Hjälp med att felsöka mystiskt krånglande dator

Permalänk
Medlem

Hjälp med att felsöka mystiskt krånglande dator

För någon månad sen började olika småfel och konstigheter drabba min dator med windows 7.

1. Jag hör hårdisken småarbete väldigt ofta trots att inget görs på datorn. (Har kollat systemhanteraren och även diverse program som kan tänkas hålla på och uppdatera sig själva)

2. Att trycka på bakåtknappen i IE fungerar vanligen inte, trots att animationen för att knappen är nedtryckt visas.(Ja, IE suger men den funktionen ska iallafall fungera)

3. Ibland försvinner genvägar på skrivbordet för att sedan komma tillbaks någon minut senare.

4. Markören blir ofta osynlig när jag skriver.

5. Ibland blir datorn väldigt långsam i "windowsmiljö", det händer dock aldrig i spel.

6. När jag skriver text kan det ibland uppstå nästan en minuts fördröjning, innan den väl dyker upp i textfältet.

Min första misstanke var att det blivit något fel på Windows så formaterade hårdisken och gjorde en ominstallation, detta hjälpte dock inte. Nästa misstanke var att hårdisken var på väg att gå sönder så laddade hem WDs diagnosprogram men fick där resultatet att hårdisken var i mycket gott skick. Hårdisken låter heller inte illa så är inte övertygad om att det är felet. Min trede misstanke är att det är något rootkitvirus som jävlas men det borde mitt Norton 360 ta hand om. Möjligtvis kan det ju vara något smått hårdvarufel men vet ej hur jag ska kolla det utan att riva ner hela burken.

Någon som får några snilleblixtar? eller vet om det finns något diagnosprogram som möjligtvis kan hitta problemet.

Permalänk
Avstängd

Norton 360 är ju inte det bästa virusprogrammet den drar väldigt mycket kraft av datorn också, Ladda ner Microsoft Security Essentials och se vad den hittar

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

Norton 360 är ju inte det bästa virusprogrammet den drar väldigt mycket kraft av datorn också, Ladda ner Microsoft Security Essentials och se vad den hittar

Ladda någon scanner från annan random företag än microsoft. De är garanterat inte bäst i branschen. Med scanner menar jag inte en hel testversion av antiviruset utan endast ett program som använder en manuell genomsökning med företagets virusdatabas.

ex, http://www.kaspersky.com/antivirus-removal-tool-register
http://www.f-secure.com/en/web/labs_global/removal/online-sca...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ladda någon scanner från annan random företag än microsoft. De är garanterat inte bäst i branschen. Med scanner menar jag inte en hel testversion av antiviruset utan endast ett program som använder en manuell genomsökning med företagets virusdatabas.

--------------
Håller med här till fullo, ifall man misstänker något sådant här så ska man ta till kasperskys skanner direkt, de är BÄST i världen på det de gör vilket bevisats många gånger om även om andra är bra de också

Men, norton litar jag inte på för fem öre, då litar t o m jag personligen mer på MS t o m även om de inte är bäst

Kör kasperskys, de är bättre än F-secure vilken dag i veckan, f-secure har jag väldigt dålig erfarenhet av när det gäller just rootkits och trojaner, eller ok, jag tycker f-secure är superuselt på just att ta väck trojaner, men det är bara en parentes eg.

Till trådskaparen också:
Felsök minnet med memtest också, det får du upp om du söker på google på memtest som första träff, ladda ner, bränn ut på skiva och starta upp från skivan och låt memtest gå några vändor, blir det en massa rött, ja då har du minnesproblem, inga röda, ja då kan du vara lugn där iaf

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Å då ska F-secure vara det? haha fjantigare argument får man ju leta efter..

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Plockar f-secure online rootkit-virus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NATP:

Plockar f-secure online rootkit-virus?

Det vet jag inte.

Skrivet av DjRaven:

Å då ska F-secure vara det? haha fjantigare argument får man ju leta efter..

