Permalänk
Medlem

phys x kort?

Tja!

Är på väg att köpa mig ett gtx 670 kort. Har kört gtx 260 tri sli innan och undrar om jag drar nytta av att ha ett 260 dedikerat phys x kort? finns det några bra tester på liknande setup? och en fråga till. Man måste fortfarand köra sli brygga för att få det att fungera va? Tacksam för bra svar

Visa signatur

4670k, Gigabyte GA-Z87X-UD3H, Kingston Hyper X 2400Mhz 8 gb, Gigabyte 670 OC WF SLI, Corsair 800D, Samaung 128 Gb PRO systemdisk, Samsung 256 Gb EVO speldisk, Ett gäng WD Green som lager. Custom vattenkylning på cpu.

Permalänk
Medlem

Hur bra det funkar kan jag inte svara på. Testa!

SLI-brygga behöver du inte.

Permalänk
Medlem

Har du ett 260 som dedikerat PhysX-kort så kommer det ju självklart att avlasta 670t.
PhysX har ju en tendens att vara rätt krävande, men annars kan du ju även bara använda processorn som PhysX-enhet..

Sen är ju frågan om ljudnivån gör det värt det, för så många spel med PhysX finns det ju inte.
Mafia 2 och det kommande ArmA 3 är väl de enda jag kommer på på rak arm sådär.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk

Skulle faktiskt bara haft 670t då det är såpass kraftfullt att de grejar sånt själv!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

Skulle faktiskt bara haft 670t då det är såpass kraftfullt att de grejar sånt själv!

Jo, om han ska spela ArmA 3 och Bohemia äntligen lärt sig vad ordet optimering betyder så behöver han inte 260t.
Är ArmA 3 lika dåligt optimerat som ArmA 2, och ArmA 3 kör PhysX-fysik så vetefan..

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

jag stoppade in mitt gamla gtx260 som physx kort tillsamans med mitt gtx570 och det blev sämre resultat än när jag bara kör allt på mitt gtx570

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Så.. testa m.a.o.

Permalänk
Medlem

Jäklar vad många svar jag fick! Tack så mycket! ok Summering då! Troligtvis ingen större vinst, men prova e aldrig fel! Behöver ingen sli brygga, och inte så många spel som stöder Phys x säger ni? Jag trodde fler spel hade stöd för X. Tack igen!

Visa signatur

4670k, Gigabyte GA-Z87X-UD3H, Kingston Hyper X 2400Mhz 8 gb, Gigabyte 670 OC WF SLI, Corsair 800D, Samaung 128 Gb PRO systemdisk, Samsung 256 Gb EVO speldisk, Ett gäng WD Green som lager. Custom vattenkylning på cpu.

Permalänk
Avstängd

Älskar NVIDIA man får så mycket mer än ett AMD kort, kolla in detta. Finns massor av spel som använder PhysX..... Man börjar förstå varför AMD lägger sig lägre i pris....... PhysiX NVIDIA all the way... Sen tycker jag att alla tester där dom jämför NVIDIA vs AMD är orättvisa... Nvidia bygger korten utifrån PhysX också (där man tar hänsyn till vissa saker tekniskt), så att säga att ett spel presterar bättre på AMD är lågt eftersom man stänger av det som finns dolt under kortet för NVIDIA korten nämligen PhysX....

NVIDIA=SNYGGARE SPEL.
AMD=FULARE men kanske snabbare i vissa spel.

http://www.youtube.com/watch?v=m1sI8ovRIFY

Tycker alla företag som utvecklar spel borde ta till det som sitter på NVIDIA korten, då kan ju även PhysX utvecklas vidare.....
Varför inte göra som många speltillverkare och just använda PhysX i alla spel.... Hårdvaran finns ju där på alla NVIDIA kort.

//TREVLIG SOMMAR

Skrivet av bebben79:

Jäklar vad många svar jag fick! Tack så mycket! ok Summering då! Troligtvis ingen större vinst, men prova e aldrig fel! Behöver ingen sli brygga, och inte så många spel som stöder Phys x säger ni? Jag trodde fler spel hade stöd för X. Tack igen!

FINNS MASSOR AV SPEL SOM UTNYTTJAR PHYSIX...... GOOGLA RUNT SÅ SER NI O SKILLNADEN ÄR FAKTISKT STOOOOR PÅ ON/OFF PHYSIX.

Skrivet av bebben79:

Jäklar vad många svar jag fick! Tack så mycket! ok Summering då! Troligtvis ingen större vinst, men prova e aldrig fel! Behöver ingen sli brygga, och inte så många spel som stöder Phys x säger ni? Jag trodde fler spel hade stöd för X. Tack igen!

Här kommer vissa spel och jo det är många spel som utnyttjar det fina i NVIDIA korten PHYSX.....

http://developer.nvidia.com/physx-games

TREVLIG SOMMAR

Permalänk
Medlem

jag tänkte väll att det fanns några spel som hade stöd för x! Undrar nu bara om ett xfx 260 216 xt är tillräckligt bra för x så att det ej försämrar prestandan? Jag återkommer om några veckor för att dela med mig av resultat!

Visa signatur

4670k, Gigabyte GA-Z87X-UD3H, Kingston Hyper X 2400Mhz 8 gb, Gigabyte 670 OC WF SLI, Corsair 800D, Samaung 128 Gb PRO systemdisk, Samsung 256 Gb EVO speldisk, Ett gäng WD Green som lager. Custom vattenkylning på cpu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bebben79:

jag tänkte väll att det fanns några spel som hade stöd för x! Undrar nu bara om ett xfx 260 216 xt är tillräckligt bra för x så att det ej försämrar prestandan? Jag återkommer om några veckor för att dela med mig av resultat!

Här har du ännu fler spel som använder sig av PhysX: http://physxinfo.com/index.php?p=gam&f=all

Och om du vill veta det som du undrar över om det avlastar det andra kortet, ja då måste du testa det själv på just din rigg, det kan skilja sig från rigg till rigg...

Ha det bra med testandet och berätta hur det gick. Ha det så bra nu....

Permalänk

Finns 5~ spel verkligen använder motorn... DET ÄR INTE MÅNGA!

Sedan så kommer som en tidigare här skrev 216Core försämra prestandan... dvs mindre FPS, Mer värme, mer oljud!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/PhysX#PhysX_in_video_games

Här ser man skillnaden med Physx on/off

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roykio:

Finns 5~ spel verkligen använder motorn... DET ÄR INTE MÅNGA!

Sedan så kommer som en tidigare här skrev 216Core försämra prestandan... dvs mindre FPS, Mer värme, mer oljud!

Finns många fler än 5st... det jag länkade till är vissa spel... denna länk jag skickar nu visar bilderna på framsidan på några spel... är det 5 st LOL

http://physxinfo.com/data/vreview.html

PS: Finns massor med info angående PhysX på denna sida, läs det så lär ni er mer om PhysX... riktigt bra att veta.

Vilken ödeläggelse WOW... är det från Mafia II....
Snygg bild faktiskt. NAJS.

Permalänk
Skrivet av RaBlack:

Finns många fler än 5st... det jag länkade till är vissa spel... denna länk jag skickar nu visar bilderna på framsidan på några spel... är det 5 st LOL

http://physxinfo.com/data/vreview.html

PS: Finns massor med info angående PhysX på denna sida, läs det så lär ni er mer om PhysX... riktigt bra att veta.

SOM ANVÄNDER MOTORN!!!

Inte bara lite flashiga effekter

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Finns många fler än 5st... det jag länkade till är vissa spel... denna länk jag skickar nu visar bilderna på framsidan på några spel... är det 5 st LOL

http://physxinfo.com/data/vreview.html

PS: Finns massor med info angående PhysX på denna sida, läs det så lär ni er mer om PhysX... riktigt bra att veta.

Det finns några stycken ja. MEN inte några som är nya direkt.
Bara som exempel stödjer inte BF3 Skyrim eller något annat spel som släpts i år (iaf stort spel mig veterligen)
Jag har faktiskt skapat en tråd själv om det här för en tid sen och det man kom fram till är att det inte är värt det alls.
Man är helt enkelt bättre av att använda sig av sitt nya kort på både prestanda ,ljud, värme och energi mässigt.

