Win7Pro installeras som 32-bit

Permalänk
Medlem

Win7Pro installeras som 32-bit

Hej

Jag har just byggt ihop min nya burk och när jag ska installera windows så fungerar det men det blir 32-bit istället för 64-bit trots att jag använder samma skiva som jag tidigare använt för att installera windows på en annan dator och då gick det bra att få 64-bit på den.

Är det något jag missat?

Jag har dessutom försökt att bara clona det fungerande windows till den nya datorns SSD för att kunna starta den vägen men inte heller det går.

Någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HDG:

Hej

Jag har just byggt ihop min nya burk och när jag ska installera windows så fungerar det men det blir 32-bit istället för 64-bit trots att jag använder samma skiva som jag tidigare använt för att installera windows på en annan dator och då gick det bra att få 64-bit på den.

Är det något jag missat?

Jag har dessutom försökt att bara clona det fungerande windows till den nya datorns SSD för att kunna starta den vägen men inte heller det går.

Någon som kan hjälpa mig?

Säker på att den nya datorn kan köra 64bit?

Visa signatur

"En dator"

Permalänk
Medlem

Vad är det för skiva då? finns bara 32bit, bara 64bit, tex OEM skivor är antigen eller, men inte båda.
om du har en 64bits skiva, men en CPU som inte kan hantera detta säger den till och kommer inte kunna installeras heller

Sett vissa skivor som kan innehålla både och men i så fall är det första man får välja om man vill installera 32 eller 64bit

Clona windows som varit till en annan dator funkar oftast inte bra.

EDIT: bra om du skriver vad du har för hårdvara också, trådar självdör ganska fort annars när massa relevant info saknas....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohoy:

Säker på att den nya datorn kan köra 64bit?

Skrivet av ggustavsson:

Vad är det för skiva då? finns bara 32bit, bara 64bit, tex OEM skivor är antigen eller, men inte båda.
om du har en 64bits skiva, men en CPU som inte kan hantera detta säger den till och kommer inte kunna installeras heller

Sett vissa skivor som kan innehålla både och men i så fall är det första man får välja om man vill installera 32 eller 64bit

Clona windows som varit till en annan dator funkar oftast inte bra.

EDIT: bra om du skriver vad du har för hårdvara också, trådar självdör ganska fort annars när massa relevant info saknas....

Det är en Ivy bridge 3570 med asus maximus V gene moderkort, gtx 680 windforce, dominator minnen, a-data 510 ssd och Hale90 nätagg så jag tycker den borde klara 64-bit.

Skivan har jag skapat då jag fick licens genom MSDNAA och det gick väldigt bra förra gången men det strular som satan denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HDG:

Det är en Ivy bridge 3570 med asus maximus V gene moderkort, gtx 680 windforce, dominator minnen, a-data 510 ssd och Hale90 nätagg så jag tycker den borde klara 64-bit.

Skivan har jag skapat då jag fick licens genom MSDNAA och det gick väldigt bra förra gången men det strular som satan denna.

Jo den borde ju fixa det... kan tyvärr inte hjälpa dig

Visa signatur

"En dator"

Permalänk
Rekordmedlem

På msdnaa finns det antingen 32 eller 64bit utgåvor, de kan inte byta version av sig själv så någon måste ha varit in o micklat med skivan för att sätta ihop en hybrid, det är bara att ladda hem det igen, eller så får du göra egna installationsskivor själv, WAIK http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=5753 har funktioner för att stuva om enligt egen smak, är det win7sp1 så behövs även tillägget för att hantera sp1 http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=5188 Och instruktioner finns det att söka efter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.