Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy s3 FRÅGA!

Hej jag har haft min samsung galaxy s3 i någon vecka nu och jag upplever att det laggar i homescreen. Vet någon vad detta beror på? Det är bara när jag ska byta sida och inte annars. Kan det vara widgets som ställer till det?

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Medlem

har den gjort det sen du fick den?

Visa signatur

NZXT Switch 810 | Corsair AX 1200W 80+ Gold | GTX 680 4096 mb| i7 2600k 4,4 ghz | Crucial SSD m4 256GB | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm | ASRock Fatal1ty Z77 |

skulle man vilja ha :)

Permalänk
Medlem

Gå in på Program -> S-voice -> Meny -> Settings -> bocka ur "Launch S-voice".

Permalänk
Medlem

Nej det har den inte.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Gå in på Program -> S-voice -> Meny -> Settings -> bocka ur "Launch S-voice".

Jag hittar ingen meny när jag är inne i s-voice. Ska jag gå in i inställningar?

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Medlem
Skrivet av leog523:

Hej jag har haft min samsung galaxy s3 i någon vecka nu och jag upplever att det laggar i homescreen. Vet någon vad detta beror på? Det är bara när jag ska byta sida och inte annars. Kan det vara widgets som ställer till det?

använd INTE energisparläge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hdjb1:

använd INTE energisparläge...

Jag har redan testat det och det hjälper inte specielt mkt.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av leog523:

Jag hittar ingen meny när jag är inne i s-voice. Ska jag gå in i inställningar?

Använd den fysiska menu-knappen till vänster om hemknappen.

Permalänk
Skrivet av leog523:

Hej jag har haft min samsung galaxy s3 i någon vecka nu och jag upplever att det laggar i homescreen. Vet någon vad detta beror på? Det är bara när jag ska byta sida och inte annars. Kan det vara widgets som ställer till det?

Skrivet av Absurd:

Var inte S3 en bra och snabb telefon med sina 1.4GHz QUAD-core tycker jag mig ha läst att folk skrytit om?!

Quad core är slöseri med kärnor. Det är mycket bättre att ha två snabba kärnor än 4 långsammare, för de övriga 2 kärnor i en 4 kärning processor kommer ändå aldrig att kunna användas EFFEKTIVT.
Med "aldrig" så menar jag tiden det tar innan telefonen hinner bli gammal och utbytt mot en nyare mobil.

TS, jag testade en helt ny Samsung Galaxy S3 i butik (nyligen om-startad av mig) och jag upplevde också lite fördröjningar i menyerna, homescreen. Du kanske kan minska lagget om du stänger av vissa funktioner, men det kommer nog , tyvärr, alltid vara lite lagg vad du än gör.

Permalänk
Medlem

Ifall ni inte har några vettiga svar eller tips om hur man kan lösa det så behöver ni inte kommentera. Sen så funkar mobile helt galant, den är väldigt snabb i övrigt och spelar spel mm utan något som helst lagg. Det är knappt så jag stör mig på det här problemet alls med homescreen men ifall någon visste något specifikt som kunde fixa det vore jag tacksam. Sen så antar jag att "Absurd" och "furuliden" inte har en galaxy s3 själva efter som ni verkar lite negativa till den? Det brukar ju vara så :P. Jag är i alla fall väldigt nöjd med mobilen förövrigt och ifall det inte finns någon lösning till detta problemet så är inte det hela världen.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Skrivet av leog523:

Ifall ni inte har några vettiga svar eller tips om hur man kan lösa det så behöver ni inte kommentera. Sen så funkar mobile helt galant, den är väldigt snabb i övrigt och spelar spel mm utan något som helst lagg. Det är knappt så jag stör mig på det här problemet alls med homescreen men ifall någon visste något specifikt som kunde fixa det vore jag tacksam. Sen så antar jag att "Absurd" och "furuliden" inte har en galaxy s3 själva efter som ni verkar lite negativa till den? Det brukar ju vara så :P. Jag är i alla fall väldigt nöjd med mobilen förövrigt och ifall det inte finns någon lösning till detta problemet så är inte det hela världen.

