Massvis med problem med helt nybyggd dator. Hjälp.

Permalänk
Medlem

http://track.ubuntu.se/ sen bränner du på skiva spelar inte någon roll vilken version du tar.

du kan göra en grej utan att installera starta livecd istället så startar den ubuntu från skivan/minnet! går den igån ja då är det nog din windows skiva som är kurrupt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förbryllad över problemet, har läst lite på nätet och det verkar som din BD/DVD kan vara problemet. Har du möjlighet att testa med en annan DVD? (tex låna den från datorn som du kan installera Win7 på din SSD med)

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-wi...

När du provat med USB minne, skapade du då ett bootbart USB?
http://www.intowindows.com/bootable-usb/

Hoppas det löser sig!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0l!d:

Fast om han kör med factory settings vilket han lär provat vid det här laget så ställer den sig på IDE och allt i "safe".
Så tror faktiskt inte det.

Kan så vara, min egen erfarenhet säger med 350000kr köpta datorprodukter från komplett.se genom åren, totalt hittils, och med otaliga monteringar o ominstallationer, att det iaf är värt att prova. IDE och factory settings kanske gör att styrkortet fungerar bra mot SSDn, men då kanske han får EFI-enabled som ställer till andra fel i sin tur. Bästa är att prova sig fram. Och givetvis läsa sig till i manualen eller forum som detta exempelvis. Om DVDn sitter på det styrkort som EFI är enabled på så bör väl det skapa problem tex.

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Medlem

Själv brukar jag alltid lyckas skapa ett nytt problem när jag löst det ursprungliga, speciellt i bios på nya datorer där det är mycket nya settings mot förut, trots så många år med montering av datorer. Det tar sin lilla tid att få allt rätt, för mig iaf. Man enablar en sak, det funkar inte (men man har inte läst att det behövs två saker enabled för att få igång, tex usb 3-port, så man avfärdar snabbt den lösningen och börjar pilla med andra settings. Och så har man "gått förbi" det som verkligen skulle löst problemet. Eventuellt enablar man de två saker som skulle lösa problem 1, men råkar enabla eller disabla något på en annan sida också, pillar lite för mkt, och skapar då ett nytt problem, som man själv fortfarande tror är samma problem. Osv osv.

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst hela tråden, så jag vet inte om detta har kommit upp redan. Men iaf jag hjälpte en polare i England att bygga sitt system för ca: 2 år sedan nu. Han hade en i5 760 och ett Corsair agg, samt Asus moderkort. Han hade liknande problem, det gick ej att installera Windows, det bara hängde sig. Vi löste det genom att han i bios stängde av alla kärnor på CPU:n utom en. Sedan gick det helt magiskt att installera. Efter installationen var klar kunde han aktivera alla kärnor i bios igen. Varför detta hände det har jag ingen aning om. Men låter som ni provat det mesta, så kan ju inte skada att testa.

Lycka till

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

EFI / AHCI / RAID / IDE - settings, är mitt bet. Och att köra DVD/Bluray på ett eget styrkort.

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpas:

Kan så vara, min egen erfarenhet säger med 350000kr köpta datorprodukter från komplett.se genom åren, totalt hittils, och med otaliga monteringar o ominstallationer, att det iaf är värt att prova. IDE och factory settings kanske gör att styrkortet fungerar bra mot SSDn, men då kanske han får EFI-enabled som ställer till andra fel i sin tur. Bästa är att prova sig fram. Och givetvis läsa sig till i manualen eller forum som detta exempelvis. Om DVDn sitter på det styrkort som EFI är enabled på så bör väl det skapa problem tex.

Exakt vad har din nota på komplett med detta att göra?
Och factory settings/defualts är satta för att det ska vara "strul löst". Nu har han ju även testat med en usb sticka med windows på så det du pratar om spelar mindre roll.
Givetvis kan det vara något i bios som är fel. Men med tanke på det han provat och prylarna han har så är det inte speciellt troligt vid det här laget.

Skrivet av Unpas:

Testa biosinställningar tills ögonen blöder. Helt säkert där felet ligger.

Själv brukar jag alltid lyckas skapa ett nytt problem när jag löst det ursprungliga, speciellt i bios på nya datorer där det är mycket nya settings mot förut, trots så många år med montering av datorer. Det tar sin lilla tid att få allt rätt, för mig iaf. Man enablar en sak, det funkar inte (men man har inte läst att det behövs två saker enabled för att få igång, tex usb 3-port, så man avfärdar snabbt den lösningen och börjar pilla med andra settings. Och så har man "gått förbi" det som verkligen skulle löst problemet. Eventuellt enablar man de två saker som skulle lösa problem 1, men råkar enabla eller disabla något på en annan sida också, pillar lite för mkt, och skapar då ett nytt problem, som man själv fortfarande tror är samma problem. Osv osv.

Och ändå tycker du att han ska pilla i bios tills ögonen blöder?
Är just därför det finns factory/defualt/safe settings för att det är en grund där i princip allt funkar om du inte ska ge dig på mer avancerade saker som tex raid osv. Nu är det inte så att han försöker få ut max prestanda eller sätta på någon speciell sak. Utan bara att få windows att installera.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Kör just nu ett försök med ssdn kopplad på intels kontroller läsaren på den andra och satan inställd på IDE, samt minnena ned ställda till 1333mhz just nu är jag för bi steg (windows filer kopieras) och har kommit fram till windows-filer expanderas (1%)

dessvärre har den stått på 1% i fem minuter men men det här är officiellt det längsta jag kommit i installationen, tidigare rekord var windows-filer expanderas (0%)

Permalänk
Medlem
Skrivet av klastro:

Kör just nu ett försök med ssdn kopplad på intels kontroller läsaren på den andra och satan inställd på IDE, samt minnena ned ställda till 1333mhz just nu är jag för bi steg (windows filer kopieras) och har kommit fram till windows-filer expanderas (1%)

dessvärre har den stått på 1% i fem minuter men men det här är officiellt det längsta jag kommit i installationen, tidigare rekord var windows-filer expanderas (0%)

Då håller vi tummen då. Men inte båda för då blir det kortslutning. Det vet ju alla!
Bör ju dock inte ta så lång tid. :/

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

15 minuter fortfarande 1%

20 minuter fortfarande 1%

Detta bådar inte gott. Finns just nu två alternativ känns det som, slå av och prova igen eller gå och sova och hoppas på att den åtminstone kommit typ 3% när jag vaknar.

Permalänk
Medlem

Och efter ca 30 minuter slog datorn av

Permalänk
Medlem
Skrivet av klastro:

15 minuter fortfarande 1%

20 minuter fortfarande 1%

Detta bådar inte gott. Finns just nu två alternativ känns det som, slå av och prova igen eller gå och sova och hoppas på att den åtminstone kommit typ 3% när jag vaknar.

Prova det som jag skrev i en post tidigare i denna tråd.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Skrivet av klastro:

Och efter ca 30 minuter slog datorn av

Du har ju uteslutit minnena och SSD:n, återstår gör moderkort, cpu, psu och dvd-läsare. Testa installera från usb-minne istället om du inte redan gjort. Funkar inte det, testa byta en del i taget, börja med det enklaste/det du har till hands.

Permalänk
Medlem

Förstår att du blir knäpp på det, men det kan vara vad som hälst just nu som är felet. Läst hela tråden men kan inte se något annat än att prova bytta DVD spelaren. Funkar inte detta så lämna in datorn komplett som den är och låt någon firma felsöka den.. Kan vara värt det istället för sömlösa nätter och utslitet hår...

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Du har ju uteslutit minnena och SSD:n, återstår gör moderkort, cpu, psu och dvd-läsare. Testa installera från usb-minne istället om du inte redan gjort. Funkar inte det, testa byta en del i taget, börja med det enklaste/det du har till hands.

Jag har byt ut samtliga delar utom moderkortet, cpun och dvd-läsaren dock har jag försökt installera från usb-minne med exakt samma resultat som från skivan så dvd-läsaren bör också kunna uteslutas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Prova det som jag skrev i en post tidigare i denna tråd.

Skall prova detta nu. vet inte riktigt hur man gör men efter lite grottande hittar jag nog.

Med detta sätt har jag nu efter 25 minuters väntan tagit mig förbi Windows-filer kopieras, dags för steg 2 Windows-filer expanderas där jag fastnat åtskilliga gånger.

Det här kommer bli en lång natt för att inte tala om morgon dagen, ska "kliva upp" och åka och jobba om mindre än fem timmar.

Permalänk
Medlem

7% snart börjar jag grina av lycka

Permalänk
Medlem

Har du EFI enabled eller disabled?

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Medlem
Skrivet av klastro:

7% snart börjar jag grina av lycka

vad har du gjort för något för att komma till 7%?
har den hakat upp sig igen eller funkar det?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpas:

Har du EFI enabled eller disabled?

jag har inte ändrat det från default så det är på vad det än är inställt på från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

vad har du gjort för något för att komma till 7%?
har den hakat upp sig igen eller funkar det?

jag stängde av alla kärnor utom 1 och kör minnena på 800mhz.

Däremot så står den still på 7% och har gjort det i ca 15 min nu

Permalänk
Medlem

14% det är precis som att skivan slutar ladda och sen kommer den igång igen.

Nu går jag och lägger mig och hoppas den är klar när jag vaknar. eller iaf har kommit en bit till så den kanske är klar när jag kommer hem från jobbet.

Permalänk
Medlem

kolla din BIOS version, enligt asus hemsida kanske du behöver uppdatera när du använder 3770k

http://support.asus.com/cpusupport/detail.aspx?SLanguage=en&p...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

kolla din BIOS version, enligt asus hemsida kanske du behöver uppdatera när du använder 3770k

http://support.asus.com/cpusupport/detail.aspx?SLanguage=en&p...

Har uppdaterat till den bios-versionen

är uppe i 21% nu...

Permalänk

Jag har en gammal Pentium 4 som har exakt samma problem. Problemet uppstår bara när man har ett grafikkort i PCI-express sloten. Moderkortet har även en AGP-slot och har man istället ett grafikkort i den fungerar datorn 100% stabilt.
Du kanske kan testa att flytta över grafikkortet till en annan PCI-express slot, om ditt problem är relaterat till mitt.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klastro:

jag har inte ändrat det från default så det är på vad det än är inställt på från början.

Prova att disabla EFI i så fall. Om det inte står på disabled dvs och berätta gärna om det blir någon skillnad.

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0l!d:

Exakt vad har din nota på komplett med detta att göra?

Den frågan är bra konstig, _enligt mig_ alltså. Liknelsen jag drar då är "Exakt vad har ett betyg på gymnasiet/universitetet att göra med vad man egentligen har lärt sig?" Har jag pröjsat ut 350k på saker som jag sedan byggt ihop till fungerande datorer, mestadels budgetdelar, inget högprestanda, men det borde i sig inte vara negativt, tvärtom. Har ju kunnat bygga fler datorer på det viset för den summan. Du kan räkna i snitt 10k per dator som jag byggt så får du fram att jag byggt 35 datorer, vilket är lite för högt, en hel del pengar har gått till enbart hårddiskar. Men räkna in ett antal tiotal datorer jag hjälpt bekanta att köpa och bygga.

Men visst. Vågar man sticka ut hakan så får man väl ta lite skit också

Menade inte att skrävla o skryta. Finns långt många fler som har spenderat långt mycket mer också. Är bara en liten fisk i sammanhanget. Bara la fram faktan av mitt kunnande.

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Medlem

När jag klev upp hade datorn slagit av och uppenbarligen inte fått in alla filer för den vill ha ett bootbart medium när den drar igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klastro:

När jag klev upp hade datorn slagit av och uppenbarligen inte fått in alla filer för den vill ha ett bootbart medium när den drar igång.

Lider med dig.. :/

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Hedersmedlem

Du har kontrollerat sockel och CPU som jag föreslog igår? #12369737

Ingen mening att försöka installera om 100ggr om inte allt är kontrollerat.

Gå igenom allt och testa därefter installation med moderkortet liggande på moderkortskartongen, utanför lådan. Ett kort jag hade installerade rätt på detta sätt eftersom den vertikala monteringen i lådan fick minnet att fallera mekaniskt i sloten.

Och återställ BIOS till standard. Fungerar inte det är något väldigt fel och bör åtgärdas istället, standard ska alltid fungera. Installerar du med bara 1 kärna igång kommer Windows att välja fel kernel för enbart 1 core istället för multicore, med kass prestanda som följd. WinXP var iaf sådant, googlar Win7 nu för att kolla om det är samma.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro