gamla mekaniska tangentbord!

Permalänk
Medlem

gamla mekaniska tangentbord!

Hejsan!
har nyligen hittat ett gammalt mekaniskt tangentbord på en loppis. fick den väldigt billig så var glad. jag kollade på uttaget men kan inte komma på vad den heter eller om det finns en adapter till den. uttaget liknar en ps 2 kontakt fast är mycket större och har bara 5 "pins". namnet på tangentbordet är EMS om det hjälper, står inte vilken modell det är.

hjälp skulle uppskattas ifall någon kan namnet på detta typ av uttag!

Permalänk
Medlem

Det är en gammal DIN- kontakt. http://sv.wikipedia.org/wiki/DIN-kontakt Du skulle nog behöva en sån här adapter http://www.inet.se/produkt/8601100/adapter-din-till-ps-2-ho-h... fast den verkar ha utgått . Men det kanske går att hitta på tradera eller nåt .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alondora:

Hejsan!
har nyligen hittat ett gammalt mekaniskt tangentbord på en loppis. fick den väldigt billig så var glad. jag kollade på uttaget men kan inte komma på vad den heter eller om det finns en adapter till den. uttaget liknar en ps 2 kontakt fast är mycket större och har bara 5 "pins". namnet på tangentbordet är EMS om det hjälper, står inte vilken modell det är.

hjälp skulle uppskattas ifall någon kan namnet på detta typ av uttag!

Det är frågan om ett gammalt AT-keyboard med en fullsize DIN-connector. Aldrig hört att den skulle ha något speciellt namn i tangentbordssammanhang, bara hört den kallas "5-pins DIN-tangentbordsconnector" och liknande. Inget fancy i stil med PS/2 eller så.

Förr om åren fanns det converters till PS/2 i alla fall. Jag är dock osäker på om det kräver något speciellt mjukvarustöd i BIOS, som kanske inte finns i dagens BIOS, då fullsize DIN-connectors torde vara väldigt utfasat på tangentbord idag.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Enda skillnaden mellan AT och PS/2 är storleken på kontakten. Inget mjukvarustöd behövs.

Men ... det finns också riktigt gamla tangentbord som pratar XT-protokollet istället, och de har också en DIN-kontakt som ser likadan ut. Vissa tangentbord har en switch för att välja mellan XT och AT.
Om det har en layout som en IBM Model F så är det större risk att den snackar XT. Om layouten liknar ett modernt PC-tangentbord med piltangenter till vänster om nummertangenterna så är det troligare att den snackar AT.
Det går att få XT-tangentbord att fungera med moderna datorer, men man kan få programmera en microcontroller och löda lite.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Enda skillnaden mellan AT och PS/2 är storleken på kontakten. Inget mjukvarustöd behövs.

Men ... det finns också riktigt gamla tangentbord som pratar XT-protokollet istället, och de har också en DIN-kontakt som ser likadan ut. Vissa tangentbord har en switch för att välja mellan XT och AT.
Om det har en layout som en IBM Model F så är det större risk att den snackar XT. Om layouten liknar ett modernt PC-tangentbord med piltangenter till vänster om nummertangenterna så är det troligare att den snackar AT.
Det går att få XT-tangentbord att fungera med moderna datorer, men man kan få programmera en microcontroller och löda lite.

Ah, då är det ju i det närmaste bagatellartat att slänga ihop en egen adapter om man inte kan få tag på någon färdig, DIN- och mini-DIN-connectors är det ju inga problem att få tag på. Trodde dock det kunde vara skillnader i antingen protokoll eller hårdvara, back in the days snackade alla om att det var big nono att rycka ett AT-tangentbord när datorn var igång, men att det gick finfint med PS/2. Förmodligen ett till av alla grundlösa rykten som cirkulerar då.

Intressant koncept. Det måste ju finnas någon dåre med samma behov som slängt ihop något baserat på en PIC, eller någon av de minimala AVR:er som finns om nu inte en PIC räcker till. Matning är ju inget problem på PS/2-bussen. Det kanske till och med är rimligt att försöka bygga en XT till USB-converter för den som inte har nåt emot lite jobb med programmeringen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

back in the days snackade alla om att det var big nono att rycka ett AT-tangentbord när datorn var igång, men att det gick finfint med PS/2. Förmodligen ett till av alla grundlösa rykten som cirkulerar då.