Kan vara om du kör mycket widgets som sagt?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Håll inne hemknappen och svep bort aktiva applikationer med jämna mellanrum, var i en butik häromdagen och upplevde gränssnittet som lite "segt" bara för att hitta tonvis med öppna applikationer! Så fort jag svepte bort dessa flöt telefonen på som en dröm Kan vara bra att kolla då man tittar på ett butiksexemplar också, då folk ofta öppnar upp hur många program som helst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clarence_s:

Håll inne hemknappen och svep bort aktiva applikationer med jämna mellanrum, var i en butik häromdagen och upplevde gränssnittet som lite "segt" bara för att hitta tonvis med öppna applikationer! Så fort jag svepte bort dessa flöt telefonen på som en dröm Kan vara bra att kolla då man tittar på ett butiksexemplar också, då folk ofta öppnar upp hur många program som helst!

Tack för tipset! Men jag gör redan detta med jämna mellanrum. Kan det vara för att jag har fyllt hela startsidorna med appar och widgets tro?

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Skrivet av Absurd:

1. vad ska jag göra i Windows Phone tråden

2. Det är skillnad på single och quad, det finns något däremellan som i alla fall används av mobiler, vilket inte quad gör, däremot är ju den Qualcomm MSM8255 Snapdragon som sitter i Nokia Lumnia som använder Windows Phone mindre laggig och flyter bättre

1. Vad gör du i denna tråden då? Du klankar bara ner på produkten i fråga när trådskaparen behöver hjälp.

2. Ja det är det. Att den Snapdragon som sitter i Lumian flyter bättre har med Windows Phone att göra och inte själva SoC:en.

Skrivet av leog523:

Tack för tipset! Men jag gör redan detta med jämna mellanrum. Kan det vara för att jag har fyllt hela startsidorna med appar och widgets tro?

Det är det jag tror det kan bero på, Du kan alltid testa att ta bort det som du inte behöver.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

1. Vad gör du i denna tråden då? Du klankar bara ner på produkten i fråga när trådskaparen behöver hjälp.

2. Ja det är det. Att den Snapdragon som sitter i Windows Phone har med Windows Phone att göra och inte själva SoC:en.

Det är det jag tror det kan bero på, Du kan alltid testa att ta bort det som du inte behöver.

Tack för svaret men jag överlever ett minimalt laggande i startmenyn. Är faktiskt inte hela världen :).

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Skrivet av leog523:

Tack för svaret men jag överlever ett minimalt laggande i startmenyn. Är faktiskt inte hela världen :).

Inga problem! Min Xperia Arc gör likadant i början när den laddar. Sen kan det hända ibland att den segar sig när man bläddrar snabbt ute på hemskärmen. Kan vara så att det snarare är Android i sig självt som är lite dåligt optimerat så att säga.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Absurd:

Klanka ner och ifrågasätta är 2 skilda saker, men det har du kanske inte lärt dig

Jodå. Men vad hade din första kommentar med trådskaparens problem att göra? Det var det jag syftade på. Oavsett är det inget att diskutera.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är en av dom som inte tål varken Touchskit eller animeringar (Nej jag skulle inte ha köpt en HTC, Sense är lika illa ). Ladda hem en ny launcher, tex Apex, stäng av alla animeringar både i apex menyn och i telefonen under inställningar>utvecklaralternativ och sedan avboka "skala för fönsteranimation" och "skala för övergångsanimation". Detta gör ganska mycket för flytet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av leog523:

Tack för tipset! Men jag gör redan detta med jämna mellanrum. Kan det vara för att jag har fyllt hela startsidorna med appar och widgets tro?

Många ikoner och widgets gör definitivt gränssnittet slöare. När jag hade SGS2 körde jag LauncherPro istället för Samsungs stock-launcher, och det flöt på avsevärt bättre även med fyllda homescreens. Nu kanske inte launcherpro är den bästa launchern för ICS men testa ett par olika och hitta din favorit

Permalänk
Skrivet av leog523:

//...Sen så antar jag att "Absurd" och "furuliden" inte har en galaxy s3 själva efter som ni verkar lite negativa till den? Det brukar ju vara så :P...//

Så du tror att de som "klagar" på en produkt inte äger den? Då har du helt fel, jag äger nämligen en Galaxy S2 och jag är verkligen inte nöjd med den telefonen. Det finns en massa brister och buggar med den telefonen (speciellt många buggar när jag köpte telefonen, har blivit bättre nu men fortfarande inte jättebra). Jag ägde tidigare en Iphone 4, även där fanns det brister, inte lika allvarliga som Galaxy S2, men de fanns där.

Jag tror att många skulle tjäna på att tänka efter, kritisera mer och inte bara se förbi brister.
Jag tror du kan ha drabbats av "försvara mitt inköp" syndromet, syndromet där man älskar sitt nyinköp och kan inte se några brister överhuvud taget och så fort någon påpekar någon brist om sitt nyinköp så besvarar man på ett ytterst orationellt manér. ↑

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

1. Vad gör du i denna tråden då? Du klankar bara ner på produkten i fråga när trådskaparen behöver hjälp.

2. Ja det är det. Att den Snapdragon som sitter i Lumian flyter bättre har med Windows Phone att göra och inte själva SoC:en.

Det är det jag tror det kan bero på, Du kan alltid testa att ta bort det som du inte behöver.

Var ju lika dant i HTC ONE X tråden folk kom in och skrev den e skit laggar och SGS3 ä mycket bättre när den inte ens fanns ute, Samma skit all over SWEC pga för många fan boys.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kände lite på S3an i butik i söndags och idag, märkte inte av nåt lagg så. Tänkte väl inte så mycket på det egentligen, men letar man efter felet kanske det finns där:)

Permalänk
Medlem

Som någon redan skrivit. Prova en ny launcher!

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Vilka brister menar du?

Jag för inte talan för "Absurd" men jag kan ändå berätta för dig vilka brister som jag ser.

- Pentile
- Relativt dåligt optimerad telefon *
- 4 kärnor **
(- för stora dimensioner)

* S Voice orsakar ett par sekunders fördröjning på låsskärmen. Viss fördröjning i Homescreen. Detta är endast två exempel på dålig optimering, finns fler (google maps, host host).

** pga dålig optimering för fyra kärnor idag, och faktumet att det är bättre att ha 2 snabba kärnor eftersom man får högre IPC samt bättre optimering i program, spel och etc.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av furuliden:

Jag för inte talan för "Absurd" men jag kan ändå berätta för dig vilka brister som jag ser.

- Pentile
- Relativt dåligt optimerad telefon *
- 4 kärnor **
(- för stora dimensioner)

* S Voice orsakar ett par sekunders fördröjning på låsskärmen. Viss fördröjning i Homescreen. Detta är endast två exempel på dålig optimering, finns fler (google maps, host host).

** pga dålig optimering för fyra kärnor idag, och faktumet att det är bättre att ha 2 snabba kärnor eftersom man får högre IPC samt bättre optimering i program, spel och etc.

Storleksdiskussionen är ointressant då det är upp till var och en. Kan hålla med om att det skulle vara trevligt med några små prestandamonsters.

Pentile: Visst är pentile ett minus, men jämför jag min S3 mot tjejens HOX skiljer det inte så värst mycket. Zoomar man helt ut på en hemsida går det knappt att läsa oavsett om man sitter med S3 eller hox.

Optimering: Detta gäller i princip alla android mobiler där producenten envisas med att bloate telofonen med skräpprogram/funktioner. Tacka vet jag custom rom. Om Samsung, HTC osv bara kunde låta Android vara orört skulle allt funka så mycket bättre. Dock ser inte vanliga Svenssons detta som nåt problem. Dom älskar att kunde titta på femtioellva klockor, väderwidgets o annat skräp. Detta kan sega ner vilken mobil som helst.

