Sätta motstånd på graffefläkten???

Permalänk
Medlem

Sätta motstånd på graffefläkten???

Är det smart att sätta ett motstånd på mitt geforce 4?, eftersom det är typ det enda som låter i min dator.

T.ex. köra fläkten på 5 eller 7 volt..
Det är för övrigt ett sånt här kort :
http://www.leadtek.com/graphics/a250le/a250le.htm

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Avstängd

Det kan väl vara bra, eller en spännings regulator är väl bättre om du nu vill köra på exakt 5 eller 7 volt... eller kanske rent av en variabel sådan... fast akta så att inte grafikkortet brinner upp då är det ju inte alls bra

Visa signatur

intel atholn64 klockad, moderkort. sappfire 9800xt, dvd brännare 16x , soundblaster 16 och ett fett nätaggregat på 1023 watt

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en "kul" grej igår.

Jag rev bort fläkten på mitt ti500 eftersom den var det enda som lät, och det lät som fan! Sen satte jag dit en 80mm everflow fläkt istället som jag spände fast med såna där svarta plastremsor som liksom låser sig själva. Temperaturen sjänk från 60 till 40 grader och ljudnivån sjönk alldeles otroligt!

Testa på det!

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Medlem

Det borde funka ganska bra på mitt kort..."kolla flänsarna"
frågan är bara om man vågar göra det..är ganska rädd om kortet.. men iofs så är jag mer rädd om hörseln =D

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk

Testa att köpa en 120 mm fläkt som du spänner fast över flänsarna. Eftersom en större fläkt kan flytta mer luft och tystare än en mindre fläkt så borde det funka, testa!

Visa signatur

Drick en kopp kaffe, pissa två.....

Permalänk
Medlem

120 mm e helt onödigt. Det går bra med 80! 80:an behvöer bara gå på 50 procents effekt för att ge effektiv kylning Tyst som fään!

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Medlem

Kan jag koppla ur min befintliga grafikkortsfläkt och sen he dit en 80mm:s fläkt..?
Det blir ju som ingen kylning just på kärnan då ju..
Men det kanske går ändå eller?
Nåt fler tips på hur jag ska få tyst på datorn...??
Tacksam för alla tips förutom vattenkylning för där räcker min budget inte till..

Visa signatur

Permalänk

Köp en Zalman ZM80-HP aluminium-VGA-kylare.
Inga fläktar och funkar med nästan alla kort. Ska själv ha en sån i det nya bygget.

länk

Permalänk
Medlem

ska nog köpa ett sådant till mit leadtek gf4 ti 4600

Visa signatur

Mycket ström är det!

Permalänk
Medlem

Du skrev att det passar till dom FLESTA..
Hur kan jag veta om det passar på mitt kort?
å vad kostar en sån liten pryl då?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iceman17
Du skrev att det passar till dom FLESTA..
Hur kan jag veta om det passar på mitt kort?
å vad kostar en sån liten pryl då?

Hämtat från gtek.net:
Passar bland annat på följande kort:

NVIDIA GeForce2 MX/GTS/Ultra/Ti, GeForce3 Ti-XXX, GeForce4 MX/Ti-XXXX eller äldre
ATI Radeon 7000, 7200, 7500, 8500, 9700/Pro eller äldre

Så det borde väll funka på ditt tycker jag.
Kostar för övrigt 295 kr
Länk

Permalänk
Medlem

Tror ni att det är riskabelt att koppla UR fläkten å sen he på en 80:s fläkt?
Samt, ska jag ha en 80:s på undersidan och översidan eller räcker det med att ha en på undersidan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Zalman zm80 passar INTE på radeon 8500
finns inge hål , inte i mitt iaf :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olmen
...svarta plastremsor som liksom låser sig själva...

Testa på det!

I stockholms ghettot kallar vi det buntband...

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArchDeviL
Zalman zm80 passar INTE på radeon 8500
finns inge hål , inte i mitt iaf :/

Va? Är du 100 på det?
Isåfall är det ju oroande, jag har ett 8500LE och det ser väll likandant ut antar jag

Permalänk
Inaktiv

STRIPES kallas det på volvo=P. Du har ju redan en stor fläns. Hitta nån gammal 80mm och kör den på 7V. koppla svart till röd och röd gul till gul på molexkontakten.

Finns det hål så funkar Zalman flänsen. Men varför lägga ut massa cash när du redan har en så pass bra fläns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faifai
STRIPES kallas det på volvo=P. Du har ju redan en stor fläns. Hitta nån gammal 80mm och kör den på 7V. koppla svart till röd och röd gul till gul på molexkontakten.

Finns det hål så funkar Zalman flänsen. Men varför lägga ut massa cash när du redan har en så pass bra fläns.

Men det heter buntband på svenska. Fånigt att använda engelska då tycker jag, stripes har man (vissa iaf) ju på bilen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iceman17
Tror ni att det är riskabelt att koppla UR fläkten å sen he på en 80:s fläkt?
Samt, ska jag ha en 80:s på undersidan och översidan eller räcker det med att ha en på undersidan?

Nej, riskabelt är det knappast. Det är ju ingen större vits med att ha en 80mm fläkt om man samtidigt har kvar den högljudda originalfläkten.

Visa signatur

uin: 6550610