AMD HDMI Output - Ej inkopplad?

Permalänk

AMD HDMI Output - Ej inkopplad?

Hej!

Ber först om ursäkt ifall denna tråden ligger fel och om det är fallet så om någon Admin vill vara så vänlig att fixa det!

Nu till problemet. Jag har en HDMI-kabel som går från datorn till TVn för att kunna spela film på TVn som är kopplad till hemmabiosystemet. För att då få över ljudet till hemmabiosystemet så går jag in och markerar AMD HDMI Output som standardenhet i uppspelningscentret som är utgråad och står som "Ej inkopplad". Det enda sättet att fixa detta är att gå till TVn och dra ut HDMI-kabeln och sen sätta i den igen vilket börjar bli lite smått irriterande

Det är inget stort problem men det börjar som sagt bli lite irriterande. Plus att jag är så otroligt klumping att jag nuddar uttaget och får en stöt 80% av gångerna jag drar ut eller sätter in kabeln!
Jag är rätt säker på att det inte är kabeln för att far min har också samma problem hemma hos sig.

All hjälp uppskattas.

Stavfel
Visa signatur

Att felsöka en dator på håll är som att köra bil från baksätet.

Nedanstående påstående är sant.
Ovanstående påstående är falskt.

Permalänk

Exaaakt samma problem. Sjukt irriterande.

Visa signatur

Fractal design define r3 artic white, 2x 6950 CF Corsair AX850w Intel i5 2500k MSI GD-55 REV B3

Permalänk
Rekordmedlem

Att ljudet inte funkar har troligen något att göra med att hdcp inte låser upp som det ska, men att koppla med prylarna igång (anslutna till elnätet) om man har problem med krypströmmar är definitivt inte bra för delarna, något kommer att gå sönder så småningom så se till att ordna jordningen, tvn är nog jordad via antennen och datorn kanske är ansluten i ett ojordat uttag, då kan det behövas en galvanisk isolator på antennen http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/antenne... och helst ska datorn sitta i ett jordat uttag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Att ljudet inte funkar har troligen något att göra med att hdcp inte låser upp som det ska, men att koppla med prylarna igång (anslutna till elnätet) om man har problem med krypströmmar är definitivt inte bra för delarna, något kommer att gå sönder så småningom så se till att ordna jordningen, tvn är nog jordad via antennen och datorn kanske är ansluten i ett ojordat uttag, då kan det behövas en galvanisk isolator på antennen http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/antenne... och helst ska datorn sitta i ett jordat uttag.

Ojdå? En sådan får införskaffas genast då! Tack för tipset!
Du må inte hända ha någon lösning på "hdcp uplåsningen"?

Visa signatur

Att felsöka en dator på håll är som att köra bil från baksätet.

Nedanstående påstående är sant.
Ovanstående påstående är falskt.

Permalänk
Rekordmedlem

Hdcp kan vara kinkigt på i vilken ordning man slår på delarna, det finns en del hembioprylar som identifierar sig som repeater, vissa andra är "osynliga" och då kan det krävas att anläggningen startas rätt för att det inte ska uppfattas som en "glappande kabel" eller nått annat fel.
Har du jordat uttag till datorn ?
Varför kör du inte ut ljudet via hembion hela tiden?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hdcp kan vara kinkigt på i vilken ordning man slår på delarna, det finns en del hembioprylar som identifierar sig som repeater, vissa andra är "osynliga" och då kan det krävas att anläggningen startas rätt för att det inte ska uppfattas som en "glappande kabel" eller nått annat fel.
Har du jordat uttag till datorn ?
Varför kör du inte ut ljudet via hembion hela tiden?

Mjo nu när du säger det så sker problemet endast när datorn slås på före TVn. Men datorn stängs heller väldigt sällan av så TVn kommer för det mesta alltid slås på efter datorn.

Datorn sitter i ett jordat uttag, japp.

Hmm. Varför jag inte har hemmabiosystemet kopplat till datorn istället för TVn? eller varför jag inte kör den som standardenhet hela tiden och låter den stå på? Vill bara köra med hemmabiosystemet som ljudutgång vid film. Vid spel eller dylikt är det headset som gäller.

Visa signatur

Att felsöka en dator på håll är som att köra bil från baksätet.

Nedanstående påstående är sant.
Ovanstående påstående är falskt.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan kanske bero på att du får störningar som påverkar hdcp om du har problem med jordpotentialerna, men annars går det väl bra att köra lurarna på hembion och koppla mikrofonen till datorn om du nu använder mik. Min receiver har Dolby headphone funktion om man nu gillar sånt, den gör det iallafall inte sämre än ljudkorten men jag brukar oftast bara spela musik i lurar, ska man ha spelsurround så ska det vara via högtalare, det blir så mycket bättre än via lurar, oavsett modell och jag spelar dessutom mest på xbox och ps3 också

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det kan kanske bero på att du får störningar som påverkar hdcp om du har problem med jordpotentialerna, men annars går det väl bra att köra lurarna på hembion och koppla mikrofonen till datorn om du nu använder mik. Min receiver har Dolby headphone funktion om man nu gillar sånt, den gör det iallafall inte sämre än ljudkorten men jag brukar oftast bara spela musik i lurar, ska man ha spelsurround så ska det vara via högtalare, det blir så mycket bättre än via lurar, oavsett modell och jag spelar dessutom mest på xbox och ps3 också

Kanske får börja tänka om lite vad det gäller hemmabion då!
I vilket fall, tack för hjälpen och tack för tipset på adaptern till antennsladden.

Visa signatur

Att felsöka en dator på håll är som att köra bil från baksätet.

Nedanstående påstående är sant.
Ovanstående påstående är falskt.

Permalänk
Medlem

Var inte detta en bugg i någon av de senare Catalyst-versionerna? Hade samma problem, det försvann efter uppdatering av drivrutinerna.
Prova det om du inte gjort det redan.