ARMA 2: DayZ - Konsten att hitta varandra?

Permalänk

ARMA 2: DayZ - Konsten att hitta varandra?

Hejsan,

Tänkte igår spela DayZ modden med min käre vän, och vi är båda rätt nya till ARMA överhuvudtaget, men hur som helst så tänkte vi att det borde inte vara så svårt att hitta varandra, är väl bara att följa stranden så stöter man ihop med varandra.
Två timmar senare har vi fortfarande inte sett röken av varandra, och måste då fråga; Finns det verkligen inget lätt sätt att möta upp med folk man vill spela med?

Har ju sett videos av 11-14 pers som spelar tillsammans, alla med nybörjar gear, och kan inte tänka mig att de alla stått och väntat på att alla ska hitta dit.
Någon som har något tips? Måste alla kunna stället som sin egen ficka för att kunna möta upp med varandra? (Vi hade alltså varken karta eller kompass)

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Nej vill man lira seriöst så handlar det helt enkelt om att navigera sig till varandra med hjälp av landmärken och dylikt. Det är ju ett äventyr bara det

Om ni däremot bara vill ta reda på vart ni är och mötas upp så snabbt som möjligt så kan ni ju alltid tabba denna tills ni har funnit varandra. Fult, men jag kan tänka mig att många noobs har nått liknande på sidoskärmen.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Mr. Bravo:

Nej vill man lira seriöst så handlar det helt enkelt om att navigera sig till varandra med hjälp av landmärken och dylikt. Det är ju ett äventyr bara det

Om ni däremot bara vill ta reda på vart ni är och mötas upp så snabbt som möjligt så kan ni ju alltid tabba denna tills ni har funnit varandra. Fult, men jag kan tänka mig att många noobs har nått liknande på sidoskärmen.

Haha, jo har alltid undrar över hur alla kan ha koll på vad städer heter, alla skyltar står ju på ryska xD Är nog någon sådan karta som används.

Nu har man iaf en bild över hur stället ser ut

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Du ser namnet på stället du spawnar vid i ca 5 sek direkt när du spwanar. Därefter är det bara att kolla kartan, och sedan mötas upp på lämplig plats.

Permalänk
Medlem

Det dröjer inte många minuter innan du stöter på en vägskylt. Då är det bara titta på kartan och mötas upp någonstans.

Permalänk

Annars finns denna karta som är som en google-map

http://teamfackin.com/moocow/dayz/map/

Permalänk
Skrivet av sgt.bastard:

Annars finns denna karta som är som en google-map

http://teamfackin.com/moocow/dayz/map/

Coolt, men vi vill inte ha karta för att lättare hitta saker, vi vill bara ha den för att hitta varandra, sen vill vi utforska själva

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Coolt, men vi vill inte ha karta för att lättare hitta saker, vi vill bara ha den för att hitta varandra, sen vill vi utforska själva

http://avidblur.com/arma2/

Om man märker att man spawnat långt ifrån varandra så är det bara att spawna om

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

spawna om tills ni spawnar brevid varann

Permalänk
Medlem

jag har också märkt det med spawning.. hoppas att de funkar o respawna..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Hejsan,

Tänkte igår spela DayZ modden med min käre vän, och vi är båda rätt nya till ARMA överhuvudtaget, men hur som helst så tänkte vi att det borde inte vara så svårt att hitta varandra, är väl bara att följa stranden så stöter man ihop med varandra.
Två timmar senare har vi fortfarande inte sett röken av varandra, och måste då fråga; Finns det verkligen inget lätt sätt att möta upp med folk man vill spela med?

De gånger jag och mina kompisar ska stråla samman är det från början landmärken och vägskyltar som gäller.

Men problemet är när man närmar sig varandra och ska stråla samman, det är otroligt hur vanligt det är att en random befinner sig på samma plats som man valt för att mötas och som man inte vet är vän eller fiende. Även om man väljer en plats mitt i ingenstans kan man hitta nån som man tror är ens kompis som plötsligt bara skjuter mot en. Då blir det panik på voicecom

Så tipset är att lära sig ett område och sen utforska från det. Hitta en barn eller nått som spawnar ammo eller mat/vatten och lär dig det området.

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att använda sig av kartor som man kan hitta på internet.
När man spawnar ser man dessutom namnet på vart man är. (iaf när man spawnar första gången)

Ganska ofta spawnar man i närheten av cherno/elektro