bli sjukt kul när man får hem sin Kanske modda in den i teven?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Har du möjlighet att prova med nåt tv-kort om det funkar?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

SD-kort får man köpa själv, jag använder ett Sandisk Ultra 8 GB. Finns en hel del info på nätet om vilka SD-kort som stöds m.m.

Tackar Vid närmare eftertanke så är det ganska logiskt Går den lika bra att boota från usb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satan Inside:

Eftersom processorn är ARM-baserad fungerar inte x86-applikationer. Programvaran måste kompileras för ARM. Vad jag vet finns ingen spotifyklient som är anpassad till Raspberry Pi i nuläget, men i princip skulle den kunna göra allt.

Skrivet av Extremaz:

Ställde mig nog i kö för en 2 månader sedan tror jag Men kan vara längre... Kommer bli sjukt kul när man får hem sin Kanske modda in den i teven?

Då har du förmodligen din Raspi i slutet av juni. Modda in den i TV-låter som ett intressant projekt, själv ska jag testa att köra lite emulerade 8-bitsspel men också undersöka dess potential att fungera som en tunn klient. Finns hur mycket som helst man skulle kunna göra.

Skrivet av Betty (Kung Pow):

Har du möjlighet att prova med nåt tv-kort om det funkar?

Tyvärr har jag ingen möjlighet, men googla runt lite och kolla vad man kan använda för tillbehör.

Skrivet av joojl:

Tackar Vid närmare eftertanke så är det ganska logiskt Går den lika bra att boota från usb?

Den är lite speciellt då själva "bios"-informationen/konfigurationen läggs på SD-kortet (man kan även ändra frekvens på processorn om man känner för att överklocka lite i den textfil som används vid uppstarten). Man måste med andra ord alltid boota från en SD. Så har jag förstått det i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Den är lite speciellt då själva "bios"-informationen/konfigurationen läggs på SD-kortet (man kan även ändra frekvens på processorn om man känner för att överklocka lite i den textfil som används vid uppstarten). Man måste med andra ord alltid boota från en SD. Så har jag förstått det i alla fall.

Lite synd ju, men det finns väl en tanke bakom. Ska bli kul att se när man själv får lov att köpa sin, suget är ju sjuk på marknaden så förstår att det tar >3 månader men lite segt samtidigt

Permalänk
Medlem

Verkar ju hur nice som helst,Tack för att du la upp bilder på den

Visa signatur

Dator: AMD Phenom II X6 1055T 2,8GHz | 8 GB DDR3 Ram | 40GB Intel SSD | 2TB Western Digital |NZXT Vulcano | 650W Corsair PSU | Nvidia Geforce GTX 560 Ti 1 GB |

Konsoler: NES | SNES | N64 | Gamecube | GBA MICRO | Wii | PSOne | PS2 | PS3 | XBOX | XBOX360 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av joojl:

Lite synd ju, men det finns väl en tanke bakom. Ska bli kul att se när man själv får lov att köpa sin, suget är ju sjuk på marknaden så förstår att det tar >3 månader men lite segt samtidigt

Jag tror det är löst så för att hålla antalet funktioner till ett minimum. Den har dessutom bara en USB-kanal t.ex. och det underlättar om den hålls fri till andra enheter. Om nåt år tror jag att allt flyter på väl och att linuxversionerna till är mer utvecklade med drivrutiner och program.

Skrivet av m0diii:

Verkar ju hur nice som helst,Tack för att du la upp bilder på den

Varsågod Syftet med albumet är lite att visa att den finns och har kommit nu - den är verklig! Och jag svarar gärna på frågor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vet fortfarande inte vad jag ska ha en sådan här till men jag bara måste ha en! 5p! Hur är det med videouppspelning, jag antar att vlc inte är ett alternativ?

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

Jag vet fortfarande inte vad jag ska ha en sådan här till men jag bara måste ha en! 5p! Hur är det med videouppspelning, jag antar att vlc inte är ett alternativ?

Hårdvaran har stöd för OpenMAX och därmed ska VLC fungera. Jag har hört att det ska finnas en version av VLC för ARM, men jag vet inte hur det fungerar i praktiken. Eftersom det är så nytt är det upp till var och en att testa sig fram.
Jag har också läst på forum att folk har spelat upp full HD 1080p på Raspberry Pi (över NFS) med XBMC utan några problem.

Det rapporterades tidigt om XBMC på RPi.
http://www.raspberrypi.org/archives/571

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av joojl:

Man måste ha en SD för att boota, men man kan låta en USB-hårddisk/USB-minne ta över sedan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Hårdvaran har stöd för OpenMAX och därmed ska VLC fungera. Jag har hört att det ska finnas en version av VLC för ARM, men jag vet inte hur det fungerar i praktiken. Eftersom det är så nytt är det upp till var och en att testa sig fram.
Jag har också läst på forum att folk har spelat upp full HD 1080p på Raspberry Pi (över NFS) med XBMC utan några problem.

Intressant Det kan vara värt ett försök helt klart, det är ju inga enorma summor pengar att experimentera med trots allt.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Varsågod Syftet med albumet är lite att visa att den finns och har kommit nu - den är verklig! Och jag svarar gärna på frågor.

Om du ändå ställer upp!

1. Vad är det för linux-dist som körs?
2. Går det att få en fungerande apache-webbserver på den?

Jag blev sjukt sugen på att bygga koppla ihop en raspberry pi med en mikroprocessor och/eller en webbkamera, som kan behandla bild/temperatur/etc. och sen lägger upp resultatet på en webbsida.