2 kärnor vs 4: Visst, mer är inte alltid bättre och det gäller i hög grad android. Det var dock samma diskussion när man gick från singlecore till dualcore och hur blev resultatet?
Faktum är att S3 presterar väldigt bra, batteriet håller hyfsat länge och kan kanske vara liite mer framtidsäker än en dualcore, vem vet? Dessutom håller en quadcore högre andrahandsvärde (quad låter/säljer bättre än dualcore). Min fråga är då; varför ska man INTE köpa en 4 kärnig mobil?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Vilka brister menar du?

Nämndes det inte brister som lag här i tråden

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Skrivet av Kent:

Storleksdiskussionen är ointressant då det är upp till var och en. Kan hålla med om att det skulle vara trevligt med några små prestandamonsters.

Pentile: Visst är pentile ett minus, men jämför jag min S3 mot tjejens HOX skiljer det inte så värst mycket. Zoomar man helt ut på en hemsida går det knappt att läsa oavsett om man sitter med S3 eller hox.

Optimering: Detta gäller i princip alla android mobiler där producenten envisas med att bloate telofonen med skräpprogram/funktioner. Tacka vet jag custom rom. Om Samsung, HTC osv bara kunde låta Android vara orör,t skulle allt funka så mycket bättre. Dock ser inte vanliga Svenssons detta som nåt problem. Dom älskar att kunde titta på femtioellva klockor, väderwidgets o annat skräp. Detta kan sega ner vilken mobil som helst.

2 kärnor vs 4: Visst, mer är inte alltid bättre och det gäller i hög grad android. Det var dock samma diskussion när man gick från singlecore till dualcore och hur blev resultatet?
Faktum är att S3 presterar väldigt bra, batteriet håller hyfsat länge och kan kanske vara liite mer framtidsäker än en dualcore, vem vet? Dessutom håller en quadcore högre andrahandsvärde (quad låter/säljer bättre än dualcore). Min fråga är då; varför ska man INTE köpa en 4 kärnig mobil?

1. Varför tror du jag skrev parentes runt "storlek"? Jag tyckte ialf att det var värt att nämnas då MÅNGA tycker att 4.8" är lite för stort.

2. Japp, det gäller nästan alla android enheter. Men framförallt Samsung med sitt touchwiz, blää.

3. När jag uppgraderade från Gingerbread till ICS 4.0 (har faktiskt tom 4.04 nu) så märkte jag ingen förbättring alls i snabbhet eller flyt i menyerna, program eller spel. Och jag har en två kärning Galaxy S2. Så fyra kärnor är total waste, som även du säger.
Singlecore i en mobil är inte alls så dumt, för de kan fortfarande vara snabba (eftersom man kan optimera grymt bra, snacka om prestanda per watt) och drar betydligt mindre ström än fyra kärnor. Jag ser hellre att man optimerar operativsystemet mer så att det flyter på bättre så att man INTE ska behöva stoppa in värstinghårdvara som drar 1 biljon watt. (överdriv för er som inte förstod).
Två kärnor i en mobil tycker jag är den bästa tradeoffen, för då kan man hålla ner strömförbrukningen, optimera bättre (än fyra kärnor) och få mer prestanda per watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Och du vägrar öppna ögonen för de brister som verkligen finns i S3 eftersom du inte vill klanka ner på ditt "jättebra" köp fast bristerna är uppenbara

Det var fortfarande en ifrågasättning, var det inte alla Samsung fanboys som sa att den var så überbra och nu visar det sig att den tydligen inte är det, men då blundar ni för det bara för att ni vägrar inse bristerna

Det här är inte en diskussion om huruvida S3 är en felfri telefon eller ej, det är en tråd som är till för att hjälpa ts med ett problem han upplever. Har du inget att erbjuda i detta ändamål kanske du ska sluta leka grottroll.

Vill du vara kritisk finns det en diskussionstråd om denna telefon där du kan ta upp alla problem du upplever med den/tycker är dåligt designade.

Åter ONTOPIC:

Det kan vara en god ide att byta launcher, stock launchers är oftare än inte lite bloatade. En annan sak man kan göra är att roota telefonen och installera en nerbantad rom. Det finns även verktyg för rootade telefoner som helt enkelt strippar bort mycket skit från Samsungs default rom.

