Installation av datauttag? Felanmälning hos TELE2.

Permalänk
Medlem

Installation av datauttag? Felanmälning hos TELE2.

Tjena!

Jag har köpt mig en lägenhet där vi har tele2 som internet och TV-leverantör. Damen som har bott i min lägenhet innan har inte brytt sig om att
skaffa internet över huvud taget, i detta fall ett "Datauttag". Så jag ringde till tele2 och felanmälde att jag inte har något datauttag i min lägenhet, vilket skall ingå i föreningens lägenheter som standard.

Är det någon som har erfarenhet av installation angående datauttag? Hur lång tid tog de? Och kanske om tele2's service och uppkoppling?
100Mbit/s it is
Tacksam för svar!

Visa signatur

Cpu: Intel Core i7 6700 CPU @ 3.4GHz + Noctua NH-U12P SE2 CPU Kylare || Vid: RTX 2070 Super 8GB || Mobo: Asus Z270H || Ram: Corsair Vengeance 32GB || Lagring: 1TB M2|| Chassi: Corsair ||

Permalänk
Medlem

Fysiskt får vi anta att du har ett uttag i lägenheten, eller? Men att det inte finns ngn tjänst aktiverad på det uttaget.

Om du inte har ngt fysiskt uttag så verkar det konstigt. Varför skulle föreningen gjort ngt annat än en fullständigt installation i alla lägenheterna? Kolla med din ordförande. Skall det göras fysiska installationer och kabeldragningar kan det ta lång tid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Fysiskt får vi anta att du har ett uttag i lägenheten, eller? Men att det inte finns ngn tjänst aktiverad på det uttaget.

Om du inte har ngt fysiskt uttag så verkar det konstigt. Varför skulle föreningen gjort ngt annat än en fullständigt installation i alla lägenheterna? Kolla med din ordförande. Skall det göras fysiska installationer och kabeldragningar kan det ta lång tid...

Kan ligga en okontakterad kabel i en dosa. Har sett det tidigare när den boende inte haft tanke på att ha Internet.

Permalänk
Medlem

Jag har inget fysiskt uttag i lägenheten. Det är damen som bott där innan som sket i att installera ett sådant när tele2 erbjöd alla att få fiber viadatauttaget.

Jag har ringt tele2 angående mitt ärende och de sa att se borde komma i veckan och installera ett. De skulle tydligen bara ta 20 min på plats. Så jag antar att jag har en kabel framdragen i någon dosa av nått slag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cpu: Intel Core i7 6700 CPU @ 3.4GHz + Noctua NH-U12P SE2 CPU Kylare || Vid: RTX 2070 Super 8GB || Mobo: Asus Z270H || Ram: Corsair Vengeance 32GB || Lagring: 1TB M2|| Chassi: Corsair ||

Permalänk
Medlem

Ja, kan inte tänka mig att de skulle skippa EN lägenhet.

Permalänk
Medlem

Om inte annat borde det inte vara svårare än att dra ner en kabel i röret till källaren och in i en kroneplint, samt sätta dit ett utanpåliggande uttag i lägenheten. Har inte dragit nätverkskabel officiellt, men telekabel (som brukar vara lite krångligare eftersom man måste ta sig via kopplingsplintar oftast.)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Om det är förberett med rör till switchen så borde inte själva kabeldragningen ta så lång tid. Det som troligen drar ut på tiden är nog att få dit teknikern. Men det är bara en ren gissning från min sida. ^^

Tycker också att det låter märkligt att de skulle låtit bli att dra fram en kabel till din lägenhet när de drog alla andra. Mer troligt vore väl att de drog fram en kabel, men inte kontakterade och patchade in den i switchen.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag är tacksam för alla svar! Alltid bra med information om hur det går till då jag inte har så mycket kunnande om installationen.

Jag har nu fått tag på tele2 tekniker och de undrade om det fanns dragen tråd fram till min lägenhet. Jag ringde vaktmästaren och kollade, han sa att det är draget tråd genom hela trapphuset. Så det finns i väggarna (antagligen i någon slags dosa) färdigt att dra in i min lägenhet. Han tyckte också att det var konstigt att jag inte hade nått uttag.

Jag har letat runt överallt i hallen/garderober/vardagsrum men det finns inget datauttag. Tanten som har bott i min lägenhet innan har bott här sedan fastigheten bygges och har sista åren haft rullstol och hemtjänst. Så jag tror inte hon släppte in Tele2 när de erbjöd sig att installera. Hon har aldrig haft en dator ens antar jag.

Men Jag skall prata med tjejen på Tele2 imorgon igen och säga att det finns tråd framdragen och att det bara för dem att installera skiten snabbare än kvickt. Ett jävla krångel...

/Buboo

Visa signatur

Cpu: Intel Core i7 6700 CPU @ 3.4GHz + Noctua NH-U12P SE2 CPU Kylare || Vid: RTX 2070 Super 8GB || Mobo: Asus Z270H || Ram: Corsair Vengeance 32GB || Lagring: 1TB M2|| Chassi: Corsair ||