Så för att summera. Med ett sådant kraftigt kort som du ändå kommer skaffa/har så kommer du bara flaska ditt system när du väl spelar något äldre spel som faktiskt använder sig av tekniken.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roykio:

SOM ANVÄNDER MOTORN!!!

Inte bara lite flashiga effekter

Tycker du kan googla själv och kolla runt, kolla även på Youtube så ser du skillnaden på spel med PhysX on/off...

Lycka till och ha det så kul, kolla även länken den andra killen la till så ser du själv att dem använder motorn PhysX samt att många program också gör det....

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Tycker du kan googla själv och kolla runt, kolla även på Youtube så ser du skillnaden på spel med PhysX on/off...

Lycka till och ha det så kul, kolla även länken den andra killen la till så ser du själv att dem använder motorn PhysX samt att många program också gör det....

Men nej!!!

Ja det finns några spel som använder tekniken men dom är verkligen inte många på senare tid och jag kan inte ens hitta någon stor tittel 2012 som använder det. Och som jag skrev så kommer han inte tjäna något på att använda sitt gamla kort.
Ni har snöat in er lite på nvidias reklam videos för physx ser det ut som. På spelen det används så gör det skillnad ja självklart. Men dom är så få i dags läget om man inte kollar något år tillbaka och kortet han tänkt använda kommer bara förstöra istället för att ge något.

Det är rätt många äldre som stödjer tekniken men inte som stödjer fullt ut dom är verkligen få. Det är dom titlarna som du ser enorm skillnad på. Men hans kort kommer inte ge något ALLS i prestanda extra om han har kvar det. Utan bara förstöra

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Z0l!d:

Det finns några stycken ja (hela 17 styckna enligt den där sidan.....). MEN inte några som är nya direkt.
Bara som exempel stödjer inte BF3 Skyrim eller något annat spel som släpts i år (iaf stort spel mig veterligen)
Jag har faktiskt skapat en tråd själv om det här för en tid sen och det man kom fram till är att det inte är värt det alls.
Man är helt enkelt bättre av att använda sig av sitt nya kort på både prestanda ,ljud, värme och energi mässigt.

Så för att summera. Med ett sådant kraftigt kort som du ändå kommer skaffa/har så kommer du bara flaska ditt system när du väl spelar något äldre spel som faktiskt använder sig av tekniken.

Jag själv sitter med GTX680 så jag har inte tänkt mig att använda ett till, men jag ville bara upplysa Bebbe om att det finns över 300 spel med Physx samt att om han vill veta så kanske han skall testa det på sin rigg för att få ett bra svar om hur det funkar i praktiken...

vilken skillnad... på ON/OFF
http://www.youtube.com/watch?v=-x9B_4qBAkk&feature=related

Permalänk
Skrivet av RaBlack:

Tycker du kan googla själv och kolla runt, kolla även på Youtube så ser du skillnaden på spel med PhysX on/off...

Lycka till och ha det så kul, kolla även länken den andra killen la till så ser du själv att dem använder motorn PhysX samt att många program också gör det....

Tyvärr vet du inte hur PhysX fngerar då du inte vet vad hela deras motor och API innebär(gissar på att du är mellan 12 - 14)

Finns företag som använder delar av PhysX APIn För effekter och fräsigt vatten. AMD har också något likande.

Sen så finns där en Motor(inte bara vissa effekter som en del t.ex Bordelands använder) som har hand om allt som har med fysik(Vatten, Textil, Partiklar, gravitation osv)

Spel som jag vet använder mortorn är Batman och Maffia

Spel som använder Partiklar t.ex: Bordelands...

Nu tänker jag sluta snacka med fanboys här då jag inte tål dem..

Puss puss~ <3

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Jag själv sitter med GTX680 så jag har inte tänkt mig att använda ett till, men jag ville bara upplysa Bebbe om att det finns över 300 spel med Physx samt att om han vill veta så kanske han skall testa det på sin rigg för att få ett bra svar om hur det funkar i praktiken...

vilken skillnad... på ON/OFF
http://www.youtube.com/watch?v=-x9B_4qBAkk&feature=related

Wow en video från 2010 det känns verkligen som en aktuell video...
Är sjukt mycket som ändrats sen dess. Och det märks verkligen om man läser äldre inlägg av dig att du TOTALT snöat in dig på nvidias reklam videos på physx och tror att alla spel använder det och om man inte har nvidia så kommer man inte se alla efekter.

över 300 som stödjer tekniken ja. Inte som verkligen använder allt och där det gör någon skillnad. Dom är under 20 till antalet.
Och som jag säger. NEJ det funkar inte i praktiken att använda ett så gammalt kort som han tänker till att få en prestanda boost i gamla spel som använder tekniken. Och med gamla spel som använder tekniken menar jag typ mafia 2, batman och alice för mycket mer intressant än det är det inte som använder tekniken.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roykio:

Tyvärr vet du inte hur PhysX fngerar då du inte vet vad hela deras motor och API innebär(gissar på att du är mellan 12 - 14)

Finns företag som använder delar av PhysX APIn För effekter och fräsigt vatten. AMD har också något likande.

Sen så finns där en Motor(inte bara vissa effekter som en del t.ex Bordelands använder) som har hand om allt som har med fysik(Vatten, Textil, Partiklar, gravitation osv)

Spel som jag vet använder mortorn är Batman och Maffia

Spel som använder Partiklar t.ex: Bordelands...

Nu tänker jag sluta snacka med fanboys här då jag inte tål dem..

Puss puss~ <3

http://physxinfo.com/wiki/Main_Page riktigt bra sajt för dom som är nyfikna på PhysX.

LOL kolla länkarna ovan och fanboy kan jag inte vara för jag använder både AMD, INTEL OCH NVIDIA och nej jag är inte en tonåring....

Men just nu tycker jag att det gröna laget är ett mer prisvärt alternativ eftersom man tjänar på dom i längden, samt att man bör uppmana fler lata speltillverkare att utnyttja PhysX som sitter i korten.

PUSS på dig med... Hahaha

Skrivet av Z0l!d:

över 300 som stödjer tekniken ja. Inte som verkligen använder allt och där det gör någon skillnad. Dom är under 20 till antalet.
Och som jag säger. NEJ det funkar inte i praktiken!

Håller med om att det inte kanske funkar för honom i praktiken men om man nu hade ett AMD kort som saknar PhysX så skulle ju det vara ett alternativ för honom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Håller med om att det inte kanske funkar för honom i praktiken men om man nu hade ett AMD kort som saknar PhysX så skulle ju det vara ett alternativ för honom...

Till att börja med läs mitt inlägg igen för jag redigerade det efter du redigerat ditt med din länk.

I vilka spel tror du förutom Mafia 2, batman och alice att physx kommer göra skillnad?
Och nu pratar jag spel som åtminstone är lite kända. Nämn 1 stor titel som släppts i år som använder physX så att du får mycket mer flashiga efekter.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Z0l!d:

Wow en video från 2010 det känns verkligen som en aktuell video...
Är sjukt mycket som ändrats sen dess. Och det märks verkligen om man läser äldre inlägg av dig att du TOTALT snöat in dig på nvidias reklam videos på physx och tror att alla spel använder det och om man inte har nvidia så kommer man inte se alla efekter.

över 300 som stödjer tekniken ja. Inte som verkligen använder allt och där det gör någon skillnad. Dom är under 20 till antalet.
Och som jag säger. NEJ det funkar inte i praktiken att använda ett så gammalt kort som han tänker till att få en prestanda boost i gamla spel som använder tekniken. Och med gamla spel som använder tekniken menar jag typ mafia 2, batman och alice för mycket mer intressant än det är det inte som använder tekniken.

2010 och man kan fortfarande inte se detta på AMD när du drar igång dessa spel, hoppas det kommer mera framöver da.

Skrivet av Z0l!d:

I vilka spel tror du förutom Mafia 2, batman och alice att physx kommer göra skillnad?
Och nu pratar jag spel som åtminstone är lite kända. Nämn 1 stor titel som släppts i år som använder physX så att du får mycket mer flashiga efekter.

