Sökes: Laptop gedigen som en MBP?

Permalänk
Medlem

Sökes: Laptop gedigen som en MBP?

Hallå,

Högskolan tar fart i höst och en laptop av bättre grad är ett krav då jag kommer hålla på med en del filmproduktion och/eller andra digitala medier.

Är väldigt inne på att köpa en MacBook Pro 15" för byggkvallitens och skärmens skul (väldigt högupplöst)l, och jag tänker isåfall INTE köra OSX, utan snarare Windows 7/8 eller kanske till och med Linux om jag orkar lära mig det.

Så jag söker en laptop där byggkvallitén och skärmen (och upplösningen) är av hög grad.
Processorn ska även den vara av högre grad och grafikkortet räcker om det är "okej". Gärna ett Nvidia på grund av CUDA-kärnorna, funkar de på samma sätt i de mobila GPU?

Budgeten lär väl ligga snarlikt som en MBP, dvs runt 15.000kr, ju billigare desto gladare blir jag.

Har kikat på Zenbooks men känner att de är lite för klena, fast Asus skulle väl släppa en med IvyBridge och Kepler inom snaraste? Dessutom känns de för tunna för min smak, laptopen får gärna vara lite robust av sig.

Så, några tips? Inget plast-skit utan här ska grejerna skina och vara bra.
Inget hafs-lafs med coola LEDs och sådant, ska vara enkelt, stilrent och funktionellt.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att du inte köper en macbook som student, då det är mindre dator för pengarna. Du vill som student inte lägga 20% av pengarna på att den är vit, bättre du lägger den pengen på prestanda så att den håller hela din studieperiod. Mac har inte märkbart högre byggkvalité än andra tillverkare om du jämför datorer i samma prisklasser. Tänker du ha en stationär också? Om inte kan det vara värt att köpa snäppet större en 15" då det är lite tråkigt att sitta på när du jobbar långa timmar. Allt är såklart en avvägningsfråga pris-prestanda, vikt-storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ishink:

Skulle rekommendera att du inte köper en macbook som student, då det är mindre dator för pengarna. Du vill som student inte lägga 20% av pengarna på att den är vit, bättre du lägger den pengen på prestanda så att den håller hela din studieperiod. Mac har inte märkbart högre byggkvalité än andra tillverkare om du jämför datorer i samma prisklasser. Tänker du ha en stationär också? Om inte kan det vara värt att köpa snäppet större en 15" då det är lite tråkigt att sitta på när du jobbar långa timmar. Allt är såklart en avvägningsfråga pris-prestanda, vikt-storlek.

Jo jag förstår det är ganska mycket mindre dator för pengarna, men det jag fastnar för mycket är unibody samt att nästkommande MacBooks ryktas ha "Retina-display". 2880x1800 på en 15" tackar man ju inte nej till?
Något som är underbart vid filmproduktion och produktion överlag, ju högre upplösning desto mer får plats på skärmytan.

Jag har en stationär för tillfället men funderar på att dumpa den och köra all-in laptop-style.

Har du några förslag annars som stämmer in på mina önskningar?

Tackar

Permalänk
Medlem

Nya Dell XPS15 (L521X) verkar vara ungefär det du söker. Kommer förmodligen att ha Kepler-option, 15" skärm full hd, gjord av lättmetall.

Permalänk
Medlem

Byggkvalité? Ung som den MBP jag har här hemma som bara paja en dag. Sen skulle dom ha 10,000 för att byta kortet. Har till slut hittat ett skräpkort på ebay för futtiga 3200 - 3300!!! Kommer aldrig att ta i en Apple med tång ens, så länge jag lever.

Overpriced POS.

Permalänk
Medlem

Om du köper en 15.6 eller mindre spara den stationära, rätt skönt att slippa sitta på den lilla skiten när man är hemma. Har tyvärr riktigt dålig koll på skärmar, men gissar på att alla större tillverkare kommer att släppa någon laptop modell med samma skärm, billigare. Antagligen kommer någon kanske till och med släppa det innan Apple gör det. För unibody så är det samma sak där, många tillverkare har unibody på sina laptops, tror nästan samtliga har någon modell. En annan sak är ju att vänta tills skolan har börjat innan du köper, du kommer antagligen ha massa introkurser första läsperioden(kolla upp det givetvis) och det lär inte bli mycket renderade förens allt sådant jox är klart och då kanske du kan få en nyare dator.

