Permalänk
Medlem

Ghettoblaster "Wild Oak"

Detta är mitt pågående projekt, en ghettoblaster/boombox som jag beräknar ha färdig till början av Juni.

Jag vill tacka flukke här på forumet som inspirerat mej och tipsat om den ljuvliga förstärkaren!
Vill även tacka:
Personalen på Kjell och Company i Nordstan,
Hornbach i Tuve och
Gårda Textil
Samt morsan & mormor

Ett speciellt tack till morfar och pappa!

Namnet kommer från en skylt i mina morföräldrars trädgård - se galleribild.

Befintliga komponenter och meteriel:
Elektronik
-Amp6-Basic (byggsats från 41hz.com)
-Hitachi tre stegshögtalare
-Delningsfilter från samma lådor som högtalarna
-12V,12Ah batteri från Biltema
-Brytare från Kjell
-Power-LED från Kjell
-3,5mm stereojack för panelmontering
även denna från Kjell
Fet högtalarkabel från farsan

Hårdvara
Små vinkeljärn samt skruv från Hornbach
Fet kylfläns från Kjell
Spik från morfader

Trämaterial
12mm plywood från Hornbach
MDF-skiva från morfader

Övrigt
Tyg från Gårda Textil
Elkablage
Sockerbitar
Lim
Akrylfog från Biltema
2st 3,5mm sladd hane-hane
Primer + Halvblank panelfärg

Tack än en gång alla!

Kommentera gärna och ge kanske några bra råd om ni har! Boom

Ghettoblaster "Wild Oak"

Permalänk
Medlem

ska bli kul vad kostade amp6an, och var det svårt att löda den?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

ska bli kul vad kostade amp6an, och var det svårt att löda den?

412 inklusive frakt

Lite smått pilligt kan man säga. Övade lite på ett annat skräpkretskort först. Men inga problem egentligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkan90:

412 inklusive frakt

Lite smått pilligt kan man säga. Övade lite på ett annat skräpkretskort först. Men inga problem egentligen

hej tror du att den kan driva mina högtalare? här e lite bilder http://oi44.tinypic.com/i6wcy0.jpg , http://oi43.tinypic.com/1j4u2b.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

hej tror du att den kan driva mina högtalare? här e lite bilder http://oi44.tinypic.com/i6wcy0.jpg , http://oi43.tinypic.com/1j4u2b.jpg

Ja de tror jag. Amp6an matar 2x25 watt. Sen är det ohms impedans vilket är helt rätt!

Annars kan du kolla på 41hz.com forum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkan90:

Ja de tror jag. Amp6an matar 2x25 watt. Sen är det ohms impedans vilket är helt rätt!

Annars kan du kolla på 41hz.com forum

aha ok ska kolla forumet, det kanske finns en billigare variant lycka till med bygget, kommer att vara kul och se resultatet lägg upp en video på hur bra den blir;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

aha ok ska kolla forumet, det kanske finns en billigare variant lycka till med bygget, kommer att vara kul och se resultatet lägg upp en video på hur bra den blir;)

Den förstärkaren är riktigt bra och ganska kraftfull för pengen!

Tack! Will do!

Permalänk
Medlem

Räknas Hornbach att ligga i tuve eller mer som Backaplan ? Gött bygge iallafall hälsningar en hisingsbo

Visa signatur

Rätta mig om jag har fel, det har jag inget emot

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoffa423:

Räknas Hornbach att ligga i tuve eller mer som Backaplan ? Gött bygge iallafall hälsningar en hisingsbo

haha tackar!

Permalänk
Entusiast

Det känns om den kommer bli ganska tung, ska du asa runt på den eller ska den få hjul?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Det känns om den kommer bli ganska tung, ska du asa runt på den eller ska den få hjul?

Hah just nu känns den ok fast det kommer läggas till ca 5-6 kg när jag lägger i batteriet och högtalarelementen. Får se hur jävligt den blir kanske sätter hjul eller tar den på en liten bax

Permalänk
Medlem

Ser bra ut!
Riktigt fet kylfläns du fick på, lär inte gå varm i första taget!

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Ser bra ut!
Riktigt fet kylfläns du fick på, lär inte gå varm i första taget!

Haha tack! Den ska dessutom sitta utanför lådan så kommer nog kunna spela på ganska bra!

Permalänk
Medlem

varför inte trycka i 2 batterier istället, ha något utblås(typ ett hål eller rör) i någon av "högtalarlådorna" och placera kylflänsen innanför, lär bli lite gratis kylning för de varma sommardagarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne92:

varför inte trycka i 2 batterier istället, ha något utblås(typ ett hål eller rör) i någon av "högtalarlådorna" och placera kylflänsen innanför, lär bli lite gratis kylning för de varma sommardagarna

Du menar att man drar reflexportar in mot kylflänsen? Skulle väl kunna gå, men känns ju lättare att bara sätta flänsen utanför

Permalänk
Medlem

Jobbar och jobbar. Förhoppningsvis kommer en update med resultatet sent ikväll/natt eller imorgon bitti.

Permalänk

vad ligger förstärkaren på för RMS watt? kostnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaghetermicke:

vad ligger förstärkaren på för RMS watt? kostnad?

Hur vore det om du läste tråden? Svaren finns där

Visa signatur

I frag, therefore I am

Permalänk
Skrivet av PekkerCadette:

Hur vore det om du läste tråden? Svaren finns där

letade efter ordet "förstärkare / slutsteg" haha

Permalänk

Vad ska du ha den till?

Edit: Spela musik såklart xD Ska du ha den på stranden eller bara i vardagsrummet?

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk

En moped/motorcykel parkerad vid soffan. Riktigt hårt!

Visa signatur

Fractal Design R3 Fractal Design Newton R2 1000w Intel 3770K ASUS P8Z77 -V Pro Corsair Force GT 120gb Kingston Hyperx Genesis