Du måste vara lat säkert trött mitt i natten ju.... Kolla själv ok ska skicka dig en länk men kolla hela så ser du flera kända titlar som kommer.... finns ju vissa som inte är med där, men dom får väl du själv lista ut hihihi...

http://physxinfo.com/news/

Permalänk
Medlem

Ger upp här iaf. Orkar inte föra diskussionen för den verkar inte leda någon stans.. Du får tro vad du vill.
Alla utom du inser vad som stämmer iaf. Så fiins ingen nytta i att tjafsa med dig om detta när du inte lyssnar iaf.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Z0l!d:

Ger upp här iaf. Orkar inte föra diskussionen för den verkar inte leda någon stans.. Du får tro vad du vill.

?

Arma 3 är väl känt för dom flesta samt Dirt serien osv borderlands 2 man kan hålla på länge....... men flera vill vi ha det ser ju bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Här har du ännu fler spel som använder sig av PhysX: http://physxinfo.com/index.php?p=gam&f=all

Om man räknar i den listan bara dom spelen som stöder hårdvaru accelererad physx för PC.
då är det inte jätte många spel som har nytta av ett extra physx kort.

Auto Assault
Batman: Arkham Asylum
Bet on Soldier: Blackout Saigon
Bet on Soldier: Blood of Sahara
Bet on Soldier: Blood Sport
Cellfactor: Combat Training
Cellfactor: Revolution
City of Villains
Crazy Machines II
Cryostasis
Infernal
Mirror's Edge
Shadowgrounds Survivor
Stoked Rider: Alaska Alien
Switchball
Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter
Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter 2
Unreal Tournament 3
Warmonger - Operation: Downtown Destruction

Edit: antog att den gröna markeringen i 'hardware acceleration' var för x-box och ej pc men kanske har fel där.. då jag ser några gröna markeringar där det är endast finns pc version.. antingen det eller så är sidan slarvigt uppdaterad

Permalänk
Medlem

Det går inte köra ett Nvidia kort som PhysX ihop med ett AMD kort. Vet att du kanske tänker på de där hackade drivrutinerna. Men de är väldigt buggiga och det fungerar inte hundra i de spel som använder hela API'n.

Gällande ditt argument som att physX finns i många spel, stämmer. Dock kanske du tänker fel när du bara ser PhysX loggan. De spel som Stödjer hårdvarubaserad PhysX är enligt den sidan du själv länkade enbart 28st. Av dessa 28 är det knappt 10 som är intressanta för majoriteten av gamer. Ännu färre om man begränsar det efter hur nya de är.

Så just hårdvaruaccelererade spel är det väldigt ont om, de lär dessutom knappt öka. nVidia själva har i princip släppt PhysX till fördel för CUDA biblioteken. Dessa är mer mångsidiga och kan göra samma saker via OpenCL. Något som de flesta tillverkare börjat koda mot. För detta stödja av hårvara i AMDs grafikkort (Stream computing om jag inte minns namnet fel), Nvidias kort och Intels CPUs.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Det går inte köra ett Nvidia kort som PhysX ihop med ett AMD kort. Vet att du kanske tänker på de där hackade drivrutinerna. Men de är väldigt buggiga och det fungerar inte hundra i de spel som använder hela API'n.

Gällande ditt argument som att physX finns i många spel, stämmer. Dock kanske du tänker fel när du bara ser PhysX loggan. De spel som Stödjer hårdvarubaserad PhysX är enligt den sidan du själv länkade enbart 28st. Av dessa 28 är det knappt 10 som är intressanta för majoriteten av gamer. Ännu färre om man begränsar det efter hur nya de är.

Så just hårdvaruaccelererade spel är det väldigt ont om, de lär dessutom knappt öka. nVidia själva har i princip släppt PhysX till fördel för CUDA biblioteken. Dessa är mer mångsidiga och kan göra samma saker via OpenCL. Något som de flesta tillverkare börjat koda mot. För detta stödja av hårvara i AMDs grafikkort (Stream computing om jag inte minns namnet fel), Nvidias kort och Intels CPUs.

Men vad säger du.... Alla spel stödjer ju hårdvaru accelrerad physX och det gör ju jätte skillnad att använda nvidia kort istället för AMD.
AMD fuskar ju bara med sina resultat i fps för att dom stänger av alla efekter osv.
NVIDIA ALL THE WAY

//TREVLIG SOMMAR

Ungefär ett sådanthär svar kommer komma nu...............
Så nu ska jag ge mig kunde bara inte hålla mig

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die