Väntar en S3 i veckan och tänkte göra det själv, speciellt eftersom Supercurio(en androidnörd/hackare) har börjat analysera skärmen och ljuddelen. Detta brukar resultera i en del bra tweakar för de med rootade telefoner.

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem

Oavsett vad Absint och Furulådan tycker skulle vara bättre så är SIII fnv den snabbaste telefonen på marknaden, trots illa optimerat OS om ni tycker det, benchmarks talar sitt tydliga språk. Vill ni ha något som presterar bättre får ni vänta.

Sen kan det såklart bli bättre, allt kan bli bättre, men just det finns inte att köpa just nu. Och angående batteritiden så har SIII längst batteritid av alla high-end smartphones på marknaden, så inte heller där är alternativen bättre. Man kan bara fotsätta drömma om vad som borde vara bättre.

Sen angående lagg i OS:et så troligen är det så att det beror på bloat, rensa hemskärmarna från aktiva widgets lär hjälpa en del och för den riktigt kräsne kanske custom-ROM är enda vägen. Personligen störs jag inte alls av hur det är default, det är inte så att iOS tex är helt laggfritt om nu någon skulle tro det.

Skall man uttryckligen klaga på något hos SIII så är det att Samsung snålade och lät bara de asiatiska och kanadensiska versionerna av SIII få 2GB RAM, det hade möjligen behövts eftersom moderna smartphone-OS och dess appar har börjat svullna ordentligt. Tyvärr säljs det ingen annan telefon på den Svenska marknaden med mer än 1GB RAM, ännu.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av furuliden:

1. Varför tror du jag skrev parentes runt "storlek"? Jag tyckte ialf att det var värt att nämnas då MÅNGA tycker att 4.8" är lite för stort.

2. Japp, det gäller nästan alla android enheter. Men framförallt Samsung med sitt touchwiz, blää.

3. När jag uppgraderade från Gingerbread till ICS 4.0 (har faktiskt tom 4.04 nu) så märkte jag ingen förbättring alls i snabbhet eller flyt i menyerna, program eller spel. Och jag har en två kärning Galaxy S2. Så fyra kärnor är total waste, som även du säger.
Singlecore i en mobil är inte alls så dumt, för de kan fortfarande vara snabba (eftersom man kan optimera grymt bra, snacka om prestanda per watt) och drar betydligt mindre ström än fyra kärnor. Jag ser hellre att man optimerar operativsystemet mer så att det flyter på bättre så att man INTE ska behöva stoppa in värstinghårdvara som drar 1 biljon watt. (överdriv för er som inte förstod).
Två kärnor i en mobil tycker jag är den bästa tradeoffen, för då kan man hålla ner strömförbrukningen, optimera bättre (än fyra kärnor) och få mer prestanda per watt.

1. Jo det fattade jag, ville bara uttrycka mitt missnöje med att det inte finns små telefoner med bra hårdvara.

2. Tycker inte Samsung är värre än tex HTC, både är skit när det gäller launchers.

3. Jag hade samma upplevelse med min S2 när jag gick från 2.3 till 4.0, allt blev faktiskt lite sämre rent prestandamässigt. Dock är flytet betydligt bättre i S3:an än i S2:an med ics.
Givetvis kan man önska sig att man kunde optimera bättre, men det är och blir önsketänkning. Det går att göra snabba singlecore mobiler, men det finns ingen marknad för dyra singlecore. Producenterna vill sälja och därför pumpar man ut flera kärnor, större skärmar osv, även om dom flesta hellre vill ha en tålig mobil med bra batteritid och ok pris. Bara gilla läget och hoppas på en snabb optimering.

Skrivet av leog523:

Tack för tipset! Men jag gör redan detta med jämna mellanrum. Kan det vara för att jag har fyllt hela startsidorna med appar och widgets tro?

Widgets är en del av problemet. Genvägarna till apps gör ingen skillnad. Dock kan vissa apps vara dåligt programmerade och kan därför ligga och tugga i bakgrunden.
Läsa gärna recisioner av appen innan du laddar hem den, i många fall står det ifall en app drar onödigt med ström eller segar ner mobilen.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...