De presterar bra i tester iaf till skillnad från microsoft
http://www.av-test.org/en/tests/home-user/marapr-2012/

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

--------------
Håller med här till fullo, ifall man misstänker något sådant här så ska man ta till kasperskys skanner direkt, de är BÄST i världen på det de gör vilket bevisats många gånger om även om andra är bra de också

Men, norton litar jag inte på för fem öre, då litar t o m jag personligen mer på MS t o m även om de inte är bäst

Kör kasperskys, de är bättre än F-secure vilken dag i veckan, f-secure har jag väldigt dålig erfarenhet av när det gäller just rootkits och trojaner, eller ok, jag tycker f-secure är superuselt på just att ta väck trojaner, men det är bara en parentes eg.

Till trådskaparen också:
Felsök minnet med memtest också, det får du upp om du söker på google på memtest som första träff, ladda ner, bränn ut på skiva och starta upp från skivan och låt memtest gå några vändor, blir det en massa rött, ja då har du minnesproblem, inga röda, ja då kan du vara lugn där iaf

Tack för tipset om minnena, ska köra en runda med memtest.

Skrivet av jocke92:

Det vet jag inte.

Ok, det är mest rootkitvirus som skulle vara en möjlighet då jag formaterat disken och ominstallerat windows.

F-secure hittade bara några kakor, och om det även kan upptäcka rootkitsaker så känns virus ganska otroligt, i och med att norton inte heller upptäcker några.

Edit: Funderar lite på om det skulle kunna vara någon windowsuppdatering som orsaker några konflikter med min hårdvara.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid googla på hårdvaran och seda nhrådvaran + problemet för att se om andra också har problem. Prova utan att uppdatera Windows är ju också ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du kan ju alltid googla på hårdvaran och seda nhrådvaran + problemet för att se om andra också har problem. Prova utan att uppdatera Windows är ju också ett alternativ.

Har googlat och hittade inga kända fel med min hårdvara, som skulle kunna orsaka problemen.

Har nu även kört hårt med Prime95 och memtest, vilka inte indikerar att det skulle vara några fel på mitt system .Kan passa på att nämna att jag också bytt grafikkort efter att felen började, så det är också en utesluten felkälla. Kommer snart drabbas av ett nervsammanbrott på grund av det här.

Någon som kan ta en titt om möjligtvis någon av nerladdningarna för mitt moderkort skulle kunna hjälpa? (BIOS-uppdateringarna verkar meningslösa iallafall) http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_775/P5Q_PRO#dow... kör på Windows 7 32-bit.

Permalänk

Jag har också ett problem med min burk som är lite smålikt detta. http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor... . Vet inte ifall det är tillåtet att länka sina egna trådar isåfall ursäktar jag men börjar bli lite små desperat. Inte kul att lägga ner så mycket pengar på en burk sen pajjar det :-(.

Försöker att köra en disk scan men det stannar bara på 17% och jag kan ej komma ut på nätet för att ladda ner f-secure. Varken Google-chrome, firefox eller internet explorer vill starta upp :-(. Kan inte ens öppna mappar eller dokument men konstigt nog så kan jag få upp defrag.

Permalänk
Medlem

Har du en orginalskiva med Windows? Är det en pirat kan det mycket väl installeras ett och annat virus, när du installerar win...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har du en orginalskiva med Windows? Är det en pirat kan det mycket väl installeras ett och annat virus, när du installerar win...

Original Windows både innan och efter ominstallationen.

Gratis pingvinstång till den som ger ett tips, som leder till att jag löser problemet!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NATP:

Original Windows både innan och efter ominstallationen.

Gratis pingvinstång till den som ger ett tips, som leder till att jag löser problemet!

Till att börja med; installera Malwarebyte's Anti Malware. Tvivlar inte en sekund på det programmet. Underbart.

För det andra; hur ser det ut med RAManvändning samt GPUanvändning? Betvivlar att processorn tuggas fullt ut, men kan vara värt att se över också.

Temperaturer?
Om du benchmarkar disken, vad får du för hastigheter då?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Till att börja med; installera Malwarebyte's Anti Malware. Tvivlar inte en sekund på det programmet. Underbart.

För det andra; hur ser det ut med RAManvändning samt GPUanvändning? Betvivlar att processorn tuggas fullt ut, men kan vara värt att se över också.

Temperaturer?