Mvh,

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Om du ändå ställer upp!

1. Vad är det för linux-dist som körs?
2. Går det att få en fungerande apache-webbserver på den?

Jag blev sjukt sugen på att bygga koppla ihop en raspberry pi med en mikroprocessor och/eller en webbkamera, som kan behandla bild/temperatur/etc. och sen lägger upp resultatet på en webbsida.

Mvh,

1. Många kör en version av Debian "squeeze" som är anpassad för ARM-plattformen, men det finns också Arch Linux och en version av Fedora som heter Fedora Remix och så nån till har jag för mig. Dessa versioner finns att ladda hem från projektets webbplats. Eftersom det är ett tidigt skede finns det inte så jättemycket programpaket tillgängliga, men det är bara att kompilera det man vill ha. Jag håller just nu på att kompilera IRC-klienten Irssi.

2. Det går säkert, men en databas eller en server för en webbplats med mycket trafik skulle innebära en hög belastning. Du kan säkert skicka informationen från kameror och sensorer via en Raspberry Pi på mer eller mindre belastande sätt, just den datan är ju inga problem. Många kommer använda Raspi för sådana här typer av projekt. Själv har jag tänkt att använda en Raspberry Pi för att skicka data från RFID-läsare till en server (och sedan tillbaka igen). Raspberry Pi:s starka sida är GPU:n, CPU:n är motsvarande en Pentium II 400 sägs det. Det är stundtals outhärdligt att använda LXDE och program som gparted tar typ en minut att starta, processorn går på 100% i ett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror ni det skulle fungera att köra OpenBOX på en sånhär? OpenBOX är ju inte så krävande vad jag vet

Funderade att ha en sån här so musik spelare!

F.ö fint galleri! gillar att den dykt upp!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Vilka av alla möjliga tillbehör köper ni till Raspberry Pi? Från http://raspberrypi.rsdelivers.com

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

1. Många kör en version av Debian "squeeze" som är anpassad för ARM-plattformen, men det finns också Arch Linux och en version av Fedora som heter Fedora Remix och så nån till har jag för mig. Dessa versioner finns att ladda hem från projektets webbplats. Eftersom det är ett tidigt skede finns det inte så jättemycket programpaket tillgängliga, men det är bara att kompilera det man vill ha. Jag håller just nu på att kompilera IRC-klienten Irssi.

2. Det går säkert, men en databas eller en server för en webbplats med mycket trafik skulle innebära en hög belastning. Du kan säkert skicka informationen från kameror och sensorer via en Raspberry Pi på mer eller mindre belastande sätt, just den datan är ju inga problem. Många kommer använda Raspi för sådana här typer av projekt. Själv har jag tänkt att använda en Raspberry Pi för att skicka data från RFID-läsare till en server (och sedan tillbaka igen). Raspberry Pi:s starka sida är GPU:n, CPU:n är motsvarande en Pentium II 400 sägs det. Det är stundtals outhärdligt att använda LXDE och program som gparted tar typ en minut att starta, processorn går på 100% i ett.

Nu blev jag intresserad på riktigt!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Om man ska skriva ett host-program på sin Raspberry Pi, för att kommunicera med exempelvis RFID-läsare eller mikroprocessor via exempelvis UART, vilket språk är att föredra? C++/Java eller något helt annat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satan Inside:

Skrivet av saturday_sun:

Eftersom processorn är ARM-baserad fungerar inte x86-applikationer. Programvaran måste kompileras för ARM. Vad jag vet finns ingen spotifyklient som är anpassad till Raspberry Pi i nuläget, men i princip skulle den kunna göra allt.

Checka detta, http://despotify.se/2012/04/19/spotify-on-the-raspberry-pi/

Skrivet av saturday_sun:

http://www.raspbmc.com/

Tråkigt nog har inte min hallonpaj dykt upp än..

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Om man ska skriva ett host-program på sin Raspberry Pi, för att kommunicera med exempelvis RFID-läsare eller mikroprocessor via exempelvis UART, vilket språk är att föredra? C++/Java eller något helt annat?

Jag skulle vänta med java, själva miljön är inte portad ordentligt än, men varför inte t.ex. python?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av atriix:

Checka detta, http://despotify.se/2012/04/19/spotify-on-the-raspberry-pi/

http://www.raspbmc.com/

Tråkigt nog har inte min hallonpaj dykt upp än..

Tackar! Läste om despotify häromdagen.

Här är en liten guide till att få despotify att funka på Raspberry Pi.

http://hexxeh.net/?p=328117847

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Vilka av alla möjliga tillbehör köper ni till Raspberry Pi? Från http://raspberrypi.rsdelivers.com

Jag köpte följande tillbehör från Inet:

DVI-kabel DVI ha - HDMI ha 1m Svart
http://www.inet.se/produkt/8200833/dvi-kabel-dvi-ha-hdmi-ha-1...

USB 2.0 kabel Typ A ha-> Micro B ha, 5-pin 1m
http://www.inet.se/produkt/8300499/usb-2-0-kabel-typ-a-ha-mic...

Sandisk SDHC Ultra 8gb
http://www.inet.se/produkt/5305640/sandisk-sdhc-ultra-8gb

Visa signatur

Permalänk
Medlem

riktigt snyggt, har dreglat på den här i över ett år (virtuellt:P) och det var på tiden att se den i galleriet:)

Men tänkte bara fråga, går det att koppla in usb-kabeln (Strömmen) från tv:ens usb-raspberry?:P

Riktigt snyggt, så 5/5 för min "kåthet" efter den:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |