Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Hur långt kan man dra en bildkabel?

Permalänk
Medlem

Hur långt kan man dra en bildkabel?

Som titeln lyder.
Undrar hur långt man kan dra en HDMI alt. en DVI kabel.
Vill kunna spela upp film direkt från datorn i ett annat rum och funderar då på att dra en kabel längsmed golvet och sedan genom väggen.
Vill bara vara på den säkra sidan så man inte köper en massa kabel och så funkar det inte sen.
Vet att USB gränsen är runt 5m, vad är den för HDMI/DVI? krävs någon repeater/förlängare efter viss antal meter? Vad förlorar man i ren prestanda när man (om ens möjligt) drar en kabel över längre avstånd än 10m?

Tacksam för svar och flytta gärna tråden om den hamnade fel

//RsQ

Permalänk

Hur långt ska du dra den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Entusiast

Lite googling gav svaret att det beror på utrustningen, men längre än 12-13 meter är svårt utan förlängare. För hdmi dådå.

Här är en förlängare: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...

Permalänk
Medlem

Finns tydligen lite info på wiki'n om det.

Cable length The maximum length of DVI cables is not included in the specification since it is dependent on the pixel clock frequency, and hence the video mode's bandwidth requirements (which is a function of resolution and refresh rate). In general, cable lengths up to 4.5 m (15 ft) will work for displays at resolutions of 1,920 × 1,200. This resolution will work even up to 10 m (33 ft) if appropriate cable is used. Cable lengths up to 15 m (50 ft) can be used with displays at resolutions up to 1,280 × 1,024. For longer distances, the use of a DVI booster is recommended to mitigate signal degradation. DVI boosters may use an external power supply.

Jag körde tidigare en 7m DVI-kabel och upplevde små artifakter och störningar i pixlar om jag körde 1920x1080.
Inte världens högsta kvalité på den kabeln, så gränserna som står där stämmer nog ganska bra.

Permalänk

Du kan dra en hdmi kabel i längre längder än 12-13 m. Jag kör 15 m på landet och de e inga problem. Beror på vad du har för kabel bl.a. säger inte att man ska/måste köpa någon jätte dyr kabel men iaf över medel om man ska ha längder över 10 m.
Ju längre du drar en digital kabel desto klenare blir överföringshastigheten. Der första man brukar märka är att det inte går att spela upp 3d filmer i 1080p. I vissa fall får du ingen bild oavsett uppspelnings materialet. Du tappar med andra ord 1.4 standarden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem

Precis som ovan, hastigheten går ner (det händer även med usb om du har "för" lång kabel)
I princip vilken kabel som helst fungerar upp till ca 10m efter det börjar det bli lite jobbigt. Man kan ju alltid shielda kabeln själv, men jag vet inte hur mycket det hjälper.

Själv kör jag dock en hemmaskarvad VGA kabel på 10m (då snackar vi knappast fina grejer... tvinn-skarvad, ej lödd, gammal KVM-switch kabel som jag även kör ljud över) och märker inte av någon degradering vid full HD, men när jag kör andra tvn via hdmi'n blir det störningar lite då och då.

Tyvärr, men VGA är specificerat för upp till 15m långa kablar utan problem, så om du inte behöver ljudet så skulle jag rekommendera det (plus att du antagligen har sådana kablar över hemma, bara klippa och matcha färger med varandra)

Ed:
Förresten, det gamla skitinterfacet S-VHS eller vad det hetta hade väl övre gränser på ännu mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Precis som ovan, hastigheten går ner (det händer även med usb om du har "för" lång kabel)
I princip vilken kabel som helst fungerar upp till ca 10m efter det börjar det bli lite jobbigt. Man kan ju alltid shielda kabeln själv, men jag vet inte hur mycket det hjälper.

Själv kör jag dock en hemmaskarvad VGA kabel på 10m (då snackar vi knappast fina grejer... tvinn-skarvad, ej lödd, gammal KVM-switch kabel som jag även kör ljud över) och märker inte av någon degradering vid full HD, men när jag kör andra tvn via hdmi'n blir det störningar lite då och då.

Tyvärr, men VGA är specificerat för upp till 15m långa kablar utan problem, så om du inte behöver ljudet så skulle jag rekommendera det (plus att du antagligen har sådana kablar över hemma, bara klippa och matcha färger med varandra)

Ed:
Förresten, det gamla skitinterfacet S-VHS eller vad det hetta hade väl övre gränser på ännu mer?

Analoga signaler är ju lite annorlunda, där har vi inga fasta gränser utan signalen degraderas mer och mer. Kompositkabel kan man ju dra "hur långt som helst", Google säger att S-VHS kan dras 45 meter och det tvivlar jag faktiskt inte på. Jag skulle inte vilja titta på skärmen den var kopplad till dock

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730