När jag kör prime95 verkar alla kärnor ut belastas fullt, det ser också ut som så när jag kollar i task manager. Temperaturen når som högst ca 70 °C.

RAMminnet verkar överlag fungera normalt men IE har en tendens att använda väldigt mycket, ibland över 1 GB och norton varnar då för programmets höga RAManvändning. Dock är det tinget jag reagerar då jag ofta har många sidor öppna och många websidor är väldigt tunga. Vid nedstägning av IE återfårs allt ram på någon sekund.

Skrivet av Demonoidz:

Om du benchmarkar disken, vad får du för hastigheter då?

Uploaded with ImageShack.us

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NATP:

När jag kör prime95 verkar alla kärnor ut belastas fullt, det ser också ut som så när jag kollar i task manager. Temperaturen når som högst ca 70 °C.

RAMminnet verkar överlag fungera normalt men IE har en tendens att använda väldigt mycket, ibland över 1 GB och norton varnar då för programmets höga RAManvändning. Dock är det tinget jag reagerar då jag ofta har många sidor öppna och många websidor är väldigt tunga. Vid nedstägning av IE återfårs allt ram på någon sekund.

http://img195.imageshack.us/img195/692/25juni20121412.png

Uploaded with ImageShack.us

Okej. Är hårddisken i IDE eller AHCI? (:

Visa signatur

E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Okej. Är hårddisken i IDE eller AHCI? (:

IDE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NATP:

Ställ om den till AHCI så får du nog bättre resultat

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

Ställ om den till AHCI så får du nog bättre resultat

Med det kan väl knappast vara anledningen till mina problem? Föredrar att försöka fixa till min burk innan jag ändrar om saker som kan leda till ännu fler problem, och därmed försvåra felsökningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NATP:

Med det kan väl knappast vara anledningen till mina problem? Föredrar att försöka fixa till min burk innan jag ändrar om saker som kan leda till ännu fler problem, och därmed försvåra felsökningen.

Nope. Det är inte därför. Ville endast veta om du fick så låga värden med AHCI eller inte.

Har du ett annat grafikkort att testa?

Visa signatur

E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Nope. Det är inte därför. Ville endast veta om du fick så låga värden med AHCI eller inte.

Har du ett annat grafikkort att testa?

Ja. Jag har testat med ett annat grafikkort och problemen förekommer även med det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NATP:

Hur mycket drar IE om du bara öppnar det med en tom sida eller Google som ända flik? Kan det vara så att du har mycket addons i IE? Jag kör iofs Firefox, men jag har också en tendens att öppna många flikar och jag har även browsern igång under lång tid (veckor) utan att starta om den. Just nu drar min Firefox 650MB och jag tycker att det börjar bli högt. Kommer den över 1GB brukar jag starta om den, men det tar som sagt tid.

I IE's inställningar finns en knapp för att återställa alla inställningar (på filken Avancerat). Den har jag använt med gott resultat på datorer med mycket strulande IE. Du blir så klar av med alla inställningar, men också med all skit du kan ha lagt in i IE.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Hur mycket drar IE om du bara öppnar det med en tom sida eller Google som ända flik? Kan det vara så att du har mycket addons i IE? Jag kör iofs Firefox, men jag har också en tendens att öppna många flikar och jag har även browsern igång under lång tid (veckor) utan att starta om den. Just nu drar min Firefox 650MB och jag tycker att det börjar bli högt. Kommer den över 1GB brukar jag starta om den, men det tar som sagt tid.

I IE's inställningar finns en knapp för att återställa alla inställningar (på filken Avancerat). Den har jag använt med gott resultat på datorer med mycket strulande IE. Du blir så klar av med alla inställningar, men också med all skit du kan ha lagt in i IE.

Jag har inga addons då jag just installerat om windows i försök att bli av med problemen. Explorer drar ca 100 mb om jag öppnar msn.com.

Testade att surfa runt på massor med sidor i samma fönster och då ökade användningen till över en GB. Jag trodde förut att minnet IE drog var på grund av att många fönster var öppna, nu verkar det inte vara så, utan IE drar mer och mer minne ju fler sidor jag besökt. Något fel där alltså. Dock återfår jag allt minne så fort jag stänger IE.