Permalänk
Medlem

HJÄLP FORT! THERMAL PASTE!

snabb fråga, jag satte dit CPU-kylaren med Thermal paste, sen tog jag bort kylaren för att se att den verkligen spred sig bra på CPU'n(ja det gjorde d). Går det bra att bara sätta dit den igen utan att ta bort den förra thermal pasten.

Det jag oroar mig för att är om jag kanske "förstörde" themal pasten för den bara ger effekt första "påsättningen" och inte nästa om man tar av å på kylaren fort.

Sitter nu å meckar med datorn så snabba svar skulle uppskattas!

PS, Thermal pasten täcker bara mitten, räcker d? ska jag oroa mig för om det skapas luftbubblor nu eftersom jag tog av å på den!

Mvh

adam!

Permalänk
Medlem

Ja, du måste ta bort den gamla och sätta på ny kylpasta varje gång du plockar loss kylaren, så att ta bort den för att titta hur det blev funkar inte.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Eftersom att du bara behöver applicera en väldigt liten mängd (cirka ett riskorn) kylpasta skulle jag rekommendera att torka bort det och lägga på nytt. Visst du kommer vara fundersam om denna gång blev lika lyckad, därför startar du datorn och kör stress tester och kollar om temperaturen har ändrat sig eller vad du nu är ut efter

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag lägga på ny, efter att ha tvättat bort den gamla med något lämpligt lösningsmedel. Men egentligen tror jag inte att det spelar så stor roll, kanske gör några graders skillnad inte mer.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Risken med att inte byta ut mot ny är att luftbubblor fastnar mellan kylaren och CPU, och kan försämra kylförmågan. Samma problem gäller om man sprider ut kylpastan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horph:

snabb fråga, jag satte dit CPU-kylaren med Thermal paste, sen tog jag bort kylaren för att se att den verkligen spred sig bra på CPU'n(ja det gjorde d). Går det bra att bara sätta dit den igen utan att ta bort den förra thermal pasten.

Det jag oroar mig för att är om jag kanske "förstörde" themal pasten för den bara ger effekt första "påsättningen" och inte nästa om man tar av å på kylaren fort.

Sitter nu å meckar med datorn så snabba svar skulle uppskattas!

PS, Thermal pasten täcker bara mitten, räcker d? ska jag oroa mig för om det skapas luftbubblor nu eftersom jag tog av å på den!

Mvh

adam!

Jag tror man skall starta datorn för att pastan skall vara förbrukad i detta fall men för att vara säker så byt, det är ju så lite du förlorar.
Proffsen kollar nog på mellon på tv nu

ops så svarade 5 st när jag skrev

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk
Medlem

Helvete! Jag har inte pasta hemma! Jag fick den "premade" på kylaren....
döda mig.........................................................

Permalänk
Medlem

Dum fråga...Men e ni säkra på att jag ska vänta å inskaffa d imon ist?
Vad kan hända?

Är jävligt desperat å testa den

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha väntat, men visst ska det gå köra ändå dock så måste du ha koll på tempen hela tiden.

Visa signatur

I5 2500K 6870 windforce 915/1024 Coolit Eco
Asus P8P67 EVO Fractal design r2 XFX XXX 650w
Razer Lycosa/ Razer DA Benq G2420HD Logitech X-530

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horph:

Vad kan hända?

Du kan köra om du vill, men temperaturen kan lida några grader. Kolla så att tempen inte blir för hög under belastning så ska det gå bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horph:

Vad kan hända?

Ja, det som kan hända i värsta fall är vär väl att den brinner upp, annars händer nog just ingenting

Permalänk
Medlem

Torka bort den gamla kylpastan och kör på nytt bara för säkerhets skull så det inte bildas luftbubblor, då kan det bli dyrare ;P

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Tycker inte det brukar hända något särskilt, har tagit bort och satt dit kylare flera gånger utan att sätta dit ny pasta och det har inte gjort någon större skillnad på tempen. Det är MINA erfarenheter av vanlig kylpasta.

Men å andra sidan är det inte hela världen för mig om CPU:n är 58 eller 62 grader

Testa och håll ett öga på temperaturen med valfritt tempprogram. Blir tempen för hög så är det väl bara att stänga av datorn och sätta på ny pasta när du får hem den.

Permalänk
Medlem

Ny paste pga luftbubbla skapas om du trycker på kylaren igen. Vad som kommer hända är att luftbubbla kommer finnas mellan kylaren och heatspreadern. Luft transporterar värme dåligt.

Med andra ord kommer temperaturen vara högre än vad den annars skulle vara.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Era åsikter har hjälpt mig! Jag la mig istället å ska köpa paste på inet när det öppnar:)

Hur ska jag ta mig åt för att ta bort den förra på bästa/säkraste sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horph:

Era åsikter har hjälpt mig! Jag la mig istället å ska köpa paste på inet när det öppnar:)

Hur ska jag ta mig åt för att ta bort den förra på bästa/säkraste sätt?

Använd något kemiskt medel. Själv tar jag först toapapper och torkar bort det mesta, sen tar jag en fibertrasa och T-röd på den för att få bort precis allt

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

Du kan använa isopropanylalkohol som finns att köpa lite här och var, doppa en tops i det och ta fram och tillbaka på processorn,
använd rikligt med tops så den blir helt ren, gör sedan samma sak på kylarn
T-Röd är inte lika bra då de kan innehålla annat ämne som inte försvinner helt

Permalänk
Medlem

Alright, ska åka å inskaffa mig det:)