Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan dess två skärmar?

Hej hej, nu är det så att jag skulle behöva en ny datorskärm hemma då den jag använder börjar bli rätt så gammal känner jag. Den är väl från ca 2005-2006. Och då undrar jag om ni vet vad det är för skillnad mellan dessa två skärmar.

http://www.inet.se/produkt/2203189/samsung-tft-23-s23a700d-le... och

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/135282-samsung_23_led...

Den sist nämnda vet jag att det är galet bra bild kvalité då min kompis har den. Så egentligen vore väl det ett säkert val. Bara det att jag har en väldigt begränsad budget på omkring 2000 snåret :(, Så vore det sådan stor skillnad på den första och den sistnämnda bortsett från priset?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Tycker du att en TN-panel är "galet bra bild kvalité"?
Då borde du prova på IPS!

Vad ska din skärm användas till?
Spel?
Bildbehandling?
Film?

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag dom där Samsung skärmarna har så tråkig bild, torra färger och svärtan är nästan grå, du kanske vill kolla in Dell's IPS skärmar? 23-24" dom är ganska fina. Annars rekommenderar jag Eizo Foris 2331/2332 då jag är grymt nöjd med min 2331. Om du endå vill ha TN-panel så kanske en 120hz kan vara fint? BenQ har ganska fina sånna.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Benq skulle jag undvika då alla mina skärmar ifrån tillverkaren har lidit av duktig backlightbleeding

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Spelar du mycket FPS spel så ska du satsa på 120Hz.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Jag tror att de två skärmarna har samma panel och att skillnaden mellan dem är ingångarna och designen.

Finns dessutom redan denna tråd om ämnet: http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Tycker du att en TN-panel är "galet bra bild kvalité"?
Då borde du prova på IPS!

Vad ska din skärm användas till?
Spel?
Bildbehandling?
Film?

Det är då spel det främst handlar om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Jag tror att de två skärmarna har samma panel och att skillnaden mellan dem är ingångarna och designen.

Finns dessutom redan denna tråd om ämnet: http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Oj, haha. Hade ingen aning om att den tråden fanns ska allt ta och kika igenom den, tack !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Tycker du att en TN-panel är "galet bra bild kvalité"?
Då borde du prova på IPS!

Vad ska din skärm användas till?
Spel?
Bildbehandling?
Film?

Skrivet av ronz:

Själv tycker jag dom där Samsung skärmarna har så tråkig bild, torra färger och svärtan är nästan grå, du kanske vill kolla in Dell's IPS skärmar? 23-24" dom är ganska fina. Annars rekommenderar jag Eizo Foris 2331/2332 då jag är grymt nöjd med min 2331. Om du endå vill ha TN-panel så kanske en 120hz kan vara fint? BenQ har ganska fina sånna.

Skrivet av scoorch:

Benq skulle jag undvika då alla mina skärmar ifrån tillverkaren har lidit av duktig backlightbleeding

Skrivet av Qrush:

Spelar du mycket FPS spel så ska du satsa på 120Hz.

Skrivet av Wifi:

Jag tror att de två skärmarna har samma panel och att skillnaden mellan dem är ingångarna och designen.

Finns dessutom redan denna tråd om ämnet: http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Tack så mycket för alla svar. Men tror nog det blir en Samsung 700D

Permalänk
Medlem

Jag var och tittade på en polares SA700 23" igår och jag tyckte att det var en OTROLIGT trevlig skärm att titta på! Det var mycket liv i färgerna och ordentlig ljusstyrka. Kändes liksom skönt för ögonen att kolla på. Jag tror inte du blir missnöjd med den, det är onekligen en väldigt bra skärm för pengarna!

EDIT

Vill poängtera att detta bara är min personliga upplevelse efter att ha suttit med en rätt kass 18" sedan lång tid tillbaka. Det finns säkert prisvärdare och bättre alternativ, ville bara bidra med min egen uppfattning av just denna skärm efter att ha kollat in den live.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starcus:

Jag var och tittade på en polares SA700 23" igår och jag tyckte att det var en OTROLIGT trevlig skärm att titta på! Det var mycket liv i färgerna och ordentlig ljusstyrka. Kändes liksom skönt för ögonen att kolla på. Jag tror inte du blir missnöjd med den, det är onekligen en väldigt bra skärm för pengarna!

Då hade han inte kalibrerat skärmen ordentligt.

Okunniga tycker att överdrivna, livliga färger ser bra ut. So?

Vad baserar du ditt uttalande om att det är en bra skärm för pengarna på? Ditt egna, begränsade tyckande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scoorch:

Benq skulle jag undvika då alla mina skärmar ifrån tillverkaren har lidit av duktig backlightbleeding

Vad gör du med dina skärmar egentligen?

Annars har du redig otur skulle jag säga.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Då hade han inte kalibrerat skärmen ordentligt.

Okunniga tycker att överdrivna, livliga färger ser bra ut. So?

Vad baserar du ditt uttalande om att det är en bra skärm för pengarna på? Ditt egna, begränsade tyckande?

Ja det är väl precis det som står i mitt inlägg om man läser lite mellan raderna? Att jag tycker det är en bra skärm för pengarna enligt mitt egna begränsade tycke.

Jag må vara okunnig då jag aldrig ägt en ips-skärm eller liknande men det är väl självklart att det är min egen subjektiva upplevelse att skärmen var trevlig att kolla på och att jag gärna skulle ha köpt en (därmed prisvärd enligt min personliga åsikt)? Sen är det väl upp till TS om han eller hon hittar fler positiva omdömen om skärmen som avgör om den verkligen kan anses vara en bra, prisvärd skärm?

"Livliga" färger betyder naturligtvis inte att det är 100% korrekt färgåtergivning men det gav ändå en trevlig upplevelse jämfört med den skärmen som jag är van att använda.

Men ok jag förtydligar mitt tidigare inlägg;

För mig som också har en ganska kass skärm med några år på nacken så upplever jag personligen att SA700d var väldigt trevlig att titta på och jag funderar på att köpa en själv då jag tycker att den förhöjda upplevelsen helt klart är värt ~2000kr. Sedan finns det självklart bättre skärmar och säkerligen mer prisvärda (typ Dells u2*12m serie) men dessa kan inte jag uttala mig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starcus:

Jag var och tittade på en polares SA700 23" igår och jag tyckte att det var en OTROLIGT trevlig skärm att titta på! Det var mycket liv i färgerna och ordentlig ljusstyrka. Kändes liksom skönt för ögonen att kolla på. Jag tror inte du blir missnöjd med den, det är onekligen en väldigt bra skärm för pengarna!

Låter bra. Jag är själv intresserad av samma skärm och blir nog ett inköp efter att jag sommarjobbat lite.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starcus:

Ja det är väl precis det som står i mitt inlägg om man läser lite mellan raderna? Att jag tycker det är en bra skärm för pengarna enligt mitt egna begränsade tycke.

Jag må vara okunnig då jag aldrig ägt en ips-skärm eller liknande men det är väl självklart att det är min egen subjektiva upplevelse att skärmen var trevlig att kolla på och att jag gärna skulle ha köpt en (därmed prisvärd enligt min personliga åsikt)? Sen är det väl upp till TS om han eller hon hittar fler positiva omdömen om skärmen som avgör om den verkligen kan anses vara en bra, prisvärd skärm?

Värt att påpeka här för de som läser är då att skärmen du såg hade okalibrerade färger. Omdömen är ganska dåligt att gå på, de flesta har ingen koll på skärmar. De går ifrån en äldre skärm som idag är dålig till en ny skärm, klart den nya är bättre. De flesta vet inte heller hur bra färger ser ut utan tycker att överdrivet = bra.

Skrivet av Starcus:

"Livliga" färger betyder naturligtvis inte att det är 100% korrekt färgåtergivning men det gav ändå en trevlig upplevelse jämfört med den skärmen som jag är van att använda.

Vissa verkar ju av någon knepig anledning gilla överdrivna färger. Det borde dock finnas ett värde i att saker ser ut som dom ska på skärmen.

Skrivet av Starcus:

För mig som också har en ganska kass skärm med några år på nacken så upplever jag personligen att SA700d var väldigt trevlig att titta på och jag funderar på att köpa en själv då jag tycker att den förhöjda upplevelsen helt klart är värt ~2000kr. Sedan finns det självklart bättre skärmar och säkerligen mer prisvärda (typ Dells u2*12m serie) men dessa kan inte jag uttala mig om.

Det vore inte bättre att lägga pengarna på en skärm som ger bra färger som också är snabb? Eller är målet 120hz? Det framgår inte av din tanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Det vore inte bättre att lägga pengarna på en skärm som ger bra färger som också är snabb? Eller är målet 120hz? Det framgår inte av din tanke.

Vilken skärm skulle du rekommendera för någon som spelar mycket, då?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Vilken skärm skulle du rekommendera för någon som spelar mycket, då?

Beror på vilken typ av spel man spelar.

Kör man FPS-spel så borde ju 120hzare vara att föredra. Om inte, Eizo foris med IPS-panel.

Yamakasi Catleap "Extreme" är också ett ypperligt val, lite lång väntetid bara.

http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Beror på vilken typ av spel man spelar.

Kör man FPS-spel så borde ju 120hzare vara att föredra. Om inte, Eizo foris med IPS-panel.

Yamakasi Catleap "Extreme" är också ett ypperligt val, lite lång väntetid bara.

http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

Jag spelar just mest FPS-spel, Dell och Eizo är fortfarande att rekommendera?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Jag spelar just mest FPS-spel, Dell och Eizo är fortfarande att rekommendera?

Det beror på, bättre bild med Eizo eller Dell. Bättre spelkänsla i FPS med 120hz.