Skrivet av Nikkop:

Jo jag förstår det är ganska mycket mindre dator för pengarna, men det jag fastnar för mycket är unibody samt att nästkommande MacBooks ryktas ha "Retina-display". 2880x1800 på en 15" tackar man ju inte nej till?
Något som är underbart vid filmproduktion och rendering överlag, ju högre upplösning desto bättre.

Jag har en stationär för tillfället men funderar på att dumpa den och köra all-in laptop-style.

Har du några förslag annars som stämmer in på mina önskningar?

Tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordlic:

Nya Dell XPS15 (L521X) verkar vara ungefär det du söker. Kommer förmodligen att ha Kepler-option, 15" skärm full hd, gjord av lättmetall.

http://www.laptopreviews.com/wp-content/uploads/2012/04/13330...

Ganska intressant, dock faller den på upplösningsfronten, ifall det nu blir så att nästa MBP kommer ha 2880x1800.

Hade varit underbart att kunna redigera 1080p klipp i fullstorlek med plats för programmens UI också.

Skrivet av iMatter:

Byggkvalité? Ung som den MBP jag har här hemma som bara paja en dag. Sen skulle dom ha 10,000 för att byta kortet. Har till slut hittat ett skräpkort på ebay för futtiga 3200 - 3300!!! Kommer aldrig att ta i en Apple med tång ens, så länge jag lever.

Overpriced POS.

Jag syftade såklart på själva chassit på datorn och inte komponenterna eller insidan i sig

Skrivet av ishink:

Om du köper en 15.6 eller mindre spara den stationära, rätt skönt att slippa sitta på den lilla skiten när man är hemma. Har tyvärr riktigt dålig koll på skärmar, men gissar på att alla större tillverkare kommer att släppa någon laptop modell med samma skärm, billigare. Antagligen kommer någon kanske till och med släppa det innan Apple gör det. För unibody så är det samma sak där, många tillverkare har unibody på sina laptops, tror nästan samtliga har någon modell. En annan sak är ju att vänta tills skolan har börjat innan du köper, du kommer antagligen ha massa introkurser första läsperioden(kolla upp det givetvis) och det lär inte bli mycket renderade förens allt sådant jox är klart och då kanske du kan få en nyare dator.

Sant det du säger och jag hade tänkt köpa den i slutet mot sommaren, runt Augusti månad möjligtvis, ifall det inte är så att någon bra laptop är på ingång månaden efter liksom.

Sen är det ju inte bara för skolans skull jag ska ha en ny dator, vill ju kunna använda den hemma också lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Byggkvalité? Ung som den MBP jag har här hemma som bara paja en dag. Sen skulle dom ha 10,000 för att byta kortet. Har till slut hittat ett skräpkort på ebay för futtiga 3200 - 3300!!! Kommer aldrig att ta i en Apple med tång ens, så länge jag lever.

Overpriced POS.

Va? La du din macbook i en ugn och vill inte ta i en Apple med en tång?

Nä men OT tycker jag att MBP är en bra dator (Om den får retina)! Den känns riktigt bra att hålla i och är riktigt "gedigen".

Tycker du ska vänta på nästa MacBook PRO och se vad den har att erbjuda, sen så tror jag du har studentrabatt på den också (?)

MvH pontus

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Tycker du ska vänta på nästa MacBook PRO och se vad den har att erbjuda, sen så tror jag du har studentrabatt på den också (?)

MvH pontus

Precis det jag tänkt! Får den retina så är valet nästan givet så länge ingen annan tillverkare kommer ut med något snarlikt.

Man får ca 1000kr rabatt på en 15000krs dator, inte enormt mycket men ändå något definitivt! Den tusenlappen kan man lägga på att uppgradera upplösningen t.ex. (om det är ett val i konfigurationen

Permalänk

Finns ingen bärbar PC som är okej tyvärr. Ska du ha en som liknar MBP får du betala minst lika mkt som för en MBP, antagligen några tusenlappar mer. PC-tillverkarna är alldeles för många och måste spara in på pengar för att konkurrera med varandra, det de drar in på är själva byggkvaliteten. De slösar all energi och pengar på fler USB-portar, kortläsare m.m.

Att en macbook är "mindre för pengarna" är ren FUD, som jag redan nämt så för att komma upp i samma komponenter och byggkvalitet som en macbook pro i en pc så är det MINST samma prislapp, de som säger annat är helt enkelt okunniga då de tror att summan av liknande komponenter är densamma.

iMatter kan du ignorera då det alltid finns såna exempel på precis alla produkter som någonsin producerats av människor. Ibland får man en citron! Och att de skulle ha 10,000 kr från honom är helt enkelt lögn, antagligen är han en som bara bestämt sig för att hata Apple för att det är det som är innegrejjen bland oss nördar nu för tiden.

Jag skulle aldrig någonsin köpa en stationär Mac, där härskar PCn och för oss som vill pilla och uppgradera och modda är det enda alternativet.
När det gäller bärbara är det precis tvärtom, det finns inte en enda bärbar PC som är värd sin kostnad, inte de för 3000, inte de för 20000. Alla är helt enkelt skit. Tyvärr är det så. Nu börjar tillverkarna komma med deras kopior av Macbooksen som börjar likna något, men tyvärr är priserna på dessa väldigt, väldigt saftiga (vilket behövs för att klara av att konkurrera med MBP kvalitet, hur mycket mer bevis behöver ni inbitna haters för att MBP inte är för dyr?)

Hur som helst, för att återkomma till din fråga. Baserat på dina krav så finns det endast två alternativ:

1. Köp en MacBook Pro, installera Windows. JA, en MacBook är den bästa bärbara windowsdatorn du kan köpa.

2. Köp en NY ultrabook, men räkna med att först behöva researcha alla riktigt noga och kanske betala mer än för en MBP.

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTriumpH:

Finns ingen bärbar PC som är okej tyvärr. Ska du ha en som liknar MBP får du betala minst lika mkt som för en MBP, antagligen några tusenlappar mer.

Hur som helst, för att återkomma till din fråga. Baserat på dina krav så finns det endast två alternativ:

1. Köp en MacBook Pro, installera Windows. JA, en MacBook är den bästa bärbara windowsdatorn du kan köpa.

2. Köp en NY ultrabook, men räkna med att först behöva researcha alla riktigt noga och kanske betala mer än för en MBP.

Köp en MBP i slutet av sommaren, och se till att ha alla uppsatser i DropBox eller Google Drive. Min vän skriver sin C-uppsats och hade arbetet spritt på skrivbord/mina dokument/etc och med 2 veckor kvar dör grafikkortet, vi lyckades återskapa allt men ja...Molnlagring är din bästa vän.
Batteriet har längre livslängd i MBP men tiden blir lite sämre med Windows på, bara så du vet.

Dell XPS är nog bästa alternativet till MBP, kolla Anandtech.com recension.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Precis det jag tänkt! Får den retina så är valet nästan givet så länge ingen annan tillverkare kommer ut med något snarlikt.

Man får ca 1000kr rabatt på en 15000krs dator, inte enormt mycket men ändå något definitivt! Den tusenlappen kan man lägga på att uppgradera upplösningen t.ex. (om det är ett val i konfigurationen

10% via CSN/Mecenat vilket är 1500:- på en 15000:- dator

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Hej, Jag har själv en MBP 13 och är väldigt nöjd med den som "skoldator" Där jag använder den till cad, photoshop, after effects osv, prestandan är bra men vet dock inte om det är värt 15 k för de? (fick nämligen min via skolan).

Visa signatur

CPU Amd fx 8120 @4GHz Cpu Kylning: Antec kuhler 620 Mobo: Asus M5A99X evo
Ram: Corsair Vengeance 8gb PSU: OCZ ZT 750W GPU: Crossfire 6950
Chassi: Powermac G5 Lagringsdisk: WD 500gb OS disk: SSD samsung 830

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTriumpH:

Wall of text.

Mjaa kan inte hålla med dig på alla punkter. Om vi tar självaste hårdvaran som dator i laptopen (processor, RAM, GPU, hårddisk) så kan man hitta det bra mycket billigare än vad det kostar i en MBP. Sen däremot om man värdesätter skärmen, tangentbordet, portarna m.m. så är det lite svårare då de är ganska unikt på den fronten.

Får se vad det blir, får nya MBP retina så har inte en vanlig "PC-laptop" någon chans på den fronten.

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Köpte en HP DV6 för en "spottstyver" till frugan som jag smackade in en AUO B156WH01 V.0 i, köper du motsvarande bör du landa strax under 7000kr.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastochka:

Såg ganska nice ut, men priset är lika högt som en MBP. Frågan är om den är bättre?

Skrivet av ilstallione:

Köpte en HP DV6 för en "spottstyver" till frugan som jag smackade in en AUO B156WH01 V.0 i, köper du motsvarande bör du landa strax under 7000kr.

Låter trevligt, men har bara dåliga erfarenheter av HP, samt att bryta garanti på en laptop känns inte så smart (antar garantin bryts när man byter skärm?)

Permalänk
Hedersmedlem

Behöver ju inte köpa just en HP, det var mitt val då det var enklast. Att tänka på om du är inne på detta är att du även måste byta skärmkabeln om du går från 1366*768 till 1920*1080.
Så hitta den dator du vill ha vad gäller kvalitet, prestanda och annat sen byt till en vettig panel i den.

Exempel: http://www.youtube.com/watch?v=LFnU-wS-k6s

Ser inga problem med garantin, i värsta fall får du väl skruva tillbaka originalpanelen innan eventuell service.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Behöver ju inte köpa just en HP, det var mitt val då det var enklast. Att tänka på om du är inne på detta är att du även måste byta skärmkabeln om du går från 1366*768 till 1920*1080.
Så hitta den dator du vill ha vad gäller kvalitet, prestanda och annat sen byt till en vettig panel i den.

Exempel: http://www.youtube.com/watch?v=LFnU-wS-k6s

Ser inga problem med garantin, i värsta fall får du väl skruva tillbaka originalpanelen innan eventuell service.

Det låter inte helt fel.

Vart fick du tag i din skärm? Finns det någon etablerat återförsäljare eller gäller det att hitta fynd på Tradera/Ebay?

Permalänk
Hedersmedlem

Via "etablerade" på Ebay.co.uk, själv köpte jag min begagnad från Usa.

Tänk på att många av säljarna reserverar sig med att de skickar en kompatibel skärm, du vill hitta någon som säljer EXAKT den du söker.

B156WH01 V.0 = 60% gamut glossy

B156WH01 V.4 = ~96% gamut matt

B156WH01 V.7 = ~96% gamut glossy

Är väl de som är de intressant, själv har jag som sagt en V.0 och är galet nöjd med den. Ställde den bredvid en DV6 med originalskärmen och skillnaden är minst sagt brutal vad gäller svärta, färger och framför allt betraktningsvinklar. Ska strax byta panel i min DV7, har inte bestämt vad jag ska stoppa i den än dock.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Via "etablerade" på Ebay.co.uk, själv köpte jag min begagnad från Usa.

Tänk på att många av säljarna reserverar sig med att de skickar en kompatibel skärm, du vill hitta någon som säljer EXAKT den du söker.

B156WH01 V.0 = 60% gamut glossy

B156WH01 V.4 = ~96% gamut matt

B156WH01 V.7 = ~96% gamut glossy

Är väl de som är de intressant, själv har jag som sagt en V.0 och är galet nöjd med den. Ställde den bredvid en DV6 med originalskärmen och skillnaden är minst sagt brutal vad gäller svärta, färger och framför allt betraktningsvinklar. Ska strax byta panel i min DV7, har inte bestämt vad jag ska stoppa i den än dock.

Tack för infon.

Detta känns utom min kunskap men vid en del påläsning innan datorköpet så lär det väl inte vara några problem att lära sig och sedan fixa det.

Dock hade man ju velat se samtliga paneler IRL innan man bestämmer sig för att dra hem någon :/ Liksom, se vilken som passar en bäst.

Gjorde precis en sökning efter "B156WH01" på Ebay och inget hittades, på Google hittades något enstaka.

Permalänk
Medlem

Lenovo vad som helst. Finns inga andra val om man ska arbeta med datorn.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem

My bad, B156HW01

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p5197.m570...

Såvida du inte tvunget måste ha en panel med hög gamut tycker jag inte du ska gå på en sådan, 60% är mer allround. Och tro mig, det är mycket bra tryck i färgerna på en sådan.

Exempel på säljare att undvika: http://www.ebay.co.uk/itm/15-6-LCD-Screen-AUO-B156HW01-V-0-19...

"Pictures and part numbers are for illustration purpose only, product we ship will be compatible and may have different part number than listed in the title of this listing."

Ser att du bor i HBG, har du möjlighet att ta dig till Malmö kan jag säkert hjälpa dig att byta panelen, dock är det verkligen busenkelt.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Lenovo vad som helst. Finns inga andra val om man ska arbeta med datorn.

Är väl inte de vackraste att kolla på, men rejäla ska de vara vad jag hört.
Hur är kylningen i dessa bjässar?

Skrivet av ilstallione:

My bad, B156HW01

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p5197.m570...

Såvida du inte tvunget måste ha en panel med hög gamut tycker jag inte du ska gå på en sådan, 60% är mer allround. Och tro mig, det är mycket bra tryck i färgerna på en sådan.

Exempel på säljare att undvika: http://www.ebay.co.uk/itm/15-6-LCD-Screen-AUO-B156HW01-V-0-19...

"Pictures and part numbers are for illustration purpose only, product we ship will be compatible and may have different part number than listed in the title of this listing."

Ser att du bor i HBG, har du möjlighet att ta dig till Malmö kan jag säkert hjälpa dig att byta panelen, dock är det verkligen busenkelt.

Tack för infon

Priset var inte så farligt, överkomligt helt klart. Men passar dessa skärmar på _alla_ laptops? Om de håller måttet för storleken och så menar jag.

Tack för erbjudandet men jag älskar att lära mig nya saker så jag hade nog gjort det själv! Haha

Permalänk
Hedersmedlem

Det är bara att kolla kompabiliteten, finns tre ställen kontakten kan sitta på.

Sen måste det såklart vara en led-skärm från början, annars funkar inte bakgrundsbelysningen som den ska.

Läsvärt: http://forum.notebookreview.com/sager-clevo/553185-visual-dif...

Du kan nog kolla med www.pc-konsulten.se om de kan sälja en panel till dig, de har dem som tillval på sina modeller.

Tänk på att om du går från 1366*768 till 1920*1080 måste du byta skärmkabeln också. Jag betalade cirka 700 kr inklusive frakt för en till DV6:an.
Köper du en dator som har 1600*900 eller högre från början behöver du inte byta kabeln, då har den alla anslutningar använda från början. De flesta 17" är det då som gäller.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Hallå,
Högskolan tar fart i höst och en laptop av bättre grad är ett krav då jag kommer hålla på med en del filmproduktion och/eller andra digitala medier.

Är väldigt inne på att köpa en MacBook Pro 15" för byggkvallitens och skärmens skul (väldigt högupplöst)l, och jag tänker isåfall INTE köra OSX, utan snarare Windows 7/8 eller kanske till och med Linux om jag orkar lära mig det.

Tack på förhand!

Får jag bara fråga varför du inte vill använda OS X? Jag jobbade mycket med Adobe-suiten med in MacBook Pro 13" när jag gick på universitetet och när jag testade på Windows och OS X så flöt allt mycket bättre i OS X, men det beror så klart på vilka program du skall använda.

Hade jag varit som du hade jag köpt en MacBook Pro 15" med studentrabatt och använt OS X i den mån det är möjligt. Känns lite onödigt att köpa en MacBook om man bara skall använda Windows, du måste ha OS X installerat ändå för att kunna köra Windows. Kanske går att hacka EFI på något sätt men det vet jag ingenting om.

Det här med att byta skärm som några har nämnt hade inte jag gjort, vet inte hur det påverkar batteritiden, värmeutvecklingen etc. så tänk på vad du gör.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTriumpH:

2. Köp en NY ultrabook, men räkna med att först behöva researcha alla riktigt noga och kanske betala mer än för en MBP.

Du är medveten om att intel har satt en övre prisgräns på ultrabooks som går på ca; 1000$.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av knorrrhane:

Får jag bara fråga varför du inte vill använda OS X? Jag jobbade mycket med Adobe-suiten med in MacBook Pro 13" när jag gick på universitetet och när jag testade på Windows och OS X så flöt allt mycket bättre i OS X, men det beror så klart på vilka program du skall använda.

Hade jag varit som du hade jag köpt en MacBook Pro 15" med studentrabatt och använt OS X i den mån det är möjligt. Känns lite onödigt att köpa en MacBook om man bara skall använda Windows, du måste ha OS X installerat ändå för att kunna köra Windows. Kanske går att hacka EFI på något sätt men det vet jag ingenting om.

Det här med att byta skärm som några har nämnt hade inte jag gjort, vet inte hur det påverkar batteritiden, värmeutvecklingen etc. så tänk på vad du gör.

Värmeutvecklingen och annat, varför skulle det påverkas? Majoriteten av de 15" som TS skulle kunna vara intresserad av säljs troligen redan med 1080p original i någon konfig.

Ska man köpa en dator med 1080p-panel av lite kvalisort från början får man ofta betala för saker som kan kännas meningslöst. BluRay, gigantisk hårddisk och monstergrafikkort. I mitt fall gav jag under 5000 för en DV6-6040eo med hyfsat grafikkort som egentligen var enda kravet, 700kr för skärmkabeln och en tusing för panelen. 6700kr för en hyfsad spellaptop under tre Kg med snuskigt bra full-hd skärm. Det är en bra deal helt enkelt.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Det är bara att kolla kompabiliteten, finns tre ställen kontakten kan sitta på.

Sen måste det såklart vara en led-skärm från början, annars funkar inte bakgrundsbelysningen som den ska.

Läsvärt: http://forum.notebookreview.com/sager-clevo/553185-visual-dif...

Du kan nog kolla med www.pc-konsulten.se om de kan sälja en panel till dig, de har dem som tillval på sina modeller.

Tänk på att om du går från 1366*768 till 1920*1080 måste du byta skärmkabeln också. Jag betalade cirka 700 kr inklusive frakt för en till DV6:an.
Köper du en dator som har 1600*900 eller högre från början behöver du inte byta kabeln, då har den alla anslutningar använda från början. De flesta 17" är det då som gäller.

Tack ännu en gång för infon!

Såg att du betalade 700kr för skärmsladden, känns ganska mycket för något sådant?
Om jag köper en laptop som har 1080p, då behöver jag inte denna sladd? Och kan istället bara köpa panelen?

Skrivet av knorrrhane:

Får jag bara fråga varför du inte vill använda OS X? Jag jobbade mycket med Adobe-suiten med in MacBook Pro 13" när jag gick på universitetet och när jag testade på Windows och OS X så flöt allt mycket bättre i OS X, men det beror så klart på vilka program du skall använda.

Hade jag varit som du hade jag köpt en MacBook Pro 15" med studentrabatt och använt OS X i den mån det är möjligt. Känns lite onödigt att köpa en MacBook om man bara skall använda Windows, du måste ha OS X installerat ändå för att kunna köra Windows. Kanske går att hacka EFI på något sätt men det vet jag ingenting om.

Det här med att byta skärm som några har nämnt hade inte jag gjort, vet inte hur det påverkar batteritiden, värmeutvecklingen etc. så tänk på vad du gör.

Provade på OS X och kände mig handikappad. Allt var så förenklat att det blev svårt, eller hur man ska förklara det.
Kommer givetvis ge det en chans om jag nu köper en MBP, men just nu lutar det åt Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Ja självklart kan du behålla sladden om datorn har 1080p från början.

1366*768 och neråt använder 20 av 40 pinnar i kabeln, kör du 1080p på en sån här kabel får du färgfel och allmänt dålig bild. 1600*900 och uppåt använder all 40 pinnarna i kabeln.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.