Nej, det kunde vara farligt att dra en PS/2-kontakt också. Vissa moderkort var känsligare än andra, och jag tror att många nyare moderkort var gjorda för att klara det medan många äldre inte var det.

Skrivet av kaput:

Intressant koncept. Det måste ju finnas någon dåre med samma behov som slängt ihop något baserat på en PIC, eller någon av de minimala AVR:er som finns om nu inte en PIC räcker till. Matning är ju inget problem på PS/2-bussen. Det kanske till och med är rimligt att försöka bygga en XT till USB-converter för den som inte har nåt emot lite jobb med programmeringen.

Det är gjort. Soarer's XT/AT/PS2/Terminal to USB Converter with NKRO använder AVR. Vanligaste kortet är Teensy, men Arduino kanske också funkar. Teensy från PJRC går också att köpa från floris.cc och andra ställen, men se upp för kloner på eBay som utger sig för att vara Teensy men som är kopior.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Nej, det kunde vara farligt att dra en PS/2-kontakt också. Vissa moderkort var känsligare än andra, och jag tror att många nyare moderkort var gjorda för att klara det medan många äldre inte var det.

Iofs, det syns ju faktiskt till och med på connectorn att den inte är tänkt för hotplugging, alla pins är lika långa i DIN-hanar. Det finns ju dock inget som hindrar att man åtgärdar det genom att förskjuta kontaktblecken i honan så jordlinan kopplas ur sist.

Och jo, den teorin är ju rimlig. Var det ett problem att folk eldade upp moderkort är det ju ett naturligt steg att åtgärda det, speciellt när fixen är väldigt enkel

Skrivet av Findecanor:

Det är gjort. Soarer's XT/AT/PS2/Terminal to USB Converter with NKRO använder AVR. Vanligaste kortet är Teensy, men Arduino kanske också funkar. Teensy från PJRC går också att köpa från floris.cc och andra ställen, men se upp för kloner på eBay som utger sig för att vara Teensy men som är kopior.

Jo, som sagt, jag anade att någon skulle ha gjort det, speciellt sedan det började gå lite mode i att köra mekaniska tangentbord igen.

Teensy känner alla som var med under PS3-jailbreakandets gulddagar mycket väl till. Kommer jag över nåt gammalt fint tangentbord lär jag skaka fram min gamla Teensy som användes till tidigarenämnd aktivitet och sätta den i arbete igen

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Alla äldre tangentbord med DIN fungerar dock inte alltid med adapters. Minns inte om de berodde på volt/ampere eller om det var någon signal som fattas. Finns dock adapter eller moddar som fixar detta med.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Mmm. Vissa äldre tangentbord vill ha lite mer ström (räknat i ampere) än vad vissa adaptrar kan ge. Vissa andra adaptrar har inget problem med det.

Bland tangentbords-samlare så har den s.k. "Blå kuben" blivit populär just därför att det är lite problem med den och att den är relativt vanlig. Jag vet inte om den någonsin har sålts med något varumärke, så man får gå efter bilder om man vill köpa den.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Mmm. Vissa äldre tangentbord vill ha lite mer ström (räknat i ampere) än vad vissa adaptrar kan ge. Vissa andra adaptrar har inget problem med det.

Bland tangentbords-samlare så har den s.k. "Blå kuben" blivit populär just därför att det är lite problem med den och att den är relativt vanlig. Jag vet inte om den någonsin har sålts med något varumärke, så man får gå efter bilder om man vill köpa den.
http://deskthority.net/w/images/f/fe/BlueCube.jpg

Den heter 'NEWLink N01210' men ja, den kallas ofta för blue cube.

Permalänk
Medlem

Här är en annan XT till PS/2-adapter som jag använder:
http://www.vintage-computer.com/vcforum/showwiki.php?title=AT...

Andrew Lynch (N8VEM) brukar ha omonterade kretskort för $5 plus $3 i internationell frakt. Sedan är frågan vad komponenterna kostar, om en PIC12F629 är billigare än en AVR. Ovanstående adapter är kanske inte lika flexibel om man vill kunna använda den till olika slags tangentbord.